|   15:07:40
  נמרוד לירם  
פובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

גדר ההפרדה: חומת מגן או עצם בגרון?

קביעת הגבול בין אוכלוסיה ערבית ויהודית במרחב שלנו באמצעות גדר הפרדה היא מהלך חד-צדדי, שיסתיים בהקמת ישות עוינת וחמושה בשטח שנותר בשליטה ערבית, במקום בניהול מו"מ אמיתי
11/09/2009  |   נמרוד לירם   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לשורה ארוכה של מדינות יש כזאת.. לא רק נגד טרור אלא נגד הגירה לא רצויה, אך רק ישראל מותקפת [צילום: AP]

בסתיו 2007, כששלטה כאן ממשלת אולמרט ולבני, הממשלה היחידה שחרתה על דגלה את חלוקת ארץ ישראל עד ללב-ליבה - ירושלים, נערך במשכנות שאננים בירושלים כנס לכבוד יום הולדתו ה-85 של אהרון מגד, מבכירי הסופרים הישראלים בני זמננו. באומץ הלב הציבורי המאפיין אותו זה שנים רבות, עלה הסופר הקשיש על במת הנאום ודיבר על ארץ ישראל. הוא דיבר כסופר, כיהודי וכמורה לתנ"ך. מילותיו המדויקות היו: "היום אומרים שבעבור השלום צריך לחלק את ארץ ישראל. אולי זה אפילו צו השעה. אבל מי שעומד בגולן ומשקיף על ארץ ישראל, ארץ אבותינו וארץ המקרא, ארץ אחת היא. דמותה כדמות אשה יפה, ואינני יכול לסבול את צלקת גדר ההפרדה המכוערת המשחיתה את פניה. אי-אפשר לקבל זאת". אמירה מטפורית זו, יש בה הטחת ביקורת יוצאת דופן, שכן כור מחצבתו של מגד אינו התנועה הרביזיוניסטית, אלא תנועת העבודה. הכרזתו לפני כעשור, כי אנשי גוש אמונים הם הציונים האמיתיים של דורנו, עלתה לו בנידוי מחוג חבריו הסופרים.

תקדימים בינלאומיים
גם להם יש חומה [AP]

ישראל היא המדינה היחידה שגונתה באופן מוסדי ובינלאומי על הקמת גדר שנועדה למנוע טרור בשטחה, אך היא אינה המדינה היחידה בה הוקמה גדר כזו. במרוקו הוקמה גדר הפרדה, למניעת פלישה של אנשי ארגון הפוליסריו העוין לשטחה; בין דרום-קוריאה לצפונה ובין דרום קפריסין לדרומה קיימות גדרות הפרדה מחמת עוינותם זה לזה של הממשלים אשר משני צידי הגדר;

באופן רשמי, ההחלטה להקים גדר הפרדה יושמה בעיצומה של אינתיפאדת אל-אקצה, בתחילת העשור הנוכחי. יצירת חיץ בין משלחי הפיגועים ביהודה ושומרון ובדרום, ובין ריכוזי אוכלוסיה ישראלים – הייתה כורח השעה. יש לזכור, כי החל ממועד חתימת הסכמי אוסלו ב-1993 ועד להתפרצותה של האינתיפאדה באוקטובר 2000, חלשה הרשות הפלשתינית על מרבית הכבישים ושלטה בערים הפלשתיניות כמעט ללא נוכחות ביטחונית ישראלית. עובדה זו כרסמה ביכולות המודיעיניות של ישראל ועקב כך – בפעולת המניעה שלה. התקשורת בינינו לבין הרשות התקיימה באותה עת בתיווך ה-CIA, והמידע שהגיע בזמן אמיתי למוקדי קבלת ההחלטות הביטחוניות סבל מתופעת "הטלפון השבור" ולא תרם ליעילות התגובה המבצעית למציאות המדממת. לפיכך, בהחלטה להקים גדר הפרדה הייתה מידה מסוימת של היגיון מעשי.

