|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הפרטה כן - הפרזה לא

החלטת בג"צ בעניין בית הכלא העלתה לדיון את נושא ההפרטה על ההבדל בין העברת סמכויות שלטוניות לבין העברת סמכויות למתן שירותים
26/11/2009  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
שיאו של האקטיביזם השיפוטי
עו"ד משה גולדבלט
הפסק בו קבע בג"צ כי לא יוקם בית כלא פרטי בישראל, הוא שיא האקטיביזם השיפוטי * עוד לא הקיץ הקץ על האקטיביזם השיפוטי
לרשימה המלאה

על מה קמה כל המהומה? בג"צ בהרכב תשעה שופטים קבע בהחלטה עקרונית של שמונה נגד אחד, כי יש לפסול את היוזמה של הקמת בית הסוהר פרטי, בשל היות הסעיף בתיקון חוק בתי הסוהר (שאפשר זאת), כבלתי חוקתי. יתרה מכך, על-פי החלטת בג"צ, יש בתיקון החוק שנעשה על-ידי הכנסת, המאפשר הקמת בית הסוהר פרטי, משום פגיעה "בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

צודק בג"צ, בעיקרון בגדול, אך שוגה לגבי הפרשנות הכללית שלו והשלכותיו על חיי היום-יום. נכון שאין להפריט סמכויות שלטוניות. לא נהוג במדינה דמוקרטית להעביר סמכויות מוסדיות מהותיות לידי גורמים פרטיים. כמובן שלא מקובל ולא חוקתי לאפשר לאנשים פרטיים לנהל בתי כלא, להעניש את האסירים בעבירות מנהליות, לשלול מהם זכויות של אסיר, כגון: טלפונים, פגישות, ביקור משפחות, קנטינה, העברה לצינוק או ביטול חופשות. אבל מכאן ועד ביטול מוחלט להקים בתי כלא פרטיים הדרך ארוכה ופתלתלה.

כעיקרון כללי, עלי לציין ולהדגיש, כי הפרטה כשלעצמה אינה בהכרח דבר רע - אלא יש בה אלמנטים חיוביים רבים וצדדים חשובים למתן שירות טוב יותר ויעיל לאזרחים. ההפרטה מקובלת בכל העולם המודרני - לרבות בתחום של בניית בתי סוהר פרטיים והעסק עובד ופועל. יש להבדיל בין העברת סמכויות שלטוניות, להעברת סמכויות למתן שירותים לציבור. אני חוזר ואומר - העברת סמכויות שלטוניות ומוסדיות - לא ולא. העברת סמכויות מנהליות למתן ולשיפור השירות הציבורי - בהחלט כן.

כדי להבין יותר טוב את נושא הדיון, להלן תקציר עובדתי של נושא בניות בתי כלא פרטיים, ובית הכלא הפרטי הספציפי הנדון.

החשב הכללי לשעבר ירון זליכה - הוא האיש שבתקופת כהונתו קידם את הקמת הכלא הפרטי מטעם הממשלה (ראה בעניין זה את הכתבה המלאה בעיתון כלכליסט מ-22.11). כלומר, משרד האוצר והחשב הכללי מטעמו ניהלו והוציאו את המכרז לבניית הכלא הפרטי. המכרז הוצא רק לאחר שכנסת ישראל חוקקה את התיקון לחוק בתי הסוהר, המאפשר את הבנייה. יתרה מכך - בזמן הגשת המכרז ולפני ההחלטה הוגשו לבג"צ שתי עתירות נגד הקמת בית הסוהר.

בג"צ בזמנו לא עצר את בניית הכלא. כלומר, בזמן שהוחלט על בניית הכלא הפרטי היה תיקון לחוק שאושר בכנסת, והיו שתי עתירות שבג"צ לא מצא לנכון לעצור או להוציא צו ביניים על הקפאת ההליכים, הבנייה או הפסקתה.

מסקנה: או שהייתה כאן "חלמאות" משפטית, או שבג"צ נרדם, לא עשה את המצופה ממנו ונתן לבנייה להימשך, ורק כאשר בניית הכלא הושלמה החליט שכל הנושא לא חוקי.

מסקנה נוספת: הבסיס לפיצויים גבוהים ליזמים מונח לפתח הממשלה, שתיאלץ לקנות את הכלא ולשלם פיצויי-עתק בשל התנהלות כושלת וחלמאית.

ובאשר להחלטת בג"צ, יש הטוענים שמדובר בהחלטה שתהיה בעלת השפעה על הפרטות עתידיות במשק בכל התחומים וצמצום הלגיטימיות של ההפרטות במשק כולו. דרך אגב, ירון זליכה החשב היוצא של משרד האוצר, הביע את דעתו במאמר בכלכליסט המוזכר לעיל, שהוא לא מבין את ההחלטה ומתנגד לה.

