בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
כיצד יציין הדתי את יום העצמאות?
|
מנגל, חידון התנ"ך או טקס פרסי ישראל אינם מספקים את חגיגת העצמאות של הדתי-לאומי-ציוני-מסורתי ● אז מה כן, הלל עם ברכה?
|
החגיגה הדתית אינה רק חגיגה של סמלים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
כמדי שנה, יום העצמאות הקרב מעורר שוב את השאלה איך אנחנו חוגגים אותו? השאלה הזאת ברחוב הישראלי אינה ממש שאלה, כי כולם יודעים איך חוגגים את יום העצמאות. יום העצמאות מתחיל חמש שניות אחרי היום העצוב ביותר עבור הישראלים, במופע מרכזי מירושלים בקינוח מופע זיקוקין מרהיב, ובחיבוק יושב-ראש הכנסת לרס"ר האגדי שאימן במשך חודשים את חיילינו ליצור צורה של מגן דוד על רחבת המסדרים. זה ממשיך לבמות המרכזיות בכל עיר, המעשירות את כיסי האמנים לפחות עד למופעי הקיץ אי-שם באוגוסט, וכלה בחגיגות בשרים ומוזיקה טובה בכל מקום. יש השומרים עדיין על הגחלת וצופים בחידון התנ"ך הארצי הנקטף שנה אחר שנה על-ידי מישהו מנתיבות, שלא משאיר קצת מוטיבציה למתמודדים מארצות חו"ל. גם לחרדים ממש יש תשובה ברורה לגבי חגיגות יום העצמאות. הם פשוט לא מכירים בו. חלק מעדיפים להשפיע על אחרים וליצוק תוכן לימודי ביום זה, ויש המעדיפים להפוך יום זה ליום מספד ויללה על הקמת מדינה. אבל לדתי-לאומי-ציוני-מסורתי השאלה לא פשוטה. בכל זאת קיימת בעיה, משום שכנראה לא די בשירי ארץ ישראל עד השעות הקטנות של הלילה, או בטיול המלווה בפיקניק למחרת. לא מספיק בהתייחסות לכוחה הצבאי של המדינה או לחוסנה הכלכלי, ובוודאי שלא די בחידון התנ"ך העולמי לנוער או בטקס פרס ישראל.
|
הלל בברכה או הלל בלי ברכה?
|
|
בשנים הראשונות לתקומת המדינה ועד לשיכרון של שחרור ירושלים, שטחי יהודה, שומרון וחבל עזה, ה-אתחלתא דגאולה, הייתה ברורה כמעט לכל פלגי הציונות הדתית - שלא היו הרבה אז - כי צריך וחייב לחגוג בצורה דתית את יום העצמאות. הרבנות הראשית החליטה, ברוב קולות, לקבוע אמירת הלל בברכה ביום העצמאות. במאמרו "יום העצמאות לאור ההלכה" מצדד הרב שלמה גורן בשיטה האומרת לומר הלל בברכה ואת ברכת שעשה ניסים מתוך הלכות קודמות שנקבעו על-ידי אנשי כנסת גדולה בימי הבית השני, שקבעו את הימים הטובים המנויים במגילת תענית. לשיטתו, יש ללמוד, אפוא, כי כל סיבה שבכוחה להביא לידי התפעמות הנפש על נס מסוים שהתרחש לציבור או ליחיד, ואשר מעוררת חוויותיו של אדם לזכירת הטוב הגנוז בדרכי ההשגחה העליונה, בין שההתעוררות הזו באה על-ידי הזמן שבו התרחש הנס, או על-ידי המקום שבו התרחש הנס - יש לברך ברכת שעשה ניסים... גם הרמב"ם, מאות שנים לפני כן כותב, ואולי מכוון למה שיקרה בעוד כמה מאות שנים, שחלק מהשמחה שלנו בחג החנוכה, היא על חזרת השלטון העצמאי היהודי. יש לדקדק בדברי הרמב"ם, שהשמחה אינה רק על שלטונו של יהודה המכבי, שהיה שומר התורה כהלכה. אנו חוגגים את המלכות שחזרה ליותר ממאתיים שנה, הכוללת בתוכה גם מלכים שהם רשעים גמורים. ישעיהו ליבוביץ' מצידו ביקר בצורה חריפה את הרבנות הראשית על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות. ליבוביץ' סבר כי אין למדינת ישראל משמעות דתית כשלעצמה, אולם הוא טען כי יהודי-דתי צריך לברך ברכת שהחיינו ביום העצמאות ולהימנע ממנהגי אבלות ומאמירת תחנון כפי שנהוג בימי שמחה. מדבריו של ליבוביץ' משתמע כי השמחה ביום העצמאות היא על כינונה של מולדת לעם היהודי ועל החירות שהעם זכה לה, אולם המדינה כשלעצמה אינה מבשרת את הגאולה. אולם, יש החושבים כי יום העצמאות הוא חג חילוני בלבד, ואין מקום לחגגו בבית הכנסת. שאלה מפורסמת שהם שואלים פעמים רבות היא: היכן מצינו בעבר, בדורות הקודמים של העם היהודי, שקבעו יום חג על החזרת השלטון? היכן מצינו שדבר זה הוא דבר חשוב שיש לחגגו? מדוע לא קבעו רבותינו יום חג על חזרת השלטון היהודי בימי בית ראשון ושני? ומי אמר שאי-אפשר לשמוח גם עם זקן של ספירת העומר? ויש את שיטת הביניים שאומרת הלל אך ללא ברכה. (שמעתי שדווקא בישיבת הדגל של הציונות הדתית, ישיבת מרכז הרב, נהוג מאז כהונתו של הרב אברהם שפירא לומר הלל ללא ברכה.) הרבנים נזהרו מאז ומתמיד ממה יאמרו. אבל אולי זה הזמן שמישהו מהם יקום ויאמר דברים ברור. כי עד אז אנחנו - הדתיים-לאומיים-ציוניים - נמשיך לדפדף בהיסוס בסידור, ביום העצמאות מהפינה הרחוקה בבית כנסת. יום עצמאות שמח!
