|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פנחס תשע

האם 'צעדת שליט' משתלבת בכיוון הכללי?

ברגע שאנחנו מתייחסים אל עצמנו כאל גולית הם חושבים - סופנו יהיה כסופו חלילה אולי זו הסיבה שפתחו נגדנו במלחמת רוגטקות
02/07/2010  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות

קל מאוד להזדהות עם משפחת שליט ויש להניח שרוב ככל היהודים אכן מזדהים עימם. כולנו רוצים, באמת ובתמים, שגלעד יחזור הביתה בשלום וללא כל עיכוב נוסף. גם ככה זה בלתי נתפס הזמן שהוא נמק בשבי. אלא שרבות הן השאלות והתהיות בהקשר הזה והתשובות אינן חד-משמעיות. הבעיה המרכזית היא שאלת המחיר שאנו מוכנים לשלם תמורת שיחרורו של גלעד, שהרי ברור ומוסכם שנשלם, אנחנו תמיד משלמים. מדובר בעסקת חליפין; אנחנו נשחרר מאות רבות של אנשיהם האסורים אצלנו, כולל מרצחים ידועים, ובתמורה הם יוציאו אותו לחופשי. מעבר לעובדה שהצעה זו חושפת את מה שידוע ומוסכם מכבר, שבינם ובינינו קיים לכאורה פער תהומי ביחס לערכם של חיי אדם, ושאנחנו מוכנים לשלם כמעט כל מחיר תמורת אנשינו והם יודעים זאת, קיימת הבעיה של המחיר העתידי לעסקה כזאת.

בצד שלנו, מייחלים כולנו לסיום הפרשה הזאת והסיום יתבטא בכך שגלעד לא יככב עוד בחדשות. שישוב הביתה בשלום, ישתלב במהרה באיזושהי פעילות מועילה ויבנה את חייו על הצד הטוב ביותר האפשרי, באלמוניות מבורכת. או אפשר גם שיעסוק בתחום שלא יניח לו להיות אלמוני, אבל זה יהיה מבחירה וזה בסדר, העיקר שלא יהיה אסור עוד בידי הרשעים. ומה בצד שלהם - בצד שלהם אין עניין באנשים מצד עצמם, שעל כן הם מסרבים לקבל תמורת גלעד אסירים רבים שאינם רוצחים ודורשים דווקא את האסירים הכבדים, אלה שנאסרו על פשעים חמורים ביותר, אלה שיועילו להם במלחמתם נגדנו. במילים אחרות, אנחנו רוצים אצלנו את גלעד לטובתו שלו, בלי שום אינטרס נוסף, הם רוצים את אנשיהם לטובת האינטרסים שלהם, לטובת עיבוי וחיזוק שורותיהם בלחימתם נגדנו. והפער הזה הוא בלתי ניתן לגישור.

לא ניתן לגשר על הפער הזה כי מימוש העסקה בתנאים אלו טומן בחובו סכנות רבות ומיידיות עבורנו. ראשית, עצם הכניעה לסחטנות מהווה עידוד לסחטנים ומזמינה סחטנות קשה יותר בעתיד. שנית, המרצחים שישוחררו, סביר להניח שלא ילכו לגדל עגבניות וגם לא פרחים. ניסיון העבר תומך בהנחה שהם ישובו לעשות את מה שהם יודעים ואוהבים לעשות, לעסוק בחורבן, לרצוח יהודים וגם לא יהודים. הרי על מעשים כאלה הם יושבים בכלא וככל הידוע, הם לא חזרו בתשובה. הרי לא מופעלת בבתי הכלא שלנו שיטת החינוך מחדש, כי אנחנו נאורים, כידוע, ולא מתערבים בהשקפת העולם של הזולת. לכן אנחנו מניחים להם לחיות את חייהם בכלא לפי דרכם ואפילו דואגים לרווחתם ככל יכולתנו.

