|   15:07:40
  אריה יואלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

ברית מילה - סגולת עם ישראל

ברית המילה מלווה את היהודי החל מיומו השמיני ועד לסוף חייו, הוא לא יוכל לברוח ממנה. כך גם סגולת ישראל שבו מעט לפרשות תזריע-מצורע
15/04/2010  |   אריה יואלי   |   מאמרים   |   תגובות
"ברוך הבא" לעם ישראל לדורותיו

ברית המילה היא דבר קבוע ויסודי שאינו תלוי בבחירת האדם. אותו הדבר סגולת ישראל, היא עוברת מאב לבן, ונטבעת בנו כשלאדם אין אפשרות בחירה. זוהי ברית שהקב"ה כרת איתנו והוא לא שאל אותנו אם אנו מסכימים לקבלה או לא

פרשת תזריע פותחת במצוות ברית המילה. "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתו". על סדר ברית המילה ניתן לשאול שתי שאלות:

1. מפני מה מקדמים את פניו של התינוק בשעה שהוא נכנס לברית בברכת "ברוך הבא". למה את החתן ביום חתונתו או את נער בר-המצווה ביום עלייתו לתורה לא מקבלים בברכה מעין זו? ואם כבר אומרים לו בכניסתו "ברוך הבא", למה שלא יברכוהו גם ביציאתו בברכת "ברוך היוצא"?

2. על-שם מי נקראת ברית המילה?

אנו מברכים בברית: "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו", ומצד שני אנו מפנים כיסא לאליהו הנביא. ומעבר לכך מצאנו בנביא, בספר מלאכי פרק ג', פסוקים המדברים על אליהו כעל מלאך הברית: בפסוק א': הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר ה' צְבָאוֹת. ובסוף הפרק מפורש שמדובר באליהו: פסוקים כ"ג-כ"ד: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא: וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אָבוֹתָם וכו'. אם כן, אליהו נקרא מלאך הברית. אז למי "שייכת" הברית. על-שם מי נקראת הברית - על-שם אברהם או על-שם אליהו?

וכדי לענות על השאלות האלו צריך להבין מהי משמעותה של ברית המילה. ברית המילה מבטאת את הסגולה של עם ישראל. הסגולה הא-לוהית - הפוטנציאל הא-לוהי - הוטבעה על-ידי הקב"ה באדם הראשון והועברה לבנו שת, ולבניו, ולבני בניו אחריו. לפעמים היא הייתה גלויה כמו אצל חנוך או נח, ולפעמים היא הייתה נסתרת כמו אצל נחור ותרח. אחרי עשרים דורות מבריאת העולם, בוחר הקב"ה באברהם להמשיך את הסגולה, ובעצם, להקים אומה שתוציא את הסגולה, את אותו פוטנציאל א-לוהי, לפועל. אומה שתקרא בשם ה', וכל מגמתה תהיה "לתקן עולם במלכות שדי".

את הברית כורת הקב"ה עם אברהם ומצווה עליו ועל בניו אחריו להטביע את אות הברית בבשרם. את הברית אנו עושים לתינוק ביום השמיני לחייו. אנו לא מתחשבים בדעתו אם הוא רוצה שימולו אותו או לא. לפיכך יוצא שברית המילה היא דבר קבוע ויסודי שאינו תלוי בבחירת האדם. אותו הדבר סגולת ישראל, היא עוברת מאב לבן, ונטבעת בנו כשלאדם אין אפשרות בחירה. זוהי ברית שהקב"ה כרת איתנו והוא לא שאל אותנו אם אנו מסכימים לקבלה או לא.

אם כן, ברית המילה באה לציין את הברית שכרת איתנו הקב"ה על היותנו נושאי הסגולה, והיותנו עם ה'. ולכן מובן למה מברכים את התינוק "ברוך הבא" כאשר הוא נכנס לברית, כי הוא נכנס לעם ישראל, הוא נכנס למחויבות של עם ישראל בתור נושא הסגולה. ממחויבות זו אין הוא יכול לצאת ואין הוא יכול לברוח. הוא יוכל לעמעם ולהחליש את הסגולה, אבל היא תמיד תהיה טבועה בו. הסגולה הזו, האות הזה, ילוו אותו כל ימיו. גם כאשר ייגמר היום וכל האורחים יילכו, הסגולה תישאר בו. ולכן אין מברכים את התינוק "ברוך היוצא", כי הוא נכנס ולא יוצא.

