|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

איך לשמור על בריאות טובה

למונח בריאות פנים רבות ומה שבריא אצל אדם אחד יכול להיות לא בריא אצל אדם אחר אם כן, כיצד ניתן לשמור על הבריאות? ובמה יש להתחשב כאשר רוצים לדבר על בריאות טובה? להלן טיפים בנושאי כושר גופני ותזונה לשמירת בריאות תקינה
03/11/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
משולם. מעניק טיפים בריאותיים [צילום: יח"צ]

"העיקר הבריאות", "תהיה בריא", "לבריאות" וכו' הן סיסמאות נפוצות בהן אנו נתקלים רבות בחיי היום-יום. מעצם מהשימוש הרב שנעשה בסיסמאות אלו ניתן להבין, כי השמירה על הבריאות היא מטרה ראשונה במעלה אליה צריך האדם לשאוף.

בריאות מוגדרת במילון אבן-שושן, בין היתר, כ"בריאות - שלמות הגוף ותקינות כל איבריו". כאשר מדברים על "בריאות טובה", מטרתנו העיקרית היא לחיות חיים ללא חולי פיזי או נפשי ולהתמודד בצורה האופטימלית עם מטלות חיי היום-יום, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה.

נושאים נוספים שיש להתחשב בהם

ולבסוף כמובן שיש נושאים נוספים שיש להתחשב בהם, בין היתר:

  • עישון הידוע כתורם לתחלואה, בעיות במערכת השלד, עידוד קרצינוגניות (סרטן) ומוות מוקדם;

  • מתח נפשי הידוע כגורם לשחרור הורמוני סטרס המזיקים לגוף ותורמים לעלייה בלחץ הדם;

  • זיהום אוויר הגורם לתחלואה רבה, בעיות נשימה וחשוד בהגברת התפתחות סוגי סרטן שונים;

  • חומרים המוספים למזון כגון: חומרים משמרים, חומרי טעם וצבע, הורמונים, ריסוס וכו'. חומרים תעשייתיים אלו חשודים בהעלאת תחלואות שונות וחלק אף נאסר לשימוש בתעשיית המזון.

מכיוון שאנו לא גרים בהרי האלפים, שותים חלב כבשים אורגני ומנותקים מלחצי החברה המודרנית, כנראה שלא ניתן להימנע לחלוטין מחשיפה לפרמטרים אלו ויש לכל הפחות לפעול לשיפור פרמטרים בנושא כושר גופני ותזונה.

לסיכום: בריאות טובה היא המטרה הראשונה שיש לשאוף אליה בכדי להתמודד טוב יותר עם מטלות היום-יום ובכדי שיתאפשר לנו לחיות באיכות חיים טובה.

בכדי ליהנות מבריאות טובה עלינו לקחת יוזמה ולנצל את הידע הקיים בכדי לשפר את בריאותנו. למרות שלא תמיד קל לשנות הרגלים שנרכשו במשך שנים, יש לנסות להציב לעצמנו מטרות ומטרות ביניים ואף להיעזר באנשי מקצוע אם צריך. אם נעשה זאת, התמורה לא תאחר לבוא וההשקעה תוחזר במהרה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה מורידה את הסיכון למוות מוקדם, למחלות לב וכלי דם, שבץ, לחץ דם גבוה, סוכרת סוג 2, סרטן המעי הגס וסרטן השד וכן עוזרת להתמודד עם מצבי דיכאון.

לאנשים מבוגרים היא יכולה לעזור בתהליכי חשיבה וכן בביצוע מטלות יום יומיות ביתר קלות. בילדים ובמתבגרים, פעילות גופנית תורמת לשיפור המערכת הקרדיוריספירטורית (לב-ריאה), חיזוק השרירים ובריאות השלד וכן תורמת להגעה להרכב גוף רצוי (יחס שומן שריר).

המלצות פעילות גופנית לבוגרים (מעל גיל 18)

יש לבצע מינימום שעתיים וחצי (150 דקות) שבועיות של פעילות גופנית בעצימות בינונית או שעה ורבע (75 דקות) שבועית של פעילות גופנית נמרצת. זה בערך 30 אימון ביום 5 ימים בשבוע. לא הרבה ביחס ל-1440 דקות שיש ביממה.

פעילות בעצימות בינונית - הליכה, אירובי במים, ריקודי עם, עבודת גינון וכו'.

פעילות גופנית נמרצת - ריצה, קפיצה בחבל, רכיבת שטח באופני הרים וכו'.

הפעילות נחשבת לפעילות אירובית אם היא נמשכת לפחות 10 דקות (ריצה אחרי האוטובוס למשך 20 שניות היא טובה, אך לא נחשבת כפעילות אירובית לצורכינו) כך שניתן לפצל את הפעילות למספר פעמים ביום (למרות שעדיף לבצע בפעם אחת).

