|   15:07:40
  דב אבן-אור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

הבנקים - החי על המת

תוכנית הממשלה לטיפול במשבר הפיננסי, הינה לעג לרש ועורבא-פרח; שכן אין בה רצון וניסיון לפתרון אמיתי של בעיית הבעיות והיא: "הבנקים"! אל תסכימו כי שוב יזרו חול בעיניכם, שכן עת משבר הינה הזדמנות נדירה לשינוי יסודי
26/04/2009  |   דב אבן-אור   |   מאמרים   |   תגובות
יש להקים גוף ציבורי, שינוהל ע"י נושאי משרות מיוחדות, כגון מבקר המדינה, ואלו ימנו מנהלים לבנקים [צילום: פלאש 90]

דבר אחד הובהר כשמש: כאשר גופים פיננסים משחקים בכסף לא שלהם, אין גבול לחוסר האחריות ולתאוות הבצע; וכאשר מדובר בבנקים - זה גדול שבעתיים, אך לעיתים נדירות זה מתגלה

משחר הציוויליזציה, ובפרט כאשר התגבש שלטון מרכזי, נשאלה אותה שאלה: מי ישמור על השומרים?

לעניין העולם הפיננסי, בתחילת המאה ה-20 נשאלה אותה שאלה לגבי הבנקים, כאשר בעקבות נפילת הבורסה בניו-יורק באוקטובר 1929, הוקם הבנק המרכזי של ארה"ב (The Federal Bank); עד אז הבנקים בארה"ב ובמיוחד בנק מורגן (J.P.Morgan) החזיקו את הציבור האמריקני בגרונו. עד 1998 "הפד" מילא תפקידו בהצלחה יחסית, אולם קריסת קרן הגידור Long term Capital - בבת אחת, הראתה סדק לא קטן בפיקוח על שחקני משחק הכספים; נגיד הפד דאז, אלן גרינשפאן, סתם סדק זה באמצעות הזרקת כספים גדולה.

כל זה, החזיק מעמד עד יולי 2007, אז הלבה הרותחת פרצה החוצה ותוך שנה כילתה את "וול-סטריט".

המשבר העולמי - חור שחור

המשבר הנוכחי אינו נקודת שפל במשחק ההון העולמי, אלא "חור שחור" השואב לתוכו כל דבר המצוי מסביבו.

כמובן שישנם גורמים רבים להתמוטטות ה"הסדר" הפיננסי, אולם העיקרי שבהם הנו התנהלות הבנקים הגדולים בעולם, ומאידך - היעדר פיקוח אמיתי של הרגולטורים!

אין ספור מאמרים נכתבו על הסיבות לקריסה ולא נדון בהם, אולם דבר אחד הובהר כשמש: כאשר גופים פיננסים משחקים בכסף לא שלהם, אין גבול לחוסר האחריות ולתאוות הבצע; וכאשר מדובר בבנקים - זה גדול שבעתיים, אך לעיתים נדירות זה מתגלה.

ראשי הבנקים בכל העולם, יודעים כי הבנקים הם הגופים הפיננסים היותר גדולים, ולכן אף ממשלה לא תניח להם ליפול! לכן הבנקאים הרשו לעצמם לשחק גם עם הכסף של הלקוחות כבשלהם.

כאשר התגלו הכיסים הריקים של הבנקים בארה"ב, הנשיא דאז בוש ושר האוצר פולסון - נחרדו, ומרוב פאניקה התחילו להזרים כספים שאינם (הדפסה), ישירות לכיסים אלו, בלי בקרה ובלי תוכנית אמיתית.

אולם, הבנקים לא למדו לקח, ובמקום להלוות את הכספים שקיבלו, אזי - חלק נלקח לכיסם (בונוסים) והיתר הוכנס לכספת כהון קיים; שכן לבנקים לא נותר הון עצמי ולמעשה היו בגדר "זומבי" (מת מהלך).

מה מתרחש כיום במערכת הבנקאית הבינלאומית?