ישראל היא המדינה היחידה שגונתה באופן מוסדי ובינלאומי על הקמת גדר שנועדה למנוע טרור בשטחה, אך היא אינה המדינה היחידה בה הוקמה גדר כזו. במרוקו הוקמה גדר הפרדה, למניעת פלישה של אנשי ארגון הפוליסריו העוין לשטחה; בין דרום-קוריאה לצפונה ובין דרום קפריסין לדרומה קיימות גדרות הפרדה מחמת עוינותם זה לזה של הממשלים אשר משני צידי הגדר; ערב הסעודית הקימה גדר בינה לבין תימן כדי למנוע הגירה, וכן חדירה של טרוריסטים ואמצעי טרור; בדרום-אפריקה הוקמה גדר בין בופוצואנה לבין זימבבואה, שבה שולט משטר אלים ופולשני; באירלנד נחצתה בלפאסט על-ידי חומת חיץ המפרידה בין טרור לדת; בספרד הקימה הממשלה חומת הפרדה המונעת מאוכלוסיה מוסלמית לזלוג לספרד דרך מושבותיה שבצפון אפריקה – סאוטה ומלייה; בארה"ב הקימה הממשלה הפדרלית חומה בין גבולה הדרומי לבין מקסיקו, למניעת כניסתה של אוכלוסיית מצוקה, כמו גם סמים ופשע חמוש; ויש בעולם עוד דוגמאות לגדר הפרדה.

המשותף לחלק ניכר מהמדינות שנאלצו, או בחרו, להקים גדר כזו הוא הניסיון לבלום אוכלוסיה מוסלמית מלפלוש לארץ לא-לה או להנהיג בה טרור. אף לא אחת מן המדינות בהן הוקמה גדר או חומה כזו לא זכתה לקיתונות ביקורת וגינויים כמו אלה שניתכו על ישראל, המבקשת להגן על אוכלוסיה אזרחית מפני טרור רצחני.

דבר המומחים
טרוריסטים עם עלה זית [AP]

חומת בטון מצטלמת רע בתקשורת, מחמשת את הפלשתינים בחומר תעמולה המזיק לנו ומציגה אותנו כקלגסי בטון, הסוגרים נערים פלשתינים תמימים מאחורי קירות. היותה של גדר ההפרדה מגן מפני טרוריסט חמוש או מחבל מתאבד עלול להישכח בשאון התעמולה המתוחכמת

לכל מדינה הרשות, ואף החובה, להגן על אוכלוסייתה. פלישה, הפקעת זכויות לגיטימיות, הפרת איזון כלכלי, וגרוע מכל – איום ממשי בטרור רצחני – כל אלה הם סיבות לגיטימיות לנקיטת פעולות הגנה מצד מדינה. בנסיבות כאלה, ניתן להסכים גם לפגיעה בנופה של הארץ, באיכות הסביבה ובזכויותיהם של חקלאים לגישה למקורות המים ולגידוליהם. האקולוגיה, זכויותיהם של מוסקי זיתים פלשתינים, מעברם הטבעי של בעלי חיים וערכים אחרים – חומריים או אסתטיים – בטלים לנוכח החובה להגן על אוכלוסיה תמימה מפני טרוריסטים הבאים לרצוח ולפגוע. אוכלוסיה המחוללת טרור, תומכת בו, מלמדת שנאה וחורתת על דגלה מלחמת ג'יהאד, אינה רשאית להסתתר מאחורי "פלאחיות" מזויפת של מסורת שמן הזית.

אולם, האם באמת הצורך הטקטי והאסטרטגי להגן על אוכלוסיית ישראל מכתיב הקמת גדר בטון באורך מאות קילומטרים – "צלקת מכוערת" כפי שמכנה אותה אהרון מגד? כמה מאנשי שירותי הביטחון, שעסקו בסוגיית גדר ההפרדה בשנים האחרונות, מסבירים כי בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, נעצרו פיגועים רבים במקומות בהם הייתה גדר, וכי איזורים שהיו פרוצים בעבר לכל עבר ונחסמו – שימשו מכשול בפני מפגעים מזדמנים.

