|   15:07:40
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חולצת הבטן המופשלת

היא הגיעה מצרפת ביום קיץ חם בשנת 1963, הסתובבה לה בין שורות הגפן בחולצתה המופשלת כחום היום; קלרה היה שמה ונודעה כגרושתו היהודייה של הסופר והפוליטיקאי המפורסם אנדרֵה מלרו על אישה-אישה, תרבותית בנשמה, שניבאה כי יבוא יום ואהיה סופר
22/09/2010  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות
זכרונות מתוקים מקיץ חמים... [צילום אילוסטרציה: AP]

קלרה מאלרו. האישה והאגדה

היא הסתובבה לה בין שורות הגפן בחולצתה המופשלת כחום היום, צחקקה עם הבוצרים, ועוד רגע הייתה מסירה גם את חולצתה, כמו שראתה אצל המתנדבות הצרפתיות הצעירות

בקיץ המתוק של 1963 עמדתי ובצרתי בכרם הענבים של הקיבוץ, שעה שבמשעול העולה בין הכרמים אל סוכת האריזה טיפסה בניחותא מלכותית מכונית שחורה וארוכה של הקורפוס הדיפלומטי. המכונית דמוית-הלימוזינה עצרה לפני סככת האריזה ומתוכה יצאה לה, בהילוך זריז, תיירת צרפתייה, כשחולצת הבטן שלה מופשלת לה עד מעל לטבורה. תכיר, אמרה לי אמי שליוותה אותה, זוהי קלרה מאלרו. וכך נפתח פרק קצר אך מרתק בתולדות ביקורי הַחוּצָנים מהעולם הגדול בקיבוצנו הפְרַנקוֹפוֹני, ובתולדות משפחתנו.

קלרה מאלֶרוֹ, גרושתו היהודייה של הסופר והפוליטיקאי המפורסם אנדרֵה מלרו, מצאה חן בעיניי מהרגע הראשון. אישה לא צעירה, אבל כזו שמצפצפת על מגבלות הגיל ועל חובת ההתנהגות ההגונה. היא הסתובבה לה בין שורות הגפן בחולצתה המופשלת כחום היום, צחקקה עם הבוצרים, ועוד רגע הייתה מסירה גם את חולצתה, כמו שראתה אצל המתנדבות הצרפתיות הצעירות. קלרה גולדשמידט, יהודייה מגרמניה, קומוניסטית מסורה, לוחמת דגולה במלחמת ספרד, האישה שעשתה במו ידיה את אנדרה מאלרו הגדול, השתובבה בביקוריה אצלנו ממש כמו נערה.

שליחותה העיתונאית לארץ, הפכה לידידות הדוקה ורבת שנים עם אבא-אימא פורת שבעין החורש. אבא לימד אותה לאחוז במבצרה, לנקות מהאשכול של 'פנינת עין החורש' את הגרגרים הבאושים, ולהניח את האשכול בזהירי-זהירות על המגש. והיא, כתלמידה מסורה, קשקשה איתו בצרפתית על גדולי הרוח, המחזאים והסופרים הידועים של ארצה, ומדי פעם חילצה עינב סרבן שמצא את דרכו אל מפתח חולצתה הנדיב. מילא אני, יכולתי לבלוע את המראה של הגנדרנית המתבגרת בהנאה אירונית. אבל אבא? אני מניח שלא התפניתי מספיק אז, בשנה הרחוקה והמתוקה ההיא, לעקוב אחר אשת העגבים המיוזעת ההיא, מי שהייתה אשתו של שר התרבות הצרפתי וממקורביו הכי קרובים של הגנרל דה-גול. חבל, כמה חבל, שלא הייתי פתוח אז לחזיון המרהיב ההוא.

ובערבים, בתום ארוחת הערב בחדר האוכל המהביל, כינסה אימא סלון אינטלקטואלי אמיתי על המרפסת שלנו. כל הפרנקופונים והפרנקופילים המקומיים הוזעקו לקפה ולעוגה, ובאו כמובן כולם. איש לא התחמק. שמעה של קלרה מאלרו, שבאה לעשות כתבה על הקיבוץ, יצא למרחוק. פעם בשבוע הייתה מגיעה הלימוזינה החשאית של השגריר ונספח התרבות היה מסתודד עם קלרה ועם אימא. אני הייתי יושב בפינת המרפסת, מתחבא מאחורי הבת הפעוטה שלנו, אבל סוקר בקפדנות את חמודותיה של הצרפתייה המזדקנת שנחתה אצלנו ממש כמו עב"ם. והיא זהרה בערבי הקיץ ההוא, בזוהר אירופי ופריסאי אמיתי. לימים סיפרה לי אימא, שהיא הבחינה כנראה במבטיי החקרניים. ואף על-פי שהייתי אז רק איש צעיר המכלה ימיו בכרמי הקיבוץ, קלרה אמרה לאמי בביטחון, שהמבט הרציני שבעיניי מבטיח נאמנה שאני אהיה סופר! או לפחות עיתונאי ידוע או מבקר מפורסם... ואני למדתי אז היטב את לקחיי מהיהודייה החכמה ההיא. לחולצת הבטן המופשלת שלה, ממש עד הטבור, לא היה כלום עם תבונתה, עינה החודרת וחושיה המחודדים.