|
|
תאריך:
|
19/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
19/04/2010
|
|
יוסף קנדלקר
|
כיצד יציין הדתי את יום העצמאות?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אלישמע
|
19/04/10 12:53
|
|
- 1990 - הלל צ'רני יורש מהוריו מתחם בן כ-50 דונם על גבעה, בשכונת בית וגן, ירושלים. על הגבעה מלון קטן בן 4 כוכבים, בשם הולילנד, ולידו דגם בית המקדש השני, שנבנה בידי מומחים על-פי הזמנת ההורים. הדגם מושך יותר מבקרים מבית המלון, שאיננו עושה עסקים גדולים.
|
|
|
ביום ה' באייר תש"ח (15 במאי 1948) סולק השלטון הזר הבריטי מארץ ישראל, ולראשונה מאז שכבשו פומפיוס וצבאותיו את הארץ בשנת 63 לפסה"נ, עמד עם ישראל על רגליו כעם ריבוני בארצו. זהו תאריך מכריע ומכונן בתולדות עם ישראל: יום סיום הגלות ושיבתנו אל תוך ההיסטוריה. "ויפה כיוונו המנהיגים שקבעו את היום הזה דוקא, אשר בו היה עיקר הנס שיצאנו מעבדות לחירות על-ידי הכרזת העצמאות. ואלמלא נעשית ההכרזה באותו היום והייתה נדחית ליום אחר, אז היינו מאחרים את המועד ולא היינו משיגים את ההכרה וההסכמה של המעצמות הגדולות שבאומות העולם, כידוע. ונס זה משך אחריו גם את הנס השני של ההצלה ממות לחיים הן במלחמתנו נגד הערביים בא"י, והן הצלת יהודי הגולה מיד אויביהם במקומות מגוריהם שעלו לא"י. ובא על-ידי כך הנס השלישי של קיבוץ גליות" [לשון הגאון רבי משולם ראטה בשו"ת קול מבשר, א, כא].
|
|
|
בשנת 2048 תחגוג המדינה מאה שנה לעצמאותה בעידן המודרני. אם אחיה עד אז, אהיה בן 93 והסיכויים שאחזה בחגיגות יום העצמאות המאה הם די טובים. כאשר נולדתי, בשנת 1955, הייתה התחזית הסטטיסטית כי בני דורי יחיו עד גיל 74. היום, כאשר מציינת המדינה 62 שנה להקמתה, צפויים בני גילי, הודות לגידול המואץ בתוחלת החיים, לחיות עד גיל 83, כאשר 10% מהם אף יאריכו ימים ויעברו את גיל 95. זאת ועוד, בעוד 20 שנה, כשלבני גילי ימלאו 75 שנה, יתברר כי לפחות מחציתם יזכו לחגוג את יום העצמאות המאה למדינה, ובמילים אחרות - לפחות 50% מבני גילי, שיגיעו לגיל 75, יחיו גם בשנת 2048. לעומת זאת, בני בכורי, שנולד בשנת 1980 ולאחרונה בא בברית הנישואין, יהיה בשנת 2048 בן 68. הוא, על-פי החישובים הסטטיסטיים כיום, צפוי להגיע לפחות לגיל 88, כאשר לפחות 10% מבני גילו יעברו את גיל 96. ניתן להניח כי בשנת 2048 יתברר כי 50% מבני דורו של בני יעברו את גיל ה-100, היינו: הם יחגגו את יום העצמאות ה-132 למדינת ישראל.
|
|
|
אמרו בגמרא (בבא בתרא י ב), הרוגי "לוד", אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם. ופירוש הרוגי לוד, הם האחים פפוס ולוליינוס, במעשה שהיה, שבתו (הבת של) של המלך נמצאה הרוגה, וחשדו הגויים שמישהו מישראל הרג אותה, וגזרו גזירה על כל העם, להשמיד להרוג ולאבד, ועמדו פפוס ולוליינוס, ופדו בנפשם את ישראל, שאמרו, אנחנו הרגנוה, והמלך הרג אותם לבדם, ונשארו כל ישראל לפליטה. ועליהם אמרו רבותיו, כי אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם, לרוב גודל השכר שיש להם לעולם הבא.
|
|
|
הרכב הארגון החדש אשר יטפל בנכי צה"ל:
|
|
|
|