בנסיבות אלו, כשמצד שני הם נתפסים כגיבורים בחברה שממנה באו ואליה הם מבקשים לשוב, סביר בהחלט להניח שרובם ככולם ישובו לעיסוק האהוב עליהם, רצח. וכאן מתעוררת השאלה המצמררת: כמה יהודים ישלמו בחייהם בעתיד, תמורת העסקה לשיחרור גלעד עכשיו? בדברים הנ"ל, אני מניח, לא חידשתי הרבה. רבים וטובים עסקו ועוסקים בנושא כאוב זה, כאשר גם השאלות מושמעות ואף ביתר חריפות. אבל האמת היא שעצם העלאת השאלה מלמד עד כמה הידרדרנו מאז אותם ימים שבהם היה ברור לנו ולעולם כולו שעם רוצחים - אנחנו מדברים רק דרך כוונות הרובה. ולכך לא ראיתי שמתייחסים, מעבר לציון העובדה עצמה וכן איזכור אירועים נקודתיים שנתפסים כציוני דרך משמעותיים בתהליך ההידרדרות. אבל לא ראיתי ששואלים איפה כל זה התחיל, באיזו נקודה בזמן או באיזה אירוע, עלינו על הנתיב שהוביל אותנו עד הלום?

צריך שיהיה ברור שלא היינו מגיעים לכך אלמלא הבחינו אויבינו בעובדה שלמרות כל המילים היפות שלנו בדבר ערכם המוחלט של חיי אדם - אין אצלנו ערך מוחלט לחיי אדם. אנחנו טובים במילים יפות, קדושת החיים וכדומה, אבל בין המילים ובין המציאות, בינן ובין ההנהגה בפועל - אין שום קשר חיובי. חיינו מלאים בשניוּת הזאת, בסתירות פנימיות כאלו, ולכן מיותר להביא לכך ראיות. זה נכון באופן פרטי, בחייו של הפרט, ונכון שבעתיים בחיינו ככלל, כחברה. אז אנחנו יכולים להתעלם ואכן מתעלמים מן הסתירות הפנימיות וחיים עימן בשלום, עד שבאים אויבינו ומציבים מולנו מראָה. והמראֶה הנשקף אלינו מן המראָה, אינו מלבב במיוחד. המראֶה הוא של חברה שאין לה ערכים מוחלטים ואין לה כיוון ברור. המראֶה הוא של חברה שתמורת שקט עכשיו, ממשכנת ואף מוכרת את העתיד. וזה בדיוק מה שהם מציעים לנו, את גלעד ושמחה גדולה עכשיו. והמחיר העתידי - נו, אנחנו הרי מורגלים במהלכים כאלו של סיכונים קשים בעתיד תמורת רגיעה בהווה.

מחיר ההבלגה

לא מזמן (ברשימה לפרשת נשא) דיברנו על יתרון שהופך לחיסרון, על עוצמה שהופכת לחולשה. בעבר שכעת הוא נראה רחוק מאוד, נתפסנו בעולם כדוד הקטן שעומד מול גָּלְיָת הענק. בנסיבות כאלו, דוד אינו יכול לקחת סיכונים, עליו לפעול בנחרצות וביעילות מירבית פשוט כדי לשרוד. הוא לא מספיק גדול ולא מספיק חזק כדי לנהל משא-ומתן מול גָּלְיָת הענק, אז הוא יורה בו את האבן ומטביע אותה במצחו החצוף. כאמור, בעבר נתפסנו כדוד הקטן בעוד אויבינו נתפסו כגָּלְיָת הענק, ולכן, תגובותינו הנחרצות והמיידיות למהלכים מאיימים או פוגעניים שלהם כלפינו, זכו לתשואות מקיר לקיר. כעת התהפכו התדמיות ואנחנו אלה שנתפסים כגָּלְיָת המשחית מול הפלשתינים שלא משנה מה יעשו - תדמית המסכנים דבקה בהם ולכן הם זוכים לאהדה בכל העולם.

