|   15:07:40
  רונן לוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דרוש קונסטרוקטור ולא שיפוצניק

את התנהלות הממשל הישראלי בנושאים הפנימיים, לרבות בתחום הרכב והתחבורה, ניתן לאפיין כשילוב של שתי אימרות מקומיות נפוצות - "יהיה בסדר" ו-"סמוך" האמת הכלכלית העצובה היא כי הציבור משלם מחיר עצום, אך לא מקבל כל ערך
03/05/2009  |   רונן לוי   |   מאמרים   |   תגובות
ניתן לשנות ולתקן [צילום: פלאש 90]

את אופן התנהלות הממשל הישראלי בנושאים הפנימיים, לרבות בענף הרכב והתחבורה, ניתן לאפיין כשילוב של שתי אימרות מקומיות נפוצות - "יהיה בסדר" ו-"סמוך". התנהלות זו כוחה יפה אולי למערכוני ערב יום העצמאות, אך לא לניהול מדינה (בפרט עתירת בעיות כשלנו) המחייב יסודות איתנים של תכנון ארוך טווח.

אומנם אנו רק אזרחים אך עיניים בראשנו, ולא יכולנו להמנע מלהבחין, כי כל החלטה הקשורה ביסודות ביתנו הלאומי, מאז ומעולם נדחקה ונדחתה על-ידי ראשי הממשלות על-מנת שלא לעורר מחלוקות (ושמא רק על-מנת לשרוד קדנציה נוספת) עד שאבדה הקוהרנטיות בין החיים הבסיסיים של האזרח לבין החקיקה, המיסוי הנהלים וכד'. הממשל שלנו, העדיף להפריט את ההסמכה החוקית והמוסרית שלו לניהול ולשליטה עד שהגענו לימים אלה, בהם ברור לכל כי כמעט כל ענף עסקי וכל ענף חברתי בישראל, נשלט הלכה למעשה על-ידי ההון ולא על-ידי השלטון. לאחר שערפל החורבן של "החגיגות והמתנות" מתחיל להתפוגג, אנו רואים את שידענו מראש שיקרה - להון אין באמת הון ולשלטון לא נותר מנגנון.

דרוש קונסטרוקטור יסודי וסבלני ולא שיפוצניק נמהר ורהבתני

שר האוצר וראש הממשלה הטריים, נוקטים בצעדים פזיזים ובלתי ענייניים אך מתוקשרים היטב, שאינם אלא עוד ניסיון נואש להדביק טלאי מזן חדש על שלל טלאי הבית הזה. התנהלותם מזכירה לי לצערי הומור חריף ואף שחור מפיו של אחד מגדולי התרבות בת זמננו, מרק טווין: "לא הגעתי להלוויה, אבל שלחתי מכתב שאני מאשר אותה". גם אצלנו, המכתב הוא כנראה העיקר ולא ההגעה עצמה, מה עוד שבכלל ניתן היה למנוע את ההלוויה.

סבור הייתי, כי מי שעוסק בפוליטיקה ומנהל ציבורי שנים כה רבות ידע כבר עד היום אמיתה אחת בסיסית: אין פתרונות קסם. מערכות עסקים ומערכות יחסים בין בני אדם בכלל, מושתתות על אמון ואת המענה לבעיה הקרדינאלית הנוכחית, עדיין לא ראינו משלל ההצעות שהוצגו בפני הציבור, שאין בהן ולא באופן הצגתן כדי להשיב את אמון הציבור במערכת השלטונית שלו.

אציע לנבחרינו לנוח לרגע ולבחון בכל זאת אפשרות של שימוש ברכיבים הבסיסיים שכבר נשכחו: דרך ישרה, אמירה ומטרה ברורים, חזון ואומץ, ו... סבלנות.

נאומים בכינוס קיסריה - לא יועילו. מצגות מתוקשרות והפגנת בקיאות ברזי הכלכלה האקדמית - לא יועילו. פגישות מתוקשרות עם "ראשי המשק" (על-תקן "זקני הכפר"?) - לא יועילו.

מנהיגות, תכנון, מנהיגי-משנה להם הציבור רוחש אמון, "ניקוי אורוות" בכל משרד ממשלתי, בכל רשות ממשלתית ובכל רשות מקומית, והתייעלות - יועילו. ריכוז הפעילות והצגת חזון למיגור השחיתות ומיגור הפשע בישראל על כל שלוחותיו ומאורותיו - יועילו. אומץ של מנהיג לבצע שינוי לא פופוליסטי בקרב "ראשי המשק" - יועיל.

