בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
העוצמה שבצנעה המדברית מבקשת בית מאופק שלא ינסה להתחרות בעוצמת החוויה הרגשית אותה מעניק הנוף, ולכן מתבקש בית "קופסתי" מאופק ומינימליסטי מבחוץ, אך מגלה את אוצרותיו והעושר שבו מבפנים
|
משלבים בין בית ערבי ובין בית בסגנון מודרני עכשווי [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המושג בית מדברי מזמין אותנו להתייחסות אחרת. התייחסות המשליכה על בחירת החומרים, תכנון המבנה הבסיסי ועל הצורך (והיכולת) להשתמש ולנצל בצורה מירבית וחכמה אלמנטים טבעיים כגון: כיווני רוחות השמיים, מזג האוויר הייחודי ועוד. (=בניה על-פי אדריכלות מדברית). המושג משליך, כמובן, גם על האווירה אותה מעוניינים ליצור בפרויקט מעין זה. אווירה: במדבר הזמן עוצר מלכת. החום, האוויר והנוף המדברי, יוצרים מצב בו אדם הנכנס לבית, לא יכול להימנע מהתחושה שנכנס לנווה מדבר מחייה. לכן על הבית להיות מזמין ומרחיב נפש. עם זאת, העוצמה שבצנעה המדברית מבקשת בית מאופק שלא ינסה להתחרות בעוצמת החוויה הרגשית אותה מעניק הנוף הייחודי הזה, ולכן מתבקש בית "קופסתי" מאופק ומינימליסטי מבחוץ, אך מגלה את אוצרותיו והעושר שבו מבפנים. הבית המתוכנן נראה מסתורי, מגונן ו"קופסתי" מבחוץ, וברגע שנכנסת מעבר לדלתות העץ המסיביות, גילית מתחם עשיר ומבואה המהווה חצר פנימית מקבלת את פניך. עם זאת, היה על הבית לקבל צביון עכשיווי ומודרני והאתגר לשלב בין שני עולמות אלה, תרם למראה המיוחד והמסתורי של הבית.
|
אדריכלות מדברית היא אדריכלות המתחשבת בתכונות הסביבה המדברית, מנצלת את יתרונותיה ומתחמקת במידת האפשר מההשפעות הלא רצויות של חסרונותיה. דוגמאות לתכונות הסביבה המדברית בהן התחשבנו בתכנון בית זה: - כיווני הרוח, כיווני ועוצמת קרינת השמש בשעות השונות ובעונות השנה השונות;
- הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין היום והלילה ובין עונות השנה השונות;
- רוחות וסופות חול חזקות מאוד (תוך התחשבות בכיווני הרוח) ועוד;
בין שאר התופעות שנלקחו בחשבון והכתיבו את התכנון האדריכלי: - אוויר חם עולה למעלה ואוויר קר יורד למטה;
- אמצעי הצללה ובידוד טובים יחסכו משמעותית בצורך לחמם / לקרר את פנים הבית וכך נחסוך בהוצאות ובמשאבים, ונמנע זיהום סביבתי.
|
פרמטרים בהם התחשבנו בעת שבחרנו חומרים וצבעים: צבעים לא מחממים, לא מסנוורים, משתלבים עם אווירת המדבר, אך עדיין שומרים על מראה מודרני. חומרים: אלמנטים שנלקחו בחשבון: בידוד, בלאי (סופות חול חזקות, לחות גבוהה, הבדלי טמפרטורות קיצוניים ועוד), חסכון באנרגיה, מנגנונים אמינים (ללא צורך בתיקונים רבים עקב המרחק ממרכז הארץ) ועוד.
|
בעלי הבית היו מעוניינים בבית שיהווה שילוב בין בית ערבי (עם נגיעות נבטיות) ובין בית בסגנון מודרני עכשיווי. במסגרת פרוגרמה זו תוכנן בית בעל תרשים זרימה של בית ערבי: חצר פנימית מרכזית סביבה מסודרים בצורת האות ח' שאר החדרים. הסגנון העיצובי הינו סגנון מודרני, המשלב נגיעות של אלמנים נבטיים. סכמה זו של בית איפשרה ליצור מצב בו החצר הפנימית מהווה את מקום ההתכנסות הציבורית של בני הבית ומכילה בתוכה בריכה ואזור פנאי וכמו-כן יצרנו מנגנון הניתן לקירוי לפי תנאי מזג האוויר, הן בעונות השנה השונות והן בשעות היום השונות וכך לנצל בצורה מירבית את תנאי האקלים. הגג תוכנן בניתוק מהקירות התוחמים את החצר הפנימית במטרה לאפשר לאוויר חם שהצטבר לעלות למעלה ולאוורר את החלל.
|
|
תאריך:
|
17/12/2009
|
|
|
עודכן:
|
17/12/2009
|
|
דרור ברדה
|
|
מפעל הפיס ביוזמתו התנגד למהמרים מתחת לגיל 18 אך לפרסום אין הגבלת גיל, ו"חויית ההימור" נמכרת לנוער עוד מהגיל הרך, וכך בונה לעצמו מפעל הפייס דורות חדשים של מהמרים.
|
|
|
דווקא עכשיו, כשהגבולות די שקטים וכמעט אין ירי לעבר הצפון והדרום, כאשר פעולות האיבה והטרור הן במינון ירוד - חובה להבהיר ולהתריע, כי מעבר לחומות מתחמש ארגון החיזבאללה, ומעבר לשקט יש רחש של חומר נפץ.
|
|
|
השבוע זכיתי, ברוך השם, לברך, בשם ומלכות, ברכה נדירה, ברכה, שלצערי, לא הרבה מכלל ישראל זכו לברכה. ברכת "מציב גבול אלמנה". הדבר התאפשר עקב פינוי פולשים ערבים מבתי יהודים בשכונת שמעון הצדיק בירושלים, לאחר עשרות שנים בהן גרו שם, והחזרת הבתים לידיים יהודיות, בעליהן החוקיים, מהם הם גורשו בעת הקמת המדינה. והדבר אף זכה לגושפנקה של בית המשפט העליון.
|
|
|
במחנה השלום גילו שאיחרו את המועד למחוק את מפעל ההתנחלות, וממילא נגוז חלום המדינה הפלשתינית. התוצאה כביכול - מדינה דו-לאומית וקץ המדינה היהודית - מביאה אותם לידי ייאוש.
|
|
|
בימים אלה אנו חשים את משק האור של חג החנוכה ואת הצידה שנתן לנו החג כיהודים לאורך כל הדורות. אם אנו מחפשים את ביטויו של החג בתנ"ך, מתברר לנו שהוא לא נמצא שם. בתקופה שבה פעלו המסרנים מאנשי הכנסת הגדולה נקבעו הספרים שייכללו בתוך הקאנון היהודי, שנקרא עם הזמן תנ"ך. סיפורם של החשמונאים ("המכבים") נשמר לנו בספרי המכבים, והם כלולים היום ב"ספרים החיצוניים" (כל הספרים שלא נכללו בתנ"ך).
|
|
|
|