הממשלות חוששות מהלאמה, שכן אין להן כלים משל עצמן לנהל את הבנקאים, ומאידך - הן חוששות מזעם הציבור, לכן הן ממשיכות להזרים כספים לבנקים, תוך תקווה כי בשלב כלשהו, הציבור יתחיל "להאמין" כי הכל חזר לעצמו

  • הריבית מצד הרגולטורים ירדה כמעט לאפס, אך הריבית בבנקים עלתה! קרי - הבנקים שוב חוגגים על-חשבון הציבור: אינם משלמים ריבית בגין הכספים בח-ן הלקוחות, מאידך דורשים ריבית גבוהה בגין הלוואות חדשות; ומדוע ריבית גבוהה?, שכן אליבא הבנקים קיים סיכון להחזר הלוואה!

אולם, מי יצר את הסיכון? רק הבנקים! הפסידו כספם בהימורים כספיים, וכעת מונעים תפעול השווקים הריאלים, בדרך של הקפאת אשראי. הבנקים הגדירו עצמם כתמסורת הכרחית להנעת העולם הכלכלי (דהיינו: תעשיה, מסחר ושירותים); אולם, לא היה טעם לשפוך שמן לגלגלי הבנקים, שכן השמן לא הגיע למנוע אלא נחסם באגן המילוי, ולכן אין פלא שהרכב לא נוסע!

במילים פשוטות, לפנינו מצב שניתן להגדירו: הרצחת וגם ירשת?

  • רגולטורים בכל המדינות, עומדים חסרי אונים מול הבנקים, שכן אין בידם כלי נשק אמיתי, והם אינם מסוגלים לעכל "אוכל" זה ולא להקיאו (דהיינו - תקוע בגרונם).

הפוליטיקאים - בחוסר אחריות משווע יצרו גולם כה גדול שקם על יוצרו.

הממשלות חוששות מהלאמה, שכן אין להן כלים משל עצמן לנהל את הבנקאים, ומאידך - הן חוששות מזעם הציבור, לכן הן ממשיכות להזרים כספים לבנקים, תוך תקווה כי בשלב כלשהו, הציבור יתחיל "להאמין" כי הכל חזר לעצמו, ואז - שוב יוזרם כסף פרטי לבורסות, הצריכה תעלה והבנקים יתחילו להלוות כסף. גם אם תסריט זה יקרה, אזי לפרק זמן קצר, שכן בעיות היסוד לא נפתרו, ומאידך ההדפסות המאסיביות של כסף (ללא כיסוי) יעשו את שלהן!

מהו הפתרון?

הבנקים תמכו בפוליטיקאים בדרך של הלוואות למפלגות וגם פרטיות (ראו אצלנו, כל המפלגות הגדולות מצויות מזה שנים בגרעונות גדולים, אך הבנקים אף פעם לא סגרו את הברז, ולמיטב ידיעתי אף פעם לא פתחו תיק הוצל"פ נ' מפלגה המיוצגת בכנסת)

  • אין לפנינו כאוס של הכלכלה הריאלית אלא קריסה של המערכת הבנקאית, וזו מעולם לא שירתה באמת את הציבור, אלא את עצמה (בעלי המניות, המנהלים והפקידים) ואת הפוליטיקאים שבשלטון (ואין הבדל אם עסקינן בדמוקרטיות, מונרכיות, אוליגרכיות או רודנים).

הבנקים תמכו בפוליטיקאים בדרך של הלוואות למפלגות וגם פרטיות (ראו אצלנו, כל המפלגות הגדולות מצויות מזה שנים בגרעונות גדולים, אך הבנקים אף פעם לא סגרו את הברז, ולמיטב ידיעתי אף פעם לא פתחו תיק הוצל"פ נ' מפלגה המיוצגת בכנסת); מאידך, הפוליטיקאים גמלו לבנקים בדרך של הסרת מחסומים פיקוחיים, ואיפשרו עושק הלקוחות ובמיוחד של האזרח הקטן (מה שקרוי אצל הבנקאים: שוק משקי הבית), באמצעות עמלות שמנות, ריביות גבוהות (פער ענק בין ריבית זכות ובין חובה), והכי חמור: גזל לווים במסגרת תיקי הוצאה-לפועל (שבגינו עתרתי לבג"צ, אך עד כה השלטון שותק כמו דג, ואילו בג"צ מתחמק מדיון ענייני).

