|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

אנשי בית לחם

דווקא לנוכח החסדים הרבים במגילת רות, בולט לשלילה היחס של אנשי בית לחם ואפילו של בועז לנעמי ורות. יש בכך לקחים מוסריים רבי-חשיבות
18/05/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
רות בשדהו של בועז. ציורו של גוסטב דורה

"המגילה הזו אין בה לא טומאה ולא טהרה, לא היתר ולא איסור, ולמה נכתבה? ללמדך שכר של גומלי חסדים" [ילקוט שמעוני, מגילת רות, רמז תר"א]. הדוגמאות לכך מרובות וידועות: הליכתה של רות עם נעמי, יציאתה של רות לשדה, רוחב הלב של בועז כלפי רות, הסכמת רות להינשא לבועז, הסכמת בועז לשאת את רות ולגאול את שדה אלימלך.

אך להיכן נעלם החסד הזה, עד כדי כך שנעמי ורות סובלות חרפת רעב ורות נאלצת ללקט שיבולים? כיצד זה שעיר שלמה מפקירה אם שכולה ואלמנה גלמודה? וכיצד זה שבועז, השופט העשיר וחסר המורא, אינו מתערב?

מן הכתוב במגילה ברור שהכל ידעו על מצוקתן. כאשר נעמי ורות חוזרות לבית לחם, מתקהלות כל נשות העיר ונעמי מבכה את מר גורלה: "אני מלאה הלכתי וריקם השיבני ה'". ואילו בועז אומר במפורש לרות: "הֻגֵד הֻגַד לי כל אשר עשית את חמותך אחרי מות אישך". ובכן, כיצד לא עזרו?

הלכו בעקבות הרגש ונקמו

נשאל: והלא הצטווינו "לא תיקום ולא תיטור"? נקימה היא הימנעות מלעשות טוב לפלוני, רק משום שהוא לא עשה טוב לי. אם אנשי בית לחם ובועז אינם מסייעים לנעמי ורות בשל מעשיו של אלימלך - לא זו בלבד שהם מבטלים את מצוות הצדקה המרובות, אלא גם עוברים על הלאו של איסור נקימה. הכיצד?

התשובה לכך פשוטה: הם אכן עשו זאת, ועשו שלא כהלכה. עיקרון יסוד בתורה, בנביאים ובכתובים הוא שלא להסתיר חטאים וחולשות של גדולי הגדולים. יש דתות המציגות את גדוליהן כבני אלוהים, כמי שאינם יכולים לטעות. לא כן דרכה של היהדות. ויש כאן לקח עצום, דווקא ביום מתן תורה.

התורה היא ספר מוסר, שמטרתו לשפר ככל הניתן את נפשו של מי שהולך בדרכה. את המוסר הזה התורה מעבירה לנו בשתי דרכים - מצוות וסיפורים. וכל דרך כזו מתחלקת לשני מסלולים - עשה ולא-תעשה. כשם שיש מצוות עשה ולא-תעשה, כך יש סיפורי עשה ולא-תעשה. לכן אנו מוצאים את לבן ועשו מול יעקב, את פרעה מול בני ישראל, את קרח מול משה, ועוד ועוד. לאמר: אפילו ממעשיהם של הרשעים יש מה ללמוד - כיצד לא להתנהג.

קל וחומר, שיש מה ללמוד מחטאיהם של הצדיקים. כאן יש מוסר כללי: "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", כדברי שלמה המלך. אסור לי להיות שאנן, אסור לי להסתובב בהרגשה של "לי זה לא יקרה". משום שאם הגדולים חטאו - קל וחומר קטן כמוני.

בתנ"ך יש עשרות דוגמאות בני אדם גדולים שכשלו וחטאו. זה מתחיל כבר בבריאת העולם, עם חטא אדם הראשון. ואחר כך יש לנו את נח המשתכר, ואת אברהם ששואל "במָה אדע כי אירשנה" וכורת ברית עם אבימלך מלך פלישתים, ואת יעקב המרמה את יצחק, ואת יוסף המלשין על אחיו, ואת משה המגלה קטנות אמונה לנוכח השעבוד, ואת משה ואהרון המכים על הסלע, ואת דוד במעשה בת-שבע, ואת שלמה המניח לנשותיו לעבוד אלילים.

