|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השאננים לציון (ג)

עד מלחמת יום הכיפורים לא טענו סופרי ישראל כי זכויות הערבים בארץ ישראל גוברות על זכויות העם היהודי בה, אולם היו בהם שכבר ניתצו מיתוסים מן העבר וטיפחו אוטופיות מזרח תיכוניות לעתיד
19/07/2009  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מאיר שלו. ניתץ מיתוסים תנ"כיים

על-ידי שילוב שני קטעים מקראיים בעלילת הרומן "עשו" בהקשר נלעג, מנסה מאיר שלו "לנתץ" שני סיפורים "מיתיים" שלנו, שמהם משתמע כי פתרון הטרנספר במצב של סכסוך דמים ארוך שנים, אינו נחשב בלתי מוסרי ביהדות ואינו אמור להיחשב בלתי קביל במשפט הבינלאומי

בשני חלקיה הראשונים של סדרת מאמרים זו צוין, בין השאר, כי השקפת השאננות לציון הגיחה לעולם כתגובה לתוצאות מלחמת תש"ח; כי יזהר סמילנסקי היה מראשוני השאננים לציון בספרות הישראלית הצעירה; כי מול ההשקפה של ס. יזהר הציג משה שמיר השקפה מנוגדת; כי במשמרת הסופרים שאליה השתייכו, משמרת "דור בארץ", לא עלה בין השנים 1973-1967 מספר בעלי ההשקפה של סמילנסקי על מספר בעלי ההשקפה של שמיר, וכי רק ממלחמת 1973 ואילך גדל מחנה השאננים לציון בהתמדה, עד שזכה לתמיכתם של רוב סופרי המשמרות שהצטרפו לספרות הישראלית אחרי משמרת "דור בארץ"; וכי בתחילה הסתפקה השאננות לציון בהכתמת צחותו המוסרית של דגלנו, דגל החרות הלאומית, שהונף בתש"ח, אך ממלחמת ששת הימים ואילך התרחבה ההכתמה, שהחלה בטענת הנישול שהדביק יזהר למלחמת השחרור - לתיאור זוועות "הכיבוש".

בחלק זה יעבור הדיון מן ההתחשבנות של סופרי השאננות לציון עם אירועי ההווה (בששת העשורים שבין השנים 2009-1948) אל יחסם למיתוסים שלנו מן העבר ולתמונת מצבנו במזרח התיכון בעתיד. יחס זה עיקרו ניתוץ מיתוסים, המוכיחים את זכותו הבלעדית של העם היהודי על ארץ ישראל בשלמותה, והצעת פתרונות אוטופיים למזרח התיכון, של השתלבות היהודים בצורות חַלופיות למדינת ישראל - מדינת הלאום הקיימת.

את ההתייחסויות האלה לעבר ולעתיד ניתן להסביר בכך שסופרי השאננות לציון לא נועזו להשיב בשלילה מפורשת והחלטית - לפחות לא בתקופה שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום כיפור - על שלוש השאלות שעמדו במרכז המחלוקת בין סופרי שני המחנות - "מחנה השלום" ו"המחנה הלאומי": שאלת תוקף הזכות של העם היהודי בארץ ישראל; שאלת היקפה של הנחלה הלאומית של העם היהודי בארץ ישראל; והשאלה אם יש תבונה במיצוי הזכות על מלוא היקפה של הנחלה הלאומית, תוך הקמת יישובים ישראלים גם מעבר לגבולות שביתת הנשק משנת 1948 ("הקו הירוק"), או שרצוי להשהות צעד כזה ולהחזיק במרחבים ששוחררו במלחמת ששת הימים מידי מצרים, ירדן וסוריה כקלף מיקוח בשיחות שלום, בתקווה ששיחות כאלה ימוטטו את חזית הסירוב שגיבשה הליגה הערבית ויביאו לסיום "הסכסוך".

עד מלחמת 1973 הניחו סופרי השאננות לציון - ובכך צדקו - שתשובה שלילית מפורשת מפיהם על שלוש השאלות תקומם את הציבור, שעדיין זכר כי מדיניות הערבים היא שכפתה על ישראל את מלחמות 1948 ו-1967. פרט לתמהונים בודדים ופרובוקטורים-להכעיס, לא נמצא אז סופר רציני שיאמר לציבור הישראלי, כי הזכויות "דה-פקטו" של הערבים בארץ ישראל, שהן זכויות בנות 800 שנים בלבד (מאז כבש צלאח א-דין את הארץ מידי הצלבנים במחצית השנייה של המאה ה-12), גוברות על הזכויות "דה-יורה" של העם היהודי בה, שהן בנות למעלה מ-3,000 שנה. אך מטעמים פרגמטיים גם לא היו מוכנים סופרי השאננות לציון להשיב תשובות חיוביות על השאלות, שהיו נתונות בוויכוח בינם לבין סופרי המחנה האחר. לכן עברו מן ההתחשבנות עם ההווה לניתוץ מיתוסים מן העבר ולהעלאת פתרונות אוטופיים בדבר השתלבות שונה של היהודים במזרח התיכון בעתיד, וכך ביטאו במרומז את עמדתם, שאי-אפשר לאמץ את ההשקפה הלאומית-יהודית-ציונית כמוצא יחיד ל"מצב הישראלי" וכפתרון הבלעדי שישראל יכולה להציע לערבים לסיום "הסכסוך".

