|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ישראל צודקת אך רחוקה מלשכנע

אין זה מספיק להיראות צודקים ולהאמין בכך באמונה בלתי-מעורערת, ישראל מחוייבת להנחיל מסר משכנע, הן במימד הביצוע האלגנטי והאפקטיבי, והן ב"ריפוד" התהליך בשלב המקדים ותוך כדי המבצע, במסרי הסברה ולוחמה פסיכולוגית ממוקדים ויעילים
07/06/2010  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
מתכון שהוא בבחינת "פצצה מתקתקת", שאסור להיכשל בטיפול בו [צילום: AP]

אירוע ה"מרמרה" המחיש את פוטנציאל ההיזק הטמון בפעולה צבאית שלא עלתה יפה. ההרוגים מקרב "שוחרי זכויות האדם" הופכים מיד לקדושים, חיילי צה"ל נחשבים לרוצחים וקברניטי המדינה לפיראטים. כך איפוא, רקעם הטרוריסטי של אנשי ארגון IHH, בדיעבד אינו מעניין איש, הטענה כי הללו היו חמושים בסכינים, אלות ורוגטקות רחוקה מלהרשים את העולם ובכל מקרה הנ"ל ייחשבו לפעילי חופש חסרי-ישע אל מול הקומנדו הישראלי.

הזיקה ההדוקה בין מלחמה לבין דיפלומטיה היוותה נשוא עיסוקם של הוגי דעות צבאיים מובילים בהיסטוריה של העת החדשה. התובנה הכמו-טבעית במישור זה מעגנת את הלוגיקה לפיה משימתה של המערכת הדיפלומטית לבסס את ההישגים הצבאיים של מדינה, בפרט בנסיבות של מלחמה צודקת.

תפקודה המרשים של הדיפלומטיה הישראלית בעקבות הניצחון הישראלי המוחץ במלחמת ששת הימים (יוני 1967), בהובלת שה"ח המנוח אבא אבן, הניבה אומנם את החלטת מועצת הביטחון 242, שעל פני הדברים הייתה עויינת לישראל, אולם הכירה בזכותה של ישראל לגבולות מוכרים ובני הגנה, ובמילים אחרות, אימצה במידה רבה את השקפת העולם של "שטחים תמורת שלום".

המשמעות הבולטת העולה מהאמור לעיל משדרת מסר ממוקד לפיו ככל שהצבא "מספק את הסחורה" כך נסללת הדרך המקלה על מלאכתה של הדיפלומטיה. מלחמת הבזק של צה"ל ב-1967 יצרה גלי הערצה כלפי המדינה, מקוטב לקוטב, והותירה חותם של הרתעה אפקטיבית בכל קנה מידה.

ההסתבכות המבצעית בפרשת המשט במהלך פעולת ההשתלטות על הספינה "מרמרה", מצטרפת למרבה הצער, לליקויים מהותיים בהיערכות ובתפקוד המבצעי של צה"ל, הן במלחמת לבנון השנייה והן במבצע "עופרת יצוקה". העובדות המשתמעות ממבחן התוצאה כמו גם מההתנהלות הצבאית במהלך הלחימה בשתי החזיתות מעוררת הרהורים לא פשוטים, ומעמידה בספק את איתנות מסר ההרתעה של ישראל, כפי שמנסים קברניטי מערכת הביטחון להנחיל לעצמנו.

במימד המתודולוגי הפשטני, מקובל לזהות הרתעה כהשתקפות העוצמה שלנו אצל היריב באופן המשכנע אותו לנהוג באורח רציונלי. דומה כי המציאות השלטת במזרח התיכון אינה עולה בקנה אחד עם רושם "השכנוע העצמי" של מנהיגינו.

התקלות בפעולת ההשתלטות על ה"מרמרה", לבד מהיותן מיותרות, הן מסוג ההסתבכויות שאסור שתקרינה, גם בשל פוטנציאל ההידרדרות מן הבחינה הבינלאומית והאזורית, הטמון בהן. על-אף הרושם המוקדם כי המדובר בסוג של "טיול שנתי", לא הופנמה אצלנו העובדה כי לפנינו קמפיין-משט מתוכנן היטב שמאחוריו רעיון מכונן תעמולתי נפיץ, מוכוון תקשורת ונגוע במעורבות טורקית ורב-לאומית. זהו מתכון שהוא בבחינת "פצצה מתקתקת", שאסור להיכשל בטיפול בו.

סוגיית ה"מצור" על רצועת עזה שנצרבה בתודעה הבינלאומית, בשקר יסודה; אולם במקרה זה (בהשאלה מהדימוי ההיסטורי של בן-גוריון) לא חשוב מה יאמרו היהודים, חשוב במה יאמינו הגויים ומה יעשו בהקשר זה. הרציונל הקולקטיבי בזירה הערבית והבינלאומית מטפח בהתמדה, דימוי של מצוקה הומניטרית ברצועת עזה כדבר הנובע ישירות ממה שמכונה "המצור הישראלי", עד כדי כך שגם ישראלים רבים "קנו" סיפור זה כעובדה נחרצת.

