|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הגאנט המשוגע

על הקשר בין ניהול פרויקטים בסביבה מרובת אילוצים לתיאטרון פלייבק שיכול לחולל בקרב כל אחד מאתנו שינוי
13/09/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
רון גדניר [צילום: יח"צ]

"האקסל הוא ידידו הטוב ביותר של האדם", אמר לי פעם מנהל פרויקט שנהג לסדר את משימות הצוות שלו עמודות עמודות על גבי גיליון אקסל שהיה כל כך משוכלל שמיקרוסופט עצמם היו יכולים לבוא ללמוד על יכולות הכלי. קיבוצים, טבלאות ציר, גרפים מתעדכנים בלחיצת כפתור ומסתנכרנים עם תרשים הגאנט. ותרשים הגאנט, עולם ומלואו של סכימת עיכובים בפרויקט, סמיילים ירוקים, צהובים או אדומים בהתאם לגודל האיחור ומה לא. הפרויקט עלה לאוויר באיחור של שנה.

ניהול פרויקט בסביבה עסקית מרובת משתנים זה עסק הרבה יותר מורכב מטכניקת ניהול פרויקטים וממה שמשתקף בלוחות הזמנים והמשאבים שבגאנט. מאפיינים חשובים נוספים הם ערוצי תקשורת טובים עם הצוות, הלקוח והמנהלים, זרימת מידע שוטפת, קשב ופוקוס על מטרות העל של הפרויקט. באופן מפתיע, דווקא בעולם תיאטרון הפלייבק שכל כך רחוק מהעולם העסקי המדויק והאנליטי נמצאות מיומנויות שבאות לידי ביטוי באופן יומיומי בעולם העסקים.

תיאטרון פלייבק הוא תיאטרון הנסמך על אומנות האימפרוביזציה, בו צוות שחקנים ומוסיקאים לוקח סיפור אישי שאחד המשתתפים בקהל מספר והופך אותו בן רגע, ללא תיאום, לסצנה על הבמה שמחיה את הסיפור ואת הלב הרגשי שלו (Playing back the story). לאחר שהסיפור סופר, עומדים השחקנים, כל אחד מעבד את הסיפור באופן אישי, מביטים בעיניים אחד של השני ויוצאים להרפתקה משותפת של שיקוף הסיפור מבלי לדעת מה בדיוק הולך לקרות, מי יאמר מה, ומה התזמון הנכון להגיע לשיא.

חוויית ניהול פרויקט מורכב דומה מאוד לחוויה שעוברים השחקנים בסצנת פלייבק. הגאנט שעומד יפה ומושלם מספר את סיפור הפרויקט כפי שהוא אומר להתנהל. בדומה, צוות השחקנים שמע את הסיפור. רצף האירועים ברור, חוויית המספר ברורה והעובדות גלויות לכולם. ואז השחקן הראשון יוצא לדרך ומביא יוזמה מפתיעה. לו היו מתנהלים פרויקטים לפי התכנון שלהם בדיוק, לא היה צורך במנהלי פרויקטים. הם היו יכולים לסיים את עבודתם בכתיבת הגאנט ולפרוש לתכנון הפרויקט המושלם הבא. אבל בפרויקט עצמו הרוח נושבת לכיוונים שונים בתזמונים משונים. אינטרסים מתנגשים, עומס עבודה, סיבוך מוגזם, חריגה מהתכולה, מחסור במשאבים. כל אלה הם חלק מהסיטואציות הבלתי צפויות שמנהל הפרויקט נתקל בהן ונדרש לתמרן.

המנהלים הטובים באמת הם אלה שיש בהם גם רגישות והקשבה, ולא בכדי. כאשר מתעורר משבר (וזה הרי בלתי נמנע!) יש להגיב אליו ולא להיבהל ממנו, ולהתייחס אליו כאל נתון במכלול הפרמטרים המתקיימים בפרויקט. המנהל צריך להתבונן בנעשה, לצפות את המגמות השונות בפרויקט מצד הצוות שלו ומצד הלקוח, ולהגיב, לעיתים פרויקטיבית ולעיתים תוך כדי מקרה, באופן שינתב את הפרויקט בצורה המיטבית לעבר היעד ויחזיק אותו באוויר.

