|   15:07:40
  אדית דניאל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דלקות אוזניים בילדים

דלקות אוזניים מתפתחות מהר והשינויים שיכולים להיצפות באוזן לכיוון דלקת לא תמיד יכולים להיות בשליטת הרופא לאבחן אותם
21/12/2009  |   אדית דניאל   |   מאמרים   |   תגובות
לא חייבים אנטיביוטיקה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

כאבי ודלקות אוזניים הן דבר שכיח בילדים עד גיל 6. נטייה לדלקות אוזניים חוזרות הינה נטייה שמראה על חולשה מערכתית באזור זה - שיש לה שייכות למצב נפשי מנטלי או רגשי תקוע של הילד התינוק או המבוגר.

המצב הרגשי והנשמתי השייך לבעיות אוזניים הוא מצב בו הילד או הבוגר לא רוצה לשמוע דברים מסויימים - אוזניים הם אחד הכלים דרכם נכנס העולם החיצוני לתוך העולם הפנימי - לתוך הרחבה המוגנת. לאנשים וילדים רגישים, תכנים מסויימים קשים לקליטה ועיכול בתוך העולם הפנימי והמרחב המוגן שלהם.

בדיוק כמו שבמלחמה צריכה להיות לאדם אלטרנטיבה ללכת למרחב מוגן בתוך הבית שלו - כך לאדם צריכה להיות אלטרנטיבה להיכנס לתוכו לתוך מרחב מוגן ולנתק את עצמו מרחשים, התרחשויות, מסרים ואינפורמציה חיצונית, אך לילד לרוב אין את האפשרות הזאת לבחור מתי לשמוע תוכן מסוים ומתי לא - לרוב תכנים שמדוברים נזעקים או נשמעים ברחבת הבית נכנסים לתוך החלל הלא מוגן שלו הפנימי, ללא אפשרות לחסום אותם בשום אמצעי.

אם מדובר בעולל, הוא ממש לא יכול להתנגד ו/או להיכנס לחדר ו/או לנעול דלת ו/או לומר את דעתו ו/או לבקש שיורידו טון ו/או לבקש שיפסיקו לדבר על משהו - הוא מוגבל - לכן הרבה מאוד פעמים, הצורך לא לשמוע, להשתיק ו/או להגן על העולם הפנימי מהתכנים החיצוניים - שיכולים להיות מובעים בצעקות, קללות, דיבור לא מכבד ו/או אחר - פשוט כרעש, יגרמו להתנגדות פנימית שתגרום לגוף לדלקת או לסתימת האוזן בנוזלים למשל או במקרים מסויימים לחירשות חלקית - פשוט כדי לגונן על האני הפנימי.

לרוב, כשהבעיה באוזן שהתפתחה מטופלת נכון, בנוסף להתחשבות ברגישות של הילד, הורדת ווליום של קולות כמו: טלוויזיה רועשת, רדיו, צעקות בבית או אירועים אחרים שגורמים לרעשים, הבעיה לא חוזרת על עצמה.

אבחון דלקת אוזניים

בתצפית על עור התוף שנעשה באמצעות מכשיר מיוחד, ניתן לבדוק מה טיב הבעיה הקיימת באוזן. מצב הבסיס אותו מאבחנים הוא האם האוזן מלאה בנוזלים או לא - אם קיימים נוזלים, זה אומר שיש הליך דלקתי שמצריך התערבות טיפולית.

עור תוף נפוח ואדום הכולל נוזל לא נקי מאחוריו - אומר שיש לרוב זיהום של חיידקים באוזן התיכונה. תנועתיות מופחתת של עור התוף גם מצביעה לכיוון.

דלקות אוזניים מתפתחות מהר והשינויים שיכולים להיצפות באוזן לכיוון דלקת לא תמיד יכולים להיות בשליטת הרופא לאבחן אותם -כי אם הילד היה בביקורת בבוקר של האוזן - ועדיין לא נראו ממצעים ואז הרופא יאמר שאין לו משהו מיוחד ובערב כל המצב יכול להשתנות.

מבנה האוזן ואיך היא פועלת

הקול הינו גלי בלתי נראים שגורם לוויבראציות באוויר. הקול, נקלט באמצעות קולטנים באוזן שקולטים את התנודות שבאוויר ומעבירים מידע זה למוח.

האוזניים אחראיות על שיווי משקל. חלקי האוזן הם: אוזן חיצונית המכילה את האפרכסת, שם נקלטים גלי הקול, עוברים לתעלת השמיעה ומשם לאוזן התיכונה, שבתוכה ניתן למצוא את עור התוף ועצמות קטנות המשמשות כמגברים. גלי הקול גורמים לרעד בעור התוף ושלושת העצמות מעצימות את התנודה ומעבירות אותה לאוזן הפנימית. באוזן הפנימית, התנודות הופכות לאותות חשמליים שעוברים באמצעות עצב השמע למוח, ובמוח האותות מתורגמים לקול.