המימד ההומניטרי הוא מאיץ, המייצר מכנה משותף רחב אף מעבר להיבטים של מדינאות או אינטרסים, ומכאן הרגישות העצומה הגלומה בו. בהינתן הנחה זו, ברור כי דעת הקהל הבינלאומית תעדיף להדחיק את הרקע האמיתי להתפתחותה של המצוקה ברצועת עזה , קרי - תפיסת השלטון בכוח על-ידי תנועת החמאס האיסלאמית-רדיקלית וסילוק ממשל הרשות הפלשתינית בהפיכה רוויית דמים.

כאן כשלה המדיניות הישראלית מן היסוד משעה שלא טרחה להזים את עצם שקר המצור, להבדיל מהסגר הימי המוטל על הרצועה ממניעים של הגנה עצמית, ובה בשעה לא מינפה את עובדות היסוד של אספקה שוטפת של מוצרים מזון בסיסיים, וכן חשמל, מים וסיוע רפואי, זאת חרף העובדה שממשל החמאס הוא עוין את ישראל וממשיך בפיגועי טרור נגדה באמצעים שונים.

העולם היה משלים עם פעולת קומנדו ישראלית לטרפוד המשט הטורקי לו היה זה מבצע חלק, מהיר ואלגנטי, וסביר כי מאחורי הקלעים היה צה"ל נהנה מצרור שבחים על הביצוע המבריק. יוזכר כי עיני העולם היו נשואות אל צה"ל במגמת הזדהות, גם בעת הלחימה בלבנון ובעזה, תוך הבעת תקווה בלתי-מוסתרת כי הפעולות הצבאיות של ישראל תבאנה לשינוי יסודי של המצב, הן בלבנון - פגיעה אנושה בחיזבאללה, והן בעזה - סילוק ממשל חמאס מהשלטון ברצועה. ידוע כי גם צמרת הרשות הפלשתינית ייחלה לתבוסה של חמאס במבצע "עופרת יצוקה". למגינת הלב, הדבר לא הסתייע, וההמשך הרי ידוע.

אירוע ה"מרמרה" המחיש את פוטנציאל ההיזק הטמון בפעולה צבאית שלא עלתה יפה. ההרוגים מקרב "שוחרי זכויות האדם" הופכים מיד לקדושים, חיילי צה"ל נחשבים לרוצחים וקברניטי המדינה לפיראטים. כך איפוא, רקעם הטרוריסטי של אנשי ארגון IHH, בדיעבד אינו מעניין איש, הטענה כי הללו היו חמושים בסכינים, אלות ורוגטקות רחוקה מלהרשים את העולם ובכל מקרה הנ"ל ייחשבו לפעילי חופש חסרי-ישע אל מול הקומנדו הישראלי.

מכל מקום, לפחות בהתמודדות לקיזוז הנזקים מול טורקיה, מתקיים עניין מובהק לחשוף את מירב הפרטים שיצטברו בידי קהילת המודיעין בהקשר לארגון IHH וזיקותיו לג'יהאד העולמי ולתנועת חמאס. קיומו של מידע תומך בהקשר זה עשוי לטמון בחובו סוג של תחמושת דיפלומטית בעימות הדיפלומטי המתוקשר מול טורקיה, שהרי אימות קיומו של קשר בין IHH לבין ארגון אל-קאעידה, יציב דילמות בפני הממשל הטורקי וייתכן כי יבלום את ההדרדרות היזומה ביחסים מול ישראל. זהו גם מימד מרכזי בפער המודיעיני המדהים המקוטלג ככשל חמור של שירותי הביון הישראלים באיסוף המידע המקדים למבצע ההשתלטות.

אין זה מספיק להיראות צודקים ולהאמין בכך באמונה בלתי-מעורערת, ישראל מחוייבת להנחיל מסר משכנע, הן במימד הביצוע האלגנטי והאפקטיבי, והן ב"ריפוד" התהליך בשלב המקדים ותוך כדי המבצע, במסרי הסברה ולוחמה פסיכולוגית ממוקדים ויעילים.

ראוי גם להזכיר כי פרשת המשט הטורקי התרחשה בעיתוי שהיה לכאורה נוח לישראל, כאשר בקצה השני של העולם הולכת וגוברת מתיחות בין שתי הקוריאות עד כדי סף מלחמה, בעוד מעמיק משבר כלכלי חריף באירופה, ועיני הממשל האמריקני נשואות אל עבר המשבר האקולוגי רחב-המימדים במפרץ מכסיקו. לרוע המזל, הכשל הישראלי נוצל עד תום כדי להסיט את תשומתת הלב הבינלאומית אל עבר ה"מצור על עזה", כאילו זוהי הסוגייה הבוערת ביותר עלי אדמות!

