|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פוקלנד ורמת הגולן - היינו הך

למרות שבנאומיה חוזרת נשיאת ארגנטינה על העמדה כי הפיגוע במרכז מוסדות הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1996 הוא בבחינת "מתקפה נגד ארגנטינה", בעת ביקורו של הנשיא אסד בעיר זו יצאו מפיה זמירות חדשות
25/07/2010  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
קירשנר. זמירות חדשות [צילום: AP]

ביקורו בארגנטינה של נשיא סוריה, בעל בריתם של מבצעי הפיגועים החמורים במדינה זו, עורר שם גל מחאות - דווקא משום שבתקופת נשיאותם של בני הזוג קירשנר נעשים מאמצים להביא לדין את מתכנני הפיגועים ומבצעיהם.

השבוע צויין בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, ובעולם כולו מלאת 16 שנים למתקפת הטרור הגדולה ביותר נגד מטרה יהודית מאז מלחמת העולם השנייה. בפיגוע בו נהרס בניין מוסדות הקהילה היהודית בבואנוס איירס ה-AMIA מצאו את מותם 85 איש ו-300 נפצעו. ממשלת ארגנטינה מציינת פיגוע זה גם כמתקפה הטרוריסטית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארגנטינה, אשר חגגה השנה 200 שנות עצמאות, ובספרי תולדות הימים של ארגנטינה מצויין האירוע כ"אסון לאומי".

חקירות פדרליות ובינלאומיות נתקלו בניסיונות אין ספור לטשטוש עקבות והעלמת ראיות, כאשר כשותפים למעשי הטשטוש נחשדו גם נשיא ארגנטינה לשעבר קרלוס מנן שמוצאו סורי, וגם שופטים "מטעם" שבשיתוף מקורבים "טיפלו" במשך 10 שנים בתיק האירוע טיפול שהסתיים בלא כלום.

בשנת 2005 נדרש הנשיא נסטור קירשנר לאסון ופרסם הודעה רשמית שבה מודה ממשלת ארגנטינה בכישלון החקירה וקובעת תשלומי פיצויים לנפגעים. ראשי שירותי המודיעין של ארגנטינה הודחו בפקודתו, ומונו תובע מיוחד וצוות של 40 חוקרים להמשיך בחקירת האירוע.

בחקירה המחודשת שבה שותפו גם נציגי השירותים החשאיים של ארה"ב, אירופה וישראל, נקבע מעל לכל ספק כי פיגוע הדמים תוכנן לפרטיו בעיר חומס באירן על-ידי משטר האייטולות, ובדומה לפיגוע בשגרירות ישראל כשנתיים קודם לכן, אשר גבה 29 הרוגים ו-42 פצועים, הובילו עקבות המבצעים למחבלי הג'יהאד האיסלאמי וחיזבאללה. כמו-כן הוכח כי המרצחים קיבלו סיוע מסיבי, לוגיסטי וכספי, מיוצאי ארצות ערב שהתיישבו באזור הגבול המשולש של ארגנטינה, פרגוואי וברזיל. לבקשת בתי המשפט בארגנטינה, הוציא האינטרפול צווי מאסר בינלאומיים נגד האירנים המעורבים בתכנון הפיגוע ב-AMIA, שלא בוצעו עד היום.

בשר חזרזיר במקום ויאגרה

לאות סולידריות עם משפחות הקורבנות ועם פצועי הפיגוע ב-AMIA, הגיעו השנה לטקסי האזכרה בבואנוס איירס נציגי משפחות קורבנות הפיגוע במגדלי התאומים בניו-יורק ובתחנת הרכבת אטוצ'ה במדריד.

בצירוף מקרים טרגי "התכבדה" ארגנטינה בתחילת החדש הנוכחי בביקורו הממלכתי של נשיא סוריה בשאר אסד ופמלייתו. מארחיו של אסד, ובראשם נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדס דה קירשנר ושר החוץ הקטור טימרמן, לא טרחו להזכיר בשום מעמד את מעורבותו הנוכחית של נשיא סוריה בפעולות הרצחניות של ארגון חיזבאללה, ואת שיתוף הפעולה ההדוק של סוריה עם אירן.

ב-2001, בטרם היבחרה לנשיאות ובתוקף תפקידה כ"גברת הראשונה" של בעלה וקודמה בתפקיד נסטור קירשנר, שהחל את נשיאותו ב-2003, ביקרה כריסטינה בארה"ב. הקטור טימרמן, הקונסול הארגנטיני דאז בניו-יורק וכיום שר החוץ של ארגנטינה, תיכנן וערך את המפגשים הפוליטיים ונילווה לגב' קירשנר, חובבת האופנה העילית העכשווית והתיקים של המותגים היקרים, במסעי הקניות שלה בניו-יורק.