  • הבנקים - כפי שהתנהלו - אינם החמצן של העולם אלא כעת התגלו כחנקן; שכן, לא די בכך שהשחיתו הון (שעד כה מוערך ב-4 טריליון דולר), אלא כעת הם הורסים את הכלכלה האמיתית.

למעשה, כל הבנקים הגדולים היו חדלי פירעון, אך כדי להציל עצמם הם לקחו לכיסם את כל הכספים שהוזרמו, ומאידך מנעו אשראי לעסקים הריאלים, ובכך שיתקו את הכלכלה וגרמו לפיטורים ענקיים!

אילו הממשלות היו מתנהלות כלפי הבנקים כפי שאלו מתנהגים כלפי לקוחותיהם, אזי כל הבנקים היו אמורים להימצא על שולחנם של שופטים העוסקים בפירוק עסקים!

  • אסור כי הבנקים יהיו תחת ידיים פרטיות, ומאידך אסור כי השלטון ינהל אותם! ראו מה קורה בבנק לאומי ובבנק דיסקונט; שני אלו שייכים לממשלה, אך מתנהלים כאילו הם שייכים לגורמים המנהלים! גליה מאור עושה בבל"ל כאילו זה ביתה, והוועדה "הציבורית" שמונתה על-ידי השלטון לבחור דירקטורים ולפקח, הינה חותמת גומי; ואילו בנק דיסקונט מתנהל על-ידי מתיו ברונפמן, למרות שהוא אוחז רק ב-25% מהמניות!

  • יש להקים גוף ציבורי, שלא ינוהל ולא יפוקח על-ידי פוליטיקאים, אלא על-ידי נושאי משרות מיוחדות, כגון: מבקר המדינה, נשיא המדינה וכד', ואלו ימנו מנהלים לבנקים. מניות הבנקים יימכרו לציבור, אך לאף רוכש לא תהא זכות שליטה, אלא אך ורק זכות לדיבידנדים.

  • עד שההצעה תבוצע, על בנק ישראל להשתלט פיזית על כל הבנקים, לסלק את כל רשת המנהלים הבכירים, ולמנות נושאי תפקיד שיהיו אחראים ישירות רק כלפי בנק ישראל!

  • יבוטל הפער הענק בין ריבית בגין תפ"ס ובין הריבית בגין הלוואות; הטייקונים יחזירו הלוואות לבנקים וגם יפדו אג"ח, ולא - נכסיהם יילקחו פיסית ולא רק ישועבדו שוב באמצעות "גלגול" הלוואות (קרי - הלוואות כאילו חדשות במקום אלו שלא הוחזרו).

לא יהא מצב שבו משפחת עופר קונה נכסי לב לבייב בכסף של הבנק; היכן לפנינו החזר הלוואה אמיתי לבל"ל, כאשר במקום פירעון הלוואה של לבייב, נתנה הלוואה חדשה לעופר?! אם אכן ניתנה הלוואה, לפנינו משחק בספרי הנהלת החשבונות של בל"ל, כאילו - ניקוי אורוות.

גם אני מסכים לקנות את הקניונים של לבייב, בכספי הלוואה מבנק, כאשר הבטוחה לבנק הינה מניות החברות הרוכשות (קרי - Non recurs)!

  • ייאסר על בנקים ליתן הלוואות למפלגות; אלו תהיינה זכאיות רק להלוואות מיוחדות וזמניות מבנק ישראל בלבד; מפלגה שלא יודעת או לא רוצה להתנהל באופן כספי מאוזן, אין לה זכות קיום!