בהקשר זה, ראוי לבחון את שעשה הנשיא רוזוולט בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת על-מנת לתקן את כשלי החברה והכלכלה בארה"ב דאז. פעילותו לתיקון הכלכלה האמריקנית, ליצירת בסיס חדש לצמיחה כלכלית ולבניית החברה מחדש - ארכה מעל ל-10 שנים, במהלכן הממשל האמריקני עשה שלל פעולות מתקנות, פיקח, התערב, תיקן תוך כדי תנועה והכי חשוב - היה עצמאי בעמדותיו וכן היה חזק ואסרטיבי כלפי גורמי פנים.

מחיר הוא מה שאתה משלם. ערך הוא מה שאתה מקבל (וורן באפט)

במשך עשרות שנים, הממשל הישראלי ביצע חקיקה (חוק החוזים האחידים, חוק הפיקוח על שירותים פיננסים ועוד) ששירתה הלכה למעשה חלק וזניח מהעם באצטלא של ערכי החופש וההגנה על הצרכנים. חוקים ותקנות לרוב שהוצאו בשנים האחרונות כאמור שביטאו כמיהה לחופש כלכלי ולליברליזציה במסחר נוצלו על-ידי "הטייקונים" ויועציהם (בין אם היו קשורים לשלטון על כל רשויותיו - המחוקקת, המבצע והשופטת ובין אם לאו), ליצירת מנגנוני פיקוח ושליטה על כלל העוסקים הקטנים במשק (חקלאים, קבלנים, מכונאים, פחחי רכב, שרברבים, רופאים, חוקרים פרטיים, שמאים ועוד...).

האמת הכלכלית הבסיסית העצובה שלנו, היא כי הציבור משלם מחיר עצום, אך אינו מקבל כל ערך. אמת זו, יצרה בישראל מנגנון בעל סתירה פנימית בלתי ניתנת ליישוב, לפיה הקובלנות מגיעות לשולחנו של השלטון אבל השליט האמיתי הינו אזרח מן השורה (מזן טייקוני שהוגדר כבר במדריך מיוחד) לו יש כבר "סמכויות" לשלוט ולפקח וכוחו כה רב ועצום עד כי לרוב הוא יכופף את השולט או לא ישמע להוראותיו ללא חשש וללא מורא. אנו רואים זאת גם היום בתוכניות המוצגות על-ידי נציגי הרגולטורים אשר יוצאים דרך קבע לעיתונות ביום א' ומתמוססים כאבק דק בדרך-כלל עד למחרת היום. המשבר הכלכלי הנוכחי - שהינו גם שבר חברתי עמוק - טרם הביא לשינוי המתבקש באופן החשיבה ובמהות השלטונית.

המאבק על הערך ועל עתיד ענף הרכב והתחבורה בישראל

ראשי השלטון התחלפו, איתם גם חלק ניכר מחברי הכנסת אבל אם דפוס הפעולה וההתנהגות הדורשים אומץ ציבורי ומאמץ ארוך טווח, לא ישתנה - לא יועילו היח"צנים ולא יועילו הדיבורים היפים והממורקים (שלא נאמר - ריקים).

ההיסטוריה מוכיחה, כי הציבור - אומנם לאחר מאבק מייגע ומתיש, תמיד מנצח בסופו של דבר את השולט הרופס. אלא, שניצחון מעין זה, הינו במידה רבה נצחון פירוס שכן הינו מלווה במשברים חברתיים עמוקים וקשים, וגובה מחיר יקר (לכלל החברה והציבור) יחסית למחיר הנדרש מהתנהלות שלטונית המושתתת על אדנים של שכל ישר, הגינות, קיום הבטחות ושוויון חברתי סביר.

אין זה סוד, כי כל המעורבים בעולם הרכב הישראלי, עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות העולמיות בימים אלה בתעשיית הרכב העולמית. בימים של מיתון כלכלי חובק עולם, בשעה שמותגים ידועים עומדים בפני סכנת סגירה, עומדת תעשיית הרכב העולמית בפני אחת מצמתי הדרכים החשובות בתולדותיה. לנו, לעוסקים בעולם הרכב הישראלי לא נותר אלא לתהות כיצד ישפיעו התהפוכות העולמיות עלינו, כאן בבית.

ניתן לשנות ולתקן עוולות ואין לומר נואש לנוכח טעויות שלטוניות, אטימות, תיזות כלכליות מופרכות ועוד מריעין בישין אותם אנו חווים בימי השגרה הרגילים. במסגרת ועידת שירותי הרכב והתחבורה השלישית, שתתכנס בקרוב, תוצג הצעת חוק חדשנית הנלחמת בשוק הרכב השחור בישראל, אשר על-פי ההערכות המקובלות גורם נזק של שלושה מיליארד שקלים בשנה (!) לכלכלה הישראלית (זאת טרם הוערכו השפעותיו הטריות של המשבר הכלכלי העולמי).