להערכתי, שגה בג"צ כפי שאמרתי לעיל, בפרשנות מרחיקת הלכת שנתן להחלטתו. דעתו של שופט המיעוט, כב' השופט אדמונד לוי, הייתה כי בעיקרון צודקים שופטים הרוב, אך לדעתו היה מקום לתת לפרויקט הניסיוני זמן של שנה להרצה תוך ביקורת ומעקב, ואז להחליט על יעילותו, נחיצותו והצלחתו. על כך אני יכול להוסיף - נושא הוצאת סמכויות ממשלתיות לשיפור ולייעול השירות הציבורי אינו דבר חדש. הרי בעיקרון, כל פעולה, כל יוזמה ממשלתית, צריכה להיעשות על-ידי הממשלה ומוסדותיה. אבל כל הממשלות הדמוקרטיות בעולם הגיעו למסקנה, שיש פרויקטים ויוזמות לטובת הציבור שניתן להפריטם לצורך ייעול, מהירות וזמן שירות טוב ומהיר לאזרח. לדוגמא: כבישי אגרה באירופה וכביש מס' 6 בישראל הם פרויקטים של הטבה לטובת הציבור. כך גם לגבי רכבות, כבישים מהירים, נמלים ועשרות פרויקטים נוספים שניתן להוציאם לשוק האזרחי במסגרת שיפור השירות הציבורי. והרי ניתן לטעון, באותה מידת הצלחה והיגיון, שבניית כבישים או מערכות קשר, היא החלטה בלעדית של הממשלה עבור אזרחיה, אז למה להפריט. כי ניתן להפריט שירותים ממשלתיים, שיש עליהם פיקוח ומעקב והם לתועלת הציבור.

הפרטת בתי סוהר:

הסוגייה כאן יותר סבוכה ומעוררת שאלות קונסטיטוציוניות. אך יחד עם זאת, יש אפשרות למצוא את הפתרון הנכון והחוקי. למשל: הפרטת בית הסוהר תתייחס לבניית המבנה, למתן שירותי ניקיון, מזון ושמירה בלבד. כאשר כל נושא הניהול והפעלת סמכויות הענישה יישאר בידי שירות בתי הסוהר. השב"ס ימנה את מנהל בית הסוהר ואת הפונקציונרים המנהלים העיקריים, והתשלום ליזמים הפרטיים ייעשה בהתאם לחוזה, פר-אסיר או פר-מיטה, בהתאם לסיכום.

היתרון בהסדר זה יהיה שבית סוהר פרטי, בנוסח שהוקם, ניתן לאכלס באסירים קלים, שהורשעו בעבירות קלות. לדוגמא: שפוטים בעבירות מס, תעבורה, תאונת דרכים, או אסירים לפני שחרור, אסירים בשיקום ואלה שיוצאים לעבודות חוץ. מאות האסירים האלה יקלו על העומס העצום בבתי הכלא המרכזיים, שם התנאים קשים עד תת-אנושיים מבחינת הצפיפות, האכלוס והשירותים הנלווים. כלומר, ניתן לקבוע בחקיקה או בהתקשרות החוזית את התנאים המגבילים המשאירים את הניהול, הפיקוח, השיפוט המשמעתי והמעקב בידי שב"ס ולא בידי רשות אזרחית.

ובאשר לתורת הקונספירציה:

מיד עם פרסום ההחלטה, היו רבים ששמחו בטענה שנמנעה קונספירציה של קשרי הון-שלטון. כלומר, היזמים של בתי הכלא, יש להם אינטרס שבתי הכלא הפרטיים יהיו מלאים באסירים, אז הכסף ימשיך לזרום לכיסם. לכן, יופעל לחץ ישיר ועקיף על המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט למלא את בתי הסוהר בעבריינים.

אתם הבנתם את זה?

אם הדבר לא היה מועלה ומושמע מדי פעם ברצינות, ניתן היה לצחוק ולהתייחס לכך כמו לפיליטון של הגשש החיוור - ששם מקומו.

ובאשר להחלטת בג"צ ברוב של שמונה נגד אחד - יש לומר שלפעמים שופטי המיעוט הם יותר ריאליים, עם הרגליים על הקרקע ולא יושבים באולימפוס של עקרונות כלליים שלא תמיד תואמים למציאות המתהווה והמתקדמת.