העובדה היא שאנחנו לא מצליחים להתמודד עם התדמית הזאת, לא עם תדמיתם כדוד ולא עם תדמיתנו כגולית. לכן עניינו של גלעד יכול לעורר בעולם אהדה ברמה האישית, אבל זה לא עוזר לנו מאומה ברמה התדמיתית, שלא לדבר על הרמה המדינית והביטחונית. לכן העולם ימשיך לדרוש מאתנו בתוקף את הסרת כל ההגבלות שהטלנו על עזה, מקום מאסרו של גלעד, ולא יתנה זאת בשיחרורו או אפילו בביקור של נציג הצלב האדום אצלו. כי אנחנו גולית ובגולית מותר ורצוי להתעלל, והם דוד המסכן שצריכים לרחם עליו כי נאלץ להתמודד מול גולית. וזה לא בגלל שהעולם שונא אותנו חלילה, זה בגלל שזו התדמית, גָּלְיָת, שאימצנו לעצמנו. והעולם - למה שיתווכח אתנו? אם אנחנו חושבים שאנחנו כאלה חזקים, גָּלְיָת, שיהיה. הרי עובדה היא שעשינו כמה פעולות שהעידו כי כוחנו רב.

והשאלה היא, איפה התחיל הכל. מתי והיכן חצינו גבול ששינה את תדמיתנו מן הקצה אל הקצה ההפכי? לענ"ד זה קרה במלחמת יום כיפור, שבקרוב ימלאו לה 38 שנים. אז, ויתרנו מראש על מהלך מקדים שעשוי היה לחסוך לנו חיי אדם רבים. משיקולים של תדמית מדינית וכן מתוך הסתמכות על כוחנו הרב, איפשרנו להם לתקוף ראשונים, מה שעלה לנו בחייהם של לוחמים רבים. כלומר, שם הכרזנו באזני כל העולם שחיי לוחמינו חשובים פחות מתדמיתנו בעיני העמים, וכן שאנחנו מספיק חזקים כדי לספוג אבדות מיותרות בנפש. כלומר, הערך של חיי אדם כבר לא היה מוחלט, הוא הפך להיות יחסי ונחות בהשוואה ל"ערכים" אחרים כגון תדמית ויחסים בינלאומיים. מאז היו עוד מהלכים באותו כיוון. כמו למשל נתינת מדבר סיני למצרים בלא כל תמורה ותוך סיכון פוטנציאלי עצום לעצמנו. או הסכם אוסלו הארור, ועוד ועוד.

בנסיבות אלו - מובנת מאוד התנהלותם של אויבינו מולנו. ברגע שאנחנו מתייחסים אל עצמנו כאל גולית הם חושבים - סופנו יהיה כסופו חלילה. אולי זו הסיבה שפתחו נגדנו במלחמת אבנים ורוגטקות. אז כשאצלנו צועדים מאות אנשים בניסיון ללחוץ על הממשלה לסגור כבר את הסיפור הזה, להביא קץ לסבלו של גלעד ולסבל משפחתו, הם בסך-הכל מבקשים שנמשיך בקו המאשר את תדמיתנו כגולית ואת תדמיתם של המרצחים כדוד. הם טוענים שאנחנו מספיק חזקים כדי לשלם מחיר כבד ועדיין לשרוד ואפילו להישאר חזקים. ייתכן שהם אפילו צודקים בנקודת זמן זו, השאלה היא כמה זמן באמת אפשר להמשיך בדרך זו ולשרוד. שהרי ברור גם להם שזה לא ייגמר פה. שהרי עם האכילה בא התיאבון והם יעשו מאמצים לחטוף עוד בני ערובה כדי לסחוט עוד ויתורים.

