|   15:07:40
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

זכויות, זכויות, אך איה השיח הפוליטי?

שיח הזכויות השתלט לחלוטין על השיח הפוליטי, ובמקום לערוך חשבון נפש נוקב על נזקיו של שיח הזכויות וכיצד הכשיל כל תקווה להסדר, ממשיכים הדוברים וכותבים אחרים לעסוק בנושאי הזכויות
27/08/2009  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות

שאלת כיבוש שטחי הגדה המערבית, עזה, סיני והרמה היא שאלת המפתח בפוליטיקה הישראלית מאז מלחמת ששת הימים. הוויכוח בין מצדדי הנסיגה המלאה או החלקית, למצדדים בתפישת אף שעל ובכל השקפות הביניים הקרובות לתפישה זו, התנהל במלוא חריפותו. אולם בדרך כלל היה יסוד משותף לצדדים הניצים, כמעט כולם דיברו במונחים פוליטיים. אלו שהאמינו בזכותנו הבלתי מעורערת על ארץ ישראל ודגלו בתפיסת ארץ ישראל השלמה השתדלו לבסס את טיעוניהם על נימוקים פוליטיים וביטחוניים. גם אלו שקראו לנסיגה מיידית ללא הסדר שלום (וזכורים בהקשר זה פינחס לבון מי שהיה שר הביטחון והפרופ' ישעיהו ליבוביץ') עשו זאת על בסיס הנחה שלא ניתן יהיה להשתמש בשטחים כקלף מיקוח לשלום, כי הסדר שלום הוא בלתי אפשרי מחד-גיסא, ומאידך-גיסא החזקת השטחים תטיל על ישראל נטל כבד מנשוא.

הבסיס העיקרי לתפיסות המרכזיות בשמאל הציוני היה שניתן להגיע להסדר שלום פוליטי יציב. אורי אבנרי הוא דוגמה בולטת לדרך חשיבה זו. אבנרי וחבריו להשקפה היו מתחלחלים לו היו מציגים בפניהם תפיסה המבוססת בלבדית על זכויות אדם ושמירת אמנות האו"ם. מלחמה ושלום הן שאלות פוליטיות מורכבות ובכך יש לטפל. אבנרי בוודאי היה מתנגד נמרצות להחזיר את הגדה לירדן ולחדול בדרך זו מהכיבוש, שכן צעד כזה היה מנוגד לתפיסתו את תפקיד הפלשתינים בסכסוך.

במשך שנים נטענה הטענה הפוליטית לפיה ישראל יכולה וחייבת להגיע עם אש"ף, שהוא "הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלשתיני", להסדר, ומה שיושג בהסדר כזה יכובד וישרת את האינטרס הישראלי. תפיסה זו שללה בתכלית השלילה מו"מ עם ירדן בעבר ומאוחר יותר עם החמאס, שכלל אינו יכול להיות צד להסדר שלום. הייתה גם התנגדות למו"מ עם הנהגה מקומית של תושבי השטחים שאין לה (לפי הנטען) סמכות ויכולת לדון על הסכם שלום בשם העם הפלשתיני, ועל כן המו"מ שנוהל עם המשלחת הירדנית-פלשתינית במסגרת נוסחת ועידת מדריד בשנת 1992 אינו יכול להביא לתוצאות חיוביות כלשהן. יש לזכור כי כבר ב-1992-1991 כבר חשה עצמה ההנהגה המקומית מאוימת מאוד על-ידי תנועת החמאס שצברה תמיכה רבה.

ממשלת רבין שאפה מאוד להתקדם במו"מ עם הפלשתינים. העדפתה הראשונה הייתה מתן אפשרות למצות הסיכוי למו"מ עם המשלחת הפלשתינית-ירדנית, במסגרת נוסחת ועידת מדריד. בשלב זה הייתה ברורה עובדת יסוד אחת - כל עוד החמאס קיים בעוצמתו הנוכחית בשטחים לא ניתן יהיה להגיע להסדר כלשהו - זו הייתה עובדה פוליטית גסה ומצערת, אך ברורה מאוד לכל מי שצריך לקבל החלטות.

ב-17.12.1992, לאחר חטיפת איש משמר הגבול ניסים טולדנו ורציחתו, החליטה ממשלת רבין על צעד אסטרטגי נועז - גירוש כל פעילי החמאס המרכזיים (כ-400 פעילים) ללבנון. המטרה לא הייתה לגמול על הרצח אלא לפגוע פגיעה אסטרטגית אנושה בארגון החמאס על-מנת לאפשר קיום מו"מ ממשי עם הפלשתינים.