הערות בעניין דיומא

1. הדרמה בנושא בחירת היועץ המשפטי לממשלה מגיעה למערכה אחרונה. אבל איזו הצגה זאת היתה, פיאסקו, חלמאות במיטבה.

2. לאחר שרואיין חבר הוועדה משה ניסים (שר המשפטים והאוצר לשעבר) על דרך קבלת ההחלטות והדיונים בוועדה, מתברר ששיטת ה"חבר מביא חבר", קבוצות לחץ והעדפת אנשי שלומנו - לא אפשרה להגיע למועמד מוסכם. בכדורגל אומרים על כך - שכונה, וחבל.

3. עסקת שליט נראית כמתקרבת לסיומה. אפשר להיות שמח על התוצאה הסופית, חזרתו הביתה, אבל צריך להיות עצובים על הדרך והמחיר.

4. עכשיו אנחנו שמחים, אבל בעתיד עוד נבכה על המחיר שנאלצנו לשלם ועל הדרך שבה נוהל המבצע כולו.

5. במבצע "עופרת יצוקה" הייתה אפשרות להשיג קלפי מיקוח מעולים על-ידי שבייתם של כמה מצמרת חמאס. אפשר היה וניתן היה לעשות זאת, אך הדבר לא נעשה, ועל כך עוד נשלם ביותר בעתיד.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  26/11/2009   |   עודכן:  26/11/2009
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרטה כן - הפרזה לא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צדק חברתי--------
27/11/09 01:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קצת מהקורה במדינה...
26/11/2009  |  בעז העצני  |   מאמרים
הבדיחה הישנה שואלת: "למה הכנסת עגולה", וגם עונה: "כי היא קרקס". הדגמה לכך אנו מקבלים בימים אלה, בעקבות הרעיון הבעייתי לחשוף את מצב חשבון הבנק ואחזקות הנכסים של חברי הכנסת. כך נדע אחת ולתמיד מי הוא חבר הכנסת הכי "מלייאן", מי הוא הדלפון מכולם, מי גר בדירה הכי שווה, ומי נמצא במינוס וראוי להקלות בהזמנות לשמחות.
26/11/2009  |   ח"כ אנסטסיה מיכאלי  |   מאמרים
על-כך שיעקב אבינו זכה להיקרא בכינויי שבח רבים, כגון: בחיר האבות, קדוש, חסיד, צדיק וכו' עקב התנהגותו, מעשיו וצדיקותו הגדולה לית מאן דפליג ויעידו דברי תורתנו בכמה דוכתי, כמו גם, מדרשי חז"ל רבים מאוד בספרותם "הרחבה מיני ים".
26/11/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
פעם, כשהיינו בבית הספר התיכון ובן-גוריון היה ראש ממשלה, שמות עבריים היו באופנה. גם שמות פרטיים וגם שמות משפחה. שגריר ישראלי לא יצא לחו"ל בשם נוכרי וקצין בכיר בצה"ל התבקש (או אולץ) להמיר שם לועזי במשהו גאה מן המקורות. במחזור שלי בבית הספר התיכון כולם, ללא יוצא מן הכלל, נשאו שמות פרטיים עבריים לעילא ולעילא. לגבי ילידי הארץ - זה היה ברור. ואילו העולים החדשים - כשהגיעו לארץ, קיבלו שם חדש, יפה, ממורט ונוצץ. ישראלי למהדרין.
26/11/2009  |  יאיר דקל  |   מאמרים
השבוע חגג ארגון השמאל הקיצוני 'בצלם' את יום הולדתו ה-20. לכאורה, כבר ילד גדול. אבל מבחינה מנטלית נותר בגיל הילדות המוקדמת: אינפנטילי משהו, עם ראייה חד-ממדית, ומפיץ מדי פעם כזבים הזויים ועדויות חד-צדדיות, אשר מציגים את מדינת ישראל קבל עולם ומלואו ככובשת וכמדכאת את הפלשתיני 'המסכן', הצדיק שאינו מסוגל, נעבעך, לפגוע בזבוב.
26/11/2009  |  מנחם רהט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פיצול סמכויות היועץ  /  מי ומי  
"להוציא השליטה בבג"צ מהפוסט-ציוניים"  /  עידן יוסף
ביניש: "תמרורי אזהרה באשר ליציבות הדמוקרטיה בישראל"  /  ענבל בר-און
תוקפי אהרן ברק לא הבינו דבר  /  ענבל בר-און
הקרב על השלטון  /  אהרון רול
אלה לא שופטים, אלה פוליטיקאים  /  נרי אבנרי
איך מתנהלת מדינת חלם ומי הם מנהליה  /  אורי גנני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il