|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ח"כ מאיר שטרית מתעסק עם הפרטים הקטנים

מי יאפשר לנו להחנות את רכבנו לרבע שעה כאשר אנחנו "רק בסידורים קטנים"? ומי יציל אותנו מאותו רגע בחודש שבו אנו מקבלים את חשבון הפלאפון המנופח? ח"כ שטרית מנסה
03/11/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
תרופת מנע ל'הלם חשבונות הסלולר' [צילום: ששון תירם]

בשתי הצעות חוק שיוזם בעצם ימים אלו ח"כ מאיר שטרית (קדימה) מתעסק ח"כ שטרית בפרטים הכי קטנים ומעצבנים אשר מטרידים את חיינו. כמה פעמים רצינו "לעשות סידור קטן" וחיפוש החניה לסידור הקטן ארך פי שלושה בזמן, מן הסידור עצמו? וכמה פעמים מצאנו את עצמנו חסרי אונים/משתוממים מחשבונות הפלאפון שהילד שלנו השאיר מבלי לשים לב, תוך שאוזניו ניצלות (מחומרים מסרטנים) והכספים שייעדנו לתשלום חשבון חשמל או לקנייה במרכול שימנו את מכונת עשיית הכספים המשומנת של חברות הסלולר? ח"כ שטרית יוזם שתי הצעות חוק אשר יסייעו לנו באותם פרטים קטנים (ומעצבנים) של חיינו.

"אני רק סידור"

בימים הקרובים יגיש ח"כ מאיר שטרית (קדימה), הצעת חוק אשר תאפשר חניה לזמן מוגבל של עד רבע שעה בחלק מהמקומות שעד היום היו מסומנים כאסורים לחניה. על-פי הצעת החוק, יוכל הנהג להחנות את רכבו לתקופה הקצובה, בחינם, ליד מדרכה שמסומנת באדום-לבן על-מנת לסיים במהירות את סידוריו, כמובן כל עוד הרכב החונה אינו מפריע לתנועה השוטפת ואינו מסכן את נסיעתם וביטחונם של כלי הרכב האחרים. במקומות אלו יוצבו תמרורים אשר מורים על אישור החניה הזמני. במידה שהנהג ניצל חניה זו לתקופה ארוכה יותר יוכל פקח ו/או שוטר לתת לבעל הרכב את העונש כמי שעמד במקום אסור.

כיום, בערים רבות בארץ יש מצוקת חניה גדולה מאוד, בעיקר במרכזי הערים וליד מקומות ציבוריים אשר לא מצריכים חניה ממושכת. מקומות כגון בנקים, מכולות וכדומה. הכניסה למקומות אלו לוקחת מספר מועט של דקות, אך הנהגים נאלצים לחפש חניה במשך דקות ארוכות ולא פעם לשלם על חניונים או להשאיר את רכבם באדום-לבן לדקות ספורות ולגלות שקיבלו דוח של מאות שקלים.

חוק זה בא לשים את ישראל ליד ארצות רבות בעולם, שבהן אזורי חניה אשר מוגבלים לדקות ספורות, וזאת על-מנת שיוכלו התושבים להגיע לסיים במהירות את סידורם ולהמשיך.

עקרון המידתיות עולה מבין השיטין

מבין השיטין של הצעת החוק של ח"כ שטרית עולה עיקרון המידתיות: האם הטלת יתר של קנסות בגין חניה אסורה מצד הרשות הינה לתכלית ראויה?

בעוד שתכליתו המוצהרת של אקט הטלת הקנס הינה להסדיר את התנהגותם בכביש של נהגים, הרי הפונקציה הסמויה אשר אותה ממלאים דוח"ות החניה הינה להעשיר את הקופות המתרוקנות של הרשויות המקומיות, במקום לנער את הכלב מקברו ולאלץ את הרשויות לבדוק את מידת יעילותן, גובה שכר בכיריהן ושאר אמצעים מידתיים לאיזון תקציב הרשויות. ניתן לומר כי במסווה של רצון "להסדיר תנועה" מטילה הרשות על האזרח מס לא שוויוני, שכן כל מס אשר אינו מוטל על האזרחים באופן פרוגרסיבי בהתאם להכנסתם, הינו מס לא שוויוני. מס אמור להיות מוטל על אזרחים בדרך המלך, בחוק ראשי בהתאם להכנסתם, ולא דרך קנסות שהם בעצם מיסים במסווה או "היטלי בצורת" (אך זה כבר נושא לרשומה נפרדת, וזו כבר נכתבה על-ידי שולמית קיסרי פה בחדשות מחלקה ראשונה).

