|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

אובמה נציב עליון

כיוון שהממשל האמריקני מקים את המפקדה של ג'ורג' מיטשל בירושלים כדי להתעמת עם "הילידים היהודים" - עלינו להשתדל להימנע ממאבק עם הבית הלבן, אך לא לוותר למפקדתו של מיטשל על שום דבר מהותי
21/06/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
ברק אובמה [צילום: AP]

שליח נאמן. ג'ורג' מיטשל [פלאש 90]

על נתניהו להרחיק את עצמו באלגנטיות ממסלולו של מיטשל. לשם כך, עליו להכריז, כי למען טיפוח שיתוף פעולה עם ארה"ב, הוא ממנה שליח מיוחד מטעמו, אשר הוא - וצוותו המנופח במחשבה תחילה - יוסמכו לטפל בכל המגעים עם מיטשל ועם צוותו ולדווח על הצעותיהם לנתניהו, כדי שיוכל לשקול אותן

   רשימות קודמות
  לא להמתין עד שארה"ב תחזור לשפיות

לקראת ביקורו הנוכחי במזרח התיכון, נקט ג'ורג' מיטשל, שליחו למזרח התיכון של נשיא ארה"ב ברק אובמה, צעד שיכול היה להיראות כצעד חיובי כלפי ישראל. בדברו בפני עיתונאים ביום שני שעבר, אמר מיטשל כי אובמה מעוניין לחדש מיד את המשא-ומתן בין ישראל והפלשתינים.

התבטאות זו של מיטשל עשויה הייתה להתפרש כצעד לקראת ישראל, כיוון שעד אשר קרא למו"מ, יצרו ההתבטאויות האחרונות על ישראל, של הנשיא ושל יועציו הבכירים כאחד, בישראל את הרושם שארה"ב כבר אינה בעד הסדר מוסכם של הסכסוך בין הפלשתינים לבין ישראל.

באמצעות להתמקדות האובססיבית של הממשל בבנייה הישראלית ביהודה ובשומרון, העבירו אובמה ויועציו למנהיגי האזור את המסר, כי הם מגדירים את תפקידם מולנו ומול הפלשתינים לא כמתווכים, אלא כשליחי הפלשתינים נגד ישראל. כיוון שכך, הם לא רק נתנו את התחושה שהם מבקשים הסכם שלום, שיהיה מקובל במידה שווה על הפלשתינים ועל הישראלים, אלא שהם שכנעו את הישראלים ואת הפלשתינים - כמו גם את מרבית העולם הערבי - כי בכוונת ארה"ב לאלץ את ישראל לקבל הסדר, שיקריב את ביטחונה ואת צרכיה הלאומיים על מזבח שאיפותיהם המקסימליסטיות של הפלשתינים.

זו הדעה שביטא בחודש שעבר מנהיג פת"ח ויו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, בראיון ל"וושינגטון פוסט", לפני ביקורו אצל אובמה. כפי שניסח זאת עבאס, האמריקנים "יכולים להטיל את מלוא כובד משקלם על כל גורם בעולם. לפני שנתיים הם עשו זאת עלינו. עתה עליהם לומר לישראלים: 'עליכם לציית לתנאים'".

עוד הוסיף עבאס, כי הוא "ימתין לישראל עד שזו תקפיא את ההתנחלויות", וכי עד שיקבל מן הישראלים ויתורים אלה ואחרים, "איננו יכולים לדבר עם איש".

במילים אחרות, לאור העוינות הגלויה של הממשל ועמדתו הבלתי מתפשרת כלפי ישראל, עבאס אינו מוצא טעם לשאת ולתת עם הישראלים על עניין כלשהו.

כך גם מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, הבהיר ביום שלישי, כי הוא רואה בממשל אובמה בעל ברית בכוח לתנועתו - הדוגלת ברצח עם ג'יהאדיסטי והנשלטת בידי אירן. למשעל ארבע סיבות טובות לראות את דברים כך:

ראשית, בנאומו בקהיר אימץ אובמה את העמדה הערבית, לפיה ישראל היא ישות זרה במזרח התיכון, שהלגיטימיות שלה נובעת מהשמדת יהודי אירופה על-ידי אירופים באירופה, ובכך הישווה הנשיא האמריקני את מעמדה המוסרי של ישראל לזה של בעלי עבדים במדינות הדרום בארה"ב שלפני מלחמת האזרחים.