שחקן הפלייבק מסתכל על המתחולל על הבמה. במידה והוא מרגיש שהשחקנים לוקחים את הסצנה למקום אחר, מחוץ לגבולות הסיפור (out of scope!), הוא נכנס ומכוון את הסצנה למקום הנכון. המספר (הלקוח) מרוצה.

המאפיין המשמעותי ביותר של חווית ההשתתפות בסצנה הוא שהכול קורה כאן ועכשיו, אך תמיד לאור הסיפור שזה עתה נשמע (מטרות העל של הפרויקט). השחקנים יכולים ליצור יוזמה חדשה (שינוי גישה, חשיבה מחוץ לקופסא, פתרונות אלטרנטיביים), להצטרף ליוזמה קיימת (תגבור משאבים) או להתבונן ולחכות שיידרשו שינוי או הצטרפות (בקרה).

בשביל שסצנת אלתור תקבל תוקף, תשקף מציאות ותהיה אמינה, חייבים השחקנים להגיד "כן!" לרעיונות שצצים על הבמה. זהו העיקרון הבסיסי. באותו אופן, מנהל הפרויקט צריך להתבונן בעיניים פקוחות על כל המתחולל, לקבל את הנתון ולהגיב לו.

גם אם מנהל יודע טוב מאוד בעצמו מה צריך לעשות ואיך, הוא לא יכול לעשות את זה לבד, ויש צורך בהקשבה לאחרים שנותנים נקודות מבט שונות שמרחיבות את ראיית העולם שלו. היחס לאנשי הפרויקט צריך להיות כמו חיילי שחמט ולא חיילי דמקה, במובן הזה שלא כולם זהים, אלא לכל אחד יש תפקיד שונה ויכולות אחרות.

הפרויקט מתנהל ימים על גבי ימים שמתגבשים למכלול אחיד של השגת מטרות ארגוניות ועסקיות. השתתפות בחוויית הפלייבק, באלתור סצנה המבוססת על סיפור, מפתחת כלים שימושיים בכל אחד מהימים של הפרויקט ועוזרת למקד את הפרויקט ולהשאיר אותו מוחזק ומנוהל בסביבה חיובית בה יש קשב ותגובה לכל דבר שמתרחש. הגאנט עדיין חייב להיות מתוכנן כהלכה, בקפידה ובפירוט, אבל הוא בלבד לא מספיק בשביל להנהיג פרויקט להצלחה.

בשביל שזה יקרה, המנהל צריך להיות נוכח, להיות ערני למתחולל ולהגיב. בסופו של דבר הסיפור המקורי מקבל שיקוף אמין לשביעות רצונו של המספר והפרויקט נותן מענה מספק לסיבות שלשמן הוא נולד, לשביעות רצונו של הלקוח.

שחקני תיאטרון הפלייבק של נילי לוברני-רולניק יכולים לחולל בקרב כל אחד מאתנו שינוי בפרשנות, בהתבוננות, בגישה לחיים. מי שחווה אותם מציגים את סיפורו - מבין.

צוות זה מורכב משחקנים ומוסיקאים בעלי הכשרה מקצועית באימפרוביזציה ותיאטרון פלייבק, לצד השכלה אקדמאית בתחומים כמו פסיכודרמה, חינוך, תקשורת, ניהול משאבי אנוש, מדע, אמנות, תיאטרון ומוזיקה. הצוות מתאים עצמו למקום, לסיטואציות ולנושאים שמעלה הקהל.

נילי פיתחה את שיטת 'פלייבק בחברות וארגונים' ומעבירה סדנאות שהיא מעבירה בארץ במוסדות בריאות, חברות היי-טק, בנקים וחברות מסחריות