מהרו, קחו זהות!
הצהרת בלפור, 1917

ברומן "מר מאני" (1990) הוא שתל בפיו של יוסף מאני, השישי בשושלת המשפחה, עצה לערביי הכפרים, בעודו מחזיק בידיו – וכמובן שלא במקרה – עותק מהצהרת בלפור משנת 1917: "תתעוררו בטרם יהיה מאוחר - - - קחו מהר זהות! - - - זאת האדמה שלכם ושלנו, חצי לכם וחצי לנו - - - קחו זהות, בכל העולם לוקחים העמים זהות, אחר כך יהיה מאוחר , אחר כך יהיה אסון, הנה אנחנו (היהודים) באים - - - כמו ארבה - - - עכשיו חונה במדבר ופתאום הוא מתנפל".

בחמישה מספריו, מ"רומן רוסי" (1988) ועד "פונטנלה" (2002), שקד מאיר שלו על ניתוץ מיתוסים צעירים יותר בתולדות העם היהודי – המיתוסים על החלוצים שנאחזו בראשית המאה ה-20 באדמת המולדת והקימו יישובים חקלאיים ברחבי הארץ, שעדיין לא הייתה מזוהה אז מדינית כמדינתו של עם כלשהו, אלא הוחזקה במשמורת על-ידי הטורקים העות'מאנים, ואשר לתושבי הקבע הערבים בה לא הייתה זהות לאומית כלשהי. בכל ספריו אלה חזר שלֵו ותיאר את קריסת "הכפר הציוני" ואת הסתלקותם של הנכדים מהגשמת חזונם של המייסדים, להיאחז באדמת ציון ולכונן עליה בבוא העת את הריבונות המחודשת של העם היהודי (דיון ברומנים אלה של שלֵו מופיע בספרי "ספרות וריבונות", 2006).

בשישי מספרי סדרה זו, הרומן "יונה ונער" (2006), התקדם שלֵו כמעט לימינו אלה, במטרה לנתץ את המיתוס שנרקם סביב קרב הגבורה על ירושלים במנזר סן-סימון במלחמת תש"ח. ברומן זה הוא סיכם את ההשקפה הרעילה שביטא בספריו הקודמים, כי אומנם היו בהתחלה הצלחות בהגשמת החזון הציוני בארץ ישראל, אך במשך השנים התברר, שכל המפעל עמד על כרעי תרנגולת, ומשנחשפו יסודותיו הרעועים, החלה כעבור דורות בודדים נטישת החזון, ומכל הסיפורים ההרואיים על הגשמתו נותר אצל הנכדים רק העניין בנדל"ן (פירוש לרומן זה מופיע בספרי "משבר ערכים בסיפורת הישראלית, 2007). בלהיטות הנדל"נית של הנכדים עוסקים גם סיפוריו של עמוס עוז בקובץ "תמונות מחיי הכפר" (2009).

א.ב. יהושע, לעומתם, בחר לכרסם במיתוס הריבונות היהודית על ארץ ישראל מנקודת מבט הפוכה, על-ידי ליווי נלהב של התעוררות הרגש הלאומי אצל הפלשתינים וצמיחתו. ברומן "מר מאני" (1990) הוא שתל בפיו של יוסף מאני, השישי בשושלת המשפחה, עצה לערביי הכפרים, בעודו מחזיק בידיו – וכמובן שלא במקרה – עותק מהצהרת בלפור משנת 1917: "תתעוררו בטרם יהיה מאוחר - - - קחו מהר זהות! - - - זאת האדמה שלכם ושלנו, חצי לכם וחצי לנו - - - קחו זהות, בכל העולם לוקחים העמים זהות, אחר כך יהיה מאוחר , אחר כך יהיה אסון, הנה אנחנו (היהודים) באים - - - כמו ארבה - - - עכשיו חונה במדבר ופתאום הוא מתנפל". ואחר-כך, ב"אש ידידותית" (2007), הוא נטע דווקא בפי פלשתינית עצה מקבילה ליהודים: "לקחתם אדמות, לקחתם מים, ואתם שולטים בכל תנועה שלנו, אז לפחות תנו אפשרות גם להצטרף אליכם - - - זאת אף פעם לא תהיה בשבילכם מולדת אם לא תדעו להתמזג עם כל מה שיש בה".

