|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

סופו של חשק

כאשר נישואין באים מתוך תשוקה רגעית, סופם יהיה רע ומר. התורה רומזת על כך בשימוש במילה נדירה
27/08/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע, "כי תצא", פותחת באחת המצוות יוצאות הדופן ביותר בתורה: אשת יפת תואר. כאשר יוצאים למלחמה וגויה יפה נופלת בשבי, רשאי חייל יהודי לבעול אותה עוד לפני שהתגיירה ובטרם נשא אותה לאישה. לאחר מכן עליו להביאה לביתו, שם היא מחליפה את בגדיה, גוזזת את ציפורניה ושערה, מבכה את משפחתה - ואז היא מתגיירת ומותרת להינשא לו. ומדוע? משום שאם לא יקבל החייל היתר לשכב איתה, הוא יעשה זאת למרות האיסור; מוטב איפוא שהדבר ייעשה בהיתר.

זהו טעם המעורר קושי ברור. לפי טעם זה, ניתן לסגור את התורה וגם כל ספר חוקים. אם נצא מתוך הנחה שהיהודי/האזרח אינו יכול להתגבר על יצרו, הרי שעלינו להתיר לו לקבל שוחד, לאכול חזיר, לעבור באור אדום - למעשה להתיר לו כל עבירה שבעולם. אך מובן שאין זה כך, ולפיכך קשה להבין מדוע התירה התורה דווקא את אותה בעילת גויה - בה היא רואה בדרך כלל מכשול חמור, העלול להביא בקלות לעבודת אלילים.

אין זאת, אלא שלפנינו הוכחה נוספת - ואולי המובהקת ביותר - לכך שניתנה תורה לבני אדם ולא למלאכים. ראו את הנסיבות: חייל המרוחק זמן רב מביתו ומאשתו, המצוי באווירה בה הותרו איסורים לא מעטים (עצם ההריגה של האויב, ההיתר לאכול בשר טרף אם אין אחר, דחיית כמעט כל התורה במקרה של פיקוח נפש ועוד), ולידיו נופלת אישה יפה שהיא ממילא חלק מ"שלל" המלחמה. התורה הכירה, אלפי שנים לפני פרויד, בכך שיצר המין הוא אחד החזקים ביותר הפועלים על האדם, קל וחומר - בנסיבות שתיארנו. לכן ניתן ההיתר, כאשר אחריו באות שורה של הוראות מחמירות, ובראשן החובה לקחת את השבויה לביתו - על כל המשתמע מכך מבחינה כלכלית, חברתית ומשפחתית.

בנוסף לחיובים המעשיים החלים על הבועל אשת יפת תואר, הוסיפה התורה אזהרה מוסרית אותה ראו חכמינו בסמיכות הפרשיות. אחרי פרשיית יפת תואר עוסקת התורה במקרה של אדם לו יש שתי נשים, האחת אהובה והאחת שנואה. ואילו הפרשייה הבאה עוסקת בדינו של בן סורר ומורה. אומר רש"י (בעקבות מדרש תנחומא): "אם נְשָאָהּ - סופו להיות שונאהּ... וסופו להוליד ממנה בן סורר ומורה". שום דבר טוב לא ייצא מנישואין לאשת יפת תואר, אומרת התורה, וכדאי שתביא זאת בחשבון כבר עתה, כל עוד אתה יכול למנוע את התוצאות ההרסניות הצפויות.

אבל מדוע בעצם? האם לא ייתכן שאדם יתאהב ממבט ראשון, אפילו בנסיבות יוצאות דופן, ושאהבתו תחזיק מעמד? וכי לא ראינו גיורות רבות הנכנסות תחת כנפי השכינה, ובראשן רות, ומקימות בתים לתפארת?