הטלת מיסים במסווה של קנסות, מע"מ, היטלים וכדומה פוגעת בשכבות המוחלשות פעמיים - פעם אחת משום שהטלת מס זהה על מי שמשתכר כ-4,000 שקל לחודש ועל מי שמשתכר כ-100 אלף שקל לחודש - אינה שוויונית ופוגעת בעיקרון הפרוגרסיביות שהינו עקרון יסוד בדיני המיסים (שלא לדבר על פגיעה בצדק החלוקתי שהינו התכלית של מיסוי), ופעם שנייה משום שישנם סוגי שירותים אשר האנשים קשי היום צורכים מאשר העשירים. בעוד שלעשירון העליון יש מזכירות, עוזרים אישיים ו"אנשי שירות מיוחדים בסניפי הבנק", שעושים להם את כל הסידורים, אני, אתה, ושאר האנשים ה'רגילים' עושים את הסידורים שלנו בעצמנו בלי עוזרים אישיים או שירותי מזכירות פרטיים. על כן, הצעת החוק של שטרית המסירה את מסכת המיסוי מעל להטלת-היתר של דוח"ות חניה ראויה.

האח הגדול מגביל את השיחות שלך

הצעת חוק נוספת של ח"כ שטרית, כאמור, תאפשר לבעל מכשיר טלפון נייד להגביל את כמות השיחות היוצאות מתוכו.

לדברי שטרית: "חוק זה בא לתת להורים את היכולת להגביל את התשלום החודשי על מכשירי הטלפון שברשותם לחברות הסלולר וזאת על-מנת שיוכלו לדעת מראש את התשלום החודשי הצפוי להם ובנוסף יוכלו להגביל את השימוש במכשירים על-ידי ילדיהם. ברגע שהגיע התשלום להגבלה שאותה קבע בעל הקו, חברת הסלולר תחסום את כל השירותים אשר יוצאים אך תשאיר את הקו פתוח לשיחות נכנסות.

"החוק בא לתת מענה הן לתשלום הכספי הכבד שמוטל עקב השימוש בטלפונים הניידים והן מהפן הבריאותי, הגבלת הסכום החודשי תצמצם את השימוש בניידים".

פטרנליזם בהזמנה

תורת המשפט דנה לעיתים קרובות בשאלה עד כמה ראוי שהמשפט יהא פטרנליסטי, ועד כמה ראוי שהמשפט יגביל את בחירותיהם של אנשים בוגרים לצרוך סמים, אלכוהול, סיגריות, פורנוגרפיה או שירותי זנות. הגישה הליברלית תעלה על נס את זכותו של אדם בוגר לצרוך שירותי זנות/פורנוגרפיה/אלכוהול/הימורים כאוות נפשו תוך שהיא מניחה שהוא אחראי ומודע לתוצאות מעשיו. גישה פטרנליסטית תבקש מן המדינה להתערב במה שאנשים בוגרים עושים, לכאורה מבחירתם, מתוך הנחה כי לא תמיד מדובר בבחירה חופשית, כמו בהיסחפות וטביעה בביצה הטובענית של חברת הצריכה. גישה כזו הובילה בארצות הברית לדוגמה להורות על תשלום זכייה בלוטו בתשלומים.

האם קו הגבול בין פטרנליזם לליברליזם הוא חד? האם לא ניתן לומר כי חברת הצריכה, בדרכיה הפתלתלות, מצרה את חירותנו כאשר היא גורמת לנו להתפתות בעל-כורחנו לרכוש שירותים ומוצרים מעבר ליכולתנו? חשבונות הפלאפון המנופחים שלנו אינם אלא דוגמה אחת מיני רבות לאופן שבו הרעיון ולפיו "הכל תחת שליטה" הוא רעיון מתעתע - כמה פעמים התחלנו בשיחה, וחרף ידיעתנו כי 'המונה דופק' המשכנו בה מתוך צורך חברתי/רגשי או עסקי (תוך הדחקה של "מניות הקרינה" שתאי מוחנו צוברים)? כמה פעמים הייתה לנו שיחה דחופה והחלטנו לא להמתין שנגיע הביתה ("כי הכי זול לדבר עם בזק") ופשוט חייגנו וחייגנו ליעד המבוקש תוך כדי שה'מונה דופק' והמוח נמס? עוסקים בפסיכולוגיה קוגניטיבית מדגישים את תעתוע השליטה שחברת הצריכה מתעתעת בנו.

האם גישתו של שטרית פטרנליסטית?