ומתוך כך יובן למה ישנה כפילות גם "בריתו של אברהם אבינו" וגם "אליהו מלאך הברית". כאשר האדם נכנס בברית, זה מייצג את כניסתו לעם ישראל, אין הוא נכנס רק לעם ישראל במצבו הנוכחי, אלא הוא מתחבר אל עם ישראל לדורותיו. שלב ההווה של עם ישראל, מיוצג בברית על-ידי התינוק שנימול היום יחד עם כל המסובים כאן. אברהם אבינו מייצג את העבר של עם ישראל, את הקמת האומה. ואליהו הנביא מייצג את העתיד, הוא עתיד לבוא לפני יום ה' הגדול והנורא, ו"להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם". כלומר, בברית המילה מתחבר התינוק אל עם ישראל לדורותיו. אין הוא מנותק מהדורות הקודמים, אלא הוא ממשיך דרכם.

מצווה דומה לברית המילה היא קורבן פסח. אלו שתי מצוות עשה היחידות שהעובר עליהן ולא קיימן חייב כרת. שתי המצוות האלו הן המצוות המשייכות את האדם לעם ישראל. בשתי המצוות האלו ישנו איחוד של עם ישראל: בברית, כפי שראינו, אנו נכנסים לעם ישראל בצורה פרטית, ומאחדים וכוללים את העבר ההוה והעתיד, מאברהם לימינו ועד לימות המשיח. ובליל הסדר, אנו מתחברים לעם ישראל בצורה הפרטית. וגם כאן ישנו חיבור של עבר דרך ההווה ועד העתיד. בָּרוּךְ אתה ה' א' מלך העולם, אֲשֶׁר גְּאָלָנוּ וְגָאַל אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרַיִם – עבר. וְהִגִּיעָנוּ הַלַּיְלָה הַזֶּה לֶאֱכָל בּוֹ מַצָּה וּמָרוֹר. – הווה. כֵּן ה' א' וא' אֲבוֹתֵינוּ יַגִּיעֵנוּ לְמוֹעֲדִים וְלִרְגָלִים אֲחֵרִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלוֹם וכו' - עתיד. כלומר, בשתי המצוות האלו של הכניסה לעם ישראל, ושל החיבור לאומה הישראלית, אנו איננו מתחברים רק לעכשיו, להווה, לזמן הנוכחי, אלא מתחברים לעם ישראל לדורותיו.

ייתכן שעל-סמך הפירוש הזה אנו אומרים (לפחות בקהילות האשכנזים), את הפסוק "ה' מֶלֶךְ, ה' מָלָךְ, ה' יִמְלוֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד", שמייצג עבר, הווה ועתיד.

תאריך:  15/04/2010   |   עודכן:  16/04/2010
אריה יואלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קראתי שקבוצה של עיתונאים בכירים ממליצה שלא להעמיד לדין את אורי בלאו, תחקירן הארץ המחזיק ב-2,000 מסמכים שנגנבו ממחשב בלשכת מפקד פיקוד המרכז, בטענה - ככל שהבנתי אותה - שהוא אינו רוצה לחשוף את מקורותיו.
15/04/2010  |  עידו דיסנצ'יק  |   מאמרים
אהוד אולמרט מסר הערב הודעה בטלוויזיה, שבה אמר כי לא קיבל שוחד בפרשת הולילנד. אולם בהודעתו בת שלוש הדקות יש "חורים" לא מועטים, והם:
15/04/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
והרי החדשות של הימים האחרונים:
15/04/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
כמעט כל עיתונאי ומושך בעט שיש לו גישה לכלי התקשורת, כתב בחודש האחרון על משכורות העתק של בעלי התפקידים הבכירים, בחברות הציבוריות והממשלתיות. לפנינו הונחה רשימה ארוכה של אזרחים ישראלים המשתכרים ביום מה ש-90% מהאזרחים הרגילים לא משתכרים בשנה. והמשתכרים בשנה מה שלא משתכר אזרח "רגיל" במהלך חייו.
15/04/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
ראשית, חייבים להתייחס ברצינות להנחיות שמפרסם המטה ללוחמה בטרור בנושא ביטחון. אנו הישראלים נוטים לחשוב שלנו זה לא יקרה ומתעלמים מההנחיות. לעיתים אנחנו רואים באזהרות המסע הוראות כדי לצאת מידי חובה של הרשויות. ובכן, רצוי מאוד להתייחס לאזהרות ברצינות רבה.
15/04/2010  |  צביקה בן-שבת  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
עדנה ויג
עדנה ויג
לא כל אדם מודע לכוח הרב שבמילים היוצאות מהפה ולמידת השפעתן וחבל... מילה שנאמרת משולה לחץ שנורה    אף אם היורה התחרט על פעולת הירי, את הנעשה אין להשיב
הנשיאה סלומה זורבישווילי [צילום: אירקלי גדנידזה/AP]
יאיר נבות
כדי לעקוף/לבטל ווטו שמטילה הנשיאה, יש צורך בהצבעה ואישור של 77 חברי פרלמנט. החוק נתמך בקריאה שלישית ע"י 84 חברי פרלמנט, ולכן בתוך כמה ימים או שבועות צפויה קואליציית השלטון בראשות מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il