קלרה מאלרו שבה אלינו לאחר כמה שנים לביקור נוסף. אבא נפטר בינתיים, נולדו לנו עוד ילדים, דירתה של אימא שופצה והתרחבה, אבל השמחה העליזה של ביקורה הראשון לא חזרה. הכרמים הוותיקים שלנו נעקרו בינתיים, ובהם גם 'פנינת עין החורש', בבת-עינם של כורמינו המסורים. הפעם היא הקדישה את ביקורה לבחינת מצבה של האישה בקיבוץ. אף אחת מאורחותיה שאימא זימנה, לא דיברה אז על פמיניזם, לא בעברית בקיבוץ, וגם לא בצרפתית על המרפסת. היא הקדימה את חברותינו הלוחמניות בעשור שנים ויותר. היא התגעגעה לבציר הענבים עם שחר, לעגלות עמוסות החברים שהיו יוצאות אל הכרמים עוד לפני עליית החמה. והיא גם התגעגעה לאבא ולשיחתו החכמה. פיצינו אותה על אלה ברחצה בבריכה החדשה שלנו. שם יכולה הייתה להפשיל כל מה שרצתה. הפריסאית המפונקת ניהלה מלחמת חורמה נגד ההזדקנות. והיא נחרדה ממש ממראן הכפרי הגס והלא מטופח של הנשים המשוחררות בקיבוץ.

חושקים מאוד בקלרה

הגדוּלָה והידוּענוּת נגעו גם בנו. בחדר הקטן של הוריי, בקיץ הרחוק ההוא, הושטה אליהם, ובעקיפין גם אלי, כף יד מטופחת, של יהודייה צרפתייה המסרבת להזדקן, שהייתה חלק מההיסטוריה של צרפת בימיה הקשים והגאים

אמי האריכה ימים רבים לאחר פטירתה של קלרה מאלרו בשנת 1982. נספח התרבות מהשגרירות הצרפתית, שהחליק אלינו במכונית השרד שלו, בישר לאימא על פטירתה, כנראה לפי רשימה שהוכנה בשגרירות. הוא הביא איתו קטעי עיתונות שסיפרו על קלרה, ולפתע הבחנו שהיא הייתה ממש חתיכת היסטוריה צרפתית, היא נולדה בשנת 1897, והייתה בת 85 במותה. תמונותיה, מסעותיה עם אנדרה מאלרו ובלעדיו, התייצבותה בראש מאבקים ציבוריים, אהדתה החמה לישראל ולקיבוץ, כל אלה נמרחו בעיתונים הצרפתיים, מסביב לדיוקנאות שלה. כמובן שתמונתה בעת הבציר, מנופפת במַבְצֵרָה שאבא נתן לה, ומגלה יותר מטפח בשסעי חולצתה המופשלת, הייתה התמונה שהתחבבה עלינו יותר מכולן.

הנספח סיפר לאימא שיש התעניינות גדולה בצרפת בחייה של קלרה. ויש סופרים צעירים שחושקים בכתיבת ביוגרפיה על חייה הצבעוניים. ובאמת יצאו כמה שנים ואימא קיבלה פנייה מסופר צרפתי, כריסטיאן דה-ברטילט שמו, שתתכונן לספר לו על קלרה. והוא הגיע ארצה ממש כמו שהבטיח ואימא נסעה אליו למלון בתל אביב, ואחר-כך הוא בא גם אלינו. הוא צילם ללא הרף ואני כמובן שלא הבנתי אף מילה מהצרפתית שלו. אנגלית הוא לא רצה לדבר ועד מהרה פג ענייני בו. אבל האיש הבטיח וקיים. ובשנת 1985 הוא שלח אלינו עותק מהביוגרפיה רבת העמודים שכתב על קלרה. אימא אמרה בסלידה קלה, שהוא בוודאי חי איתה ממש בשנותיה האחרונות. כמו שנהוג בבוהמה הצרפתית. וד"ר אלי בן גל ההיסטוריון מקיבוץ ברעם העיד על כך מקרוב, וכמו שנהגו ז'אן פול סארטר וסימון דה בובואר, שלקחו להם, באחרית ימיהם, מאהב ומאהבת צעירים, יהודים כמובן, מתוך פזילה מכאיבה, אל הביוגרפיות העתידיות שלהם.