בין השאר ביקרה קירשנר במוזיאון השואה בוושינגטון, ובניו-יורק נפגשה עם מנהיגים יהודים, ביניהם עם ראשי הקונגרס היהודי העולמי, הוועד היהודי האמריקני, בני-ברית והליגה נגד השמצה, וכן עם חברי קונגרס וסנטורים, שהביעו דאגה מהתגברות האנטישמיות בארגנטינה ובאמריקה הלטינית בכלל. במפגשים עם המנהיגות היהודית הדגישה כריסטינה כי היא נחושה להילחם למען הצדק ונגד האנטישמיות. יש להניח כי לא נעלם ממנה כי הקהילה היהודית בארגנטינה - שהיא הגדולה באמריקה הלטינית, ומונה כ-200 אלף נפש - מהווה קהל בוחרים בעל משקל בבחירות דמוקרטיות.

בנאומיה חזרה קירשנר על עמדתה כי הפיגוע ב-AMIA חרג מגבולות הקהילה היהודית והוא בבחינת "מתקפה נגד ארגנטינה". דברים דומים השמיעה בביקורה בישראל, כאשר הוענק לה אות כבוד מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים על "מאבקה למען הצדק". באותה הזדמנות היא ציינה כי יהודים רבים נמנו בין 8,960 הנעדרים בתקופת הדיקטטורה הצבאית בארגנטינה בין השנים 1973 ו-1983, ולכן לגבי הקהילה היהודית שלטון הדיקטטורה היה בבחינת "עונש כפול".

אך עתה, בעת ביקורו של הנשיא אסד בבואנוס איירס, יצאו מפיה של כריסטינה זמירות חדשות.

במענה למשאלתו של הנשיא אסד שארגנטינה "תזכה" במאבקה המחודש על הריבונות על איי פוקלנד, המרוחקים 480 ק"מ מחופי ארגנטינה, והשרויה במחלוקת עם בריטניה מאז 1833(!), השיבה נשיאת ארגנטינה כי גם לסוריה הזכות על רמת הגולן שכבשה ישראל, וכי למעשה אחרי החזרת הגולן והקמת המדינה הפלשתינית העצמאית, תוכל ישראל לשכון בגבולות הבטוחים של 1967.

ההשוואה של המחלוקת מ-1833 בין ארגנטינה לבריטניה על הריבונות באיי פוקלנד המרוחקים 480 ק"מ מחופי ארגנטינה ואלפי ק"מ מחופי בריטניה, עם הדרישות הסוריות לגבי רמת הגולן נראית כ"שליפה מן המותן" של הנשיאה, ברוח הצעותיה האחרות, כמו ש"ארגנטינה תיתן מקלט ליהודים במקרה שיפסידו במלחמה" או הערתה המהפכנית, דווקא בתחום הרפואי, כי "במקרה של אין-אונות, על הגבר לאכול בשר חזרזיר במקום ליטול ויאגרה".

במלחמה האחרונה בין צבאות ארגנטינה ובריטניה בשנת 1982 מצאו את מותם יותר מ-1,000 חיילים משני הצבאות, הופלו 138 מטוסים והוטבעו 30 אניות קרב. זמן קצר אחרי שהובס הצבא הארגנטיני שניסה לפלוש לאיים, התמוטטה הדיקטטורה הצבאית, ומאז מבקשת ארגנטינה הדמוקרטית לפתור את המחלוקת עם בריטניה באמצעות מו"מ ישיר, וללא מאבק צבאי.

להבדיל, מבקש הדיקטטור הסורי לנהל עם ישראל מו"מ בלתי ישיר, וזאת רק אחרי שישראל תתחייב לסגת מן הגולן ו"לקבל" לתחומה למעלה מ-100 אלף פליטים השוהים כיום בסוריה. בימים אלה מדבר אסד על "פתיחות" כלפי ארה"ב ואירופה, בעודו פוסע יד ביד עם טורקיה ואירן ומסייע ומשתף פעולה עם ארגון חיזבאללה שמטרתו המוצהרת הינה השמדת ישראל. בהכירם בכך שאין להם אפשרות כיום להתמודד צבאית עם ישראל, פתחו המהומות האחרונות במג'דל שמס בפני סוריה אפיק נוסף להשגת ה"שלום", ולכן הם קוראים לתושבים הדרוזים לפתוח באינתיפאדה צפונית נגד ישראל בסגנון חמאס בעזה.

הבטיחה לבקר בסוריה

בתחום המעשי לנשיאה קירשנר כמעט שלא נותר מה להציע לבשאר אסד, מלבד הבטחה לבקר בסוריה ביום מן הימים, שיגור משלחת ארגנטינית ליריד דמשק וחתימה על הסכמים בנושאי המדע והתרבות שאולי ימומשו בעתיד.