שנית, אובמה התחייב זה מכבר להעניק לרצועת עזה שבשלטון חמאס 900 מיליון דולר מכספי משלם המיסים האמריקני, והוא לוחץ על ישראל לתמוך כלכלית בעזה, אף על-פי שחמאס ממשיך לתקוף את דרומה של ישראל בטילים כשהוא מרחיב ומגוון את מחסני הנשק שלו.

הסיבה השלישית שדבריו של משעל הגיוניים היא, שממשל אובמה נוטש את מחויבות קודמו לבודד את חמאס, בלחצו על פת"ח ומצרים להציע לחמאס להיות שותף מלא בממשלת אחדות פת"ח-חמאס, דבר שיחזק את הלגיטימיות של חמאס בזירה האיזורית והבינלאומית.

ולבסוף, לאור שתיקתו של הבית הלבן נוכח ניסיון ההתקפה על כוחות צה"ל, שבוצע לפני ימים אחדים על-ידי קבוצת טרור הקשורה לחמאס בסמוך למעבר קרני, פועל משעל תחת הרושם, ששום דבר שחמאס יעשה לא יסיט את וושינגטון ממסלול ההתנגשות עם ישראל, שבו בחר. כשאובמה אוחז במושכות, חמאס מאמין כי הוא יכול לתקוף את ישראל מבלי להיענש.

לנוכח כל זה, ובזמן שישראלים ופלשתינים מאוחדים באמונתם, כי אובמה מבקש להתעמת עם ישראל ולא להגיע עמה להסדר בהסכמה, היה זה מעודד לשמוע, שבכוונת מיטשל לאלץ את הפלשתינים לשבת סביב שולחן המשא-ומתן עם ממשלתו של בנימין נתניהו.

אלא שלמרבה הצער, שעות ספורות לאחר הגיעוֹ לישראל ביום שלישי שעבר, הובהר כי הצהרותיו של מיטשל בדבר מו"מ לא היו יותר מאשר ספין תקשורתי. מיטשל שוב חזר על כך שלארה"ב אין כל כוונה לזוז אפילו מעט מעמדותיה הבלתי מתפשרות, כי כל בנייה יהודית מעבר לקווי שביתת הנשק של שנת 1949 היא לא-לגיטימית; כי על ישראל להתחיל לפעול לגירוש המוני של יהודים מיהודה ומשומרון; וכי על צה"ל לקצץ ולרסן באורח דרסטי את פעילותו נגד הטרור ביהודה ושומרון. כלומר, מיטשל הבהיר, כי הפתרון של ממשל אובמה, כמו זה של הפלשתינים והסעודים, לסכסוך הפלשתיני-ישראלי כרוך בכניעה ישראלית מוחלטת לכל הדרישות הערביות (ועתה גם האמריקניות), תוך הפקרת ביטחוננו לחסדיהם ולרחמיהם של טרוריסטים פלשתינים.

השואה - פרנויה ישראלית

יותר מדאיגות מעמדותיו של מיטשל הן הפקודות שקיבל מאובמה. להבדיל משליחיים נשיאותיים קודמים, שהיו מגיעים לישראל כל כמה שבועות ואחר כך נעלמים, כשהמציאות הייתה מוכיחה כי היא חזקה יותר מפנטזיות השלום - הורה אובמה למיטשל להשליך את המציאות לארבע רוחות השמיים ולהציב עמדת פיקוד קדמי קבועה בירושלים, הכפופה ישירות לבית הלבן.

כדי למלא אחר ההוראה, מינה מיטשל ארבע סגנים - כולם מוכרים באהדתם לפלשתינים ובעוינותם לממשלת נתניהו: מרה רודמן, מן "המרכז לקידמה אמריקנית", שבמימון ג'ורג' סורוס; קית' דייטון, שבונה עתה את צבא פת"ח בירדן, ושהודה לאחרונה כי בעוד שנים מעטות יפנה צבא זה את נשקו לעבר ישראל, אם תתמיד בסירובה לכונן מדינה פלשתינית נקייה מיהודים ביהודה ובשומרון; פרד הוף, ממובילי ההתקרבות מחדש בין ארה"ב לבין סוריה וממטפחי הקו של ויתור ישראל על רמת הגולן; ודוד הייל, אדריכל המדיניות האמריקנית האוהדת כלפי צבא לבנון, השורץ אנשי חיזבאללה. הייל יוצב בירושלים באופן קבוע, במשרד גדול, שישמש מרכז המבצעים של מיטשל.

