|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

לא "רק" בן אדם

ראש השנה מלמד, שלהיות בן אדם פירושו להיות בעל יכולת עצומה ואחריות כבדה לא פחות. המשימה היא לאזן בין מעמדנו כנזר הבריאה לבין תפקידנו כמשרתי הבורא
08/09/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

אדם הוא המשרת החשוב ביותר של מלך מלכי המלכים. לכן הוא שולט בעולם, ומאידך-גיסא – לכן גם מוטלת עליו אחריות כבדה. לצורך מילוי תפקיד זה ניתנו לו השכל וכוח הדיבור, ושימוש לרעה בהם יהווה פגיעה קשה באמון שניתן בו

אחד התירוצים השכיחים ביותר שאנו שומעים הוא "מה אתם רוצים ממני, אני רק בן אדם". ראש השנה הבא עלינו לטובה מלמדנו, שתירוץ זה רחוק מאוד מלהיות מספק, ולמעשה - האמת הפוכה לגמרי.

בתחילת ברכת הזכרונות, אחת משלוש הברכות הייחודיות לתפילת מוסף של ראש השנה, אנו אומרים: "זה היום תחילת מעשיך, זיכרון ליום ראשון". כלומר: זהו היום בו נברא העולם. אך אם נעיין בחז"ל נראה, שאמירה זו אינה מדויקת.

מחלוקת ידועה היא בין חכמינו מתי נברא העולם - בחודש תשרי או בחודש ניסן. ר' אליעזר הוא הסבור שהעולם נברא בחודש תשרי, אך אם נבדוק היטב נגלה - שגם לשיטתו הבריאה התחילה בחודש אלול. היום הראשון לבריאה היה כ"ה אלול, ואילו א' בתשרי היה בעצם היום השישי. מדוע, אם כן, אומר ר' אליעזר שהעולם נברא בתשרי? ומדוע בתפילה אנו חוזרים על אותה אמירה?

התשובה פשוטה: משום שבא' בתשרי נברא האדם הראשון. האדם לא היה רק סוף הבריאה או פסגתה; הוא גם יסודה של הבריאה ועצם מהותה. היום בו נברא האדם, הוא היום בו נברא העולם. אלמלא האדם - אין כל חשיבות לעולם, אין כל חשיבות לכל אשר נברא לפניו. האור והחושך, השמים והארץ, העצים והעשבים, החיות והעופות, הדגים והרמשים - כולם נחשבים כאין וכאפס בלא האדם.

כאשר ברא הקדוש ברוך הוא את האדם, הוא קבע בצורה הברורה ביותר שזהו היצור השליט בעולם. כל הבריאה הועמדה תחת חסותו, כל הבריאה הועמדה למילוי צרכיו. למעשה כמעט ולא הוטלו על האדם מגבלות כלשהן בשימושו בכל הברואים. על אדם הראשון נאסר לאכול בשר, אך אפילו איסור זה נעלם כעבור עשרה דורות, בימי נח. כמו-כן נאסרה עליו האכילה מעץ הדעת ומעץ החיים, אך מובן שאין המדובר בעצים פיזיים אלא במגבלות רוחניות.

מי שאינו יהודי, יכול לעשות בעולם כמעט ככל העולה על רוחו, למעט האיסורים שבשבע מצוות בני נח: אסור לו לרצוח, אסור לו לגזול, אסור לו לקחת את אשת רעהו, אסור לו לאכול אבר מן החי. זהו. כל השאר - מותר.

מדוע החופש המופלג הזה? האם זה משום שהאדם הוא היצור התבוני ביותר בעולם? לא. התבונה הזאת היא אמצעי ולא מטרה. חוץ מזה, ההיסטוריה האנושית עולה על גדותיה במקרים בהם השתמש האדם באותה תבונה כדי לפגוע בעצמו, בבני אדם אחרים ובבריאה כולה.

התשובה נעוצה בעצם תפקידו של האדם בעולם הזה. תפקידו הוא לעבוד את ה'. בלא נתינים - אין מלוכה; ומלכות ה' בעולם באה לידי ביטוי בכך שבני האדם עובדים אותו. חז"ל תמצתו זאת היטב במשנה האחרונה של פרקי אבות: "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, לא ברא אלא לכבודו". לכן, אם אין אדם בעולם - אין טעם לכל הבריאה. ולכן, כהשלמה לכך, כל הבריאה עומדת לרשותו של האדם, כדי שיוכל למלא את ייעודו הנעלה.

לקביעה הזאת יש הן זכות והן חובה. משל למה הדבר דומה? לשר הבכיר ביותר העומד לפני המלך. מצד אחד, יש לו זכויות וכבוד וכסף והשפעה. מצד שני, הוא מחויב בנאמנות מוחלטת למלך, וכל מעשה קטן של חוסר נאמנות יהווה בגידה שעונשה החמור בצידה.

כך גם האדם בעולם הזה. הוא המשרת החשוב ביותר של מלך מלכי המלכים. לכן הוא שולט בעולם, ומאידך-גיסא - לכן גם מוטלת עליו אחריות כבדה. לצורך מילוי תפקיד זה ניתנו לו השכל וכוח הדיבור, ושימוש לרעה בהם יהווה פגיעה קשה באמון שניתן בו.

לחשיבות זו של האדם יש גם צד מסוכן: גאווה. יכול האדם לומר בליבו: הכל נתון למרותי, אני עומד בראש הבריאה, ה' זקוק לי כדי שימלוך על העולם. מכאן, קצרה הדרך ליהירות הרסנית ואפילו לתפישה מוטעית כאילו המשרת (האדם) הוא בעצם המלך.

