|   15:07:40
  רועי גולדשלגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המלכה הולכת לקלפי

האם תוקם בבריטניה ממשלת מיעוט בראשות השמרנים, או ממשלת מיעוט בראשות הלייבור? ואולי תוקם, לראשונה, ממשלת אחדות?
14/01/2010  |   רועי גולדשלגר   |   מאמרים   |   תגובות
גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה הנוכחי [צילום: AP]

יריית הזינוק למערכת הבחירות בבריטניה נפתחה בשבוע שעבר. מערכת הבחירות הקרובה לא צפויה להביא באמתחתה סוג של תקווה לעם הבריטי, בשונה ממערכות בחירות קודמות, היא בסך-הכל תביא לפתחו של העם את המצב העגום בו בריטניה נמצאת זה זמן רב עם כלכלה במצב איום, קרי - מיתון קשה; רצון להמשיך עם מדיניות "הידוק החגורה"; הסתבכות עם המלחמה באפגניסטן ובעיות-פנים קשות, בעיקר במסדרונות השלטון בלונדון. הקו יהיה יותר פסיבי מאקטיבי, כלומר - הן השמרנים והן הלייבור, כנראה שגם הליבראל-דמוקרטים, יפעילו מסע תעמולה פסימי שמטרתו להבהיר בצורה חד-ממדית את מצבה של בריטניה היום.

בפני הבריטים עומדות היום מספר שאלות קריטיות ולא פתורות:

א) האם המדינה תצא מהמיתון?

ב) האם המדינה תצא מפסים של האטה לפסים של צמיחה?

ג) האם השמרנים ישובו לשלטון לאחר 13 שנים באופוזיציה?

ד) איזו ממשלה תקום בבריטניה - ממשלת אחדות, ממשלת מיעוט, או קואליציה רגילה?

בסקר שנערך לאחרונה בקרב האוכלוסיה נוצר פער בין הלך הרוח שהחל בשנה שעברה עם האלטרנטיבה שהשמרנים הצמיחו, דיויד קמרון, לבין ראש הממשלה האפרורי והמדכא של הבריטים, גורדון בראון, בנוגע למידת התאמתם לתפקיד ראש הממשלה הבא של בריטניה. העובדה היא שהיום הפערים בין קמרון לבראון מצטמצמים מבחינת המוכנות לתפקיד הבכיר בממלכה באופן פרסונאלי, וזאת לאור החשש וחוסר המודעות מקמרון, שהיה להבטחה גדולה מאוד בעבר והיום אנשים שואלים יותר שאלות לגביו.

אף על-פי שהלייבור מפגר בפער של בין 10% ל-12% מהשמרנים, עדיין הציבור חושש במקצת ממנהיג השמרנים שעטוף במסך ערפל, למרות שכרגע, אם דבר לא ישתבש, נראה שהוא הולך להיות ראש הממשלה הבא. הדגש בבחירות הקרבות יהיה המיתון, כאשר הציבור מאמין שקמרון ואוסבורן (המועמד לתפקיד שר האוצר בממשלת השמרנים, אם תקום) יצילו את הכלכלה הרבה יותר טוב מבראון ודרלינג (הנוכחיים). עניין עקרוני מאוד.

קמרון הזכיר בפתח מסע התעמולה שלו את הקמפיין של אובמה לנשיאות בארה"ב, כאשר הנשיא המכהן, דאז המועמד הדמוקרטי לנשיאות, הציע שינוי אשר בנוי בעיקרו על עקרונות אלמנטאריים כגון: שאפתנות ואחריות בנוסף ל-Yes We Can המסורתי שלו. קמרון יוכל להוסיף הדדיות כעיקרון שלישי, לפי דעתי, כדי שיוכל לפנות אל הבוחר עם הגישה של "פוליטיקה אחרת", כלומר "פוליטיקה נקייה". השמרנים יפעלו על בסיס השאפתנות והאחריות, וינסו לפעול עד כמה שאפשר באופן הדדי במהלך מסע התעמולה, ובכך יציבו בפני העם את שאיפתם להקים ממשלה חזקה שמתבססת על אלטרנטיבה ראויה וישימו מנגד את המצב הנוכחי: סגנון פוליטיקה ישן ועלוב, ממנו הם סולדים, וממשלה מפולגת עם ראש ממשלה חלש ונטול אמון ציבורי שלא מתאים לתפקידו. השמרנים רוצים "פוליטיקה אחרת", מוכר?

