בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לא להאמין, אבל ישראל מצטרפת היום, כמדי שנה ב-14 בפברואר, לחוגגי "יום האהבה", הקרוי על-שמו של הכומר האנטישמי ולנטין. ממש כמו שחוגגים אצלנו, מדי שנה ב-31 בדצמבר, את הסילבסטר, הקרוי אף הוא על-שמו של כומר אנטישמי ● חג שמח?
הקדוש הנוצרי ולנטין, הנחשב לפטרונם של האוהבים, היה מן הסתם מתהפך בקברו לו ידע שבישראל, מדינת היהודים, חוגגים היום, כמדי שנה ב-14 בפברואר, את "יום האהבה" הקרוי על שמו; אותו ולנטין, שבסך-הכל היה כומר אנטישמי לא פחות מסילבסטר הקדוש, שגם על שמו לא שוכחים לחגוג אצלנו, מדי שנה ב-31 בדצמבר, את פרוס השנה האזרחית החדשה. מה לעשות, אבל כשיש סיבה למסיבה אז גם ה"מה יפית" חוגג. גם כך "יום ולנטין" הוא לא פחות מחג נוצרי מובהק, שרק השד יודע למה חוגגים אותו גם אצלנו. למסורת היהודית הרי יש כבר חג אהבה משלה - ט"ו באב. אלא שמן הסתם אין די בו, וכך הפך "יום ולנטין" לעוד חג-אהבה מקובל בתרבות הישראלית. בשנים האחרונות של המאה העשרים היטשטשה זהותו הדתית של "יום ולנטין" ובעיקר בארה"ב הוא הפך למועד חילוני-מערבי, שבו נחגגת האהבה.
|
מקובל לחשוב שה-14 בפברואר מציין את יום השנה למותו של ולנטין הקדוש בשנת 270 לספירה. אבל יש גם האומרים שהכנסייה הנוצרית קבעה את "יום ולנטין" באותו תאריך שבו נהגו תושבי רומא העתיקה לחגוג פסטיבל אלילי הקרוי לופרקליה. לפי אותה אמונה נערכה במהלך הפסטיבל הגרלה, שבה זכו הבחורים בבנות-זוג, כשחלק מהזוגות התאהבו ובאו בברית הנישואין. בשנת 498 לספירה הכריז האפיפיור גלאסיוס על "יום ולנטין הקדוש" וביטל חלק ממנהגי הפסטיבל העתיק. באנגליה ובצרפת של ימי הביניים סברו, לעומת זאת, שתחילתה של עונת רביית הציפורים היא ב-14 בפברואר, וכך נוסף עוד מרכיב רומנטי לאותו תאריך. את יום ולנטין הקדוש חוגגים כיום בעיקר בארה"ב, אנגליה, קנדה, אוסטרליה, מקסיקו וצרפת. אבל מקומו, הפלא ופלא, לא נפקד גם במדינה היהודית.
|
שורשיו ההיסטוריים של החג אינם ברורים די צורכם. ככל הנראה הם מגיעים עד למסורות הטקסיות של ימי האימפריה הרומית. זהותו של הקדוש ולנטין מטושטשת אף היא ובמסורת הנוצרית יש מספר אגדות על אודותיו. אחת מהן מציגה אותו ככומר במאה השלישית לספירה, שבניגוד לציוויו של הקיסר קלאודיוס גורדינוס השני, השיא בחשאי זוגות צעירים. כשגילה קלאודיוס את פעולותיו, הוא הורה להוציאו להורג. אגדה אחרת מספרת את סיפורו של כומר נועז, שעסק בהברחת נוצרים מן הכלא הרומי ובשל כך הוצא להורג; ועל-פי אגדה שלישית, בהיות הכומר ולנטין כלוא בכלא הרומי - הוא שלח מכתב לאהובתו, שעליו חתם" "מוולנטין שלך" - ביטוי שהפך ברבות הזמן לאימרה שגורה. כך או אחרת, במקומות שונים בעולם מציינים ב-14 בפברואר את "יום ולנטין הקדוש" כיום האוהבים. שולחים בו כרטיסי-ברכה, ממתקים, פרחים ומתנות איש לרעהו.