למרות הניסיון לשמור על הגירוש בסוד, המידע דלף. עורכת הדין לאה צמל והאגודה לזכויות האזרח עתרו בבהילות לבג"צ נגד הגירוש. השופט התורן, אהרן ברק, הוציא צו ביניים שעצר את האוטובוסים עם המגורשים על הגבול. הלבנונים התארגנו במהירות וחסמו את המעבר, ועד שבג"צ ביטל את צו הביניים והכשיר את הגירוש (נשיאת העליון היום סירבה להגן על עמדת המדינה) כבר לא ניתן היה לבצעו כמתוכנן. המגורשים התרכזו במחנה ליד הגבול ששימש במה לתעמולת החמאס וגיבוש הנהגתו. במחי צו אחד, שניתן בהסתמך על שיח הזכויות המעוגן באמנת ג'נבה הרביעית, נחלה ישראל מפלה אסטרטגית - את תוצאותיה אנו חשים עד היום.

חלום השלום מת

יש הסבורים כי מאחר שהפלשתינים מעולם לא התכוונו להגיע לשלום, ממילא אין הבדל בין הפלגים השונים בעם הפלשתיני ביחס לישראל. איני בטוח בכך כשם שאיני בטוח שהמשך ניהול המו"מ עם ההנהגה הפלשתינית המקומית לאחר חיסול החמאס כתנועה בעלת השפעה לא היה עשוי להצליח. אין כמובן היסטוריה אלטרנטיבית ולא ניתן להוכיח מה שלא נוסה.

אני רואה באירוע ההוא נקודת מפנה בה השיח הפוליטי בקרב השמאל הישראלי קרס ופינה מקומו לשיח הזכויות החוקיות. תהליך זה לא התרחש ביום אחד, אך פרשה זו מהווה נקודת ציון בולטת. המפלה האסטרטגית שנחלנו במאבק בחמאס הייתה בסופו של דבר למפלתו של השמאל. הואיל והגירוש נכשל, היה על ישראל לנטוש לחלוטין את האפשרות להגיע להסכם עם ההנהגה המקומית, ששוב לא חשה בטוחה אל מול יריביה בשטחים. ממשלת רבין החלה לנהל מו"מ מואץ עם אש"ף ששאף לחזור במהירות לשטחים לבל תאבד לו השפעתו והתוצאה הייתה הסכם אוסלו. הסכם זה קרס מסיבות רבות, העיקרית שבהן הייתה התנגדות החמאס ופיגועי ההתאבדות שאורגנו על-ידי תנועה זו.

יצחק רבין המנוח קיווה שאש"ף יחסל את החמאס "בלי בג"צ ובלי בצלם", שהנהיגו את שיח הזכויות וסיכלו כל אפשרות לפתרון ישראלי לבעיית החמאס, ובכך ייפתח הפתח למו"מ עם הנהגה פלשתינית חזקה ומאוחדת (לאו-דווקא דמוקרטית - עוד המצאה משונה). בדיעבד התברר, שמה שישראל לא הצליחה לעשות, היא לא יכלה לקוות כי הפלשתינים יעשו במקומה. התקווה הפוליטית לשלום שהצית הסכם אוסלו נמוגה והציבור הישראלי כבר אינו נותן שמץ אמון במי שמספר לו על אפשרות כזו.

התקווה לשלום קרסה גם בשמאל הישראלי וכבר אין מדברים עליו ברצינות. שיח הזכויות השתלט בו לחלוטין על השיח הפוליטי, ובמקום לערוך חשבון נפש נוקב על נזקיו של שיח הזכויות וכיצד הכשיל כל תקווה להסדר, ממשיכים הדוברים וכותבים אחרים לעסוק בנושאי הזכויות - פשעי מלחמה, עדויות חיילים ומה שתרצו. איש אינו טוען כי יש דרך פוליטית אמיתית לשלום ויש לעשות כך וכך כדי לממש תקווה זו.

פעילי השמאל עסוקים גם בפרסום עלילות דם על חיילי צה"ל וקריאה גלויה או סמויה לסרבנות, או ב"ריגול" אחר ההתנחלויות במימון ממשלות זרות (שלום עכשיו) - דינאמיקה ברורה של הרס עצמי, שכן בתעמולה זו הם השניאו את עצמם על רובו המוחלט של הציבור. תנועה פוליטית רצינית אינה יכולה לשאוף להשפעה מעמדה כזו. התוצאות הפוליטיות של התנהלות זו ברורות, השמאל היהודי-ציוני, במשמעות הרחבה ביותר שניתן להקנות למונח זה, אינו מונה יותר מאשר 16 חברי כנסת - זאת אם מתעקשים במיוחד לכנות את מפלגת העבודה בשם שמאל.

הצומת האחרון בו התגלתה במלוא חריפותה כסילותם של פעילי השמאל היה במבצע "עופרת יצוקה". במקום להעניק גיבוי מלא ולהציב דרישה חד-משמעית כי על צה"ל למגר באופן צבאי לחלוטין את החמאס, מה שהיה מאפשר בהמשך כינון הנהגה פלשתינית אחת, שעמה ניתן היה אולי לנהל מו"מ רציני על הסדר קבע, הסתער השמאל על הממשלה ודרש לעצור את המבצע, ומאז הוא עוסק בפרסום עלילות הדם על רצח אזרחים. הפיצול במחנה הפלשתיני היה לעובדה קיימת ולאור עובדה זו, סיכויי הצלחת התהליך המדיני על-פי "רוח אוסלו" נמוכים מאוד. חלום השלום מת, נותרה רק אמנת ג'נבה הרביעית והוויכוחים הלגאליים בקשר לתחולתה. קיראו את האמנה המקודשת הזאת, היא אינה אומרת דבר וחצי דבר כיצד להגיע לשלום.