מילת המפתח להבנת העניין היא "וחשקת". וכך אומרת התורה: "וראית בשביה אשת יפת תואר, וחשקת בה ולקחת לך לאשה". לא מדובר על אהבה אלא על חשק. וכבר נתקלנו במילה זו בהקשר של יחסי גבר ואישה - במעשה שכם. אחרי ששכם בן חמור אונס את דינה בת יעקב ואביו מנסה להסדיר נישואין, הוא אומר: "שכם בני חשקה נפשו בבתכם". שם לא מדובר על אהבה, ודאי שלא על אהבה הדדית, אלא על יצר שבא לידי ביטוי במעשה אכזרי. כשם שחמור לא אהב את דינה אלא חשק בה ובעל אותה בניגוד לרצונה, כך גם אצלנו. זו אינה אהבה אלא חשק, וניתן להניח שאפילו אם אותה יפת תואר אינה מתנגדת בצורה פעילה - מבחינה נפשית היא ודאי מרגישה נאנסת.

היהדות אינה פוסלת נישואי אהבה. להפך. כך מציע לנו שלמה במגילת קהלת: "רְאה חיים עם אשה אשר אהבת". התורה מוצאת לנכון לספר, שאולי יצחק לא אהב את רבקה כאשר נישאו, אך בהמשך - "ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויֶאהָבֶהָ". באותה מידה, לא פוסלת היהדות את היופי. אומנם "שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל" - אך לא משום שהיופי אינו בעל ערך, אלא משום שערכו דל כאשר לא מתלוות אליו מידות נאות. ושוב: התורה מוצאת לנכון לספר לנו על יופיין של רבקה ורחל, ולגבי האחרונה אף ניתן להניח מסמיכות הפסוקים שיופיה היה זה שגרם ליעקב להתאהב בה.

לא זה המקרה אצלנו. השובה הופך לשבוי ביופיה של השבויה, עד כדי כך שהוא עלול לנתק כבלים של מוסר, הלכה ומחויבות משפחתית - ולו רק כדי לספק את יצרו הרגעי. אך מאחר שזהו יצר רגעי, אין זה סביר - ואולי אף בלתי אפשרי - שניתן יהיה לבסס עליו חיי משפחה תקינים ומאריכי ימים.

ועוד הערה. לא תמיד השורש ח.ש.ק משמש במשמעות שלילית. כך מתאר משה את יחסו של הקדוש ברוך הוא לעמו: "לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם". ושוב: "רק באבותיך חשק ה' לאהבה אותם, ויבחר בזרעם אחריהם בכם מכל העמים". המשורר בתהילים מציין: "כי בי חשק ואפלטהו, אשגבהו כי ידע שמי" - האינטימיות שבין האדם לבוראו מקורה בכך שה' חשק באדם.

ההבדל ברור. יש חשק של אדם, ויש - להבדיל אלף אלפי הבדלות - חשק של הקדוש ברוך הוא. הראשון מייצג יצר נמוך, העלול לדרדר את האדם. השני מייצג אהבה קרובה, טהורה ונעלה, המאפשרת לאדם הנבחר ולעם הסגולה להתעלות ולהתקרב לבורא. אותה מילה - ושתי משמעותיות מנוגדות. ועל כך כבר אמר ישעיהו: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכָי, נאום ה'".