|
|
תאריך:
|
14/02/2010
|
|
|
עודכן:
|
14/02/2010
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ישמעאל
|
14/02/10 13:59
|
|
לפני הכול, צריך לציין שלרמטכ"ל אשכנזי אין הרבה קטגורים בתוך צה"ל. המהפכה שעשה מאז שקיבל לידיו את המושכות ניכרת כמעט בכל מקום. צבא היבשה חזר להיות משמעותי, הצבע חזר לפניו של מערך המילואים, חילות האוויר והים התפתחו, וכך גם מערך הפעילות החשאית של צה"ל - וכל זה במקביל למסע קיצוצים, הלוואות והתחמקויות מגזרות האוצר. בבוא היום יגמרו עליו את ההלל. יהיו מי שיאמרו שאשכנזי היה אחד הרמטכ"לים הבולטים בצה"ל, אחרים ידברו על האיש הנכון בזמן הנכון - מי שהחליף את חלוץ שכשל במלחמת לבנון השנייה. אפילו אלה שכועסים עכשיו בלשכת שר הביטחון, ואלה שמאשימים אותו (שלא בצדק) בפוליטיזציה, יסכימו שצה"ל מודל 2010 הוא צבא שונה לחלוטין. צבא עם רגליים על הקרקע ופנים שמישירות מבט אל המדינות מסביב. פיכחון פוסט מלחמתי, שאם תרצו די בו כדי להצביע על ההבדלים.
|
|
|
שנה אחרי הבחירות אפשר לומר שאותן יכולות שאפשרו לבנימין נתניהו להקים את הקואליציה המסובכת שלו, הן גם אלו המאפשרות לו להניע את הממשלה במתכונת של גמל מעופף. זה לא מוצלח במיוחד, זה לא נראה כמו ציפור רבת-יופי; זה אחרי הכול גמל, אפילו לא סוס; אבל זה עף.
|
|
|
המחאה הקולנית של הפוליטיקאים ושגרירים לשעבר נגד התבטאויותיו של שר החוץ ליברמן, בנוסח: "יצית את המזרח התיכון" - משדרים רפיסות ופחדנות ממה שיגידו הגויים - מבלי שהם מגיבים על איומים של מנהיגי ארצות ערב, המאיימים בהשמדת ישראל ובמחיקתה מהמפה.
|
|
|
פניה של המערכת השלטונית בכלל ומערכת הביטחון - משרד הביטחון בפרט, מתגלים במלוא כיעורם ומוגבלותם, המדאיגים, בסיפור הטראגי של הילד דניאל, שעלה על מוקש במהלך טיול עם בני משפחתו ברמת הגולן.
|
|
|
בראיון שהתפרסם ב-22 בינואר השנה במוסף "שישבת" של העיתון "ישראל שלנו", אמרה עינת יקיר, מהמבטיחות בסופרי המשמרת החמישית בסיפורת הישראלית, את המשפט הבא: "אני חושבת שהייתי מחליפה את התארים והפרסים שקיבלתי עבור דירה בתל אביב". מובן מאליו שלא התכוונה לומר במשפט זה כי שכר הסופרים על רומן אמור להיות כמחיר דירה בתל אביב, אלא ביקשה לבטא באופן אירוני את אכזבתה מאי-יכולתה הכלכלית להתמסר לכתיבה רצופה בהיקף הדרוש להשלמת יצירה. עובדי ענפים אחרים, המאורגנים טוב יותר מהסופרים לניהול מאבקים להעלאת שכרם, היו ודאי מתרגמים את דברי הסופרת הצעירה באופן הבא: עם שבחי הביקורת והקוראים אי-אפשר לקנות במכולת.
|
|
|
|