|   15:07:40
  אלכסנדר ס. שכטמן  
יועץ מדיניות ותקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הערבי של היום הוא לא הערבי של פעם

שלילת הפנסיה של הח"כ לשעבר עזמי בשארה ומניעת ההטבות מח"כ חנין זועבי מחייבת אותנו לערוך הסתכלות מחודשת על הזירה הפוליטית הערבית בישראל וההנהגה שלה בצורה אובייקטיבית, על-מנת להבין מנין היא באה ובאיזה כיוון אפשרי היא צועדת
16/07/2010  |   אלכסנדר ס. שכטמן   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
הדור הצעיר [צילום: פלאש 90]

הדור הפלשתיני הגדל כיום בישראל הוא דור שונה מה"ערבים" שהכרנו. זהו דור שכאמור מודע לזכויותיו ולא ניתן עוד לביית אותו. זהו דור שקורא תיגר על המסורת הפטריארכלית (זועבי היא דוגמה מייצגת לכך), המאפיינת עד היום רבות מהמדינות בעולם הערבי

איציק וולף
נשללו זכויות יתר של ח"כ חנין זועבי

איציק וולף
אושרה בטרומית שלילת הפנסיה מעזמי בשארה

שתי הצבעות אשר התרחשו השבוע בכנסת היו מבחינת רבים בקרב הציבור היהודי בישראל סוף להבלגה כנגד חברי הכנסת הערביים שפעלו נגד המדינה. הראשונה הייתה ההצבעה בעד שלילת הפנסיה מהח"כ לשעבר עזמי בשארה, החשוד בריגול לטובת החיזבאללה, אשר עברה בהצבעה טרומית ברוב של 41 תומכים מול תשעה מתנגדים. בהצבעה השנייה, שעברה ברוב של 34 חברי כנסת מול 16 מתנגדים, נשללו זכויות היתר של ח"כ חנין זועבי בגין השתתפותה במשט לעזה. מה הניע את שני חברי הכנסת האלו (ויש שיגידו כי יש לצרף אליהם גם אחרים) לצאת נגד המדינה ששימשו כחברי הפרלמנט שלה? האם מדובר במיעוט סורר או שמא במדיניות כוללנית המבעבעת מתחת לפני השטח במגזר הערבי, שאין הממסד מבחין בה או שמא מעדיף להתעלם?

מבחינה היסטורית קבעו הקרבות בשנת 1948 את גבולותיה של מדינת ישראל. בשנת 1949 חולקה הארץ בהתאם לקווי הפסקת האש, בצורה שונה מזו שחולקה על-ידי האומות המאוחדות בשנת 1947. רוב תושביה הערבים של הארץ נותרו בגדה המערבית, בשטחים שסופחו לירדן (שייקראו לאחר מכן "יהודה ושומרון") או בשטחי רצועת עזה שנשלטה על-ידי מצרים. באורח זה, שלא על-פי בחירתם של הצדדים בעניין, הערבי והיהודי כאחד, נוצרה אוכלוסיה במדינת ישראל הכוללת רוב יהודי ובתוכו קבוצת מיעוט משמעותית, אשר צריכה להגדיר את יחסה כלפי המדינה.

כך בעצם נוצרה קבוצת אוכלוסיה (שזכתה לכיני 'ערביי ישראל') אשר קשורה קשרי דת, מסורת ותרבות עם אומה אשר מרבית האוכלוסיה בישראל רואה בה אויב. מוקד ההזדהות הלאומית של רוב הציבור הערבי הוא מחוץ למדינתו שלו. תחושת הזדהות זו מעלה את תחושת הניכור בין הציבור הערבי לבין הציבור היהודי, בשעה שזה האחרון רואה בהזדהות הרגשית והתרבותית של הציבור הערבי הוכחה להיותו עוין למדינת ישראל, אם כי עוינות זו הפכה בהדרגה מנחלתם של בודדים לתחושתם של רבים.