מבין היצירות המעטות שהתפרסמו בעשור האחרון – ואשר סיפרו את הסיפור המהימן של חלוצי העליות ואת סיפור ההתערות הקשה אך המוצלחת בארץ ברוח הרומן הציוני – כדאי להזכיר שניים ה"מעכירים" את התמונה הפוסט-ציונית שציירו מאיר שלו וא. ב. יהושע בספריהם. השניים הם הרומן "אדום עתיק" (2007) של גבריאלה אביגור-רותם, המספר על היאחזות משפחה אחת בגליל, והרומן "עת דודים" (2008) של מירי ורון, המספר על התלאות ועל ההתגברות עליהן של בני משפחה אחת בעיר תל אביב, המתפתחת בין שתי מלחמות העולם. בשתי העלילות המצוינות האלה מנהיגות את מימוש הזכות של העם היהודי לחזור ולהיאחז במולדת שתי נשים חזקות ועצמאיות, האימהות הגדולות של כל שבט. שתי הסופרות פסעו בספריהן, כמובן, במסלול הרעיוני שסלל משה שמיר מול השאננות לציון.

פיצול הנחלה כמתכון להתמשכות הסכסוך
טרנספר. מה רע?

אילו אחרי תבוסתן במלחמת 1948, היו מדינות הליגה הערבית שוקלות את הפתרון הזה בכלי התבונה, והיו משכנעות את הפלסטינים להסכים לפתרון הטרנספר מרצון ומסייעות להם לבצעו, היה "הסכסוך" נפתר מזמן. אך מאחר שעמי ערב הסתמכו על יתרונם המספרי, עושר הנפט שלהם וכוח השפעתו, הם שימרו את הפלסטינים כפליטים בארצותיהם במקום להטמיע אותם במדינותיהם, טיפחו בהם את "זכות השיבה" ושיסו אותם נגד מדינת היהודים הזעירה – לא נפתר "הסכסוך" מאז 1948 ועד היום.

מיתוסים הם סיפורים שהתגבשו סביב אירוע או דמות אמיתיים בהיסטוריה, אשר הפכו במורשת העם לגרעין עובדתי, שעליו העטה העם במשך הדורות את ייחוליו לדמויות מופת ולמעשים הראויים לתהילה. חשיבותם של המיתוסים, שהם מעבירים לדורות מאוחרים הֵדים מן העבר ומחוכמת הקדמונים – מורשת לחייהם בהווה. בשאלת היחס למיתוסים כדאי להזכיר את התשובה שהציע אחד העם במסה "משה" לשאלת אמיתותם של סיפורי המקרא על גדול מנהיגיה וראשון נביאיה של האומה העברית. למפקפקים באמיתות הסיפורים המקראיים על משה, השיב אחד העם, כי הסיפורים הללו משקפים את חזונו של העם באשר לדמות המנהיג האידיאלי, ומאחר שגנוזה בהם אמת היסטורית, אין טעם לתבוע הוכחות ארכיאולוגיות לאמיתותם.

סופרי השאננות לציון לא היטו אוזן לתבונת אחד העם, אלא נהו אחרי הגחמה "המחקרית" של קומץ היסטוריונים, שפתחו אז ב"עליהום" על המיתוסים של עמנו. וכך, שנים לפני ש"ההיסטוריונים החדשים" התארגנו כאופוזיציה ל"היסטוריונים הציוניים", כבר פעלה במרץ באקדמיה שלנו מגמת הניתוץ של מיתוסים, שבאמצעותם ביטא העם היהודי את געגועיו לצמיחת גיבורים בהווה בדמותם של לוחמי החירות המפורסמים מן העבר. "קורבנותיה" העיקריים של מגמה זו היו אלעזר בן-יאיר – גיבור מצדה, בר-כוכבא – גיבור מרד בית שני, ויוסף טרומפלדור – גיבור תל-חי.

אחרי הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים כבר לא מצאו הסופרים במחנה השאננים לציון טעם להמשיך בהתנכלות לתהילת הגיבורים המאוחרים האלה, שהפגיעה בהם לא הביאה תועלת רבה להשקפתם בנושאי "המצב" ו"הסכסוך", ולפיכך פנו לניתוץ מיתוסים מתקופת האבות, שבהם השתמרה המסורת כי ארץ ישראל היא נחלתו הלאומית של העם היהודי בלבד, מאז הובטחה בלעדית בשחר ההיסטוריה לאבות האומה ולצאצאיהם.