בראון והלייבור, מנגד, יציבו בראש סדר העדיפויות את חוסר היכולת של קמרון לנהל את המדינה וידגישו את העובדה שרק הם יצליחו להציל את הכלכלה. בלייבור מאמינים שאם הם יקעקעו את הרלוונטיות של קמרון ביתר שאת בקרב המעמדות החלשים יותר בחברה ויתמקדו בתכונותיו - בדגש על סגנונו האליטיסטי, מעמדו הגבוה שלא מתחבר למעמד הנמוך וחוסר רציונאליות קדחתני בנושאים קריטיים (דוגמת: "מי מסוגל לענות לטלפון בשלוש לפנות בוקר") - המהלך יאפשר להם בעצם להעביר בוחרים מהצד השני שמתלבטים. בעניין הצלע השלישית בבחירות - הליבראל-דמוקרטים - הם פחות חשובים מבחינת האג'נדה, למרות שיהיה להם חלק מכריע בהמשך הדרך.

השמרנים יבקשו לקצץ בגירעון התקציבי, אם וכאשר ייבחרו מחדש לשלטון. קמרון ומפלגתו באופוזיציה תקפו וממשיכים לתקוף נחרצות את התוכנית הכלכלית של ממשלת הלייבור. האופוזיציה טוענת כי התוכנית של בראון ודרלינג (שר האוצר) תחבל בשיקום החובות הגדולים שיש לבריטניה, תוביל באופן קטסטרופאלי לאי-יציבות כלכלית בהמשך למשבר כלכלי שטרם הסתיים, תגרום להעלאה דרמטית של המיסים, תמשיך את הסחף שיוביל לאחוזי ריבית גבוהים ותגביר את האבטלה.

מנגד, אנשיו של גורדון בראון לא שותקים על המתקפה. שר האוצר של הלייבור דרלינג, מיוזמי התוכנית הכלכלית של הממשלה, זעם על עמדת השמרנים ודרש מהם להסביר באופן "בוגר יותר" מהתקפות נלוזות, כיצד הם חושבים שיוכלו לקצץ את הגירעון הגדול והזהיר, באופן מתבקש, כי צעדים מהירים מדי במסגרת תוכנית כלכלית כזו או אחרת, בלי פרופורציה נכונה, תוביל לפגיעה בשיקום הכלכלי של בריטניה.

הלייבור טוענים שיש פער בערך של 34 מיליארד לירות שטרלינג בתוכנית הכלכלית של האופוזיציה.

בלייבור, שהתחילו גם את מסע התעמולה, טענו כי המדיניות הכלכלית של השמרנים והעומד בראש המפלגה, דייויד קמרון, תוביל לקריסה מוחלטת של הכלכלה הבריטית שהם שואפים לשקם.

למרות המאבקים בין המפלגות הגדולות במסגרת מסע הבחירות בנושאי חברה וכלכלה, אין ספק שהשמרנים ממשיכים לשמור על סוג מסוים של יתרון. היתרון הזה, באופן מפתיע, אמור להיות מתורגם לניצחון בבחירות, אך נהפוכו: העם הבריטי ממשיך להיות מסויג מהמועמד הצעיר, ראש האופוזיציה והמפלגה השמרנית, דייויד קמרון, שמעוניין להיות ראש הממשלה הבא. לא תמיד האג'נדה והמדיניות השמרנית הולכים ביחד עם האידיאולוגיה של קמרון ואנשיו.

למפלגת השלטון, הלייבור, יש בעיה אחרת: העומד בראשה, ראש הממשלה בראון, נתפס כמועמד אפרורי, חלש ומשעמם. הוא בטח לא טוני בלייר של 1997 או 2001. בראון בא לבחירות עם כישלונות בעירק, אבדות רבות לצבא הבריטי מעבר לים, הסתבכות, בדומה לאמריקנים, באפגניסטן, משבר כלכלי גדול, בעיות של מיתון ושחיתות עד הצוואר בתקופת כהונתו. בנוסף - השערוריה של החזרי ההוצאות שהובילה להתפטרות של חלק מבכירי הממשל בבריטניה, ביניהם: יו"ר הפרלמנט הבריטי מייקל מרטין, ושרת הפנים ג'קי סמית, וזה רק חלק קטן מהשמות. הפרשה לא תפסח על בראון במערכת הבחירות הקרבה, כפי שהיא לא פסחה עליו אז, כשכמעט נדרש להתפטר בכוח מתפקידו. נבחרי הציבור דרשו באופן מוזר החזרי הוצאות על סרטי פורנו, דשן לגינה, רכישות כלליות שביצעו, התקנת נברשות ושיפוץ בריכת שחייה פרטית, כאשר מדובר רק בחלק מהבקשות. מעמדו של בראון מקועקע כבר מזמן, למען הגילוי הנאות, והעובדה שבראון שרד עד לאחרונה כל-כך הרבה פוטשים וניסיונות הדחה, לא עוזרת למפלגת הלייבור להשתקם בבחירות. העובדה שאין אחדות סביב מועמד המפלגה לראשות הממשלה, לא עוזרת ורק תגרע קולות מהלייבור, אף על-פי שמנהיג האופוזיציה קמרון לא מרוויח קולות יתר על המידה, לכן המצב שנוצר מצטייר כסוג של קיזוז בין מפלגות. למרות שהשמרנים עדיין מובילים ונמצאים עם עדיפות גדולה יותר.

