|   15:07:40
  שרגא בר-און  
פובליציסט מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הטלת גורל

ימיו של מוסד הגורלות בחיים ובספרות ארוכים כימי התרבות האנושית, וגם לתרבות היהודית אין הוא זר. שרגא בר-און מסביר מדוע הפלת הפור היא 'טכניקה עירומה', וסוקר את התייחסותה של התרבות היהודית אליה, מימי המקרא, דרך הזיהוי שערך הרב אריה לוין לחללי הל"ה באמצעות טקס 'גורל הגר"א' ועד לשירתו של יהודה עמיחי
08/02/2010  |   שרגא בר-און   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
מה יעלה בגורל... [צילום אילוסטרציה: AP]

הגורל כטכניקה עירומה

מבחינה אטימולוגית משמעות המילה 'גורל' בעברית היא ככל הנראה 'פיסה', 'קוביה' או 'חלק'. השימושים המגוונים ב'פיסה' זו הפכו את הגורל למוסד תרבותי רווח. הגורל נחשב לכלי הכרעה נוח: הוא זמין, פשוט ולא אלים. הוא מספק הכרעה מהירה בבעיות שלפתרונן בדרך אחרת דרוש זמן רב. הוא אינו גורר בעקבותיו מתח המיוחס להכרעה על בסיס שיקולים ענייניים או על בסיס מאבקי כוח. מסכם זאת היטב המכתם "מדינים ישבית הגורל ובין עצומים יפריד" (משלי יח, יח). הסכמה לפתרון בעיה באמצעות גורל משחררת מהצורך לתת דין וחשבון מאומץ, נתון לשיקול דעת, למחלוקות ולמריבות כוחניות. אולם דומה שלא כל מטילי הגורל התייחסו אליו באותו האופן. הטלת גורל היא פרוצדורה שזוכה לפרשנויות שונות במסגרת שימושים חברתיים מגוונים ולכן עצם השימוש בגורל אינו מעיד על התפיסות הנתלות בו. סביב שולחן אחד עליו מתרחשת הטלת גורל יכולים לשבת לפחות ארבעה טיפוסים המייחסים לגורל משמעויות שונות. האחד שותף לגורל מתוך עמדה רציונלית, השני מתוך אמונה בכוח הנַחַשׁ של הגורל, השלישי מהמר מתוך נטייתו לשחק והרביעי מפחד להכריע בשאלה הניתנת לגורל בכוחות עצמו ומעביר את כוח ההכרעה למכשיר שלפניו. אנשים שונים עשויים להטיל גורל ביניהם וכל אחד ייחס לתהליך הפלת הגורל ולתוצאותיו סיבות שונות ומשמעויות שונות. לכן, מוטב לכנות את הטכניקה עצמה 'טכניקה עירומה', דהיינו טכניקה שאין בעצם ההתבוננות בה כדי ללמד אותנו על המשמעות הקונקרטית המיוחסת לה בידי כל אחד מן המשתמשים בה.

שימושי גורל בולטים בתרבות היהודית

גם בתרבות היהודית רווחים השימושים בגורל. במקרא מופיע הגורל בפרשיות שעירי יום הכיפורים, בחלוקת הארץ, בלכידת עכן ויונתן ובסיפור יונה, במינוי שאול למלוכה, ובמקרים נוספים של מינויים,חלוקת תפקידים וחלוקת שלל. יש המזהים את האורים והתומים כגורלות לצרכי משפט וקבלת החלטות ואפילו חג בישראל נקרא על שם "הפור הוא הגורל" (מגילת אסתר ט, כד). כבר בתנ"ך ניתן להבחין בשימושים מטאפוריים במילה גורל לציון חלקו הכללי של האדם בעולם, כדוגמת הפסוק: "ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי" (תהילים טז, ה).

במקורות מאוחרים מתואר האל לא רק כקובע את תוצאות הגורל אלא אף כמטיל גורלות. כך, למשל, נרמז בספרות קומראן, בה הגורל הוא מושג ערך המציין את החלק הניתן לאדם מאלוהים. 'תורת שתי הרוחות' מקומראן, המתארת את חלוקת האנושות בין 'בני אור' ל'בני חושך', מסכמת: "וכפי נחלת איש באמת יצדק וכן ישנא עולה וכירושתו בגורל עול ירשע בו וכן יתעב אמת כיא בד-בבד שמן אל ... וינחילן לבני איש לדעת טוב [ורע ו]ל[ה]פיל גורלות לכל חי לפי רוחו". החוקר ארמין לנגה אף הציע להשלים את החסר אחרת: לפי הצעתו, מייחס הטקסט הקומראני את הפלת הגורל מפורשות לאל: "וא]ל [ה]פיל גורלות לכל חי". מסורת יהודית עתיקה, שהשתמרה במדרש המאוחר, תולה את 'בחירת ישראל' בתוצאת הגרלה בין הקב"ה ומלאכיו. דימויים אלו של האל כמטיל גורל מעוררים שאלות תיאולוגיות מורכבות – האם האל כפוף בעצמו לגורל או שולט בו? ואם הוא שולט בגורל, מדוע הוא מטיל אותו? מדוע אינו מתגלה ישירות אלא באמצעות גורל? ספרות רחבה, יהודית ונוצרית, מתמודדת ישירות ובעקיפין עם שאלות אלו.