למטרת שיפור נוסף, יש לשאוף להגיע לחמש שעות שבועיות (300 דקות) של פעילות גופנית בעצימות בינונית או שעתיים וחצי (150) דקות שבועיות של פעילות גופנית נמרצת.

בנוסף לכך, יש לבצע פעילות חיזוק לקבוצות השרירים השונות (רגליים, גב, חזה, כתפיים, זרועות ובטן) כגון הרמת משקולות, כפיפות בטן, התעמלות בונה עצם, פעילות חיזוק בסטודיו וכו' לפחות פעמיים בשבוע.

דוגמאות להוספת פעילות גופנית ביום:

סעו באופניים במקום נהיגה מתי שמתאפשר, השתמשו במדרגות במקום במעלית, בצעו ניקיון בבית מדי יום, חנו בקצה מגרש החניה ולכו ברגל, טיילו עם הכלב מספר פעמים ביום (הוא גם יודה לכם על כך).

המלצות פעילות גופנית לילדים ומתבגרים (עד גיל 18)

ילדים ומתבגרים צריכים לבצע פעילות גופנית של מינימום 60 דקות ביום. רוב 60 הדקות או יותר של הפעילות הגופנית צריכים להיות בעלי אופי פעילות גופנית בינונית-נמרצת, כאשר שלוש פעמים בשבוע לפחות הפעילות צריכה להיות נמרצת.

פעילות בינונית - סקייטבורד, רולר בלייד, אופניים, הליכה, עבודת גינה כגון כיסוח דשא וכו'

פעילות נמרצת - קפיצה בחבל, חוגי קארטה ושחיה, פעילויות הכוללות ריצה תפיסה ורדיפה כגון כדורגל וכדורסל.

בנוסף, צריכים הילדים והמתבגרים לבצע פעילויות חיזוק למערכות השרירים והשלד המתפתחות. פעילות החיזוק צריכה להתבצע לפחות שלוש פעמים בשבוע כחלק מ-60 הדקות. פעילויות חיזוק לדוגמא: טיפוס בחבל או על עצים (תוך השגחה של ההורים כמובן), התנדנדות והיתלות על מתקני מגרש המשחקים, תרגילי חיזוק במשקל הגוף כגון: עליות מתח, שכיבות סמיכה, כפיפות בטן וכו'.

התחלת פעילות גופנית לאנשים עם בעיות כרוניות או מגבלות שונות (הריון, הנקה, נכויות וכו') צריכה להיעשות לאחר התיעצות עם איש מקצוע.

תזונה ואכילה נכונה

מספר רב מאוד של מחקרים מוכיחים מעל לכל ספק שהאוכל שאנו אוכלים משפיע בצורה ישירה על תחלואה כרונית ולחילופין יכול להוריד את הסיכון לחלות במחלות אלו ולשפר את מצב המחלה מרגע שנתגלתה וזאת בשילוב עם פעילות גופנית כפי שהוזכר קודם. מחלות כרוניות הקשורות לתזונה הן, בין היתר, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, לחץ דם גבוה, אוסטאופורוזיס וכן סוגי סרטן שונים.

טיפים כלליים לתזונה המסייעת לבריאות טובה:

  • מומלץ לצרוך כמות מספקת של פירות וירקות (כל עוד לא עוברים את הצריכה הקלורית היומית הדרושה) ולגוון בצריכת הירקות והפירות. איכלו פירות וירקות מסוגים שונים וצבעים שונים לאורך היום;

  • אכילת דגנים מלאים תסייע להכנסת סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים לגוף. לפחות חצי מכמות הדגנים צריכה להיות מדגנים מלאים;

  • מומלץ לצרוך שלושה מוצרי חלב ביום (הרגישים למוצרי חלב צריכים לצרוך תחליפים המספקים סידן חלבון וחיידקים פרוביוטים);

  • צרכו לא יותר מ-10% מהקלוריות היומיות משומן רווי (שומן מוצק בטמפ' החדר ונמצא במוצרים מן החי) ופחות מ-300 מ"ג כולסטרול ביום. כמו-כן, הימנעו מצריכת שומן טראנס (המצוי במרגרינות ומוצרים המשתמשים בשומן זה כגון בצקים שונים);

  • צרכו שומנים טובים (אך במתינות 35%-20% מהקלוריות היומיות) כגון: שמן דגים, שמנים צמחיים, אגוזים, שקדים וגרעינים שונים (השומן הרווי נכלל כחלק מה-35%-20%);

  • המעיטו ככל האפשר בצריכת סוכר פשוט במאכלים ומשקאות;

  • מומלץ לצרוך פחות מ-2,300 מ"ג נתרן ביום, שווה ערך לכפית מלח לערך (הסובלים מלחץ דם גבוה צריכים לצרוך עוד פחות מזה). בחרו מזונות המכילים מעט מלח ובמקביל צרכו יותר מזונות המכילים אשלגן (פירות וירקות). מזונות המכילים כמות נתרן גבוהה הם בין היתר - אבקות מרק, חטיפים מלוחים, רטבים שונים כגון רוטב סויה וחמוצים;

