|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ספר הישר

התרגיל הדיפלומטי המבריק של יעקב במפגש עם עשיו למה דאג יעקב? מיעקב החסיד ליעקב הישר בין שני אחים פרס ישראל
04/12/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
פגישת יעקב ועשיו. ציור של גוסטב דורה

ספר בראשית הוא בעיקרו ספר מוסר על מעשי אבות, המהווים מודל לבנים, ומשמשים מבוא לקבלת התורה. אבותינו הקדושים מתגלים במלוא שיעור קומתם ובמידותיהם הטובות לא רק במאורעות הגדולים, אלא גם בחיי השיגרה של היום-יום, שהיו אף הם רצופי התמודדויות, עימותים טראגיים ואירועים דרמתיים. הדאגה הבלתי מתפשרת לרמתם הרוחנית, הענווה והביטחון בה' שהיו קווים מנחים בפרשות הקודמות, מופיעים ביתר שאת גם בפרשתנו.

יעקב אבינו, הנתון בסכנת מוות מפני אחיו, עורך תרגיל דיפלומטי מבריק, שיכול להילמד בפקולטה למדעי המדינה וליחסים בינלאומיים. הוא מתכונן לשלוש אופציות: דורון - פיוס עם עשיו, ופתרון הקונפליקט בדרכי שלום, מלחמה כברירת מחדל וכאפשרות אחרונה, ובראש ובראשונה הוא שולף את הנשק הסודי - התפילה. לכל אלה קודמת הכנה מודיעינית מדוקדקת ופתיחה בקריאה לשלום באמצעות שיגור המלאכים.

הדאגה הרוחנית

אך דאגתו העיקרית של יעקב נתונה לממד הרוחני. הוא מצביע על התחמושת האישית-לאומית המובהקת שלו, שמירת תרי"ג מצוות, שהיא גם יתרונו האולטימטיבי על פני עשיו והמודל המנצח בעימות שבין ישראל לעמים. אותו נשק הגנה פיזי, אך בעיקר רוחני, שעמד לו במשך 22 שנות מגוריו בחרן, ושהותו במחיצת לבן הרשע, שלא ללמוד ממעשיו הרעים, ללא ספק יגן עליו במפגש הגורלי החד-פעמי עם עשיו.

אולם הכפילות בדברי רש"י, המצטיין בשפתו הלקונית, בהקשר זה "עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים" אומרת דרשני. גם הפחד-לכאורה מפני עשיו, המשתמע מן הכתוב, נראה תמוה. אי לכך, יש מפרשים המצביעים על הנימה השלילית בדברי יעקב. הוא חש כי לא למד די מדרכי ההתלהבות של לבן, למרבה הצער לדבר עבירה, כדי להעתיקה כמודל רצוי לדבר מצווה. מספרים על אחד מרבני המוסר, שהוציא את תלמידיו החוצה משיעור גמרא, כדי ללמוד שיעור בהתלהבות, בנחישות ובדבקות במטרה מגנבים (כן, שמעתם נכון) ככלים בעבודת ה'. יש אומרים אפילו שיצר הרע נברא לא רק כדי ללמוד ממנו את ה'סור מרע', להסתייג מן המעשים הרעים, אלא גם את הלהיטות - למטרות מצווה, כמובן. זוהי הגישה החסידית לנצל תכונות אישיות לדבר מצווה, ולא למטרות עבירה.

קטונתי

מעֵבר לכך, יעקב חושש מעצם עזיבת הארץ במשך עשרים ושתים שנה, אומנם למטרות שידוך, אך גם מפני העובדה שלא זכה לכבד את הוריו שנים כה רבות (יש מפרשים שהוא נענש על כך בהיעדרות של יוסף בנו לתקופה דומה). ואכן, המפתח לחששותיו מפני עשיו טמון כולו ברמה הרוחנית. מצד אחד - בביטוי "ויירא", דהיינו יראת אלוקים שפיעמה בו, לפי מיטב מסורת אבותיו, והחשש שאינו ראוי להינצל בגין מעשיו, כמו גם "וייצר", צר היה לו שמא יהרוג אחרים ומפני הפגם הרוחני בעקבותיו, בצד הדאגה המדהימה לחיי הזולת, גם כאשר מדובר באויב נפשו. מצד שני - המפתח לפחדיו טמון בפסוק "קטונתי מכל החסדים", החשש שמא קיבל מה' די שכר, שמוצה עד תום.

למותר לציין את הענווה, האמונה, הכרת התודה וההסתפקות בקיים, המקופלות באמירה זו. תכונות אלה יבואו לידי ביטוי מופגן גם במפגש הדרמטי עם עשיו, כששני האחים מגלמים תפיסות עולם שונות ומנוגדות זו לזו. בעוד יעקב הצנוע מסתפק במה שיש לו ומצהיר באמונה "כי חנני (מתנת חינם) אלוקים וכי יש לי כל", בדומה לאבותיו, הרי אחיו היהיר, הנהנתן, שאינו מאמין בהשגחה פרטית, אלא בכוחו ובעוצם ידו, מתרברב בשחצנות "יש לי רב". זהו גם ההבדל בין התפיסה היהודית לתפיסת עמלק מזרעו של עשיו.

