|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

"כי כמוך כפרעה"

מאחורי החזות של נימוס וכניעה בה מדבר יהודה אל יוסף, מסתתרים תקיפות ואיומים. זוהי הדרך בה יש לדבר לעיתים אל הגויים
24/12/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

דבריו של יהודה אל יוסף בתחילת פרשת השבוע, בניסיון לשכנעו לשחרר את בנימין, הם מהנאומים המופתיים ביותר בתנ"ך. יש בהם הכל: תקיפות ותחינה, התמקחות והצעה, פנייה אל ההיגיון ופנייה אל הרגש. הפעם נעמוד על שלוש מילים בלבד מפתיחת הנאום וננסה להפיק מהן לקח מעשי.

יהודה מתחיל את נאומו במילים: "בי אדוני, ידבר נא עבדך דבר באוזני אדוני ואל יחר אפך בעבדך, כי כמוך כפרעה". המילים הראשונות מובנות: יהודה צריך לבקש את רשותו של המשנה למלך להעלות טענות, לאחר שלכאורה נתפס בנימין על חם כאשר גביעו של אותו משנה למלך נמצא בשקו. אך מה פירוש המילים "כי כמוך כפרעה" ומה תפקידן כאן?

רש"י מביא שורה של פירושים. הראשון, כפי שרש"י עצמו אומר, הוא הפשט: "חשוב אתה בעינַי כמלך". פירוש זה מתיישב יפה עם מקומן של מילים אלו בפסוקנו: יהודה מחניף למשנה למלך בתקווה שכך יקבל אוזן קשבת. הנצי"ב מוולוז'ין, בפירושו "העמק דבר", הולך צעד נוסף הלאה באותו כיוון: "הסביר כמה מוכרח הדבר לצאת מנימוסי המדינה ולהחליף אותו על בנימין". יהודה עומד להציע שהוא עצמו יישאר כעבד במקום בנימין, אך זהו שינוי משמעותי מהחוק; מאחר שהמשנה למלך הוא כמו המלך - טוען יהודה - יש לו סמכות לבצע שינוי זה.

האם זהו הזמן לאיומים?

אך רש"י ממשיך ומביא פירושים של חז"ל לאותן מילים, ופירושים אלו שונים לגמרי. נביא אותם ממקורם במדרש רבה. "מה פרעה גוזר ואינו מקיים - אף את[ה] גוזר ואינך מקיים. מה פרעה להוט אחַר הזכרים [שבחר את יוסף בשל יופיו] - אף אתה כן [ולכן אתה מעליל על בנימין]. מה פרעה מלך בארץ מצרים ואתה שני - כך אבא [יעקב] מלך בארץ כנען ואני שני לו. ואם שולף אני חרבי, ממך אני מתחיל ובפרעה רבך אני מסיים".

פירושים אלו של חכמינו עולים בקנה אחד עם שורות נוספות שאנו מוצאים במדרש, מעט קודם לכן. "זה נתמלא עֶברה [כעס] על זה, וזה נתמלא עֶברה על זה... ר' יהודה אומר: הגשה למלחמה... [אמר יהודה ליוסף] זקנתו של זה [שרה] על-ידי שמְשָכהּ פרעה לילה אחת, לקה בנגעים הוא וביתו; היזהר שלא ילקה אותו האיש [יוסף] בצרעת. אמו של זה [רחל] לא מתה אלא מקללתו של אבא; היזהר שלא יחול בך קללה אחת ואותו האיש [יוסף] מת. שניים ממנו [שמעון ולוי] נכנסו לכרך אחד שלם [שכם] והחריבוהו; להלן בשביל נקבה [דינה], כאן בשביל זכר".

באים חכמינו ואומרים, כי יהודה כלל לא התחנן לפני יוסף אלא דיבר בתקיפות רבה ואף באיומים מפורשים. יהודה הזכיר ליוסף את "מעללי" בני משפחתו לאורך השנים, את עזרתו של הקדוש ברוך הוא לאברהם וצאצאיו, ואת גבורתו-שלו. אך האם דברים אלו עולים בקנה אחד עם פשט הפסוקים? ויתרה מכך: האם הם עולים בקנה אחד עם ההיגיון הברור הנובע מעמדתו הנחותה של יהודה מול יוסף?