פרט לפיקוח על סגניו, הוסמך מיטשל להוביל את התוכנית החדשה של הממשל, המכוונת לערער את כושר קבלת ההחלטות - הצבאיות והמודיעיניות - של ישראל. ב-2008, כאשר היועץ לביטחון לאומי של אובמה, ג'ים ג'ונס, שימש היועץ המיוחד לענייני ביטחון ישראלים-פלשתיניים של מזכירת המדינה דאז, קונדוליזה רייס, הוא חיבר דוח, שקרא לארה"ב להעריך מהם האינטרסים הביטחוניים ה"אמיתיים" של ישראל ביהודה ובשומרון, ולהגביל את תמיכתה בישראל אך ורק למימוש אותם אינטרסים חיוניים מזעריים. דוח ג'ונס - שדחה את כל טענותיה של ישראל לזכויות ביהודה ושומרון, והמעיט בחשיבות האסטרטגית של הסירוב הפלשתיני להכיר בזכותה של ישראל להתקיים - נתפס כעוין במיוחד לישראל, וממשלת אולמרט הצליחה להביא את ממשל בוש להסירו מסדר היום.

אולם אין זה המצב היום. אובמה שותף מלא לעמדתו של ג'ונס, שתפיסתה של ישראל באשר לצרכיה הביטחוניים היא מוגזמת. כפי שהבהיר בנאומיו בקהיר ובבוכנוולד, אובמה סבור כי בהשראת השואה סובלת ישראל מפרנויה, הגורמת לה לאמונה מוטעית, שהערבים והאירנים מעוניינים למחוק אותה מן המפה. לדעת אובמה, ניתן לטפל בפחדיה של ישראל, וניתן להשיג שלום מזרח תיכוני באמצעות השתלטות על הערכותיה הביטחוניות של ישראל, כמו גם על פעולותיה הצבאיות והמודיעיניות ועל מדיניותה.

למטרה זו, ובקו אחד עם דוח ג'ונס מ-2008, מקים הממשל מנגנון, המכוון למנוע מישראל הערכה ושיפוט עצמאיים של האתגרים הטקטיים והאסטרטגים העומדים בפניה ולשלול ממנה את יכולתה להבטיח את האינטרסים שלה, ללא מעורבות או הסכמה מצד ארה"ב. על-פי ידיעות אחרונות, מנגנון זה יורכב מחברי כל הגופים האמריקניים העוסקים בביטחון, מדיניות ומודיעין. קצינים אלה יוצבו בישראל וידווחו למיטשל, והוא מצידו ידווח לג'ונס ולאובמה. כל קצין יופקד על תיאום עם עמיתו בגוף הישראלי המקביל, כולל צה"ל, השב"כ, המוסד, המשטרה וכיוצא באלה.

היות שאין לישראל דרך מנומסת לדחות את הצו האפקטיבי של ארה"ב, שנועד לחתור תחת יכולתה לקבל החלטות עצמאיות, הבעיה הדחופה ביותר המצריכה טיפול מצד ממשלת נתניהו היא המפקדה העליונה של מיטשל בירושלים. כדי להתייחס לכך, על הממשלה לברר לעצמה מה היא מעוניינת להשיג ביחסיה עם מיטשל בפרט ועם ממשל אובמה בכלל.

על-פי יחסו של ממשל אובמה לישראל כפי שהוצג בבהירות עד היום, אין לנשיא וליועציו כל כוונה לרכך את עמדותיהם הקשוחות כלפי ישראל. הממשל האמריקני מקים את המפקדה העליונה שלו בירושלים, כדי לאפשר למיטשל לפעול כמו מושל קולוניאלי ולהתעמת עם הילידים היהודים הבלתי ממושמעים - ולא כדי להגיע להסכמה עמנו.