מדוע האוזניים קשורות לאף ולגרון

בין האוזן התיכונה לאזור הלוע שמאחורי האף, ישנו צינור מקשר - תפקידו השוואת לחצי האוויר בין שני צידי עור התוף. לחץ אוויר זהה בשני הצדדים, חייב להיות כדי שתפקודה של האוזן התיכונה יישמר באיזון. הצינור מנקז ליחה והצטברות נוזלים ומוקוס מהאוזן התיכונה לגרון.

אם המעבר הזה נפגע והצינור נחסם על-ידי גודש שנוצר מאלרגיה או דלקת, נוזלת מן הסתם הצטברות יתר של נוזלים לא מנוקזים החוצה באוזן התיכונה. אזור זה של האוזן התיכונה לא אמור להכיל נוזלים אלא רק אוויר - אך במידה והוא מתמלא בנוזלים, הוא הופך למצע נוח לחיידקים ונגיפים שמתרבות מהר.

מה עושים עם הכאבים

בדרך-כלל טיפות אוזניים ואקמול יומלצו על-ידי הרופא. יש להיזהר מתרופות סבתא על בסיס שמן חם שיכול לגרום לכוויות או חור בעור התוף. כמו-כן, השמן לא יאפשר לרופא לראות מה מצב האוזן.

פתרון נוסף הוא רמדי הומאופתית שניתנת אחת לרבע שעה או חצי שעה ומקלה על הכאבים. הרמדי כמובן מתאימה ספציפית למצב ועובדת על תיקון רוחני עמוק שגורם לדלקת ומכאן גם להפחתת הכאבים הנלווים והפחתת המצב הכרוני הדלקתי שנשען תמיד על המצב הרוחני.

תוספות מזון לאיזון כללי ועזרה למערכת החיסון בזמן דלקת - ויטמין C, אבץ למציצה, אצידופולוס, פרופוליס, אכיניצאה, שום, ג'ינסנג. להפחית במזון שיוצר חומציות בגוף ולכן מעודד דלקת והוא כל חלבון ושמן מהחי לעבור לתזונה קלה יותר של ירקות, פירות, פחמימות מלאות, קטניות, מרקים. לשמור על חום גוף במיוחד על כליות וכבד מחוממים - אזורים של צד ימין מתחת ולאורך הצלעות ואזור הגב האחורי והמותן.

ניתוחים

ילדים עם ירידה בשמיעה ואיחור בדיבור, לפעמים עוברים ניתוח, בו מכניסים צינור המחבר בין האוזן התיכונה ללוע העליון וכפתורי אוזניים יוכנסו בעור התוף לעזרה בניקוז נוזלים מהאוזן התיכונה ועזרה בהשוואת לחצי האוויר בשני צידי עור התוף כדי להשיג החזרת השמיעה לתקינה.

מהו הטיפול הרפואי שניתן לדלקת האוזן?

לרוב אנטיביוטיקה היא המענה למצב דלקתי הדורש טיפול, אך היום בעולם לאור המודעות הגוברת לנושא עודפים במתן אנטיביוטיקה ולנזקים הנגרמים לכך למערכת החיסון שמקבלת אנטיביוטיקה בעודף ולכן החיידקים מפתחים עמידות בפני הכדור. כמו גם עקב תצפית של שנים רבות שמראה שלפעמים הדלקת עוברת ללא טיפול כלל, יש נטייה גדולה יותר היום לתת לרופא להחליט אם חייבים מתן אנטיביוטיקה או לא. תוך כדי מעקב צמוד לו לראות איך הדלקת מתפתחת או נסוגה ומתאזנת.

ואם לא מטפלים יכולים להיות סיבוכים?

בוודאי, אבל הם מאוד לא שכיחים ושוב יש להזכיר שחוסר טיפול זה לא חוסר מעקב. הסיבוכים הם כמובן כתוצאה מזה שהחיידק מגיע לאן שהוא לא צריך. זה מתרחש לעיתים, אבל גם עלול להתרחש עם טיפול וכן גם כתופעה המייצגת עם התחלת המחלה. בכל מקרה, החשש מתופעות לוואי של דלקת אוזניים שלא טופלה לא צריך לגרום לרוץ ולתת טיפול אנטיביוטי - עליכם להיות מודעים, לעקוב ולטפל לפי מה שמתפתח.