הבולט מבין הסופרים, ששקדו על ניתוץ המיתוסים מנציחי הזכויות בארץ ישראל לעם היהודי מימי האבות ועד קץ הימים, הוא מאיר שלו. אירוני, שדווקא הוא, שיש לו "יחוס אב" בספרות הישראלית כבנו של סופר ממשמרת "דור בארץ", נמשך ליבו לניתוץ מיתוסים תנ"כיים, שבתקפותם דבק אביו, המשורר יצחק שלו, בכל מאודו.

יתר על כן, שלֵו הוא מן היותר בקיאים בספר הספרים מבין הסופרים שלנו, ולפיכך אין לחשוד בו שרק בהיסח הדעת היפנה את הקורא ברומן "עשו" (1991) לשני קטעים בספר בראשית, המתארים כיצד נפתרו בתקופת האבות סכסוכי הירושה על אדמת הארץ. בקטע הראשון המוריש הוא אברהם, שעוד בחייו קבע את העיקרון ליישוב סכסוך כזה:

ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק, ולבני הפילגשים אשר לאברהם (וישמעאל בכללם) נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם (בראשית כ"ה), כלומר – מזרחה לנהר הירדן. והנה, בהתקרב המועד לחלוקת הירושה בין צמד האחים הבא, כבר הייתה ברורה לשניהם הנוסחה לכך: "ויקח עשו את נשיו ואת בניו ואת בנותיו ואת כל נפשות ביתו ואת מקנהו ואת בהמתו ואת כל קניינו אשר רכש בארץ כנען וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו וישב עשו בהר שעיר עשו הוא אדום" (בראשית ל"ו), כלומר – מזרחה לנהר הירדן.

שני הקטעים משקפים את הפתרון של אבותינו למצב, שבו לשני אחים יש זכויות ירושה בנחלת אבותיהם. במקרים כאלה, נקבע במקרא, אין מחלקים את הנחלה, אלא אחד האחים זוכה בכולה ונשאר להתגורר בה, ואילו האח השני עוזב ומחפש לעצמו ולצאצאיו נחלה במקום אחר. וזהו הנימוק שניתן להכרעה זו בפרק ל"ו: "כי היה רכושם רב משבת יחדיו ולא יכלה ארץ מגוריהם לשאת אותם מפני מקניהם". אילו פוצלה הנחלה – הפתרון שלמראית עין נראה צודק יותר – היו משפחות שני היורשים מתקשות להתקיים ברווחה במחציות הנחלה השלמה, ומצוקתן החומרית הייתה מלבה סכסוכים בלתי פוסקים ביניהן.

אף שבשני ראיונות שקיימתי עם מאיר שלו, במרחק זמן זה מזה, השיב כי רק במקרה בחר להפנות דווקא לקטעים אלה, אין ספק שלא במקרה בחר בהם ברומן "עשו", המספר על סכסוך ממושך בין יעקב לבין אחיו, המכנה עצמו "עשו" מתוך זהות גורל עם נפגע ה"נישול" מתקופת האבות. הרומן מתפענח כאלגוריה, המגיבה על הסכסוך על ארץ ישראל כיום בין צאצאי יעקב לצאצאי עשו. ועל-ידי שילוב שני הקטעים בהקשר נלעג בעלילתו (פירוש לרומן מובא בספרי "העט כשופר פוליטי", 1992) – ביטא מאיר שלו את התנגדותו ליישום הפתרון מימי האבות ל"סכסוך" על ארץ ישראל בימינו. לכן בחר לנתץ את שני הסיפורים המיתיים האלה, שמהם משתמע כי פתרון ההנעה של אוכלוסיה ממקום למקום במצב של סכסוך דמים ארוך שנים – פתרון הטרנספר – אינו נחשב בלתי מוסרי ביהדות ואינו אמור להיחשב בלתי קביל במשפט הבינלאומי.

גם אם אינו הפתרון האידיאלי, אין לשלול אותו, אם כתוצאה מיישומו פותרים סכסוכים קשים בין עמים וחוסכים חיי אדם משני הצדדים. יישומו של פתרון הטרנספר ב"סכסוך הערבי-ישראלי", על-פי הנוסחה מימי האבות, הוא לפיכך ההגיוני והטוב שאפשר להציע. ומאחר שארץ ישראל היא המולדת היחידה שיש לעם היהודי, ורק לו זכויות בלעדיות ומוכחות עליה מקדמת דנא, ואילו לערבים מרחבי ענק ואמצעים חומריים עצומים, אין לדחות פתרון זה על הסף.