מלבד שימושים אלו, בימי הביניים רווח שימוש בגורל לצרכי ניחוש והועתקו ספרי גורלות רבים, אשר חזרו והודפסו גם בעת החדשה, כגון: גורלות אורים ותומים, גורלות אחיתופל ועוד. גם בעת החדשה נעשו שימושים רבים בגורלות מסוגים שונים. המקרה המפורסם ביותר הוא שימושו של הרב אריה לוין בטקס 'גורל הגר"א', אשר מיוחס בטעות לגאון מוילנה, לצורך זיהוי חללי שיירת הל"ה. לצד השימושים והפירושים השונים המוענקים בתרבות היהודית לגורל, ניתן להבחין גם בהתנגדויות העולות בה לשימושי גורל השונים. כך, למשל, במדרש חז"לי נועז מוחה עכן כנגד לכידתו בגורל ומאשים את יהושע: "בגורל אתה בא עלי? אתה ואלעזר הכהן שני גדולי הדור אתם, אם אני מפיל עליכם גורל – על אחד מכם הוא נופל" (בבלי סנהדרין דף מג, עמוד ב).

אני גור גורל

כללו של דבר, ימיו של מוסד הגורלות בחיים ובספרות ארוכים כימי התרבות האנושית. בריאליה, התופעות זוכות לפרשנויות מגוונות הטמונות בעיני המתבונן והתרבות הנתונה. בספרות, משמשים הגורל וציורי המצבים התלויים בו כלי להבעת עמדות על מצבו של האדם בחיים ולאחריהם ולהבעת תפיסתו את משולש היחסים: תופעות-אלוהים- אדם. כיצד יש לפרש את השימושים השונים בגורל? כיצד יש לפרש את המטאפורות של הגורל? נסו להתחיל בפירוש לשירו של יהודה עמיחי:

  • אני גור גורל, גרגרן גורל, אני גֵר בגורל
    ואני גר בגורל...
    אני קביה במשחק הגורל, פני למעלה
    או פני למטה. איך שאני נופל אני קובע גורל
    לעצמי וגם לאחרים.


(שירי יהודה עמיחי, כרך ה', הוצאת שוקן 2004, עמ' 209-210).

לאתר מכון שלום הרטמן
שרגא בר-און הוא מורה ומחנך, עמית מחקר במכון שלום הרטמן ומשלים דוקטורט באוניברסיטה העברית בנושא הגורל במסורת היהודית.
תאריך:  08/02/2010   |   עודכן:  08/02/2010
שרגא בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה קומיי ידוע בעיקר כמתרגם בחסד, כמילונאי בעל-שם - ומעבר לכך הוא משורר רגיש המתאר מצבים אנושיים עדינים. קומיי כתב את "האגרון", מילון ראשון למלים נרדפות בעברית - ותמיד טרח לומר שהוא ממשיכו של רבי סעדיה גאון, שהיה מחבר האגרון הראשון. קומיי חתום על מילון עברי-ספרדי ומילון ספרדי-עברי ואת הקשר שלו לשתי השפות, עברית וספרדית, הפך לשליחות. הוא חש כשגריר של קרבה בין התרבויות, ועושה רבות למען הנחלת הספרות העברית לקוראי הספרדית.
08/02/2010  |  הרצל חקק  |   מאמרים
לפני מספר שבועות נערך תרגיל של התגוננות בפני נשק ביולוגי "להבה כתומה 4". התרחיש היה פיזור חשאי של נשק ביולוגי על-ידי ארגון טרור. ישראל משקיעה משאבים רבים בהתגוננות כנגד נשק ביולוגי, האם השקעה זו מוצדקת?
08/02/2010  |  דר' יהושע גוזס  |   מאמרים
איל מגד שפתיים, כשמך כמו גם חבריך מהשמאל, עליהם אמרת (ציטוט ממאמרך ב-ynet): "אני סבור שמתנחלי הימין אינם נגועים בצביעותם של מתנחלי השמאל, היושבים תחת גפנם ותחת תאנתם מבלי שינידו עפעף על כך שעל חורבותיהם ואדמותיהם של כפרים ערבים הם יושבים". לא ירדתם מעץ הפטרוניות לליבו של העם, לא בישראל וגם לא בעזה (יהודה ושומרון זה חלק ממדינת ישראל - אבל לצערנו ניאלץ לוותר על חלקים גדולים מיו"ש).
08/02/2010  |  יואב לוי  |   מאמרים
היה היו לבנימין נתניהו שני בני טיפוחים נאמנים, בשר מבשרו: אביגדור ליברמן ויובל שטייניץ. משניהם הוא קיווה לעשות ענבים, אלא שברבות הזמן התחוור לו כי עשה באושים. התקווה הרבה שתלה בשני הגלמים שלו הפכה בסופו של דבר לאכזבה מרה.
08/02/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מחזור החיים הנשיים נדמה לרכבת הרים המזמנת שמחות לצד רגישויות והתמודדויות. מתופעות ה-PMS הטרום מחזורי, דרך חוסר איזון הורמונלי ועד לסימפטומים של גיל המעבר. כיצד מתמודדת הרפואה הטבעית ובייחוד צמחי המרפא, עם שלוש נקודות זמן מרכזיות של האישה?
07/02/2010  |  זהבית שטנר  |   מאמרים
לאן לוקחים אותנו קווי המהדרין  /  פרופ' אבי שגיא, פרופ' עדי אופיר, ד"ר איריס בראון
הרמב"ם - הלכה ופילוסופיה / דוד הרטמן  /  אור שרף
לשחזר את האתמול המתלבט של השירה העברית  /  פרופ' אבידב ליפסקר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il