תאריך:  27/08/2009   |   עודכן:  27/08/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאלת כיבוש שטחי הגדה המערבית, עזה, סיני והרמה היא שאלת המפתח בפוליטיקה הישראלית מאז מלחמת ששת הימים. הוויכוח בין מצדדי הנסיגה המלאה או החלקית, למצדדים בתפישת אף שעל ובכל השקפות הביניים הקרובות לתפישה זו, התנהל במלוא חריפותו. אולם בדרך כלל היה יסוד משותף לצדדים הניצים, כמעט כולם דיברו במונחים פוליטיים. אלו שהאמינו בזכותנו הבלתי מעורערת על ארץ ישראל ודגלו בתפיסת ארץ ישראל השלמה השתדלו לבסס את טיעוניהם על נימוקים פוליטיים וביטחוניים. גם אלו שקראו לנסיגה מיידית ללא הסדר שלום (וזכורים בהקשר זה פינחס לבון מי שהיה שר הביטחון והפרופ' ישעיהו ליבוביץ') עשו זאת על בסיס הנחה שלא ניתן יהיה להשתמש בשטחים כקלף מיקוח לשלום, כי הסדר שלום הוא בלתי אפשרי מחד-גיסא, ומאידך-גיסא החזקת השטחים תטיל על ישראל נטל כבד מנשוא.
27/08/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
המדינה שטופת רציחות. פחד אלקים לפתוח את הרדיו בבוקר ולהאזין ל'יבול' הלילי של המתות אכזריות, של דקירות-קטטה, של אונס ברוטאלי ושל... תאונות דרכים מזוויעות. אין לך יום שאין קללתו מרובה מחברו, ואין לך לילה שאין בו תעסוקה לאנשי זק"א - החסידים של אמת.
27/08/2009  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
לפני כארבע שנים לאחר מאבק ארוך וקשה מול שרון וחלק משרי הליכוד, הכריע הליכוד להקיא מתוכו את שחיתות "מפקד הארגזים". ועידת הליכוד קבעה שרק מתפקד שיש לו ותק של 16 חודש ושילם באופן רציף דמי חבר, יוכל לבחור. יישומה של החלטה זו לאחר מספר חודשים בניכוי מספר הבוחרים מהמתפקדים הפיקטיביים שגייס שרון, הייתה בין השיקולים המרכזיים של שרון לעזוב את הליכוד לאחר שאיבד את בסיס הכוח הפוליטי שלו.
26/08/2009  |  מיכאל פואה  |   מאמרים
ברוח תוכניתו היצירתית של שר החינוך לקרוא אנשי מעשה לדגל ההוראה, אני מבקש להציע את שירותי כמתנדב להורות קצת היסטוריה בבתי הספר הפרטיים בהחלט שאתם עומדים בראשם. דאגתכם הכנה להעלאת רמת המודעות האינטלקטואלית, הרגשית, החברתית, הלאומית והדתית של תלמידיכם, מבטיחה לכאורה שתסכימו לקבל את מועמדותי. אעסוק בדברים פשוטים כגון הקניית ידע בסיסי על הנומרוס קלאוזוס, והשפעת מכאניזם הרשימות הסגורות האלה על גורלם של צעירים יהודים בין ברוסיה, בפולניה ובהונגריה בין השאר. הרציונל הרשמי היה, כמובן, החלת מדדי התאמה אובייקטיביים ללימודים האוניברסיטאיים. בהונגריה, בה מנו היהודים שישה אחוזים מן האוכלוסין וקרוב לארבעים אחוזים בקרב הסטודנטים והפרופסורים, היה צריך לעשות מעשה. מבחני ההישגים האובייקטיביים שקובעו בחוק, הם ולא האנטישמיות הערומה חלילה, נבחרו לתקן את המעוות הנורא הזה. פולין ביקשה לחוקק חוק דומה ברציונל דומה על-פי שקר מוסכם דומה בשנת 1923, אך חבר הלאומים, בשם הרתיעה מגילויי קיפוחים על-רקע אתנו דתי (!!), מחתה והתנגדה ורק ב-1937, למרבה האירוניה שנתיים לפני שפולניה עצמה נפלה שדודה לפני גדולי הגזענים, היא שיבצה את יהלום הנומרוס קלאוזוס בכתרה והגבילה את אחוז היהודים באקדמיה לעשרה אחוזים בלבד.
26/08/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
חכמים ממני כבר אמרו כי חופש הביטוי, התיקון הראשון במגילת העצמאות האמריקנית, איננו חופש השיסוי, כפי שנוהגים רבים ורעים מקרב בני הארץ הזאת לחשוב.
26/08/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il