כך או כך, לאחר שאימא נפטרה, בשנת 2004, שגיתי ונפטרתי גם מכרך הביוגרפיה של קלרה מאלרו. ההקדשה הנלהבת שכתב כריסטיאן דה ברטילט לאמי לא דיברה אלי. וסילקתי את הספר עם שאר ספרים מיותרים מבית הוריי. אבל עם חלוף השנים התחלתי להתגעגע אל ההרפתקה הקיצית ההיא, של הקיץ המתוק של 1963, ואל חולצת הבטן המופשלת, ואל השובבות לוקחת הלב של היהודייה הפריסאית. בתה, קונסטאנס, כמדומני עדיין איתנו, אבל אין לנו שום קשר. וכל בוקר, כשאני יושב אל המחשב, אני עוצר בעצמי שלא לנסח מכתב נוסטלגי אל הסופר כריסטיאן דה ברטילט, או אל המו"ל שלו, הוצאת פרין הפריסאית, ובו לבקש עותק מהספר. כך וכך, אני בנה של הגברת לולה פורת, שנתקשרה מאוד אל מאדאם קלרה מאלרו, והיא אף מוזכרת בספרו של דה ברטילט, ותמונותיה עם משפחתה בקיבוץ, ועם הגברת מאלרו נדפסו בנספח של הספר. ובכן, בשל סיבות של נוסטלגיה, זיכרון וגעגועים, האם תואילו לשלוח אלי עותק? כתובתי היא...

כן, גם אני יכול להיאנח אנחת קשישים מגועגעת. הגדוּלָה והידוּענוּת נגעו גם בנו. בחדר הקטן של הוריי, בקיץ הרחוק ההוא, הושטה אליהם, ובעקיפין גם אלי, כף יד מטופחת, של יהודייה צרפתייה המסרבת להזדקן, שהייתה חלק מההיסטוריה של צרפת בימיה הקשים והגאים. אותה אישה נועזת ושובבה, פריט מוכר מהימים המפוארים של שלטון דה-גול. פוליטיקאים רבים בארץ, עיתונאים מלחכי פנכה וסתם אנשי ציבור, יצאו אז מגדרם לגעת בתהילה החולפת של הגנרל ארוך החוטם. אבל היא בחרה דווקא באמי, ובאבי, ובקיבוץ שלנו, ובכרם המטופח שלנו. ובצעיר המבולבל היושב מולה וחורת בזיכרונו את סיפור הביקור. והיא אפילו התפנתה להבחין במבט ההוא, ולנבא לאיש הצעיר, שיבוא יום והוא יכתוב את הדברים הללו לזיכרון.

תאריך:  22/09/2010   |   עודכן:  22/09/2010
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חולצת הבטן המופשלת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
22/09/10 12:08
2
ברוכין
22/09/10 16:05
3
איתן ק..
23/09/10 03:46
4
אורנה רב-הון
23/11/10 12:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחת לכמה זמן משחרר המיעוט האנטי-ציוני הצעקני איזשהו ספין שנועד לבלבל את הציבור ולשמר את הריחוק האידיאולוגי המדומה בין מה שקרוי בטעות שמאל וימין בישראל. כך היה כשהם חתמו על עצומה נגד הופעה בהיכל התרבות באריאל, וכך הוא הוויכוח על המשך הקפאת ההתנחלויות. האנטי-ציונים הצליחו לגרום לאלו המגדירים עצמם ציונים "שמאלנים" התניה פבלובית - בכל פעם שמזכירים מתנחלים, הם צריכים לנבוח. כל זאת למרות שגם הם כבר יודעים כי אפילו מסירת כל שטחי יהודה ושומרון לאבו-מאזן לא תביא לשלום.
22/09/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
מכר שלי, טיפוס אוהב שלום ורודף שלום, יזם והדפיס לקראת חג הסוכות פוסטר ובו תמונותיהם של 18 רבנים. משפחות דתיות רבות נוהגות לקשט את סוכותיהן בדיוקנותיהם של גדולי ישראל כבחירתם. ידידי התמים ריכז אפוא בפוסטר אחד תמונות של זצ"לים רבים מכל הגוונים והזרמים. הרב קוק הציוני וממש מתחתיו הרבי מסאטמר האנטי-ציוני, הרבי מלובביטש החב"דניק בצד החזון-אי"ש הליטאי. ולא נפקד מקומם של החפץ חיים והרב אלחנן וסרמן, הרב יוסף דב סולובייצ'יק והבן איש חי. ספרדים ואשכנזים, חרדים וציונים, מהארץ ומהתפוצות. כולם גדולי ישראל במאתיים השנים האחרונות. הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד.
22/09/2010  |  אורי אורבך  |   מאמרים
למרות שאנו רגילים לברך זה את זה בכל חג במילים "חג שמח", סוכות הוא החג היחיד בו מצווה אותנו התורה על שמחה: "ושמחת בחגך והיית אך שמח", נאמר עליו. השמחה מתאפשרת משום שחג הסוכות חל בסיומה של העונה החקלאית (ולכן הוא קרוי גם חג האסיף), בו יכולים החקלאי ומשפחתו ליהנות מפרי עמלם ולשמוח בו.
22/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מה חסר ומה החיסרון בספר?
22/09/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
הדרג המדיני בירושלים צריך להיות מודאג מההתבטאויות האחרונות של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בהגיעו אמש למרכז האו"ם בניו-יורק להשתתפות בדיוני העצרת הכללית ה-65. התבטאויותיו היו מתנשאות ובעלות גוון שחצני. למרות שהוא נכח במקום בעל חשיבות עולמית שבו יש רגישות לכל מילה שנאמרת.
22/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il