מוגלה שיוצאת החוצה מהאוזן, עוזרת בניקוז ומפחיתה לחץ פנימי. נוזלים באוזניים הן בדיוק הסימפטום האידיאלי שמצביע על חוסר רצון מצד הילד לשמוע למה שקורה בעולם בחוץ - לפעמים כשהגורם המפריע מוסר - הרעש - או האדם שיש לילד רגישות ואלרגיה אליו -זה יכול להיות החל מהמטפלת או הגננת או ילד בגן או אחד ההורים, כדי לנסות לעקוב ולראות איזה אירועים קרו לאורך התקופה של הדלקות והנוזלים ולאיזה אנשים אותם אירועים שמשפיעים על הילד קשורים ועד כמה שניתן - להסיר את הגורם שמחשלים את האלרגן מסביבת הילד אם ניתן. זה יכול להיות גם ווליום של טלוויזיה או רדיו או שבונים עם מקדחות בבית הסמוך ומשפצים השכנים - רעשים טורדניים.

ילד שסובל מבעיית דלקות חוזרות - רצוי לתת לו טיפול הומאופתי מונע ולאזן אצלו את נקודות החולשה הרגשיות, נשמתיות, שגורמות לגוף להגיב באותה צורה - לכל ילד תהיה רגישות שונה וסיפור שונה ולכן הרמדי ההומאופתית תותאם לו בהתאם - לרוב אחרי תהליך של חודש-חודשיים לשלושה, התופעה והדלקות לא יחזרו יותר על עצמן. כמו-כן, מערכת החיסון הכללית שלו, תישא בגאווה את נושא הציונים והדלקות והשפעות שהוא נחשף אליהם בגן הילדים או בכיתה ותימנע ממנו להידבק מילדים אחרים בקלות פעם אחר פעם.

שקדים מוגדלים גם הם יכולים להוות סיבה להצטברות כרונית של נוזלים באוזניים עקב חסימת תעלת הניקוז. על-ידי שקד שנמצא בחלק העליון של החיך. הסרת השקד לעיתים חיונית ולפעמים לניקוז נעזרים בצינורית דקה.

מיקום הדלקת

תעלת אוסטכיוס המחברת בין האוזן התיכונה לגרון, מווסתת לחצים ומגינה על עור התוף מפני שינוי, עקב שינוי בלחצים חיצוניים. היא הגשר בין העולם החיצוני לתוך האוזן ולכן דרכה וירוסים וחיידקים יכולים להיכנס לאוזן התיכונה לחלק הפנימי של האוזן הפנימית.

הוירוסים או החיידקיים, עובדים בשיתוף פעולה בתוך האוזן. הווירוס מתחיל לרוב את העבודה של החלשת האזור ואז מגיע החיידק ומתיישב שם בעוצמה והפעילות של שניהם יחד יוצרים נוזלים מוגלתיים לרוב באוזן שהם אינדיקציה לדלקת. לרוב מלווה הדלקת בפגיעה בגרון ובסינוסים גם יחד. המצב של הנזלת והריריות באוזן יכולים להפוך להיות מוגלתיים.

מקור הכאב

אם כך, יכול להיות רגשי, נפשי, נשמתי, מנטלי או הקרנה מאיבר אחר קרוב לכיוון האוזן - מהלסת, מהגרון, מהסינוסים, מהראש או מהצוואר.

השעווה המופרשת מהאוזניים איננה מקור לדלקות או להצטברות חיידקים. תפקידה להגן על תעלת האוזן, לכן בכל מצב בו מנקים לילד או לעצמכם את האוזן, יש צורך להיזהר מקריעה לא רצונית של עור התוף או לחילופין, השעווה יכולה להידחס וליצור בפנים פקק שדורש התערבות רפואית להוצאתו.

תסמינים של הדלקת

הנוזל שממלא את חלל האוזן התיכונה, גורם ללחץ על עור התוף ולכאבים, יגרום לילד שיודע לדבר, לדווח על הכאב החד, הדוקר, העמום - כל אחד ירגיש את הכאב קצת אחרת - ילד שלא מדבר, ימשוך עם ידיו את האוזן החיצונית ויבכה. כמו-כן, יבכה אם ישכיבו אותו על האוזן בזמן שמאכילים אותו או מניקים - הכאבים יגרמו לנדודי שינה ולחוסר שקט כללי.

לחץ נוזלים מוגבר, אף מאיים בקריעת עור התוף, שתשחרר את הלחץ ותקל בכאב, אך השמיעה תיפגע. קושי בשמיעה הוא סימפטום לוואי של דלקות והצטברות עודפת של נוזלים. מה שיגרום לילד לא להיות מרוכז בכיתה בדברי המורה, לא לציית כביכול, כי לא ישמע הוראות לדבר בקול רם, לשמוע מוזיקה וטלוויזיה חזק.