אכן, אין זו הדעה היחידה בדברי חכמינו. כפי שראינו את ר' יהודה אומר שיהודה ניגש למלחמה, כך מצינו את ר' נחמיה האומר שיהודה ניגש לפיוס, ואת רבנן האומרים שניגש לתפילה. והרי זו בדיוק דרכו של יעקב לקראת פגישתו עם עשו: הכין עצמו למלחמה, התפלל וניסה לפייס את עשו במתנה. בהמשך המדרש מתארים חכמינו כיצד מנסה יהודה להטיל אימה על יוסף, אך נענה בהטלת אימה דומה מצד אפרים ומנשה. אם כן, לפי גישה זו אין המדובר ב"מופע חד-צדדי" של יהודה, אלא במקרה הטוב בהכרה מצידו בנחיתותו, ובמקרה הפחות טוב - בהתייצבות חזיתית של יוסף ובניו מולו.

דומה, שהמפתח להבנת העניין מצוי בשתי שורות במדרש, שכמעט שנבלעות בתוך התיאורים הדרמטיים של חז"ל לאותו עימות דרמטי לא פחות. חז"ל דורשים על דברי יהודה את הפסוק בספר משלי "דבר דבור על אופניו" ואומרים: "מה אופָן זה [גלגל] מראה פנים מכל צד [ניתן להסתכל עליו מכל זווית], כך היו דבריו של יהודה נראים לכל צד בשעה שדיבר עם יוסף".

מפרש ר' יששכר ברמן אשכנזי, בעל "מתנות כהונה": "שהיה מדבר דברי פיוסין ומרמז מתוכן דברי יושר בעבר והווה בעתיד". אך נראה לומר, שהכוונה היא שאת דבריו של יהודה ניתן היה להבין בצורות שונות. הרוצה - יראה בהם הכנעה ותחנונים; הרוצה - יראה בהם תקיפות ואיומים. במילים אחרות: פירושיהם של חז"ל אינם סותרים זה את זה, אלא משלימים זה את זה. יהודה דיבר בחוכמה כה רבה, עד שהמובן של דבריו היה תלוי באוזניו של השומע. אם החנופה הגלויה הייתה משכנעת את יוסף - מה טוב. אם היה משתכנע מן האיומים הסמויים - מה טוב. אך אם היה מתרעם על האיומים, היה יהודה יכול להיתמם ולומר: מה אמרתי? רק החמאתי לך ואמרתי שאתה שקול כמו פרעה.

"הנותן תשועה למלכים"

דו-משמעות זו היא גם הסיבה שהתורה מצטטת מילים אלו. שהרי אין מילים בתורה הנכתבות לריק ובלא לימוד מוסר מעשי לדורות. וכאן באה התורה ואומרת: יש מצבים בחייו של היהודי הבודד ובתולדותיו של העם היהודי, בהם לא ניתן לומר בגלוי לגויים שמסביב את האמת. אך אין זה אומר שיש לוותר עליה לחלוטין; אפשר להסוות אותה ולרמז לה, והרוצה - יבין.

דוגמה בולטת לכך היא תפילת "הנותן תשועה למלכים", הנאמרת עדיין בלא מעט קהילות בחו"ל (ראה תפילה זו מטה). תפילה זו התחברה כאשר היהודים היו נתונים למרות השלטון הזר, וכאשר מלך שלא רדף אותם נחשב לאיש חסד. היה, אפוא, צורך ברור להתפלל - גם כבקשה לכך שהשלטון יטה חסד ליהודים, וגם על-מנת להפגין בגלוי את הנאמנות כלפיו. אך כאשר מתבוננים בתוכנה של תפילה זו, מגלים את אותה דו-משמעות שלימד אותנו יהודה.

"הנותן תשועה למלכים" - נפתחת התפילה, בקטע מתוך פרק קמ"ד בתהילים. אך הבה נראה את הפסוק בשלמותו ובהקשרו: "הנותן תשועה למלכים, הפוצה את דוד עבדו מחרב רעה". הפסוק הפותח מדבר לכאורה על המלך הגוי שבממלכתו חיים המתפללים, אך למעשה הוא מזכיר מיד את התקווה לביאת המשיח ולגאולה.

