|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

ראה סט

מילים יפות זה לא מספיק

בגשמיות, אדם אינו יכול להתקיים בלי מים ומזון ובהתאם לכך מחירם נמוך יחסית והוא שווה לכל נפש כמעט. כנ"ל גם ברוחניות; התורה זמינה לכולנו וכל אחד יכול ללכת לשיעורי תורה או לפתוח ספר וללמוד בעלויות נמוכות יחסית, או בלי עלויות בכלל
14/08/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בשבת השלישית מהשבע דְּנֶחָמָתָא קוראים את פרשת ראה (דברים י"א); [כו] רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. זהו רעיון הבחירה החופשית, כולל האחריות האישית לתוצאות הבחירה: [כז] אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. [כח] וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם: לָלֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם. כזכור, שבע דְּנֶחָמָתָא הן השבתות שבין תשעה באב, היום בו חווים שוב את הצער העמוק על חורבן בית המקדש באותו יום, ובין ראש השנה שבו אנחנו עתידים לקבל עלינו את מלכותו יתברך ובטוחים שייתן לנו שנה טובה ומתוקה.

בשבת הראשונה מהשבע ראינו שהנביא מנסה לנחם את עם ישראל במילים טובות ומבטיחות: נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי--יֹאמַר, אֱלֹקֵיכֶם. תגובת העם לדברים אלה של הנביא נשמעת כנובעת מיאוש ר"ל: וַתֹּאמֶר צִיּוֹן, עֲזָבַנִי ה'; וַא-דֹנָי, שְׁכֵחָנִי. שומעים את דברי הנחמה של הנביא אבל לא משתכנעים. הכאב עמוק מדי ואין די במילים יפות כדי לרככו. הנביא חש בכך והוא משיב דבר לשולחו: [יא] עֲנִיָּה סֹעֲרָה, לֹא נֻחָמָה; כנסת ישראל אינה מקבלת תנחומים על החורבן הנורא. זה מאוד מובן, והמדרש (ילקוט שמעוני לפרק מ') אומר שהקב"ה מודה כביכול שיש לה סיבות טובות לכעוס עליו שכן היכה בה מכות קשות מדי. אבל האם למדה משהו מועיל ממה שקרה? האם היא מבינה שמעשיה הם שגרמו את החורבן?

על פניו נראה כאילו אינה מבינה, וזה מה שממשיך הנביא בפסוק שאת חלקו הראשון ציטטנו לעיל: הִנֵּה אָנֹכִי מַרְבִּיץ בַּפּוּךְ, אֲבָנַיִךְ, וִיסַדְתִּיךְ, בַּסַּפִּירִים. נניח שאתן לך כל טוב, מה הלאה? האם ריבוי הטובה יניע אותך לשוב אלי? למרבה הצער, הניסיון מלמד שאין לסמוך על כך; הלא כבר היו דברים מעולם, היה לך כל טוב בגשמיות וברוחניות. בתקופות שונות אפילו היית במצב בו מלבד העושר הגשמי שהיה לך נהנית גם משגשוג רוחני. היית במצב נפלא בו לימוד התורה היה נפוץ ביותר ולא היו בך אנאלפאביתים בכלל. הגעת למצב שכמעט כולם למדו תורה, [יג] וְכָל-בָּנַיִךְ, לִמּוּדֵי ה'; וְרַב, שְׁלוֹם בָּנָיִךְ. ומה זה הועיל לך? זה לא מנע את החורבן.

מכאן, שעושר גשמי זה לא מה שיבנה אותך וגם ריבוי מופלג של לומדי תורה אין בו כדי להבטיח שלא תהיה הידרדרות מוסרית. יש דרך אחת להיבנות על יסודות יציבים, והיא: [יד] בִּצְדָקָה, תִּכּוֹנָנִי; אלא מה, דמיונך הכוזב אומר שהתנהלות כזאת של רחמים על החלש והגינות מלאה כלפי כל אדם, עלולה לשדר חולשה שתחשוף אותך לפגיעות מן החוץ, אבל אפשר להירגע, מהתנהלות כזאת את יכולה רק להרוויח: רַחֲקִי מֵעֹשֶׁק, כִּי-לֹא תִירָאִי, וּמִמְּחִתָּה, כִּי לֹא-תִקְרַב אֵלָיִךְ. מקורם של הפחדים הוא בדמיונות השווא, במחשבה שיכול לקרות לך משהו בניגוד לרצון ה', אבל זה לא ייתכן: [טו] הֵן גּוֹר יָגוּר אֶפֶס, מֵאוֹתִי--מִי-גָר אִתָּךְ, עָלַיִךְ יִפּוֹל. אין מי שיכול להתגרות בך, שלא לדבר על פגיעה חלילה, בלי שארשה לו לעשות זאת. ומה שנדמה לך שכל העולם נגדך, זה כדי ש-עָלַיִךְ יִפּוֹל.