ביקורו של הנשיא הסורי בארגנטינה עורר גל מחאות מצד מגזרים פוליטיים שונים ומצד ראשי הקהילה היהודית. הכל התקשו להבין, כיצד מארחת ממשלת ארגנטינה את בשאר אסד, בעל בריתם של המרצחים ומבצעי הפיגועים החמורים שידעה המדינה. זאת, בעוד שבתקופת נשיאותם של הזוג קירשנר (נסטור קירשנר בין השנים 2007-2003 ואשתו כריסטינה - החל משנת 2007), נעשים מאמצים להביא לדין את מתכנני הפיגועים ומבצעיהם; ארגנטינה משתתפת באופן פעיל במפקדת הביטחון המשולשת של צבאות ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי בסיוע פעיל של מחלקת המדינה של ארה"ב, במרדף, מיגור ומעקב אחרי פעילי ארגונים איסלמיים קיצוניים, ביניהם חמאס ואל-קאעידה, הנעים מזה 30 שנה ב"גן העדן המוסלמי" ששטחו 2500 קמ"ר הנמצא בין שלוש המדינות. טרוריסטים אלה עוסקים באימונים, תכנון מבצעים והעברתם של סכומי עתק לפעילות טרור ביבשת האמריקנית ובעולם כולו, וזאת בחסות ארגוני סוחרים ומבריחים מקרב הקהילות המוסלמיות באזור.

הזוג קירשנר זכה לשבחים בארגנטינה ובעולם המערבי על נחישותם בחקירת פיגוע הטרור ועל אומץ ליבם בחקיקה לביטול החנינה הגורפת של קציני החונטה, ששלטו בארגנטינה במשך שבע שנים לפני כשלושה עשורים. הגנרלים הוחזרו לבתי הסוהר, ומדי יום מוטלים בבתי המשפט ברחבי המדינה עונשי מאסר כבדים למבצעי העינויים דאז - אנשי צבא ואזרחים כאחד.

עם זאת מייחסים לזוג קירשנר הנהגת "קלפטוקרטיה", על ההתעשרות שלהם ושל מקורביהם. מעריכים כי נכסי הזוג גדלו ריאלית בין השנים 2003 ל-2009 בשיעור של 710 אחוזים, וכספים רבים הושקעו על ידם במחירים "נוחים במיוחד" במניות של חברות תעופה, חברות נפט ומוצרי אנרגיה וחברות הסוחרות במוצרי חקלאות.

קירשנר שנבחרה ברוב קולות, איבדה לפני מספר חדשים את הרוב הפרלמנטרי, וחרף מאמציה לרצות מקורבים ופעילים במשרות ועמדות כוח בכלכלה, היא מחושקת כיום על-ידי מפלגות האופוזיציה ופלגים במפלגתה.

מעבר למעגל הפנימי, חוסר היציבות הפוליטית בארגנטינה אומנם מעורר דאגה, אך ימי הדיקטטורה הצבאית חלפו כנראה מבלי שוב, וכיום מצפים למנהיגות יציבה שתיבחר בשנה הבאה ותביא לתום עידן קירשנר.

נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  25/07/2010   |   עודכן:  25/07/2010
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוקלנד ורמת הגולן - היינו הך
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט העליון החליט להכפיל את עונשו של השוטר שחר מזרחי, אשר ירה והרג גנב מכונית. זאת הכותרת שקראנו ושמענו בימים האחרונים באמצעי התקשורת - והיא, כמובן, שקר גמור. גנב רכב שהיה נתקל בשוטר, היה מנסה לברוח מן המקום. לא היה מנסה לדרוס את השוטר כפי שעשה הפושע במקרה של השוטר שחר מזרחי. גנב לא היה תוקע סכין במוחו של השוטר, כפי שעשה הפושע במקרה של השוטר אסולין, אשר מוטל מאז ללא הכרה במיטה בבית החולים. גניבת מכוניות היא חלק מן המלחמה של הערבים בישראל ובתושביה. גנב לא היה מסתכן בעבירה חמורה של רצח או פציעה של שוטר; גם אם היה נתפס, היה עונשו על גניבה קטן ללא השוואה מעונש של רוצח. אבל מי שפועל כמחבל אינו חושש, הוא מלא שנאה ומבקש להרוג אם רק יוכל.
25/07/2010  |  ד"ר אברהם שלום  |   מאמרים
במציאות פוליטית, בה הקיטוב בין אזרחים יהודים וערבים הולך ומעמיק, השמעת קולות על מרחב משותף בין הירדן לים אינה זוכה לבמה בשיח הציבורי שלנו, כפי שנראה לי כהכרחי.
25/07/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כאשר אנו שומעים בחדשות שרמת האינפלציה עולה אנו מבינים שבקרוב יעלה מחירו של הנקניק האהוב שלנו בסופרמרקט. כאשר סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, מוריד את שיעור הריבית אנחנו מבינים שבקרוב עלות האוברדרפט תרד ואולי נתחיל לתכנן קניית דירה ולקיחת משכנתה בריבית נמוכה. כאשר בכלי התקשורת מדברים על מלחמה אפשרית עם אירן, נצפה לעליית מחירי הנפט.
25/07/2010  |  מרגריטה טל  |   מאמרים
מאז שחזיתי בילדותי בעליית הנאצים לשלטון בגרמניה, יש לי דגדוגים באף כשהוא מריח תופעה פאשיסטית, אפילו כשהריח עדיין קלוש ורחוק.
25/07/2010  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
לך מכאן נתן זך.
25/07/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il