המנהיגות הערבית בישראל של העשורים הראשונים הייתה תוצר של מלחמת 1948. מלחמה זו עקרה (ושוב לא אכנס כאן לסוגייה האם הדבר נעשה מבחירה חופשית או מכפייה של הרוב ההגמוני) כמעט את כל האליטה הפוליטית, הכלכלית והתרבותית של האוכלוסיה אשר הפכה מרוב להיות מיעוט בתחום שיפוטה של ישות חדשה - מדינת ישראל. מי שנרתמו למושכות ההנהגה של הקהילה היו השארית של אותן אליטות, אשר התאפיינו לרוב באופורטוניזם ורדיפת השלטון. הדבר שירת היטב את הצורך של המדינה היהודית בהנהגה אשר תדכא את הלאומיות הערבית ובחרה את נציגיהם לרשימת מפא"י, לעיריות ולמועצות המקומיות. המפלגה הקומוניסטית הייתה אולי יוצאת דופן בהקשר זה, אך זו נדחקה אל מחוץ למשחק הפוליטי הלגיטימי. על-ידי כך, הצליחה המדינה להציב בפני האוכלוסיה הערבית סייגים אידיאולוגיים ולתחום את מרחבי פעילותם הפוליטית.

התמורות שעברה המנהיגות הערבית בישראל בעשורים האחרונים אינן מסתכמות רק בשינוי שבו אותה הנהגה עברה וחלפה מן העולם, אלא גם ובעיקר בשינוי תודעתי. עיקר השינוי מתבטא במעבר ממנהיגות התלויה בהנהגה הישראלית לכזו שמבקשת לפעול במנותק ממנה, כזו שמודעת פעמים רבות למגבלותיה ושואפת לשנותן. מנהיגי הציבור הערבי כיום הם כבר ילידי המדינה אשר התחנכו בה והגיעו לעמדות מפתח בצורה שונה משעשו זאת הוריהם שהוצנחו לתפקידים שונים על-ידי ההנהגה. הם היו חייבים לפלס את דרכם בעצמם ולהיאבק על מעמדם במסגרות פורמליות דמוקרטיות. הדבר איפשר גם לצעירים ממשפחות קטנות ובעלות רקע סוציו-אקונומי נמוך להגיע לעמדות מפתח.

וכך, בשעה שהתבנית הפוליטית על-רקע משפחתי וחמולתי הלכה ונחלשה, התעצב דפוס המוביליות הדמוקרטי. המחשה לכך, ניתן לראות בעובדה שרבים מחברי הכנסת הערבים בעשורים האחרונים לא באו מרקע משפחתי מבוסס במיוחד. הם ידעו לנצל היטב את כללי המשחק הדמוקרטי, ורבים מראשי המועצות הערביות כיום הגיעו לתפקידם באמצעות שימוש נכון ומושכל בכללים אלו, על אפן ועל חמתן של החמולות הגדולות בעריהם או בכפריהם. אך לא רק על של אלו, אלא גם על של הציבור הישראלי העומד נפעם בכל פעם מחדש מול "החוצפה הערבית" אשר לא מבין מהיכן זו נובעת. הרי "גידלנו אותם, חינכנו אותם, הענקנו להם הטבות שלא היו זוכים להן בשום מדינה ערבית אחרת, וככה הם גומלים לנו? למה???".

הדור הצעיר של הפלשתינים אזרחי ישראל (כינוי שבו הם בוחרים להציג את עצמם) עוצב על-ידי שני תהליכים מקבילים: התגבשות התנועה הלאומית הפלשתינית מחד-גיסא, והתגברות המאבק האזרחי בישראל על זכויות מאידך-גיסא. האינתיפאדה של אחיהם מעבר לגבול השיבה להם את כבודם האבוד וההסכמים השונים לאורך השנים נתנו להם את התחושה שלא רחוק היום בו יזכו בעצמאותם המדינית. אזרחותם הישראלית הפכה אפוא לעניין אינסטרומנטלי בלבד מתוך האמונה שהלאום הפלשתיני בגדה המערבית וברצועת עזה יציע להם סולידריות עימו וזהות מוגדרת מיצור כלאיים שהם עתה - ערבים במדינה יהודית. התהליך האזרחי שהם עברו בישראל הוא מבחינתם רק צרור של אכזבות. "הוא מחק את סביהם, שחק את הוריהם והביא אותם בגיל צעיר מאוד לעייפות ולקוצר רוח... אין להם עוד זמן וסבלנות לקברניטים ישראלים הנבחרים בקולותיהם, מתנהגים אליהם כאימפרטורים זרים ומצפים שחברי הכנסת וראשי העיריות הערבים יתפקדו כקבלני משנה של סדר ציבורי בימי משבר".