במדרש, במהלך הדו-שיח כביכול שבין הקב"ה וכנסת ישראל, מתריסה האחרונה כלפי הרבונו של עולם: רבש"ע, כיוון שהגליתני בין האומות - בדין הוא שלא אשמור שבת ואקיים המצות שלך... נשמע מוכר, לא?! אתה עזבת אותי, אני אעזוב אותך ח"ו. צריך לציין שהתרסה זו באה בסופו של דיון ארוך בו כל צד העלה את טענותיו והסמיך אותן על התורה הקדושה, באשר גם נותן התורה כפוף לחוקיה, שכך בחר לעצמו. כל עוד היה על מה לדון - הדיון נמשך. כאשר נגמרו הטיעונים - עלה האיום בשבירת הכלים. כנסת ישראל יודעת שהקב"ה כביכול זקוק לה באותה מידה שהיא זקוקה לו, והיא מנצלת את זה להתרסה הנ"ל. אומר לה הקב"ה, בתי, הגיע זמנך להיגאל. מסקנה, כאשר מגיעים לשפל שאין יותר שפל ממנו - זה הזמן לגאולה.

ועדיין, קשר חיובי עם הבורא יתברך זה לא משהו שיכול להתקיים במקביל לקשר חיובי עם הצד השני, ההפוך. מי שמייחס יכולת השפעה כלשהי לאיזשהו גורם בעולם, הריהו גורע מהקב"ה את אותה יכולת ח"ו, והרי האמת היא שאין בעולם שום דבר שאינו בשליטתו המוחלטת: [טז] הִנֵּה אָנֹכִי, בָּרָאתִי חָרָשׁ--נֹפֵחַ בְּאֵשׁ פֶּחָם, וּמוֹצִיא כְלִי לְמַעֲשֵׂהוּ; אומנם האמן מייצר כלי כזה או אחר, אבל אני בראתי את האמן עצמו, את חומר הגלם ולפיכך גם את הכלי שיצר האמן אני בראתי. ולא רק זה: וְאָנֹכִי בָּרָאתִי מַשְׁחִית, לְחַבֵּל. אומנם לא לוקחים אותי בחשבון כאשר חוששים ממחבלים למיניהם, אבל כאן המקום להזכיר לכם שגם את המשחיתים המחבלים אני בראתי, כך שקשר חיובי - אתם צריכים איתי ולא איתם.

לקבל הגנה שמימית

אחרי החורבן הנורא והגלות הארוכה, טבעי שקיים חשש גדול מפני אויבים שיעשו יד אחת נגדנו, וטבעי שיעשו את כל מה שלדעתם דרוש כדי להתגונן מפני אותם אויבים. ואכן צריכים לפעול בדרך הטבע, אבל חשוב לזכור שההגנה האמיתית באה מהבורא יתברך: [יז] כָּל-כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ, לֹא יִצְלָח, כי את הכלים יצרו אנשים שהקב"ה ברא וממילא יש לו שליטה מוחלטת בהם ובמעשיהם. ומכיוון שהוא החליט להגן עלינו, אין להם שום יכולת לפגוע בנו. ומה שחוששים מפני תביעות בפני בתי דין בינלאומיים, מרגיע הנביא בשם ה': וְכָל-לָשׁוֹן תָּקוּם-אִתָּךְ לַמִּשְׁפָּט, תַּרְשִׁיעִי; כל מה שצריך כדי שזה יקרה - זה לפעול, להגן על יהודים, מתוך מודעות שזהו רצונו של הבורא יתברך. כי עושי רצונו הם עבדיו ולהם מגיעה הגנה מלאה: זֹאת נַחֲלַת עַבְדֵי ה' וְצִדְקָתָם, מֵאִתִּי--נְאֻם-ה'.