בכלי התקשורת הבריטיים טוענים שהשמרנים לא יצליחו לשמר את כוחם בזמן אמת, קרי - יום הבוחר, ואולי אף יאבדו מכוחם. לא לחלוטין. על כן, הפערים בין השמרנים ללייבור לא יהיו משמעותיים כל-כך, ובעצם יכולה לחזור סוגיית "ציפי-ביבי" לבריטניה. כלומר: מי ירכיב את הממשלה? האם אנחנו מדברים על ממשלת מיעוט בראשות השמרנים? אולי, בטעות גמורה, ממשלת מיעוט בראשות הלייבור? ואולי מדובר בממשלת אחדות לאומית, לראשונה, בין השמרנים ללייבור מחוסר ברירה. מוקד תשומת לב יועבר ברגע האמת למפלגה הליבראל-דמוקרטית (זוכרים?). מאחר שלא ברור עד כמה הפער יהיה משמעותי בין המפלגות הגדולות, המפלגה הליבראל-דמוקרטית תקבע מי יהיה ראש הממשלה ואיזו מפלגה תרכיב את השלטון.

תאריך:  14/01/2010   |   עודכן:  14/01/2010
רועי גולדשלגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלכה הולכת לקלפי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
14/01/10 11:32
2
C-cyclist
14/01/10 13:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשתנו משה פונה אל פרעה ומבקש לשלוח את בני ישראל דרך שלושה ימים, לזבוח להשם. תשובתו של פרעה, חדה היא ובוטה: וַיֹאמֶר נִרְפִּים אַתֶּם נִרְפִּים עַל־כֵּן אַתֶּם אֹמְרִים נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַיהוָה׃ .
14/01/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
בסדרה של כמה מאמרים טענתי שבקרב המתנחלים הולכת ונוצרת אווירה של עוינות כלפי ממשלות ישראל, עד כדי ראייתו של המשטר הדמוקרטי כמשטר לעומתי. היו שתקפו את ההסברים, אפילו במילים גסות, תוך ניסיון בלתי-מוצלח להתכחש. לא המחאות של החיילים אשר הניפו כרזות נגד הפינוי, לא המתקפה משולחת-הרסן על ממשלת נתניהו בגלל ההקפאה, ולא האיומים על סרבנות וגט כריתות למדינה זיעזעו את הציבור.
14/01/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ילד חוזר בוכה מבית הספר ומתלונן: "הילדים 'עשו' עלי חרם". השומע מצייר לו בדמיונו בקלות את מיני ההרחקה שהילד חווה: לעג, הפסקת תקשורת, בוז. מה הקשר בין אלה לבין מושג החרם כפי שהתפתח במשפט העברי? במקרא מציין המונח 'חרם' דבר שאסור ליהנות ממנו מפני שהוקדש או מפני שצריך לכלות אותו. רק מאוחר יותר התייחד המונח לציון הרחקה של אדם מתוך הקהילה. מקור ההבחנה בין 'נידוי' ו'חרם' הינו בתלמוד הבבלי. לפי הבחנה זו, החרם מוטל לאחר 60 יום של נידוי שבמהלכם לא התרצה המנודה לשוב מסורו. החרם מציין החרפה של הנידוי: המוחרם אסור בתלמוד תורה ובמלאכה.
14/01/2010  |  ד"ר יאיר אלדן  |   מאמרים
כאשר שולח ה' את משה לפרעה, הוא שם בפיו בקשה צנועה: חופשה של שלושה ימים, במהלכה יוכלו בני ישראל לצאת למדבר ולעבוד את אלוקיהם. חופשה מוגבלת - לא חופש תמידי. זוהי הדרישה המלווה את כל התהליך, ממכת דם ועד מכת בכורות. זוהי הדרישה עליה מנסה פרעה להתמקח: עיבדו את אלקיכם בארץ מצרים, לכו בלי הילדים, לכו בלי הבהמות. זוהי גם הדרישה לה נכנע פרעה בסופו של דבר: "קומו צאו מתוך עמי, גם אתם גם בני ישראל, ולכו עיבדו את ה' כדברכם".
14/01/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
למבשלות הבירה שמעבר לים קמה מתחרת תל אביבית מוצלחת: מסעדת "ברוהאוס", שבשדרות רוטשילד 11 בתל אביב. במרוצת ימי החול מרבים לפקוד אותה אנשי עסקים העובדים בסביבתה, ואילו בסופי-שבוע עטים עליה משפחות על טפן, המבקשות בילוי קולינרי משותף.
14/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il