אולם, השתנותה המהירה של המציאות במחוזותינו מכתיבה היערכות דינמית. קשה להניח שבטווח הארוך טרור יזום, מתוכנן היטב ומתוחכם, ייעצר לנוכח חומת בטון. לכן, עיקר המניעה של פעולות טרור צריכה להתבסס על מודיעין מעולה, הקיים בעיקר ביהודה ובשומרון. השוואה של כמות המודיעין שם עם זו שחסרה לנו ברצועת עזה שלאחר ההינתקות – מובילה למסקנות חד-משמעיות. נכון שבתקופת זמן נתונה סייעו האיזורים המגודרים במתן מענה לבעיית הביטחון, אך בטווח הארוך – אין תחליף להתראות ממוקדות וליכולת תגובה משופרת.

אם באיזורים מצומצמים במקומות רגישים תרומתה של הגדר ניכרת, בנייה של גדר אפקטיבית באורך מאות קילומטרים ופיקוח צמוד עליה הם קשים ויקרים. הואיל ובשטח, יש בגדר ההפרדה "חורים" של עשרות קילומטרים בין חלקיה, היא אינה חסינה מפני טרור מתוחכם, וערכה המניעתי בטווח הארוך אינו מתחרה בערכה של היערכות מודיעינית ותגובתית הולמת. האם לא היה נכון וזול יותר לתחום אותה לאיזורים מצומצמים, להמיר חלקים ממנה בגדר רשת מתכת עם מחסום תיל שהינה קלה יותר לפירוק, ולהשקיע יותר במודיעין ובפיקוח באמצעי התרעה אלקטרוניים?

קשה להימלט מן המחשבה, כי גדר ההפרדה, שהוקמה בתקופת שלטונם של אריק שרון ומפלגת קדימה, והמשיכה את דרכה בהנהגתם של אהוד אולמרט וציפי לבני, תאמה את תפיסתה של הממשלה יותר מאשר את הצורך להדוף פיגועים. הקמת קיר בטון קבוע בעלות של מאות מיליוני שקלים, בתוואי החופף ברובו את הקו הירוק ומהווה חיץ בין אוכלוסיה ערבית ליהודית – היא ביסודה אמירה פוליטית. בבסיסה של הקמת גבול בטון קבוע יש שתי שגיאות אסטרטגיות:
האחת, קביעת הגבול בין אוכלוסיה ערבית ויהודית במרחב שלנו אינה יכולה להיעשות באופן חד-צדדי ושרירותי. ניסיונות הפרדה כאלה סופם שיסתיימו בהקמת ישות עוינת וחמושה בשטח שנותר בשליטה ערבית, אשר בכוחה לפגוע באוכלוסיה ישראלית מטווח קרוב. הדוגמאות לכך רבות ועקובות מדם. קביעת עובדה מעין זאת, אף במסווה של חיץ מפני פיגועים, מבטלת אפשרות ריאלית של משא-ומתן אמיתי. זהו מהלך חד-צדדי בעל משמעות אסטרטגית, המצר את מרחב התמרון שלנו בעתיד.

השגיאה האסטרטגית האחרת היא, שחומת בטון מצטלמת רע בתקשורת, מחמשת את הפלשתינים בחומר תעמולה המזיק לנו ומציגה אותנו כקלגסי בטון, הסוגרים נערים פלשתינים תמימים מאחורי קירות (כפי שמעיד תצלום בחוברת תעמולה פלשתינית המופצת כיום במזרח ירושלים). יש להבין כי כישלון הסברתי הוא מחדל אסטרטגי. היותה של גדר ההפרדה מגן מפני טרוריסט חמוש או מחבל מתאבד, עלול להישכח בשאון התעמולה המתוחכמת. למה לנו להזין תעמולה כזו?
באופן פרדוקסלי, שוררת הסכמה בין קבוצות בעלות אינטרסים מנוגדים בתכלית, כי בגדר יש יותר נזק מתועלת. חומת הבטון היא לצנינים בעיני הפלשתינים. מתיישבי יהודה ושומרון אינם מרוצים ממנה כלל ועיקר. משלם המיסים היה מוותר עליה בשמחה, ומומחי האקולוגיה רואים בה אסון. ובכל זאת, נראה כי מישהו החליט כי קום-תקום, ולכן ממשיכים בהקמתה.