בועז אכן חטא ביחסו לרות ונעמי, בדיוק כמו שרבים וטובים חטאו לפניו ויחטאו אחריו. הוא ואנשי בית לחם לא הצליחו להתגבר על הרגש הטבעי של כעס עצור ועצום על מנהיג העיר, שנטש אותם לאנחות בעת משבר קשה ביותר - רעב שנמשך שנים ארוכות, רבות ורצופות.

המנהיג נטש בעת משבר

ההסבר מצוי כבר בפסוק הראשון של המגילה: "ויהי בימי שפוט השופטים ויהי רעב בארץ, וילך איש מבית לחם יהודה לגור בשדי מואב הוא ואשתו ושני בניו". המילה "איש" כאן פירושה מנהיג, כי אין צורך בה כדי לציין שמדובר בגבר; זה ברור מהפסוק.

אנו רואים יש בבית לחם רעב - והמנהיג אלימלך נוטש. אומר הרב שלמה אבינר, כי אפילו אם נאמר שמדובר ברעב בו מותר לצאת מהארץ, הרי שיש הבדל בין אדם מן השורה לבין מנהיג. ובלשונו של הרב אבינר: כאשר חייל פשוט אומר "המפקד, אני רוצה העברה", זה בסדר. אבל אם קצין אומר זאת - זו שערורייה, הוא שובר את רוח כולם. ואפשר להוסיף: קל וחומר אם הקצין אומר זאת בעת מלחמה.

בית לחם הייתה במצב מלחמה - לא נגד אויבים חיצוניים אלא נגד איתני הטבע, נגד בצורת, נגד רעב. כאשר מנהיג קם ועוזב בשעה כזו - מדובר בחטא בל יסולח.

מעשהו של אלימלך היה חמור מאוד לא רק בהתייחס למקום ולנסיבות, אלא גם ביחס למה שהתורה והנביאים מלמדים אותנו על דרכו וחובותיו של מנהיג. ולא רק מנהיג בשר ודם. "בכל צרתם לו צר", נאמר על הקב"ה. יש אירוניה בכך שדווקא מי ששמו אלימלך - משלב הן את האל והן את המלך - הולך בדרך הפוכה מזו של האל ומזו של המלך.

תפקידו של מנהיג נמדד בראש ובראשונה בעת משבר, ונראה כמה דוגמאות. בחטא העגל מוכן משה למסור את נפשו על עם ישראל ומצהיר: אם חטאם לא יימחה - מוטב ששמו שלו יימחה מן התורה. בחטא המרגלים מספרים יהושע וכלב על טובה של הארץ, למרות שהעם מוכן לרגום אותם באבנים. פינחס מסכן את חייו והורג בבעל פעור את זמרי בן סלוא, מראשי שבט שמעון, ואת כזבי בת צור, נסיכה מדיינית. והתנ"ך מלא בדוגמאות נוספות.

מכאן נחזור לאלימלך. דווקא כאשר אנשי עירו היו זקוקים לו ביותר - הוא קם ועזב אותם. האם נוכל להתפלא על כך שמעשהו הותיר רושם שלילי כה עז, עד שגם אחרי עשר שנים לא מצליחים אנשי בית לחם להתגבר על רגשות אלו? וכך גם בועז - הוא אינו מלאך אלא בן אדם בעל רגשות. המעשה הזה של אלימלך, הנטישה, הכמעט-בגידה באנשי עירו - זה מה שמביא ליחס המנוכר שלהם כלפי אלמנתו וכלתו.

תיקון במגילה, תיקון בימות המשיח

לזכותם של בועז ואנשי העיר ניתן לומר, שבסופו של דבר הם הצליחו להתגבר על רגשות אלו. בועז מקבל מסר מן ההשגחה העליונה, כאשר רות מגיעה "במקרה" לשדהו והוא עצמו מגיע לשם בדיוק בזמן, שוב "במקרה". הוא מפנים מיד את המסר, מברך את רות על מעשיה ופורס עליה את חסותו.

ליתר אנשי העיר זה לוקח קצת יותר זמן. עובדה שהגואל מסרב לשאת את רות, ועובדה שיש צורך בכל סמכותו של בועז על-מנת שיתקבל הפסק של "מואבי ולא מואבית". אבל ראו מה קורה בסוף המגילה. כאשר בועז מודיע שהוא נושא את רות, מי מברך אותו? "ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים: עדים, יתן ה' את האישה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה". העם הוא המוביל את הזקנים.