היה מי שאמר פעם בהקשר שונה לגמרי כי "הדור של היום הוא לא הדור של פעם". ואכן, הדור הפלשתיני הגדל כיום בישראל הוא דור שונה מה"ערבים" שהכרנו. זהו דור שכאמור מודע לזכויותיו ולא ניתן עוד לביית אותו. זהו דור שקורא תיגר על המסורת הפטריארכלית (זועבי היא דוגמה מייצגת לכך), המאפיינת עד היום רבות מהמדינות בעולם הערבי. זהו דור המבקש לקחת חלק במאבק של בני עמו הפלשתינים למען מדינה משלהם לאחר שהתייאש מן ההבטחות שקיבלו סביו ואבותיו מהמדינות שמסביב. זהו דור שלא חש ברובו הזדהות עם המדינה היהודית, אך משכיל לנצל את אורח-החיים המודרני שלה לטובתו. אך בעיקר זהו דור שאינו מרוצה גם ממייצגי המגזר שלו בכנסת.

אלו האחרונים, מבחינתו, עסוקים במאבקים אישיים ומפגלתיים הריקים מבחינתו מתוכן. הם אינם מסוגלים להתאחד יחד כדי לנהל דיאלוג בנושאים מרכזיים הקשורים בחברה הערבית כולה: חינוך, תכנון, פיתוח, שיכון, בנייה וכיו"ב. גם אם נודה באמת שהאוכלוסיה הערבית סובלת מאפליה ממוסדת בתחומים אלו, הרי שהנהגתה אינה מסוגלת להתעלות מעל המחלוקות האישיות שלה כדי לפעול יחד על-מנת לשנות זאת. "חשדנות הדדית ואידיאולוגיזציה יתרה של מצוקות יסודיות בחברה הערבית מונעות מהמנהיגות להפוך להנהגה של מיעוט לאומי. אם ההנהגה לא מתנהגת כמייצגת קולקטיב, לא פלא שציבור המונהגים שלה אינה מתנהג כך".

מיואש, מתוסכל ומאוכזב הופך דור זה כר פורה נוח לארגוני הטרור האיסלאמיסטיים מחד-גיסא, ולפעילות לאומנית מאידך-גיסא. רובו - כמו מרבית הנוער היהודי - כבר לא הולך שבי אחרי האידיאולוגיות של הזרמים הפוליטיים העיקריים. הם מבינים מזמן את מה שחלק מהמבוגרים עדיין מסרב להפנים: את העובדה שהתפיסה האידיאולוגית הפכה לכלי למאבק על נאמנות הציבור יותר מאשר היא מנסה לפתור את הבעיות השונות של הציבור הרחב.

אך נראה כי בשלב זה כולם מעדיפים לעצום עיניים מבלי להבין כי הזמן פועל לרעתם, ולתת לנבואה בדבר "הגיס החמישי" (שעתה בהחלט הולך והופך לעוין יותר מתמיד) להגשים את עצמה. הזמן פועל הן לרעתה של מדינת ישראל, אשר תצטרך להגביר את מאמציהם של שירותי המודיעין הפנימי שלה, והן של חברי הכנסת הערבים שבעוד לא מעט שנים יעורער המשך מעמדם הפוליטי ושרידותם במערכת. על הפתרון לכך, אולי אבקש להתעכב בפעם אחרת...

ביבליוגרפיה ומקורות

1. ג'מאל, אמל. "גאווה ודעה קדומה: המנהיגות הערבית בישראל", מצד שני - המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית, 2004. עמודים: 4-9.

2. כהן, הלל. הנפקדים הנוכחים: הפליטים הפלשתינים בישראל מאז 1948. ירושלים: הוצאת מכון ון-ליר בשיתוף המרכז לחקר החברה הערבית בישראל, 2000.