בשל סכנה זו קובע הרמב"ם, שהמידה היחידה ממנה יש להתרחק ככל הניתן עד לקצה השני היא הגאווה. כידוע, הרמב"ם פוסק שבכל מידה יש לבחור את שביל הזהב: לא להיות פזרן ולא להיות קמצן אלא נדיב, לא למהר לכעוס ולא להיות כאסקופה הנדרסת אלא להגיב במתינות, וכך הלאה. רק על הגאווה הוא אומר, שיש להרחיק ממנה אל הענווה ככל שניתן. ומדוע? משום שעצם חיי האדם בעולם עלולים להוביל אותו לגאווה שתוביל לכפירה.

האיזון בין השניים אינו פשוט. ר' שמחה בונים מפשיסחא, מגדולי החסידות, היה אומר: "כל אדם צריך להחזיק בכיסו שני פתקים. על הפתק האחד יכתוב 'בשבילי נברא העולם' ועל האחר יכתוב 'ואנכי עפר ואפר'. חוכמה גדולה היא לדעת להסתכל בפתק המתאים בזמן המתאים".

מצד אחד, האדם הוא נזר הבריאה, צלם אלקים, הסיבה לקיומו של העולם. מצד שני, ביחס לקדוש ברוך הוא - הוא עפר ואפר, ואולי אפילו זה לא. עליו לדעת מתי להרגיש את הכבוד והאחריות הנובעים מן הפתק הראשון, ומתי לזכור את הפתק השני.

נחזור לפיסקה בה פתחנו. אנחנו לא "רק" בני אדם; אנחנו בני אדם. יש לנו שכל, יש לנו תבונה, יש לנו צלם אלקים, יש לנו יכולת דיבור. ועם כל אלו - באה גם האחריות. את הלקח הזה עלינו לקחת איתנו לכל השנה החדשה.

תאריך:  08/09/2010   |   עודכן:  08/09/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא "רק" בן אדם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גילוי האמת הנוראה
8/09/10 10:36
2
הילאי
12/09/10 08:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בקרב מרבית האוכלוסיה החילונית בארץ לוח השנה העברי הוא בבחינת נעלם אחד גדול. משאל מקרי בקרב עשרה נשאלים ברחוב יעלה, מן הסתם, שרובם המכריע, אם לא כולם, אינם מסוגלים לנקוב בתאריך העברי של אותו יום, כשחייהם מתנהלים אך ורק על-פי הלוח הגרגוריאני המקובל בעולם הרחב.
08/09/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בסוף אוגוסט, בדמדומים כתומים של סוף יום, ראיתי אותה מוטלת: פצועה, שותתת, מדדה, משוטטת. ילדה עברה והתכופפה, להחיות אותה, לעופפה. יונה פצועה, שסועה, מרוטת נוצות.
08/09/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
לפי סיפור "בן אלמוות" שמופיע אצל הרודוטוס, סולון החכם, שנחשב לגדול המחוקקים של אתונה, נשאל על-ידי מלך לודי מפואר ורב-עוצמה בשם קרויסוס: מיהו האדם המאושר עלי אדמות? קל למפרשים להניח שקרויסוס ניסח את השאלה רק כדי שהוא בעצמו, האדם הדגול והמאושר שמגלם בנוכחותו המלכותית את כל הדברים שאדם לא מאושר היה רוצה להשיג אותם במקומו; אבל במקום התשובה המצופה, סולון סיפר לקרויסוס על איש אלמוני מאתונה שנלחם במלחמות וראה את בניו גדלים ונלחמים בתורם למען המדינה, ולבסוף הוא מת באושר ובשיבה טובה. למה הוא המאושר ולא המלך קרויסוס? ראשית, כי הוא חי חיים מלאים, נעימים ומספקים. ושנית – כי ידוע שהוא מת ושחייו לא גזלו ממנו את האושר שהיה מנת חלקו בימים האחרונים. מסופר בהמשך על-ידי הרודוטוס, שכורש מלך פרס, התחזק באותה תקופה ובסופו של דבר הביס את קרויסוס ולקח אותו בשבי. ואז קרויסוס הבין שאדם אינו יכול להיות מאושר כל עוד הוא חי כשהוא עיוור לגבי ההמשך של כל מה שהוא נשען עליו כל חייו.
08/09/2010  |  גלעד זליבנסקי  |   מאמרים
אני מקבל באופן שוטף את העידכונים השוטפים ששולחים השר וחברי הכנסת של "הבית היהודי", בהם הם סוקרים את פעילותם הציבורית בכנסת ובממשלה, תוך ציון הישגיהם המרובים. לצערי, לאחר קריאה של מלל ארוך ומייגע מצד שלושתם, אני מגיע למסקנה שהם עוסקים בזוטות אם לא למטה מזה.
07/09/2010  |  ניסן יואלי  |   מאמרים
ככול שאני מתוודע מבשרי יותר ויותר למערכת החינוך, כך אני למד עד כמה חסרת תקנה היא. מה שמדכא הוא שהפעם באמת יש שר חינוך שיודע מה צריך לעשות, והוא אחד משרי החינוך היעילים והמוכשרים שהיו במערכת. הוא נכנס לתפקידו במרץ ובכוונות טובות, אך השינויים איטיים, והתוצאות לפי שעה מעטות מידי. יש אפילו יוזמות מקומיות שמעוררות תקווה, אך הן בודדות מידי. לצערי, כפי שכבר כתב כאן לפני אברהם (פריצי) פריד, משרד החינוך מהמנכ"ל ועד ראשי האגפים הוא אוסף פקידים אפור, חסר חזון וחסר מנהיגות, אשר קובר כול יוזמה תחת ביורוקרטיה וועדות אינסופיות, שרק מסלימות את המצב הקיים תוך שהן מוסיפות עליו עוד ועוד אבני רחיים.
07/09/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il