אלא שהמציאות העגומה היא שמתהלכים מבולבלים. לא כל כך רוצים להיות עבדי ה' כי לא יודעים מה זה, אז משתעבדים לאופנות מתחלפות; פעם סומכים על פלוני ופעם תולים תקוות באלמוני. וכאשר כולם מכזיבים ונראה שלא נותר לנו אלא לסמוך על עצמנו - העסק נראה מפחיד למדי. מה גם שיש, בעיקר בתוכנו, כאלה הטורחים לטפח את הפחדים שלנו בהזכירם לנו את דלות כוחנו (מה שנכון אגב) למול האויב חסר המעצורים. התחושה הרווחת והדעה המקובלת היא שההיסטוריה חוזרת על עצמה. ואם היה חורבן אחד וחורבן שני, אין שום סיבה שלא יהיה חורבן שלישי ר"ל. ואמנם, מצד הטבע האנושי ההיסטוריה אכן חוזרת על עצמה, כי הטבע הזה לא השתנה. הקידמה הטכנית לא ביטלה את יצר ההרס של האדם, היא רק שיכללה והגבירה את היכולת להשתמש בו.

הבלבול שלנו נובע מכך שלא קיבלנו את עצתו של משה רבנו בפרשת השבוע, לבחור, ואם בחרנו - בחרנו רע. התוצאה היא שאנחנו נסחפים לכאן ולשם בלי יעד לחתור אליו ועל כן גם בלי כיוון ברור. בהפטרת השבוע מציע לנו הנביא (פרק נ"ה) פיתרון פשוט להפליא: [א] הוֹי כָּל-צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם, וַאֲשֶׁר אֵין-לוֹ כָּסֶף; לְכוּ שִׁבְרוּ, וֶאֱכֹלוּ, וּלְכוּ שִׁבְרוּ בְּלוֹא-כֶסֶף וּבְלוֹא מְחִיר, יַיִן וְחָלָב. אלה כמובן דימויים; יש צרכים בסיסיים בגשמיות, מזון ומים, ויש כאלה גם ברוחניות. בגשמיות - מילוי הצרכים, גם הבסיסיים ביותר, עולה כסף, אבל לא ברוחניות. המים והמזון הרוחניים מצויים בתורה הקדושה, וכל מה שצריך כדי לצאת מהבלבול זה להתחבר להוראותיה בכלל ולאלה שבפרשת השבוע בפרט.

בגשמיות, אדם אינו יכול להתקיים בלי מים ומזון, ובהתאם לכך מחירם נמוך יחסית והוא שווה לכל נפש כמעט. כנ"ל גם ברוחניות; התורה זמינה לכולנו וכל אחד יכול ללכת לשיעורי תורה או לפתוח ספר וללמוד בעלויות נמוכות יחסית, או בלי עלויות בכלל. מלבד הצרכים הבסיסיים, יש גם עניינים של תענוג, כמו יין וחלב, שהם יקרים יותר אבל האדם זקוק להם. גם אלה, אומר הנביא, בממד הרוחני מחירם נמוך עד אפסי. רק תבקשו ותקבלו מכל טוב, בלי שזה יעלה לכם הרבה כסף, אם בכלל. במקום זה אתם משלמים כסף טוב והרבה, לסוחרי אשליות למיניהם: [ב] לָמָּה תִשְׁקְלוּ-כֶסֶף בְּלוֹא-לֶחֶם, וִיגִיעֲכֶם בְּלוֹא לְשָׂבְעָה; מבטיחים לכם כל טוב, שלום כאן ועכשיו, ואתם - שוב ושוב נופלים לתסכול. לא הגיע הזמן שתתפכחו ותקשיבו לי?! שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ אֵלַי וְאִכְלוּ-טוֹב, וְתִתְעַנַּג בַּדֶּשֶׁן נַפְשְׁכֶם.

כאמור לעיל, בכל פעם שאתם נסחפים אחרי נביאי השקר, סוחרי האשליות, בהכרח אתם מתרחקים ממני, אומר ה' יתברך, כי לא ייתכן ללכת אחר נביא שקר ולהישאר דבק בי, אין מציאות כזאת. פעם אחר פעם האשליות מתנפצות בפניכם ואתם לא לומדים לקח, אולי הגיע הזמן לעשות שינוי? הנה מה שאני מציע לכם: [ג] הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים. ביני וביניכם יש ברית כרותה, אבל מלבדה כרתי ברית נצחית גם עם דוד, שמצאצאיו יצמח המלך המשיח. היענו לקריאתי ובכך, לא רק שתרוויחו באופן אישי, וּתְחִי נַפְשְׁכֶם, עוד זאת שתאפשרו לי לקיים את הברית שכרתי עם דוד, וגם זה לטובתכם כמובן.