  • ייאסר על סניפי בנקים להיות מרכזי רווח עצמאיים; דהיינו - יימנע מצב שבו פקידים בסניפי הבנקים, אינם מגלים את כל האמת ללקוחות, ומאידך - דוחפים את האחרונים, להפקיד כספם רק באפיקים שבהם המרוויח הגדול הנו הבנק.

ברווחים אלו הבנק חולק עם פקידיו, בדרך של בונוסים, משכורות גבוהות ועוד צ'ופרים השווים לפחות משכורת חודשית.

לא ייתכן כי עלות של פקיד קבוע בבנק תהא כ-24,000 שקל לחודש! ובפרט כאשר בנק מצוי בהפסד אדיר.

מרפא לאלצהיימר המערכתי

לי אין ספק כי התוכנית של כל הממשלות בעולם וגם אצלנו לעניין שוק ההון, אינה פתרון אלא חלק מהבעיה; קרי - התחמקות משינוי בסיסי של כללי המשחק, ומתן "הכשר" לבנקים להמשיך בשלהם.

לפיכך, הביעו דעתכם ברבים ואל תצפו לנסים, כיוון שאצל הבנקים אין נסים אלא רק כיסים; ואילו השלטון מזה זמן רב, "שכח" למי באמת שייך רוב ההון, אך הוא מחלקו ליחידים, כאילו וזה שלו.

תאריך:  26/04/2009   |   עודכן:  26/04/2009
עו"ד דב אבן-אור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבנקים - החי על המת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש מיש
27/04/09 07:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו ברור כי הפעילות העסקית כיום של בנק הפועלים משותקת כתוצאה מצעדיו הפומביים של בנק ישראל כנגדו וכי במהלכיו נטל הבנק המרכזי על עצמו אחריות על הנעשה מעכשיו בבנק הפועלים. חובתו הציבורית של הבנק המרכזי לסיים מייד את המשבר בבנק הפועלים. זה גם האינטרס העסקי של הבנק ובעלת השליטה בו.
26/04/2009  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
תחת הכותרת עו"ד תבע מלקוחה 60 אלף שקל שכר טירחה על שעתיים ייעוץ: ביהמ"ש פסק לו רק 2,500 שקל מביא לנו נועם שרביט (גלובס) כתבה על לקוחה אשר התחרטה אחרי הייעוץ הראשוני, וביקשה לסגת מההסכם עם עורך-דינה, שאול דחב"ש, ולחסוך את תשלום שכר הטירחה המוסכם, ואילו עורך-הדין דרש את מלוא התשלום המוסכם.
26/04/2009  |  עו"ד שמחה ניר  |   מאמרים
רקע קצר:
26/04/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
"יום כדור הארץ" נחוג ברוב חג ועדה ברחבי העולם. גם ארצנו הקטנטונת הצטרפה לחוגגים, שיותר מלחגוג רצו להפגין נגד צריכת האנרגיה ההולכת וגדלה. אנרגיה המתבססת, ברובה, על נפט המזהם את כדור הארץ ומזהם את החיים הדמוקרטיים - מממן מהכנסותיו את הטרור הבינלאומי.
26/04/2009  |  יורם דורי  |   מאמרים
אין ספק שמבין לקחי השואה תפסו זכויות האדם את המקום החשוב ביותר בחיי אנוש. במקראה של האגודה לזכויות האזרח בישראל בעריכת פרופסור רות גביזון וחגי שנידור (כרך א') נכתב: "תחת הרושם הכבד שהותירו זוועות מלחמת העולם השנייה והפגיעות הקשות בזכויות אדם של מיליוני אנשים, קיבלה עצרת האו"ם ב-1948 את ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. רוב מדינות העולם הצטרפו להכרזה, והיא מהווה מאז מקור השראה לפעילות בתחום זכויות האדם, הן במישור הפנים מדינתי והן במישור הבינלאומי".
26/04/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il