לא, זו גישה של פטרנליזם בהזמנה. שלא כמו ממשלת סין שחטפה, לא מזמן, את אזרחיה המשתמשים שימוש יתר באינטרנט ל'מחנות גמילה מן האינטרנט', הצעת החוק של ח"כ שטרית מאפשרת לכל אדם להחליט שהוא מגביל לעצמו את השאלטר אולם 'האח הגדול' לא יכבה את השאלטר מיוזמתו. בכך לא ייפגע "חופש העיסוק" של חברות הסלולר (טענה צדקנית-צעקנית שהן היו יכולות לטעון בבג"צ לו הצעת החוק הייתה מחייבת כל אזרח להגביל שיחותיו), ובכך יוגן חופש הקניין של האזרח אשר רוצה לתכנן את תקציבו ולמנוע מראש מעידות בתקציב, בשם הפיתוי להתקשר לחברו הטוב ולקרוא בקול ישראלי גדול: "אחי, איפה אתה?"

תאריך:  03/11/2009   |   עודכן:  03/11/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ח"כ מאיר שטרית מתעסק עם הפרטים הקטנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הטוחן
3/11/09 18:40
2
הלן
3/11/09 19:03
3
סימי מהרצליה
4/11/09 07:59
4
ראספוטין בן מדביד
4/11/09 22:41
5
גילוי האמת
7/11/09 11:59
6
F.P.I
7/11/09 12:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצטננות נתפסת כזיהום נגיפי של הציפוי הפנימי של האף, של הסינוסים, של הגרון ושל נתיבי האוויר הגדולים. נגיפי שפעת, ונגיפים סינסיציאליים נשימתיים (RSV), המופיעים בקביעות בסוף הסתיו ובחורף, גורמים לקשת שלמה של מחלות, כולל הצטננויות.
03/11/2009  |  יעל שושני  |   מאמרים
הבהרה מראש: לא מדובר כאן במאמר פוליטי, אף על-פי שהנושא הינו הרשעתה של מרגלית הר-שפי. למדנו מהעיתונות, כי מי שהיה בר סמכא מספר אחת בתחום, אמר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי מרגלית הר-שפי לא ידעה בזמנו שיגאל עמיר מתכוון לרצוח את ראש הממשלה.
03/11/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
המקרה של טייטל הוא חוליה נוספת בשרשרת תגובות אלימות של יהודים כנגד איומים פיסיים ואחרים על יהודים בישראל או על ערכים יהודיים וציוניים. איומים שבחלקם היו ריאליים ובחלקם נתפסו ככאלה, לרוב במידה כזו או אחרת של צדק. כאלה היו המקרים של גולדשטיין, זאדה, עמיר, המחתרת היהודית, עמי פופר ואחרים לפני טייטל. טייטל בחר שיטת פעולה, שבה ניסה להפיק לקחים ממקרים קודמים. בעבר, אצל מי שפעלו בגפם, הייתה הפעולה לרוב חד-פעמית, גלויה ומתריסה. אצל אחרים היו אלו התארגנויות מעוטות-משתתפים וסמויות. טייטל, ככל הנראה בגלל עברו, בחר בגישה משולבת - אינדיבידואלית ונסתרת. מכאן גם הצלחתו במשך זמן רב. אילו הכיר טוב יותר את החברה הישראלית ואת המנטאליות שלה, ייתכן שגם הפעם היה מצליח לחמוק.
03/11/2009  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הטענה המרכזית השוררת בשווקים הינה שהשקעת ערך תניב את הרווחים הגבוהים ביותר. עם זאת, קיימות בשוק ההון מספר דרכי השקעה ולכולן יש תוקף ומקום. שיטת הערך גורסת שניתוח מעמיק של דוחות החברה, עסקיה והנהלתה תהווה עוגן מספק על-מנת להגיע להחלטה האם להשקיע במניותיה תוך ציפייה שהחברה תייצר ערך בטווח הארוך שישורשר למחיר המניה ולרווח למחזיקיה. עלי לציין כי ברוב המקרים אכן כך הדברים מתנהלים.
03/11/2009  |  גיא חזן  |   מאמרים
"העיקר הבריאות", "תהיה בריא", "לבריאות" וכו' הן סיסמאות נפוצות בהן אנו נתקלים רבות בחיי היום-יום. מעצם מהשימוש הרב שנעשה בסיסמאות אלו ניתן להבין, כי השמירה על הבריאות היא מטרה ראשונה במעלה אליה צריך האדם לשאוף.
03/11/2009  |  רועי משולם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il