3. רבינוביץ', דני. "סוף הסכסוך או חוזר חלילה?", בתוך עדי אופיר (עורך). זמן אמת: אינתיפאדת אל-אקצה והשמאל הישראלי. תל אביב: כתר הוצאה לאור, 2001. עמודים: 33-45.

4. רכס, אלי. "האיסלאם הפוליטי בישראל וזיקתו לתנועה האיסלאמית בשטחים", בתוך אלי רכס (עורך). הערבים בפוליטיקה הישראלית: דילמות של זהות. תל אביב: הוצאת מרכז משה דיין ללימודי מזרח התיכון ואפריקה, 1998. עמודים: 73-84.

תאריך:  16/07/2010   |   עודכן:  16/07/2010
אלכסנדר ס. שכטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערבי של היום הוא לא הערבי של פעם
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עינבל אביטל
16/07/10 16:49
2
ללא סוף ללא שינוי
16/07/10 17:27
3
מתתיהו מהמכבים
16/07/10 18:32
4
פרדי מוסטאקי
16/07/10 20:54
5
בוריס.ב.
16/07/10 23:35
6
ישמעאל
17/07/10 13:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת דברים פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או באירועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ.
16/07/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לאחרונה הוחלף מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, הגנרל סטנלי מקריסטל, אשר מתח ביקורת פומבית על מפקדו העליון - הנשיא ברק אובמה, עורר סקנדל ושילם את המחיר. במקומו נכנס לתפקיד הגנרל דייוויד פטראוס אך השערוריה האמיתית הרבה יותר גדולה מאשר חילוקי הדעות בין אובמה למפקדי הצבא בשטח. הניו-יורק טיימס מספר על האסטרטגיה של המלחמה באפגניסטן ומציין כי מקריסטל "העביר את הסיכונים מאזרחים לחיילים מערביים". יורשו בתפקיד הצהיר כי אין בכוונתו לשנות את העקרונות הללו של המלחמה באפגניסטן. בלשון פשוטה, משמעותה של אסטרטגיה זאת הינה ניהול מלחמה המציב את חייהם של האפגנים, ובכלל זאת של הג'יהאדיסטים נגדם מתנהלת המלחמה, לפני ערך חייהם של חיילי ארה"ב ובנות-בריתה המערביות. אסטרטגיה זאת כוללת הזרמת משאבים עצומים בשווי מיליארדי דולרים מכספי משלמי המיסים בארה"ב לשיפור איכות חייה של האוכלוסיה העוינת, סלילת כבישים, ופעילות סעד במטרה לרכוש את ליבה ואת הכרתה של האוכלוסיה בנדיבות המערבית.
16/07/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
בית המשפט בפתח תקוה פסק ביום רביעי (14.7.10), שהוא מקפיא את צווי ההריסה בכפר דהמש שבין לוד לרמלה. כן הורה בית המשפט לוועדה המחוזית לתכנון ערים להבהיר בדיון, שנקבע לעוד שלושה חודשים, ב-12.10.10, מספר לא מבוטל של סוגיות תכנוניות, שבגינן הוגשה הבקשה לבצע צווי הריסה. כך נדחתה ההחלטה להתחיל בביצוע צווי ההריסה.
16/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בימים אלה, בהם מתקרב יום-השנה החמישי לַגירוש מֵעזה וּמצפון השומרון, הוא יום-השנה החמישי של "כּן יְגָרֵשׁ יהודי יהודי!", עברתי שוב על השיר שכתבתי אז - בַּיּמים הטרופים של לפנֵי... בְּימים מלאֵי תקווה, אך נודפֵי יאוּש...
16/07/2010  |  ד"ר נילי שריון  |   מאמרים
זה עתה חשכו שתי שְמָשות שהאירו את שמי היהדות הדתית-לאומית בדור האחרון; הרבנים מרדכי אליהו ויהודה עמיטל, זכותם תגן עלינו. לא הרי זה כהרי זה. איני יודע אם קרב זה אל זה ואמר, והאם טורא בטורא פגע, או שמא מסילותיהם נעו במקביל או בחציית קווים הדדית. לי אישית חשכו שני המאורות הגדולים, ושכמותי רבים במחננו.
16/07/2010  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il