ברור לכל כי נוצר עתה "הייפ" בזירה הבינלאומית, שתכתליתו "שבירת המצור" בכל מחיר. זהו אתגר לא פשוט לישראל שכן הלהט בהקשר זה נובע הן מהרצון להעניש את ישראל על הרג ה"אזרחים התמימים מטורקיה" והן כדי לחלץ אץ האוכלוסיה הפלשתינית ברצועת עזה מ"מצוקה הומניטרית" הזועקת לשמיים. על-רקע זה מחוייבת ישראל לפעול בכל האמצעים הזמינים, בראש וראשונה בערוצים דיפלומטיים ופומביים להציף את התמונה לאשורה, לפיה הבעייתיות היא משטר החמאס האיסלאמיסטי הקיצוני, המדכא ועריץ, המייצר סבל ומצוקה לאוכלוסיה בעזה.

חובה עלינו להבהיר לעולם כי ניתן לסייע לאוכלוסיה האזרחית בעזה מבלי לבצר את מעמדו של משטר החמאס, שכן ראייה שטחית של המציאות תוביל למצב בלתי-רצוי לעולם כולו, קרי, התבססות יישות מדינתית עויינת למערב ולמדינות ערב המתונות. מוטיב זה משרת גם את האינטרס הבינלאומי לדרבן את מהלך שיחות הקירבה והמשא-ומתן בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית של אבו מאזן. חיזוק החמאס הוא איפוא, תקיעת מקלות בגלגלי המשו-ומתן, באופן שיסלים את המצב באזורנו.

כותב הרשימה הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  07/06/2010   |   עודכן:  07/06/2010
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל צודקת אך רחוקה מלשכנע
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
7/06/10 11:29
 
יריב א.
7/06/10 16:52
 
מטאטא
7/06/10 18:08
2
אייל.ב
7/06/10 12:35
3
יריב א.
7/06/10 16:39
4
שם
7/06/10 18:12
5
ציונית
7/06/10 20:01
6
ציביק
7/06/10 20:05
פורום: פרשת המשט לעזה - ההסתבכות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רטט עבר בגופם של כאלפיים תומכי ישראל, בזמן שירת התקווה, עם ישראל חי, החזירו את גלעד, עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, שמע ישראל וקריאות גאווה. כל זה הצטמצם ל"אבנים ורימוני עשן מול שגרירות טורקיה: 3 נעצרו".
07/06/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
בצהרי יום שלישי, 1.6.10, נכנס איתן, סמנכ"ל תפעול במפעל סולתם, לעיר העתיקה בעכו בשעה 11:00 כדי לנגב חומוס אצל סעיד, כהרגלו מימים ימימה. היה מוזר לו לראות את האזור שומם, ולהפתעתו אף מצא חניה במהירות. כשיצא מהרכב מצא שכל החנויות והדוכנים סגורים ומסוגרים.
07/06/2010  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
בשבועיים האחרונים גילו עורכי וכותבי המוסף התרבותי של ידיעות אחרונות - "7 לילות" - איפוק ראוי לשמו. איש מכותביו לא השחיל אפילו בדל מעוך של השקפתו הפוליטית והמוסף כלל מגוון מאמרים וכתבות בענייני ספרות, קולנוע, תיאטרון, מוזיקה ופרפראות - כתיבה מרעננת ומחכימה כמו שמוסף תרבות ראוי לשמו אמור להיראות.
07/06/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
אף שבחזיתה לא מתנוסס שלט חיצוני המכריז על שמה - נשקף ממנה חלון-ראווה אינטימי, עטוי כולו וילונות-תחרה, שממתיק סוד ומושך סקרנים. זוהי תפאורתה החיצונית הצנועה של מסעדת "מל ומישל" התל אביבית (רחוב בן יהודה 155), ששמה הולך לפניה גם ללא שלט-זיהוי. תפאורתה הפנימית צנועה לא פחות: כעשרים מקומות-ישיבה בלבד, סביב שולחנות עטורי מפות צחורות, ומרפסת חיצונית מקורה, הפונה לרחוב.
07/06/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הנה תוכנית פעולה, דמיונית ומשעשעת שהרבה יהודים זוממים בראשם ולא מעזים להוציא אותה החוצה לעיני ולאוזני כל. תארו לעצמכם את התמונה הבאה: ראש ממשלת ישראל מכנס מסיבת עיתונאים לאחר הכנה בת שבועיים של דעת הקהל העולמית בדבר מפנה דרמטי שמדינת-ישראל מתכוונת לחולל במציאות העולמית. לאחר שיישר את עניבתו האדומה ותשתרר דממה הוא יאמר בשקט ובהטעמה, בגֵו זקוף ובראש מורם, מול מצלמות העולם, את הדברים הבאים:
07/06/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il