פרשת השבוע, פרשת שופטים, פותחת במשפט הבא: שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.
פרשת שופטים היא מעין פסיפס של מצוות בענייני השלטון, הקשורות למשטר המדיני, המנהלי, השיפוטי והחברתי של חיי האומה בכללותה על-פי התורה, ויש בהן תוכן עיוני ערכי רב מאוד.
הפרשה נפתחת בתביעה שלטונית: "שופטים ושוטרים תתן לך"; העיקר הוא השופט, ובצדו עומד השוטר, אשר בידו הכוח והסמכות להוציא אל הפועל את פסקי השופט.
בנושא מינוי השופטים והשוטרים, אין כל התניה; התורה מצווה מלכתחילה שיש למנותם, ומוסד התורה בעם ישראל מחייב הימצאותה של רשות שיפוטית שהיא גם רשות מחוקקת. ללא מערכת שיפוטית, אין כלל קיום תורה.
השופט כשלעצמו יכול להיות מי שקובע את אורח החיים על-פי התורה, בפרט בעולמה של היהדות, מאחר שאין בה הפרדה ברורה בין הסמכות השיפוטית למחוקקת. כידוע, בית דין בישראל הוא גם מחוקק את החוקים על-פי התורה, והוא גם פוסק בכל העניינים העומדים למשפט על-פי אותה חקיקה עצמה.
אילו החברה הייתה מורכבת כולה מבני אדם, אשר מתוך הכרעתם הפנימית הם מקבלים עליהם את עול החוק, יכול היה השופט להיות הגורם המכוון את המציאות החברתית; אולם המציאות אינה כזאת, לא בעמים זרים, ולצערנו גם לא בישראל; לכן הרשות השיפוטית אינה יכולה להתקיים על השופט בלבד, אלא היא זקוקה לשופטים ולשוטרים גם יחד, ועליהם מוטל לכפות את פסקי השופטים ועל כך אומרים חז"ל: "אם אין שוטר אין שופט".
לפי תפיסת אומות העולם, שיפוט וחינוך הם שני עולמות נפרדים; אין זה מתפקידו של השופט לחנך, כמו שאין בסמכותו של המחנך לשפוט. מבחינה מעשית, נבנה השופט מחורבנו של המחנך, וחינוך שנכשל מרחיב את גבולותיו של השיפוט. בחברה אידיאלית אין לשופט שטח פעולה, כי פעילותו קשורה קשר בל-יינתק עם הליקויים המוסריים והיחסים הפגומים בחברה האנושית. השופט בישראל תפקידו לא רק לדון בעובדות השליליות המוגמרות, אלא לדאוג שלא יהיה להן מקום בחברה. התורה אינה מסתפקת בשופטים החורצים את משפטם של הנידונים לפניהם, אלא שואפת בעיקר ליצור אווירה חברתית מוסרית נעלה כזו, שלא תאפשר שהחוקים והמשפטים יהיו לחם חוק הבא מדי יום לפני השופטים.
יהי רצון, שנזכה לשים עלינו שופטים, יראי מצווה, חוק, תורה ומוסר, שיידעו לכלכל מעשיהם בתבונה ועל-פי אמות מוסר גבוהות, ובכך נזכה לחיים טובים והוגנים יותר. ובנימה אישית - יהי רצון ששוטרי ישראל יהיו מובטלים מעבודתם, ושנזכה לחיות באושר ובשלווה, ברוגע ובנחת בארצנו.