האם ההיסטוריה תלמד אותנו בדרך הקשה כי גדר ההפרדה הייתה טעות אסטרטגית בעלות גבוהה, כמו קו בר-לב, או כמו הנטישה החפוזה של דרום לבנון, או כמו ההינתקות? הסימנים לכך כבר כאן. לשמחתנו, המצב עדיין ניתן לתיקון.

לאתר מגזין מראה
ד"ר נמרוד לירם, כירופרקט, הוא איש סגל במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי "הדסה"
תאריך:  11/09/2009   |   עודכן:  11/09/2009
נמרוד לירם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גדר ההפרדה: חומת מגן או עצם בגרון?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הטעות בגדר
12/09/09 02:45
 
מ.אלקרייאף
12/09/09 12:41
 
לחשוב ואז לעשות
12/09/09 17:16
2
גדיי
12/09/09 08:18
3
אזרחית שפויה
12/09/09 11:55
4
מ.אלקרייאף
12/09/09 12:18
5
שרון ר.
12/09/09 13:08
6
גדעוני
12/09/09 19:25
7
אביי
12/09/09 19:32
 
מרק_טווין
13/09/09 00:12
 
אביי
13/09/09 03:25
8
ע.ג1
13/09/09 08:10
9
פרופסור קטרוס
9/11/09 01:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שלום עכשיו" מלינה על השתתפותו של שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, בטקס לציון 80 שנה ל"טבח יהודי חברון".
11/09/2009  |  אודי לבל  |   מאמרים
בסוף השבוע שעבר נשמעו קריאות מצוקה מכיוון לא צפוי: נציגי התעשיות וההייטק התקבצו להשמעת זעקות בפני התקשורת - כלפי הממשלה. אלישא ינאי, נשיא מוטורולה ישראל, דחה את הרעיון של הידוק חגורה, וקרא: "שיפסיקו להציע לנו להוריד משכורות.
11/09/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
כוכב פלוטו עוצר בתאריך 11.09 ועושה תפנית במעלה העולמית (מעלת האפס במזל גדי, קארדינאל). פלוטו יהיה במולות לכוכב אורני הדס, ובריבוע לאסטרואיד יונו. המולות הזו חושפת את החלק הרע באופיו של בן אנוש, אותו חלק באופי שמסתירים אותו מעין השמש. למעשה, המולות הזו משפיעה כבר זמן ארוך והיא חשפה בפנינו עוולות חברתיות, בעיקר כלפי חסרי ישע, כלפי פליטים ועובדים זרים בכל מקום על פני הגלובוס. היתרון הקיים בחשיפה כזאת הוא בהתעוררות המודעות והרצון לתקן ולשפר את פני החברה, לחזק את שוויון הזכויות והצדק החברתי כבסיס לתרבות, בכל פינה בעולם.
11/09/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
לא דרושה עבודת מחקר סטטיסטית כדי להגיע למסקנה כי חלק ניכר ממתנגדיו של ראש הממשלה מנסים לפגוע בו מתחת לחגורה, מאבדים עשתונות, שונאים, מנבלים את פיהם ומשחיתים כל חלקה טובה בשיח הציבורי.
11/09/2009  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
המסקנות מכאן ולהבא הן ספקולציה טהורה, העובדות – פלדה. ביבי מסתיר מאתנו את מי שהוא השאיר כאן לנהל את העניינים, ככל שהשאיר מישהו.
11/09/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il