עוד במסגרת הוועידה, יידונו הכשלים בענף הרכב והדרך המומלצת להבראתם והוצאתו של משק הרכב בישראל מהמצב הכלכלי והמוסרי הרעוע בו הוא נמצא וכן כיצד להבטיח לו עתיד ירוק יותר. הוועידה תהווה את יריית הפתיחה, כך אנו מקווים ומאמינים, לפעילות משולבת ידיים של כלל הגורמים בעולם הרכב והתחבורה הישראלי להבראתו.

  • ועידת שירותי הרכב והתחבורה בישראל, תיערך ביום ג' ה-12.5.09, שעה 17:00 במסגרת תערוכת 'טכנוקאר 5".

כותב המאמר הינו יו"ר איגוד המוסכים, חבר בהנהלת פורום ארגוני הרכב בישראל ויו"ר פורום התיקון הבטוח-להבטחת איכות תיקוני הרכב בישראל.
תאריך:  03/05/2009   |   עודכן:  03/05/2009
רונן לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרוש קונסטרוקטור ולא שיפוצניק
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
37 לא מספיק
3/05/09 14:46
2
קובי ש
3/05/09 15:40
3
אחד123
4/05/09 07:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרת חינוך שמאלנית קיצונית (יולי תמיר), מקימה ועדה המורכבת משלושה שמאלנים קיצוניים (פרופ' רם לוי, אורנה בן-דור וד"ר ענר פרמינגר), ומבקשת מהם להחליט על חתן פרס ישראל לקולנוע. והם החליטו, איך לא, על הקולנוען הכי שמאלני קיצוני שיש, מי שהיה חבר בוועד לסולידאריות עם אוניברסיטת ביר-זית, פרופ' ג'אד נאמן. שוב מסתבר שלנחיריים שמאלניים אין בעיה עם הריח, שהרי ידוע, שכל אחד "נהנה" מהסירחון הנפלט ממנו.
03/05/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
האימרה "הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל" מיוחסת לפילוסוף מישל פוקו בהקשר של הפסיכיאטריה, אשר מקנה מעטה של מכובדות מדעית לתיוגם של חריגים חברתיים כ"משוגעים" ועל כן, מאפשרת להפעיל אלימות שלטונית ממוסדת כלפיהם באמצעות אשפוזם במוסדות סגורים. אך האימרה הזו יפה לא רק לשיטור פסיכיאטרי, אלא לכל צורת שיטור שלטונית: אם פעם סברתי שביבי, למרות כל נוראיותו, מאמין באמת ובתמים בנחיצות הגזירות כלפי השכבות החלשות, ועל כן, גם אם איני מסכימה איתו, לפחות אכבדו כ"אדם שמאמין במעשיו" (ממש כמו שאנשי שמאל מוקירים את מנחם בגין ז"ל למרות תמיכתו בארץ ישראל השלמה, וזאת בשל יושרו האידיאולוגי ועקביותו), התבדיתי.
03/05/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
ישראל היא מדינה אשר לוחמת על קיומה, עוד לפני יום היווסדה הרשמי, ונראה כי בעתיד הנראה לעין מצב זה אינו עומד להשתנות.
03/05/2009  |  ויקטור פולמכט  |   מאמרים
האם מלחמה וצבא הנם בגדר אָמָנוּת (art), או שמא הנם אֻמָנוּת (craftsmanship)? בכל מקרה את שתיהן לומדים, כדי להגיע לדרגת שלמות, ולשתיהן צריכים קצת כישרון ונטייה טבעית, שהם מתת-אל. אמנות לומדים אצל אמנים, ואומנות לומדים אצל האומן. פעם, בימי הביניים שניהם - האָמָן והאֻמָן - העסיקו שוליות, שלמדו מהם את העבודה.
03/05/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בכנסת הקודמת נעשה מאמץ אדיר לקדם חקיקת חוק התיישנות חדש. הצעת החוק נולדה בעבודת ועדה מיוחדת ומדובר בהצעה מורכבת שתכליתה עידכון הוראות החוק בסוגיית ההתיישנות. ליבה של הצעה היה קיצור משמעותי בתקופת ההתיישנות שלאחריה לא יוכלו ניזוקים לתבוע את נזקם. בנוסף קוצצה באופן דרמטי תקופת ההתיישנות לקטינים, שהוריהם לא תבעו את נזקם, וכן תקופת ההתיישנות לנפגעי זיהומים תעשייתיים, שהמאפיין את הפגיעה בהם היא תקופת החביון הארוכה של מחלתם.
03/05/2009  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il