  • לאלכוהול יתכנו השפעות טובות על הלב וכלי הדם כאשר נצרך במתינות. צריכה מתונה של אלכוהול היא עד מנת משקה אחד ביום לנשים (כ-150 מ"ל יין או 360 מ"ל בירה לערך) ועד שתי מנות משקה ביום לגברים (300 מ"ל יין ביום או 720 מ"ל בירה לערך);

  • צריכת אלכוהול אסורה לאנשים שלא יכולים לשלוט בצריכת האלכוהול, נשים פוריות המתכננות להיכנס להריון, נשים בהריון ומניקות, ילדים ומתבגרים וכן אנשים הנוטלים תרופות שיכולות ליצור אינטראקציה עם אלכוהול ואנשים בעלי מחלות שונות;

  • כדי להימנע מהרעלת מזון, יש לשטוף היטב ידיים, פירות, ירקות ומשטחי הכנת מזון במים וסבון;

  • יש לבשל מזון בטמפ' שתבטיח הריגת כל המיקרואורגניזמים (עקבו אחרי הוראות הבישול);

  • הימנעו מאכילת חלב לא מפוסטר או מאכלי חלב המכילים חלב לא מפוסטר, ביצים רכות או לא מבושלות או מזון המכיל ביצים לא מבושלות (בעיקר כאשר אין ביטחון לגבי תנאי האחסון והטיפול כמו בשווקים פתוחים או ביצים ללא סימון), מוצרי בקר ועוף נא או לא מבושלים וכן מיצים לא מפוסטרים.

מחבר המאמר הינו מאמן כושר אישי ויועץ בכיר לכושר גופני ותזונה נכונה למלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל
תאריך:  03/11/2009   |   עודכן:  03/11/2009
רועי משולם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך לשמור על בריאות טובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאמר יפה
3/11/09 22:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה ארבע עשרה שנה שעם ישראל מציין את הירצחו של יצחק רבין המנוח, וזה ארבע עשרה שנה שהשמאל מאשים את הימין באחריות ישירה או עקיפה לאותו מעשה נוראי. ככל שמתקרב אותו יום זיכרון הפרובוקציות של השמאל נגד הימין צוברות תאוצה, חוצפה ושנאה. וזה לפחות ארבע עשרה שנה שהחברה הישראלית מפספסת בגדול את השאלה: מי באמת "רצח" את יצחק רבין.
03/11/2009  |  רו"ח חנוך ובר  |   מאמרים
מכבי תל אביב צריכה להבין, בהקדם, שהיא נמצאת במשבר תקשורתי בסדר גודל שהיא לא מכירה. זה לא הפיצה של צ'ורצ'יץ, ואפילו לא הפסד האליפות להפועל חולון. שמעון מזרחי צריך להתעורר ולהבין שהעובדה שהוא יגיד שהכל בסדר לא תעזור לו - הוא עומד לפני חודשים של טחינה תקשורתית שהוא לא מכיר, כאשר כל עיתונאי יחפש את הסקופ הבא ויביא לכך שפרשת מכבי תל אביב לא תישכח.
03/11/2009  |  עו"ד איתי בן חורין  |   מאמרים
מלחמת גוג ומגוג - המצדדים בהפרדת תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, מפארים את יתרונותיה, אך מתעלמים לחלוטין מחסרונותיה ומסיכוניה, ואלה המתנגדים להפרדה מתעלמים מחסרונות המצב הקיים, ומסיכוניו. אלה גם אלה, גורמים לציבור להבין שהבסיס לקבלת החלטות בצמרת השלטון לוקה בחסר, הם רואים רק את הדשא הירוק אצל השכן, ומתעלמים מהסיכון שהעקירה תוסיף עוד ועוד יבליט.
03/11/2009  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
אחת הבעיות הכי קשות בניהול בוררות היא הסייגים להגשת ערעור על פסק בוררות. תיקון לחוק הבוררות תשכ"ח - 1968 פתח דרך להגשת ערעור, וכך הוסף לחוק [תיקון תשס"ט]:
03/11/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מחירי הנפט הוכפלו בשלוש השנים האחרונות, ומחיר הדלק למשל זינק בכ-30 אחוזים רק בשנה האחרונה. המשמעות לרובנו היא בעיקר אחזקת רכב יקרה יותר ועלייה במחיר מוצרי החשמל. אבל המשמעות מאיימת בהרבה על הקשישים והנכים החיים בינינו: סכנת מוות. עלייה במחירי הנפט משמעה עלייה במחירי ההסקה של דירות הקשישים שהשנה, פשוט ייאלצו לוותר עליה. הנכים, לעומתם, ייאלצו לוותר על ההסעות וחופש התנועה שלהם, בשל העלייה במחירי הדלק.
03/11/2009  |  קובי כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il