"מלכותו מלכות כל עולמים" - היא נמשכת. זוהי פרפראזה על פסוק בתהילים קמ"ה: "מלכותך מלכות כל עולמים וממשלתך בכל דור ודור". אך מדוע, מכל הפסוקים בתנ"ך המתארים את מלכותו של הקדוש ברוך הוא, נבחר דווקא פסוק זה? אולי בגלל ההמשך של אותו פרק, השגור על פיו של כל יהודי המתפלל מדי יום: "שומר ה' את כל אוהביו ואת כל הרשעים ישמיד".

"הפוצה את דוד עבדו מחרב רעה" - התפילה חוזרת לתהילים קמ"ד ומשלימה את הפסוק בו החלה. ומהו הפסוק הבא, שאינו נאמר כאן? "פצני והצילני מיד בני נכר, אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר" - בקשת הצלה מהצביעות והשקרנות של הגויים.

כך יש לפנות אל הגויים, גם כאשר ידם תקיפה ואין הם מוכנים לשמוע את דעתנו האמיתית: באמירה דו-משמעית, אשר תובן היטב ליהודים המדברים והמאזינים, ואשר תשאיר רושם של גאווה וכבוד עצמי גם לאחר דורות רבים.

תפילה לשלום המלכה ויקטוריה והנסיך אלברט. סידור מלונדון, 1860
תאריך:  24/12/2009   |   עודכן:  24/12/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה עושים כשמים מתחילים לחלחל לקרקעית הספינה? נכון. מניחים בה אבנים כבדות ומטביעים אותה.
24/12/2009  |  אורה עריף כץ  |   מאמרים
"איך הוא העז"? הזדעקו הכתבלבים, איך אותו בכיר העז לומר כי "המלך אשכנזי" הוא עירום? ובכן, גבירותיי ורבותיי, האמת במקומותינו כידוע מאוד כואבת, אך האומר אמת - דינו אחד, והוא - להיות מושמץ!
24/12/2009  |  אריה פרי  |   מאמרים
ב-1939, כשרצינו ליישב את הארץ, הם הפריעו עם גזרות "הספר הלבן", ב-1948 הם היו לצד הערבים וחילקו את המזרח תיכון בצורה כזו שהשאירה לישראל ק"מ וחצי של מדינה. לאחר מכן, ב-1956, כשנאצר סגר להם את התעלה, הם ביקשו מבן-גוריון שיילחם למענם במצרים ועכשיו הם מנסים להכתיב לממשלת ישראל את גבולות הקבע באמצעות חרם כלכלי. מסתבר שמדינתנו הקטנה מפריעה לאימפריה הבריטית מסיבה כלשהי. עברנו את פרעה, נעבור גם את המלכה.
24/12/2009  |  עמי רוחקס דומבה  |   מאמרים
בראיון שנתן לעיתון הארץ (דצמבר 2009), חזר נשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, על עמדתו משכבר הימים, לפיה ניתן יהיה לחדש את השיחות בין ישראל לפלשתינים רק לאחר שישראל תקפיא באופן מוחלט את הקמתן של התנחלויות בכל רחבי הגדה המערבית, לרבות במזרח ירושלים. אך ב"שליפה" חדשה שאולי נועדה לאותת על גמישות, הוא הוסיף ואמר, שניתן לפתוח בשיחות באופן מיידי, גם ללא הצהרה פומבית על הקפאה.
23/12/2009  |  מרק הלר  |   מאמרים
בכל העולם קיימות קהילות יהודיות, בהן חיים יהודיים מטעמי נוחות האם במצב בו נקלעת קהילה יהודית כזו לצרה, צריכה מדינת ישראל לסייע לה, או שמא בחירתם בחיי הנוחות בגלות משאירה אותם לבד?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע לערוך חידון שעוסק באקטואליה וזו אחת השאלות - מה הכישלון הגדול במלחמת החרבות לאחר האירוע הנורא ב-7.10.2023?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il