בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
היונה, הדגה ועולם הרזין במנחת יוה"כ
|
סיפור יונה במעי הדגה יפה נשזר עם 'סעודת הלויתן' לעתיד לבוא
"והשלישי מפטיר ביונה" (או"ח תרכב,ב) "לפי שיש בו כח התשובה ושאין יכולין לברוח מהשי"ת" (לבוש) דרמה רוגעת בעוד יומיים, בעלות המנחה ביום הכיפורים, נפטיר ביונה. נקרא בציבור ספר שלם בתנ"ך, שכולו לקח עמוק כלפי עמידת האדם והנביא מול אלקיו. אין בספר יונה התייחסות כלשהי לעם ישראל (בגלוי) וכולו אוניברסלי בעליל. למרות סערת מאורעותיו, סגנון הספר שוטף כסיפור יפהפה, ועלילתו הדרמטית והגועשת קולחת, אם כי מתמיהה במקצת ומזקיפת גבה: 'מה המסר'? משחר נעוריי נמשכתי לעיוני-עומק בתנ"ך בגובה חז"ל ובעקבי הרועים בעלי חסידות ועולם הרמז והסוד. לדידי פשיטא כי זו דרך המלך ואין בלתה. הכוונה בקביעה חד-משמעית זו היא לחלק הסיפורי בתנ"ך, אם איננו רוצים לקטלג אותם כאגדות לילדים או כסיפורת בלתי-חינוכית, ואין כאן המקום לשטוח יריעה זו. ספר יונה סוחף אותנו, גם אם לא נרצה, הרבה מעבר לרמת האגדה והדרש, למחוזות טמירים הנושקים לעולם הרמז והמיסטיקה. יפה היא איפוא שעת 'עלות המנחה' של יום הכיפורים להתבוננות שכזו בטרם נכריז בקול צלול בעקבות מעמד אליהו בהר הכרמל: "ה' הוא האלקים, ה' הוא האלקים"! בצעירותנו התחנכנו על ספריו של הרב יהושע בכרך, סולל הדרך בעיוני תנ"ך-חז"ל. נשמנו אווירת מלכות, חסד וגיור מספרו הצנום על מגילת רות - "אמהּ של מלכות", "כתבוני לדורות" - סביב מגילת אסתר, "מה בין שאול לדוד?" ועוד. חיבה יתירה נודעת לי לחיבורו "יונה בן אמתי ואליהו", המגולל את המסכת המופלאה של הנביא המוזר, השואל "את נפשו למות" תחת הקיקיון הרגעי המאכזב (יונה ד, ה), ומוכן לברוח מפני ה' למצולות ים מסיבה כה פרדוקסלית; כדי שאנשי "נינווה העיר הגדולה" (א, ב) לא ישובו חלילה בתשובה: "דן יונה בינו לבין עצמו ואמר: יודע אני שהגויים קרובי תשובה הם ויעשו תשובה" ובכך יחייבו את ישראל המפגרים אחריהם. ועוד: "לא די שישראל קורין אותי נביא השקר אלא אף עובדי אלילים קורין אותי נביא השקר. אברח למקום שאין כבודו שם" (ילק"ש יונה תקנ). הלך רוח תקיף זה הוא פרי רוחו של אליהו הנביא, הזועם-התקיף. וכאן ההפתעה החז"לית (פרדר"א לג, ירוש' סוכה פ"ה): יונה בן אמיתי אינו אלא... בן האשה הצרפתית מצידון שהחיה אליהו (מל"א יז). זו סיימה את מפגשה עם אליהו במלים "ודבר ה' בפיך אמת" (יז,כד), ובנה המת-החי הלא הוא "יונה בן אמתי"! הבן הסוער מהלך בעקבי אביו שגם הוא "שאל את נפשו למות" "תחת רותם אחת" (מל"א יז,ד), ושניהם "זכו" לגערה אלקית נוקבת! מצולות של מסתורין מונח לפני גם ספרו של ידידי הרב בן-ציון קריגר, 'יונה, ישראל ואומות העולם', בו הוא יורד למצולות ים האגדה, הפרשנות, הרמז והסוד בפענוח סודם של היונה והדג, המככב במוקד הספר-הסיפור. ערבה לחכי הערת הרב אבגדור נבנצל שליט"א, שכיוונתי לדעתו, לפיה ה'יונה' טמונה ב'נינוה'. ולא עוד אלא שיש בה, בנינוה (וגם ב'יונה') רמז לדג, הלא הוא ה'נון', בלשון ארמי. לא פלא הוא שסימנה של העיר בכתב היתדות הוא דג בתוך בית: נון-נוה. הדג נהפך לדגה (יונה ב,ב-ג) לאחר "שלושה ימים ושלושה לילות" בהם התענג הנביא בצוללת השקופה-מרהיבה שנזדמנה לו: "מרגלית הייתה תלויה במעיו ומאירה ליונה כשמש, ומראה לו כל מה