אילו אחרי תבוסתן במלחמת 1948, היו מדינות הליגה הערבית שוקלות את הפתרון הזה בכלי התבונה, והיו משכנעות את הפלשתינים להסכים לפתרון הטרנספר מרצון ומסייעות להם לבצעו, היה "הסכסוך" נפתר מזמן. אך מאחר שעמי ערב הסתמכו על יתרונם המספרי, עושר הנפט שלהם וכוח השפעתו, הם שימרו את הפלשתינים כפליטים בארצותיהם במקום להטמיע אותם במדינותיהם, טיפחו בהם את "זכות השיבה" ושיסו אותם נגד מדינת היהודים הזעירה – לא נפתר "הסכסוך" מאז 1948 ועד היום.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. השנה הופיע בהוצאת "יחד" ספרו "צו-קריאה לספרות הישראלית", שהוא הכרך ה-19 בסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית".
תאריך:  19/07/2009   |   עודכן:  19/07/2009
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השאננים לציון (ג)
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורן נאוה,טבריה
19/07/09 04:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון האו"ם נערך להכין דוח חמישי על שינויי האקלים בכדור הארץ, ומבטיח כי ייצא לאור בשנת 2014. לנוכח ההכרזות על הנוהלים והשיטות, אין בכלל ספק שעיקרי הדוח הבא יהיו דומים לאלה של קודמו, אבל כמה מאות אנשים מתפרנסים מכך היטב.
18/07/2009  |  דן זסלבסקי  |   מאמרים
בכלל לא פשוט להבין את הכלכלה המודרנית. במקרה זה ניתן בהחלט להצדיק את טענת הסבתות, כי "פעם הכל היה פשוט יותר". ואכן, רק אחרי מלחמת העולם השנייה החלו העניינים להסתבך באמת. הכסף הייצוגי שהיה צמוד למשהו ממשי, בעל ערך - זהב, או כל טובין אחר - הפך להיות צמוד למשהו הרבה יותר אמורפי וּוירטואלי. קשה לצפות מהציבור כיום להבין מה פירוש "כוחות השוק", כמובן שגם מרבים מנבחרי הציבור יהיה זה לא ריאלי לצפות, שיבינו עד כמה אותם כוחות קובעים את כללי המשחק.
18/07/2009  |  ערן בר-טל  |   מאמרים
השבוע המשיכו הסדקים בשלטון האירני להתרחב, כאשר איאתוללה חסין מונתזרי, אחד מאנשי הדת הבכירים ביותר במדינה, שדרגתו בהיררכיה הדתית השיעית גבוהה יותר מזו של המנהיג העליון, עלי ח'אמינאי, התקיף באופן בוטה ביותר את המנהיג העליון וטען, שהוא והקבוצה המקיפה אותו אינם ראויים לשלטון. את דבריו הוא נימק בגסות ובאלימות שבהן נקטו כדי לדכא את הפגנות מתנגדיהם, ובעובדה שהשלטון ירה באש חיה על המפגינים. מונתזרי קרא במפורש להפיל את השלטון ולהכניס לבידוד את ראשיו, שאותם כינה "גזלני החוק", וקבע כי "אם שליט מאבד את הצדק ואת האמינות ומדכא את הרוב, יש לסלקו מייד מהשלטון, והציבור אינו חייב לציית להוראותיו". מונתזרי אמר בפסקנות, שהממשלה הנוכחית אינה לגיטימית - אמירה שהיא סטירת לחי, לא פחות, למנהיג העליון, ח'אמינאי.
18/07/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
סוגיות של מכונת רייטינג חסרת אתיקה וביקורת העדר גבולות בחדר החדשות נבחנו בהרחבה - מתוך חדר החדשות עצמו ולא מן האקדמיה - גם בזיכרונותיהם של דן ראט'ר (Rather, 1994) או וולטר קרונקייט (Cronkite 1996) שהלך לעולמו בביתו בניו-יורק והוא בן 92. אני מביא קטעים מראיון איתו- לזכר מקצוען חסר פשרות.
18/07/2009  |  חיים שיבי  |   מאמרים
ערוץ 10 נקלע לסכנה מיידית של קריסה. בעקבות ההפסדים הגדולים, ועתה במיוחד נוכח הודעתו של יוסי מימן - המשקיע המרכזי בערוץ, לפיה הוא ושותפיו לא יזרימו עוד כספים למימון הערוץ, מצוי הערוץ במסלול של התרסקות.
18/07/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il