שחרור סדר היום של נתניהו

לישראל אין מה להרוויח ויש הרבה מה להפסיד מעימות גלוי וממושך עם וושינגטון. לכן, מטרתו של נתניהו בהתמודדות עם מיטשל צריכה להיות כפולה: להשתדל להימנע ממאבק מכוער עם הבית הלבן, אך להשיג זאת מבלי לוותר למפקדתו של מיטשל על שום דבר מהותי.

ברור, כי נתניהו מקווה להשיג מטרה זו באמצעות מתן כבוד רב למיטשל. במהלך ביקורו בארץ דווח כי ראש הממשלה הקדיש ארבע שעות תמימות מזמנו לשיחות עם מיטשל ועם עוזריו.

אף על-פי שנכונותו של נתניהו לרצות את מיטשל - מובנת, היא עלולה להביא אסון. אל לו לנתניהו לאפשר למיטשל לכבול את סדר יומו ואת זה של שריו לדיונים עקרים וממושכים על פנטזיות השלום של אובמה או על איזו סדרה של "מחוות" התאבדותיות מצד ישראל, שיפיגו את רעבונו של ממשל אובמה לעימות. לראש ממשלת ישראל יש דרכים טובות יותר לנצל את זמנו. יתר על כן, אין זה מן הראוי כי נתניהו יוזיל את מעמדו על-ידי הכפפת סדר יומו לגחמותיו של איזשהו שליח נשיאותי.

על כן, כפי שכבר הציע מי שהיה שגריר ארה"ב באו"ם ג'והן בולטון, בביקורו בישראל בחודש ינואר האחרון, על נתניהו להרחיק את עצמו באלגנטיות ממסלולו של מיטשל.

לשם כך, על נתניהו להכריז, כי למען טיפוח שיתוף פעולה עם ארה"ב ולמען קידום סיכויי השלום, הוא ממנה שליח מיוחד מטעמו, אשר הוא - וצוותו המנופח במחשבה תחילה - יוסמכו לטפל בכל המגעים עם מיטשל ועם צוותו ולדווח על הצעותיהם לנתניהו, כדי שיוכל לשקול אותן.

שליחו המיוחד של נתניהו חייב להיות אישיות בכירה, הזוכה לאמונו המלא של ראש הממשלה. מועמדים אפשריים לתפקיד זה הם דורי גולד - ששירת כשגרירנו באו"ם במהלך כהונתו הראשונה של נתניהו כראש הממשלה, והשר לשעבר נתן שרנסקי - שמונה על-ידי נתניהו לראש הסוכנות היהודית. שני האישים יהיו מסוגלים להסיט את הלחץ האמריקני בעניין הפלשתינים מנתניהו, ובכך לשחרר את ראש הממשלה לדאוג לטיפול באיום האירני.

כי זהו העניין. בשורה התחתונה, בפני נתניהו ניצבים שלושה אתגרים עיקריים שעמם עליו להתמודד, אם בכוונתו להגן על ישראל בשנים הבאות: מניעת השגת נשק גרעיני על-ידי אירן; הבטחת האינטרסים הלאומיים והאסטרטגיים של ישראל ביהודה ובשומרון וכן שימור וחיזוק ריבונותה הבלעדית בירושלים, והימנעות מקרע גלויעם וושינגטון.

בהצבתו של מיטשל בירושלים, מנסה אובמה למנוע מנתניהו את הגשמתם של כל היעדים הללו. רק ניטרולו של מיטשל ישחרר את סדר יומו של נתניהו ויאפשר לו להתמודד עמם בהצלחה.