למלך המשיח, בנו של דוד, יש תפקיד מיוחד: [ד] הֵן עֵד לְאוּמִּים, נְתַתִּיו; נָגִיד וּמְצַוֵּה, לְאֻמִּים. הגוים יזהו בו את שליח ה', יסורו למשמעתו מרצונם, והוא ינחה אותם להתקרב אל ה' על-פי התורה הקדושה. בשלב הזה, לא רק שיהודים כבר לא יהיו מבולבלים בלי הכרעה בין דעות שונות, הם יצייתו להוראות התורה ואפילו יסייעו למלך המשיח בקירוב הגוים לעבודת ה': [ה] הֵן גּוֹי לֹא-תֵדַע תִּקְרָא, וְגוֹי לֹא-יְדָעוּךָ אֵלֶיךָ יָרוּצוּ--לְמַעַן ה' אֱלֹקֶיךָ, וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי פֵאֲרָךְ. ובע"ה נזכה לראות במו עינינו את התגשמות הנבואה הנ"ל בהתגלות משיח צדקנו מיד ממש.

תאריך:  14/08/2009   |   עודכן:  14/08/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מילים יפות זה לא מספיק
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
14/08/09 15:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שניהם שיקרו לאלופים. האחד שיקר לאלוף אייזנקוט, והשני שיקר לאלוף יאיר נווה. השקר לאלוף אייזנקוט זיכה את השקרן בפסטיבל תקשורתי מכונן, והשקר לאלוף (במיל.) יאיר נווה, השאיר את השקרן ואותנו אדישים.
14/08/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
במשך עשרים שנה לא התכנסה הוועידה השישית של הפתח מסיבות שונות שהעיקרית בהן הייתה הרצון של חברי הוועדה המרכזית של הארגון (הפוליטבירו) למנוע קיום בחירות פנימיות בתנועה שיביאו להחלפתם. במשך התקופה הזו קרו שורה של ארועים חשובים: אש"ף חתם על הסכמי אוסלו עם ישראל, החל המשא-ומתן בינו לבין ישראל על הסדר הקבע, התכנסה ועידת קמפ דיוויד, פרצה אינתיפאדת אל-אקצה, יאסר ערפאת הלך לעולמו, החמאס זכה בבחירות לפרלמנט הפלשתיני ב-2006 ואחר-כך השתלט בהפיכה צבאית על רצועת עזה.
14/08/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בימים אלו נקראים תושבי מדינת ישראל לחסוך כל טיפה. הפעם יש גם תג מחיר ומשפחות רבות עלולות לשלם מאות ואף אלפי שקלים בחודש עבור חשבון המים. כעיקרון, אני בהחלט בעד שימוש מושכל וחסכוני במים, וכבר שנים שלדעתי לא נעשו צעדים הכרחיים בתחום זה. אולם למשבר הנוכחי ולמחירו היקר יש סיבות שאינן תלויות רק בגורמי שמים או בבזבוז המים של אזרחי מדינת ישראל. אווירת ההפקרות שליוותה את אשליית השלום החל בהסכמי אוסלו, והמשכם בהסכם עם ירדן עלו למדינת ישראל עד עתה לפחות במחיר של מיליארד קוב מים. כדי להבין את משמעות הדבר נציין כי ההפרש בין המפלס העליון של הכנרת לבין המפלס התחתון הוא כ-1.3 מיליארד קוב מים.
14/08/2009  |  מיכאל פואה  |   מאמרים
ועידת הפתח השישית, המתכנסת בבית לחם, בחרה לוועדה המרכזית מספר אישים בולטים, ביניהם: מוחמד רנים (אבו-מאהר), מחמוד אל עלול, ומרואן ברגותי, היושב בכלא הישראלי.
14/08/2009  |  יניב שלום  |   מאמרים
לא ברור האם בבר-אילן יש עודף כסף או חסר כסף. בעוד שמקורבים לנשיא האוניברסיטה זוכים לדמי הבראה פי שלושה מהמקובל במגזר הציבורי ועובדים מנהליים שהנשיא חפץ ביקרם זוכים לקרנות מחקר המיועדות לסגל אקדמאי בלבד, כשדברים מגיעים לסטודנט מן השורה, יש מחסור ומרגישים בקיצוצים.
14/08/2009  |  עו"ד יעל אלטשולר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
דרור גרין
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il