תאריך:  27/08/2009   |   עודכן:  27/08/2009
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכויות, זכויות, אך איה השיח הפוליטי?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלשן
27/08/09 13:56
2
מטאטא
27/08/09 14:40
3
גדעון אמיר
27/08/09 20:33
4
מרק
27/08/09 21:45
5
אלון_
28/08/09 10:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המדינה שטופת רציחות. פחד אלקים לפתוח את הרדיו בבוקר ולהאזין ל'יבול' הלילי של המתות אכזריות, של דקירות-קטטה, של אונס ברוטאלי ושל... תאונות דרכים מזוויעות. אין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, ואין לך לילה שאין בו תעסוקה לאנשי זק"א - החסידים של אמת.
27/08/2009  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
לפני כארבע שנים לאחר מאבק ארוך וקשה מול שרון וחלק משרי הליכוד, הכריע הליכוד להקיא מתוכו את שחיתות "מפקד הארגזים". ועידת הליכוד קבעה שרק מתפקד שיש לו ותק של 16 חודש ושילם באופן רציף דמי חבר, יוכל לבחור. יישומה של החלטה זו לאחר מספר חודשים בניכוי מספר הבוחרים מהמתפקדים הפיקטיביים שגייס שרון, הייתה בין השיקולים המרכזיים של שרון לעזוב את הליכוד לאחר שאיבד את בסיס הכוח הפוליטי שלו.
26/08/2009  |  מיכאל פואה  |   מאמרים
ברוח תוכניתו היצירתית של שר החינוך לקרוא אנשי מעשה לדגל ההוראה, אני מבקש להציע את שירותי כמתנדב להורות קצת היסטוריה בבתי הספר הפרטיים בהחלט שאתם עומדים בראשם. דאגתכם הכנה להעלאת רמת המודעות האינטלקטואלית, הרגשית, החברתית, הלאומית והדתית של תלמידיכם, מבטיחה לכאורה שתסכימו לקבל את מועמדותי. אעסוק בדברים פשוטים כגון הקניית ידע בסיסי על הנומרוס קלאוזוס, והשפעת מכאניזם הרשימות הסגורות האלה על גורלם של צעירים יהודים בין ברוסיה, בפולניה ובהונגריה בין השאר. הרציונל הרשמי היה, כמובן, החלת מדדי התאמה אובייקטיביים ללימודים האוניברסיטאיים. בהונגריה, בה מנו היהודים שישה אחוזים מן האוכלוסין וקרוב לארבעים אחוזים בקרב הסטודנטים והפרופסורים, היה צריך לעשות מעשה. מבחני ההישגים האובייקטיביים שקובעו בחוק, הם ולא האנטישמיות הערומה חלילה, נבחרו לתקן את המעוות הנורא הזה. פולין ביקשה לחוקק חוק דומה ברציונל דומה על-פי שקר מוסכם דומה בשנת 1923, אך חבר הלאומים, בשם הרתיעה מגילויי קיפוחים על-רקע אתנו דתי (!!), מחתה והתנגדה ורק ב-1937, למרבה האירוניה שנתיים לפני שפולניה עצמה נפלה שדודה לפני גדולי הגזענים, היא שיבצה את יהלום הנומרוס קלאוזוס בכתרה והגבילה את אחוז היהודים באקדמיה לעשרה אחוזים בלבד.
26/08/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
חכמים ממני כבר אמרו כי חופש הביטוי, התיקון הראשון במגילת העצמאות האמריקנית, איננו חופש השיסוי, כפי שנוהגים רבים ורעים מקרב בני הארץ הזאת לחשוב.
26/08/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
בהפגנות ובעצרות הגדולות ערב מלחמת העולם השנייה, ובמשנה תוקף אחריה, כלומר לאחר השואה, הסיסמה שנישאה בפי כל ועל כרזות ענק הייתה: מדינה יהודית עלייה חופשית. מזה ששים ואחת שנה אנו מדינה יהודית והעלייה אליה חופשית כמעט לכל יהודי, תוך כמה חריגים מן התחום הפלילי או אחר. מכאן שהדרישה מן הפלשתינים כמו מכל ישות אחרת, מדינה או מדינה בדרך, שיכירו בנו כמדינה יהודית היא דרישה מופרכת. משל שנבקש מרוסיה, מירדן, ממצרים או מסוריה - כאשר נגיע אתה להסכם שלום, שיכירו בנו כמדינה דמוקרטית. אנו מדינה דמוקרטית, בין אם יכירו בכך או לא. לעומת זאת אנו, כדבר מובן מאליו, לא מתנים הסכם שלום עם סוריה בכך שנכיר בה כמדינה ערבית או דמוקרטית.
26/08/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il