לא להתבוללות

הדאגה הרוחנית באה לידי ביטוי מובהק גם בתפילת יעקב לבורא - "הצילני נא מיד אחי מיד עשיו". יעקב חושש בראש ובראשונה מפני קירבתו של אחיו (מלשון אחווה), העלולה להשפיע על מצבו הרוחני, יותר מאשר מפני עשיו יריבו, המבקש להורגו. בכך מוסברת הכפילות בפסוק. יעקב אבינו משמש סמל לדורות לדאגה מפני התבוללות רוחנית של העם היהודי. הרבי מילובביץ' בשעתו אימץ גישה זו, בהעדיפו את הצורר הרוסי סטלין, שייחל לנצחונו, על פני נפוליאון שאומנם העניק אמנציפציה ליהודי צרפת, אך גרם בכך להתבוללות חסרת תקדים של היהודים והמיט אסון רוחני על הקהילה.

בעוד פסח נחוג לזכר אברהם, על שם המצות שהכין לאורחיו, ושבועות לזכר יצחק, משום שהשופר במתן תורה עשוי מקרן אייל שנעקד, יעקב המתנער מכל עושרו בבית לבן, ומקים סוכות למקנהו (שהקנה למקום את שמו) זכה שחג הסוכות יהיה לזכרו. חג הסוכות מסמל, בדומה לרועה המאושר, את האושר הרוחני בעקבות ההתנערות מערכים גשמיים.

מה הפלא שעם "הכשרה" יסודית זו, יעקב, המתמודד עם שרו של עשיו, כסמל ליצר הרע, זוכה בפרשתנו לשמו החדש ישראל, שאותו קיבל ביושר ממנו ומה', והעניק בכבוד לעמנו, על שם השררה האלוקית. הפעם זה היה רשמי. האישור הכפול של השם החדש ניקה את יעקב מכל אבק של רמייה חלילה, שהדביק לו עשיו, ונתן תוקף מלא לברכות ולבכורה שקיבל בזכות ולא בגניבה.

תאריך:  04/12/2009   |   עודכן:  04/12/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרבנות הראשית לישראל מראה סימנים של התקדמות עם רוח התקופה. כמה מצער שאת נפלאות הטכנולוגיה היא מנצלת בשנים האחרונות לא על-מנת ללמוד מה נעשה בעולם או איך למשל לקרב ולחבב את הדת היהודית על הציבור הרחב, אלא על-מנת להתעמר שוב ושוב בציבור הישראלי החילוני ולהכתיב נורמות ערכיות וחברתיות שאיך ננסח זאת בעדינות, אינן בדיוק תואמות מדינה מערבית מודרנית במאה העשרים ואחת.
04/12/2009  |  אורנה אבני  |   מאמרים
כבוד עורך הדין וחבר הכנסת לשעבר מר יצחק גאגולה כותב: "העוול הנורא הקיים במחוזותינו על אפליות קשות מנשוא, צריך לעורר את הציבור הכללי החילוני המדבר גבוהה-גבוהה על מוסר, צדק ושוויוניות כערכים נעלים".
04/12/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
השבוע אנחנו קוראים בפרשת השבוע וַיִּשְׁלַח על אודות המעשה הנמהר והקיצוני להפליא של שמעון ולוי אחי דינה. המעשה המסופר בפרשת השבוע שלנו, העניק להם את הזכות המפוקפקת להיות מוזכרים שוב ושוב כמופת של קיצוניות מגונה, ולאחרונה מזכירים את המעשה שלהם, כמובן, איך אפשר אחרת - גם בהקשר האקטואלי. והאמירה היא ברורה: שלילה מוחלטת של מעשם הנמהר ותביעה להתרחקות מדרכם הקיצונית. אכן, למרבה הצער, האקטואליה בפרשת השבוע קיימת גם ברבדים לא כל כך חיוביים ואפילו בכאלה שהפוכים מהחיוב, כמו הנושא שבו נדון בהמשך בעזרת השם. כמובן, לא תמיד הדמיון הוא אחד לאחד, לא זהות מוחלטת, אבל ברמת העיקרון - אין ספק, טבע האדם לא השתנה מאז ברא הקב"ה את עולמו, והאנושת מתנהלת על-פי אותם עקרונות במשך אלפי שנות קיומה.
04/12/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אנו עומדים, ככל הנראה, לקראת השלמתה של "עסקת שליט". לאחר משא-ומתן מתיש ומתסכל עומדים שני הצדדים להגיע סוף-סוף לעמק השווה. אוקיינוס של מילים נכתבו ונאמרו בעד ונגד העסקה. עיקר הדיון נסב סביב שתי שאלות - מה המספר הראוי של מחבלים-אסירים שראוי יהיה לשחרר תמורת חייל שבוי-חטוף ישראלי אחד, ומי הם הארכי-מחבלים שאסור לה לישראל להסכים לשחרורם. מבחינה זו - אין הבדל בין עסקת חליפין זו לבין כל עסקות החליפין שהיו לנו בעבר.
04/12/2009  |  שלמה גזית  |   מאמרים
ביטוי צרפתי ידוע אשר נכנס בלשון המקורית לשפה האנגלית אומר כך: plus ca change, plus c'est la meme chose. פירושו של הביטוי הנפוץ אומר: "ככל שהדברים משתנים - כך הם נשארים (בדיוק) אותו הדבר". הביטוי רלוונטי לגורלה של סיסמת הבחירות המלהיבה של ברק אובמה Yes We Can, שעומדת למבחן מאז נבחר לנשיא.
04/12/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il