עולם ללא נקימה ונטירה הוא כמעט בלתי אנושי, אבל אנו מובטחים שעוד נזכה לראותו ולחיות בו. מי שיביא לנו אותו יהיה משיח בן דוד, צאצאו של דוד המלך שבחג השבועות חלים יום הולדתו ויום פטירתו. על ימות המשיח אומר הרמב"ם, שייעלמו בהם הקינאה והתחרות בין בני האדם, וממילא גם לא יהיו נקימה ונטירה. וכך דבריו בהלכה האחרונה של משנה תורה:

"ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קינאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר, ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר: כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".

תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  18/05/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איזה יופי. הפגנת שמאל, וכל הדגלים הם בצבע כחול-לבן (וירוק של מרצ). אין דגלים אדומים, אין דגלי פלסטין, ואין אף דובר שעלול לומר משהו שירגיז מישהו. הבטחנו זאת מראש - לא הוזמן אף דובר ערבי. זו הייתה הפגנה שהצהירה מראש שערבים - וקומוניסטים - אינם מוזמנים אליה, כי היא לציונים בלבד. כך רואים המארגנים את עתידו של השמאל בישראל, ומוסיפים חטא נוסף לחטאיו הרבים של "השמאל הציוני". התרפקות על עבר של התנשאות והתבדלות, כל הרע של מפא"י ההיסטורית שראתה את ישראל כמדינת יהודיה בלבד.
18/05/2010  |  יפעת סולל  |   מאמרים
אולי זה בשל המצב הכלכלי המעורפל ואולי בשל החרדה מפני הסלמה צבאית אפשרית, אבל בחודשים האחרונים מסתמנת עלייה תלולה במספר המצטרפים לכתות השונות הפועלות בארץ, שאינם מוצאים את מקומם במערכת החיים השיגרתית.
18/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הסרט הצהוב שתליתי על החלון השמאלי של מכוניתי התלכלך, התרפט ודהה. הוא הפך לסמרטוט. בשל הכבוד לגלעד שליט, אשר סרט זה, ורבים אחרים, שמחולקים על-ידי המפגינים למען שחרורו בצמתים שוני ברחבי הארץ מחלקים אותו, בהתמדה ובעקשנות ראויות להערצה, מסמן את הכמיהה ואת התפילה לשחרורו, הסרתי אותו.
18/05/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
ארבעים וחמש שנה היא תקופה ממושכת מכדי שנתפוס אותה כמאורע. קל יותר, בעוד הדברים מתרחשים, להתמקד ברגע אחד, רגע סמלי של סיום - והרגע הזה, הופעת הכרך האחרון, הארבעים, בביאור התלמוד של הרב עד שטיינזלץ, יהיה בעוד חצי שנה. אבל כבר עכשיו אפשר לשער שבעוד כמה מאות שנים, ממעוף הציפור של הזמן, יביטו ב-45 השנים הללו, בערך משנתו ה-27 של הרב שטיינזלץ ועד שנתו ה-72, כעל מאורע אחד גדול והרה-שינוי בתולדות התרבות היהודית. המאורע שהשיב אל הציבור היהודי הרחב את התלמוד הבבלי, הספר המרכזי של עולם לימוד התורה זה 1,500 שנה - אם אפשר לקרוא 'ספר' לפרוטוקול דיונים אנציקלופדי בן יותר מ-5,000 עמודי דפוס גדולים, צפופים ועמוסי פירושים.
18/05/2010  |  צור ארליך  |   מאמרים
עיתון ידיעות אחרונות ממשיך לשקר לקוראיו. כמעט כרגיל. הקורבן התורן הפעם הם בני הזוג נתניהו. ולא בכדי: העורך האחראי, ארנון מוזס, מנהל כידוע מלחמת חורמה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. העילה לכך: יציאתו לאור של עיתון ישראל היום, שבעליו, המיליארדר שלדון אדלסון, מזוהה עם נתניהו.
17/05/2010  |  יואב יצחק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
2.5% מההוצאה המשפחתית החודשית - על מוצרי חלב  /  עופר וולפסון
חלב על השפתיים: בשבועות אוכלים בעברית  /  עידן יוסף
מטיילים עם הילדים בשבועות  /  גלית יצחק-אוגנוב
התנ"ך כשפת-אם, כזהות ישנה-חדשה  /  בלפור חקק
חלב על הבריאות שלנו  /  הילה אפללו
תורה - אז והיום  /  שי אלבוגן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il