כמו-כן, חום, בחילות, הקאות וסחרחורת, יכולים ללוות את כל התהליך והילד ייזרק בחוסר אנרגיה ולא ירצה שיפריעו לו או יסרב לשתף פעולה או יבכה וירצה על הידיים.

מחברת המאמר הינה אדית דיטה דניאל, RCHom RCP הומאופתית ונטורופתית בכירה ומוסמכת, בעלת ניסיון של 20 שנה במדעי ההומאופתיה והנטורופתיה, תזונה וניקוי רעלים. עובדת במסגרת משרד הביטחון וחברות הביטוח פמי פרימיום וביקור-רופא. בתיאום עם רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים. בעלת הצלחות מוכחות במקרים קשים. פתרונות לבעיות בילדים נוער ומבוגרים. אדית עיתונאית מרצה ומדריכה בתחום הבריאות, מייצגת את הרפואה על גווניה בעשרות כתבות בעיתונות: ידיעות אחרונות, דה מרקר, מעריב, לאישה, מנטה, קוסמופוליטן הורים וילדים ועוד. מרואיינת בתוכניות טלוויזיה: אודטה דנין. אברי גלעד, פרופ' רולינדר
תאריך:  21/12/2009   |   עודכן:  21/12/2009
אדית דניאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מספר השנים הרב ביותר שאותו חי אדם עלי אדמות היה, על-פי הרישומים ההיסטוריים, 969 - ימי חייו של מתושלח - דור שמיני לאדם הראשון. שמו של מתושלח, אביו של למך ובנו של חנוך, הפך בכך לסמל לאריכות-ימים.
21/12/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כבר התוודענו כולנו לגזענות המחרידה בבית הספר היסודי לבנות ביישוב עמנואל; ראשית לעובדות - היישוב עמנואל הינו התיישבות חרדית הממוקמת בלב השומרון, בו מתגוררות כ-500 משפחות. לפני כשנתיים החליטה הנהלת בית הספר בית יעקב המקומי להפריד בין התלמידות ממוצא אשכנזי לתלמידות ממוצא מזרחי. קיר גבס הוקם והפריד בין שני חלקי בתי הספר, מגרש המשחקים פוצל והתלבושת האחידה שונתה בין שני הפלגים.
21/12/2009  |  מאיר כהן  |   מאמרים
כלומר זה די מעניין לצפות בפינוקיו (שזה ילד שמחפש כל הקיץ את סבא שלו), מרקו (שמחפש כל הקיץ את אמא שלו) נילס (שמחפש כל הקיץ את הבית שלו), או עליסה בארץ הפלאות (שמחפשת כל הקיץ קוסם) וזהו! (ולמה אף אחד לא חשב על תוכנית שבה הגיבורה או הגיבור מחפשים כל הקיץ את אבא- כי נכון שאמא יש רק אחת אבל מה? אבא יש יותר?). אבל כשזה רץ מידי שנה והסוף די ידוע רק תמיד יוצא שלא מצליחים לראות אותו, מתחילים להסתובב בית עם פרצוף מוטרד ומידי פעם פולטים "משעמם לי". אז כשהסאה גוברת יוצאים עם אבא לטיול בשוק.
20/12/2009  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
"מלחמת המדיה בכופרים בקדושתה" - כך תיאר איתן אורקיבי את הפרשה במאמר שפורסם ב-"NEWS 1" ובעיתון "מראה". אולם, הוא חשף רק את קצה הקרחון. גם אני חשבתי כמוהו, כאשר זכיתי בפוגרום תקשורתי אחרי שחשפתי, זמן קצר לאחר האירוע, את השקר הגס של מפיצי עלילת הדם. אלא שבהמשך גיליתי חזית שלמה של אינטרסנטים ומשרתי האויב שעשו יד אחת כדי להגן על הזייפנים של סרטון הטלוויזיה בו תואר "רצח הילד בכוונה תחילה". חזית זו ממשיכה לפעול ללא הפרעה, גם אחרי שכל בר-דעת כבר מבין על איזה פשע היא מחפה, ויכול לראות את הנזק המצטבר ממנו.
20/12/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
שורש הבעיה נעוץ בכך שהמומחה הממונה על-ידי בית המשפט, סבור בטעות כי עליו לרצות את שני הצדדים, וזה במקרה הטוב, במקום לחוות דעה מקצועית עצמאית. בלשון אחר, המומחה מטעם בית המשפט סבור בטעות כי הוא קיבל לידיו מנדט לפסוק פסק דין, תוך גישור על הפערים בין עמדות הצדדים, וכל זאת כדי לא להיתפש כקיצוני או כדי שלא להזדהות עם בעל דין גם כאשר בהל הדין צודק בתביעתו.
20/12/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il