נו, הגענו עד פה, כמעט סוף המאמר, ועדיין לא אמרנו כלום על פרשת השבוע, פרשת פִּינְחָס. אין לי מושג כיצד תסתיים פרשת גלעד וגם איני מוצא לכך רמז בפרשת השבוע. מה שכן אני מוצא, זו הוראה כיצד למנוע מראש מצבים כאלו [במדבר כ"ה]: [טז] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [יז] צָרוֹר, אֶת-הַמִּדְיָנִים; וְהִכִּיתֶם, אוֹתָם. [יח] כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם, בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר-נִכְּלוּ לָכֶם עַל-דְּבַר-פְּעוֹר; וְעַל-דְּבַר כָּזְבִּי בַת-נְשִׂיא מִדְיָן, אֲחֹתָם, הַמֻּכָּה בְיוֹם-הַמַּגֵּפָה, עַל-דְּבַר-פְּעוֹר. בפירוש מדובר פה בפעולת מנע, צָרוֹר, אֶת-הַמִּדְיָנִים כִּי צֹרְרִים הֵם לָכֶם. הם עתידים לפעול נגדכם, אז הקדימו אותם והכו בהם. ובפרשה הבאה יישום ההוראה [פרק ל"א]: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] נְקֹם, נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֵת, הַמִּדְיָנִים; אַחַר, תֵּאָסֵף אֶל-עַמֶּיךָ. [ג] וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם לֵאמֹר, הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא; וְיִהְיוּ, עַל-מִדְיָן, לָתֵת נִקְמַת-ה', בְּמִדְיָן.

החלש אינו לוקח סיכונים, הוא פועל מיידית לניטרול הסכנה. הוא מכריז על עצמו כחלש מכדי להסתכן והעולם מאמין לו. לעומת זאת, כאשר הוא מכריז על עצמו כחזק - מצפים ממנו שיתנהג בהתאם, שיוותר לחלשים ממנו. כל פעולה שלו נתפסת כהתעללות בחלש המסכן, והתגובות בהתאם. הגיע הזמן שנחזור להיות חלשים כי אנחנו באמת כאלה.

תאריך:  02/07/2010   |   עודכן:  02/07/2010
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם 'צעדת שליט' משתלבת בכיוון הכללי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ.ש
2/07/10 13:21
2
מ.ש
2/07/10 15:17
3
כתבה יפה מאוד
2/07/10 15:44
4
בעד,מעל 4 שנים.מ.
3/07/10 22:32
פורום: חטיפת גלעד שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היה זה נאום צפוי לחלוטין. ראש הממשלה תיאר את המורכבות בה הוא מצוי, והסביר לעם ישראל שלא נותרה לו ברירה והוא נאלץ להיכנע יחד עם כולנו לתכתיב החמאס.
02/07/2010  |  גד גזית  |   מאמרים
על הנהלת פיפ"א המאובנת ועל חברי הכנסת וכלבים על יעקב נאמן ועל נוכלים שלא מפסיקים
02/07/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ההפקרות על כבישי ישראל חוגגת. לנהג המצוי הרי אצה הדרך, ועל כן הוא יטוס בה במהירות מופרזת, ימשיך ללחוץ על דוושת הגז גם ברמזור אדום, יחתוך בפראות את המכונית שלפניו, וגם לא יהסס לפגוע בהולך הרגל (מיהו בכלל?), שבסך-הכל יבקש לחצות לתומו את הכביש באור ירוק.
02/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בפתיח לכתבה רצינו לספר לקוראים עד כמה נועם שליט התמים ואציל הרוח מנוצל על-ידי אופורטוניסטים שונאי הימין וממשלתו, והשואפים לקעקעה ולהפילה לקרשים באמצעות ריקוד על שביו של גלעד שליט.
02/07/2010  |  אהרון רול  |   מאמרים
תיאור התורה את קורות עם ישראל במדבר סיני, בא ללמד אותנו את הדרכים הנכונות בהן יש להתמודד עם מצבים שיקרו בעתיד. מתוך דרך הטיפול של משה רבנו (מעשה אבות), נלמד אנחנו כיצד לטפל בתופעות שליליות וחיוביות שיקרו לנו בדורות הבאים (סימן לבנים). ממש לפני הכניסה לארץ התרחש המשבר החמור ביותר.
02/07/2010  |  אריה יואלי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il