שיש בים ובתהומות" (ילק"ש שם). והראהו "אבן שתייה קבועה בתהומות תחת היכל ה'", ושכח את נינוה ה"עיר הגדולה לאלקים מהלך שלושת ימים" (ג,ג). משכך, נפלט מן הדג המואר למעי הדגה ה"מעוברת שס"ה אלפים רבבות דגים קטנים כדי שיצטער ויתפלל" (שם) - והלקח הופק! אין פשר לכל סיפור הדג-דגה ללא השזירה המופלאה עם פרשת 'סעודת הלויתן' לעתיד לבא, בעקבות הריגת התנין הגדול ביום החמישי לבריאת העולם; "ויברא אלקים את התנינִם הגדולים... הוא לויתן ובן זוגו שבראם זכר ונקבה והרג את הנקבה ומלחה לצדיקים לעתיד לבא, שאם יפרו וירבו לא יתקיים העולם בפניהם. התנינם כתיב" (רש"י בראשית א,כא, עפ"י ב"ב עד,ב). הסעודה תיערך בצל "סוכה לצדיקים מעורו של לויתן... ופורסו ה' על חומות ירושלים, וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו" (ב"ב עד,ב). 'עורו של לויתן' הופך ל'אורו', כאותה מרגלית שהאירה ליונה במעי הדגה (ראו בהרחבה בספרו של הרב קריגר הנ"ל). 'סוכת עורו של לויתן' המשומרת לצדיקים לע"ל, מזכירה לנו במהופך את סוכתו העלובה של יונה אשר עשה "לו שם סוכה וישב תחתיה בצל" (ד,ה). ובמיוחד את הקיקיון "מעל ליונה להיות צל על ראשו" "ובִן לילה אבד". ואנכי שומע במילת 'קיקיון' את 'יונה'... הרהורים מצועפים אלו יפים וערבים לחיך, לעת ינטו צללי ערב של צום הכיפורים, ובת קול מנהמת כיונה "שובו אלי ואשובה אליכם". (נכתב במוצאי ר"ה)
|
|
הכותב הוא ראש מכון 'צומת'
|
|
תאריך:
|
25/09/2009
|
|
|
עודכן:
|
25/09/2009
|
|
הרב ישראל רוזן
|
היונה, הדגה ועולם הרזין במנחת יוה"כ
|
|
על כבישי הארץ משתוללים להם, חופשי-חופשי ובאין מפריע, נהגיהם של קרוקינטים (ולא קורקינטים, שהוא תרגום שגוי מצרפתית לקרוקינט) ממונעים, האסורים לנהיגה בהם על-פי החוק. אותם נהגים, שלוחי-רסן, שועטים בהם במהירות הבלתי-מותרת של 40 קמ"ש, שאינה מאפשרת בלימה בעת סכנה, ומסכנים בכך לא רק את זולתם, אלא גם את חיי עצמם. רק השבוע שילם אחד מהם בחייו.
|
|
|
למרות שאין זה מקובל במדינת היהודים, בהחלט ניתן לפרגן לבנימין נתניהו על נאומו אמש אשר שזר פרקים בהיסטוריה היהודית, מימי ההחלטה ל"פתרון הסופי" שהתקבלה בוילה וואנזה, ועד הרודן האירני הנותן חסותו לחיזבאללה ולחמאס הזורעים טרור בארצנו.
|
|
|
ערבי היא מילה שברוב המקרים רלוונטית לנושאים הקשורים לביטחון ובאופן אסוציאטיבי תעלה במוחנו שתי אסוציאציות עיקריות: האחת - "חומוס", והשנייה "פיגוע". כמה עצוב לחשוב שהמילה הזו, שאוצרת בתוכה תרבות שלמה, תרבות רבת שנים ורבת הישגים, מעלה במוחנו בד"כ את צמד המילים הנ"ל. האם אנו כחברה אשמים בכך? הרי לא יעלה על הדעת ששני עמים שחיים על אותה פיסת אדמה לא יידעו זה על תרבותו של זה.
|
|
|
זכויות הדיירים הנובעות מקיומם של הליקויים, אינן מתבטלות גם כאשר הדיירים מתנגדים לתיקון על-ידי הקבלן.
|
|
|
כחלק מהניסיון להתניע מחדש את ערוץ השיחות הישראלי-פלשתיני, מרכז הממשל האמריקני בחודשים האחרונים מאמצים ניכרים בשכנוע מדינות ערביות שונות, בראשן מדינות המפרץ לנקוט במחוות כלפי ישראל. למרות שמבחינה גיאו-פוליטית, הזירה הישראלית-ערבית וזירת המפרץ הפרסי נפרדות, הרי שמדינות המפרץ הפרסי מעורבות, במישרין או בעקיפין, בסכסוך הערבי-ישראלי ולא ניתן לנתקן מההשפעות שיש ליחסי ישראל עם הפלשתינים ועם שכנותיה הערביות.
|
|
|
|