קרולין גליק היא פובליציסטית בכירה בג'רוסלם פוסט ועמיתה בכירה למזרח התיכון ב"מרכז למדיניות ביטחון" בוושינגטון.
תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
קרולין גליק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אובמה נציב עליון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
21/06/09 23:55
2
g564
22/06/09 07:38
3
ש. עליון
22/06/09 12:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הראיון הטלוויזיוני של שרי אריסון, במוצ"ש (20.6.09), והתרפסותו של המראיין הנבוך, שנאלם דום, הבליטה, שוב, עד כמה אין קשר בין מפורסמים לבין משהו מעניין או חשוב. שרי אריסון, על אף הונה הבלתי נתפש לא זכתה במנת שכל יותר מכל אדם אחר. מתקשרת אחרת במקומה, ללא הון, לא הייתה זוכה בשלל ראיונות בעיתונות ובטלוויזיה. אריסון היא אולי אישה חביבה אבל בעליל לא מעניינת, על אף תכונות רוחניות ומטאפיזיות שהיא ניחנה בהן, לדבריה.
21/06/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
מנחם בן בחיים האמיתיים אינו מנחם בן שעל המסך. מי שיצא מבית 'האח הגדול' ועדיין חש תחושה של שכרון חושים, תוצאה של שדרוגו למעמד של סלבס, אינו האדם שפגשתי בבית הסופר בשבוע הספר. למעשה, כשפגשתי את מנחם נכונה לי חוויה מוזרה. התרגשתי מעט שהרי אני הולכת לפגוש מישהו שצמח לממדים בלתי רגילים. הוא אינו עיתונאי קטן אלא מישהו שהורם מעם בזכות עמידתו העיקשת בתוכנית ריאלטי. מנחם בן כבש את עולמו בזכות אמירת האמת שלו בנושאים שונים. אמירות שקלעו לטעמו של הקולקטיב.
21/06/2009  |  שושנה ויג  |   מאמרים
גנבו את קולות האירנים. הם מוחים, הם נאבקים, הם יצאו בהמונים לרחובות. הם ממשיכים למחות, להיאבק ולצאת לרחובות גם כאשר יורים והורגים בהם.
21/06/2009  |  שלמה אידן  |   מאמרים
לאחרונה התבשרנו שהכנסת בחרה את חבר הכנסת אורי אריאל מסיעת האיחוד הלאומי לנציג האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. בוועדה חברים שלושה שופטים מבית המשפט העליון, שני עורכי דין נציגי לשכת עורכי הדין, שני שרים ושני חברי כנסת. הנוהג שהיה קיים בכנסת מאז ומעולם קבע שאחד מחברי הכנסת יהיה נציג האופוזיציה וכי נציג זה יהיה חבר סיעת האופוזיציה הגדולה ביותר. עכשיו קבעה הכנסת שחבר הכנסת אריאל החבר במפלגת אופוזיציה שזכתה בארבעה מנדטים בלבד יהיה נציג האופוזיציה, במקום חבר הכנסת בר-און החבר במפלגת קדימה שזכתה ב-28 מנדטים ההופכים אותה לא רק למפלגה הגדולה באופוזיציה אלא גם למפלגה הגדולה בכנסת.
21/06/2009  |  ד"ר יוסי נחושתן  |   מאמרים
מאחורי ראיונות שזוכים לכותרת "ריאיון בלעדי" או "ריאיון מיוחד" מסתתרת בדרך כלל נוסחה קבועה במסגרתה המרואיין הנחשק מקדם את עצמו ואת המוצר החדש שלו והמראיין, בתמורה, שוכח לרגע שהוא עיתונאי חוקר והופך למנחה לייט-נייט להשכרה. למרות שהצופים כבר התרגלו שמושאי הריאיון מכתיבים את הטון גם אם הם פושעים, מושחתים או סתם סלבריטאים עם סחורה משומשת, נדמה כי אתמול נשבר שיא חדש של התרפסות כאשר עמנואל רוזן, שהמוניטין שלו ככתב ותחקירן אינו מוטל בספק, ראיין את המיליארדרית שרי אריסון והפך למשך רבע שעה לגיל ריבה החדש.
21/06/2009  |  נטע אלכסנדר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
מובארק: שלום ישראלי-פלשתיני נמצא בטווח השגה  /  איציק וולף
"זכות שיבה לפליטים יהודים ממדינות ערב"  /  מאיה שני
"היינו פה הרבה לפני שידעתם מהי צורת נעל"   /  עידן יוסף
נאום נתניהו - כמטרה להרוויח זמן  /  אריה דרוקמן
אזיקים עלייך ישראל  /  אליקים העצני
מצפון-קוריאה תיפתח הרעה  /   רוברט טרז'ינסקי וג'ק וייקלנד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il