הכותב, רון גדניר, הנו מנהל פרויקטים בכיר באגף הייעוץ של אורקל ישראל ושחקן באנסמבל הפלייבק הישראלי.
תאריך:  13/09/2010   |   עודכן:  13/09/2010
רון גדניר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאור הכישלון הגדול בתחום התקשורת במלחמה האחרונה, אחת המסקנות המתבקשות מהמלחמה הנוכחית היא הקמתו של חיל לוחמה תקשורתית בקונספט חדש.
13/09/2010  |  רוני אלוני סדובניק  |   מאמרים
השנה החדשה נפתחה בתחושה קשה מאוד, לאור חשיפת כתבת התחקיר של עיתון הארץ, שחשפה את מעשי השחיתות הקשים שבהם מעורבים פוליטיקאים ישראלים מכל הקשת הפוליטית. פרשת מרטין שלף, חשפה את תאוות הבצע והנהנתנות חסרת הגבולות של הפוליטיקאים הישראלים, וכן את מערכת היחסים המסועפת בין הון לשלטון בארץ, שמעוותת כיום את החזון הציוני של מדינת ישראל, שהגשמתו לקחה לעם היהודי אלפיים שנה. פוליטיקה שנשלטת על-ידי אינטרסים צרים של בעלי הון עבריינים, שהקשר שלהם ליהדות הוא רק מקרי ומשמש אותם רק להגשמת האינטרסים הכלכליים שלהם, היא פוליטיקה שמנוגדת לחלוטין לחזון הצדק והשוויון, שבעבורו נדדו אבותינו למדינה הקטנה הזאת, ולכן הגיעה הזמן שהאזרחים, יתאגדו, יפסיקו לשתוק ויענישו את הפוליטיקאים ואנשי הציבור, שבגדו באמון שניתן להם.
13/09/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ככה בדיוק נהג המשגיח שפגשתי באחד מהמלונות באילת, שהתעקש להקדים את תפילת המנחה בשבת כדי שיוכל לישון ברצף עד למוצאי שבת. המנחה הוקדמה והמשגיח הרגיע אותי בסיסמא "כשאני בשטח כולם במתח".
13/09/2010  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
לאנשי השמאל יש מנהג קבוע. כל פעם שאולי מסתמן סיכוי כלשהו להתקדמות מדינית עם הפלסטינים, הם מיד מזכירים לממשלה המכהנת שרוב העם כבר החליט שהוא רוצה בפתרון שתי מדינות.
13/09/2010  |  יוני אריאל  |   מאמרים
בווידוי של יום הכיפורים אומרים בלשון יחיד: "חטאתי עוויתי פשעתי", וכדי לסמל את האחריות האישית של האדם על אלה ממעשיו שגרמו לתקלה או לקטטה הוא מכה על חזו. ספקנים שאינם בטוחים כי אדם שיסודו מעפר וסופו לעפר מקדיש מעט הזמן המוקצה לו בעיון באחריותו האישית לאיזו רעה שבאה לעולם, הנציחו את האמירה כי יותר משאדם מכה על חזהו שלו הוא מכה על חזה זולתו. אסור כמובן להכליל. יש צדיקים יסוד-עולם המעמיסים על כתפיהם אחריות אישית למחדלים שיצאו מתחת לידם, אולם הם בטלים בשישים אומרים הספקנים, ובספקות - הולכים אחר הרוב. משום כך, ובעיקר מפני שחששו לגורלו של עולם בו האחר הוא האחראי הראשי לכל מדווי העולם, מעיוות הדין ועד למדקרות חרב המלחמות, מעשיית הון ולא במשפט ועד להפיכת בני האדם לכלים ולאמצעים שלא באו לעולם אלא כדי להיטיב עם המנצלים אותם, קבעו בשמים על מפת הדרכים של השנה את יום הכיפורים שעיקר עניינו הוא לרכז את כל ילודי האישה סביב להכרה כי צדיק אין בארץ אשר יעשה הטוב ולא יחטא. על כן נותנים לו יום אחד בשנה להודות כי הוא אישית חטא והוא אישית צריך לנקות עצמו מכתם בו הכתים עצמו ולהתחיל מחדש פטור מעונשו של עוון. יום כיפור הוא אפוא יום אישי מאוד. הכל אומנם עומדים צפופים בהיכל ופעמים גם המבוא לבית הכנסת דחוס מרוב הבאים להתייחד בציבור עם הנגינה של "קול נדרי" ואפילו יש בתי כנסיות שהכיכר שבפתחם מלאה, אפילו אין הבאים יכולים לשמוע את בעל התפילה, אבל כל אדם עומד לבדו בתוך הקהל מול אלוהיו או מול עצמו ועושה חשבון נפשו שלו יום אחד בשנה.
13/09/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il