|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

דרשת השבת - פרשת לך לך

פרשת לך לך מהווה הצעד הראשון לקיומנו כעם ישראל, בציווי פשוט שציוה אלהים על אברהם אבינו, כל-כך פשוט, אבל כל-כך חשוב, לכן חשוב גם להבין את בסיסה של הפרשה
15/10/2010  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

אַב-רָם
אַחֲרֵי דּוֹר הַמַּבּוּל וְאַחֲרֵי נֹחַ
צִוָּה אוֹתָנוּ הָאֵל לֹא לִשְׁכּוֹחַ
לִזְכּוֹר כִּי בְּמַעֲשֵׂינוּ אָנוּ נִבָּחֵן
לֹא לְעַוֵּת דִּין כְּדֵי לָשֵׂאת חֶן

כִּי גַּם הָאֲכִילָה מְעֵץ הַדַּעַת
לֹא הָיָה בָּהּ לְלַמֵּד אָדָם דַּעַת
עַד אֲשֶׁר נִמְצָא הָאִישׁ מֵאֲרָם
שֶׁגִּלָּה אֱלֹהִים וְהָיָה אַב-רָם

גַּם אַב-רָם לֹא הָיָה מֻשְׁלָם
עַד שֶׁכָּרַת עִם אֵל בְּרִית עוֹלָם
אָז שַׂם הַבְּרִית בְּגוּפוֹ, וּלְיָמִים
הָיָה אַבְרָהָם אַב הָמוֹן גּוֹיִים

וְאַף עַל פִּי כֵן אַבְרָהָם, אָבִינוּ
וְאָנוּ בָּנָיו כִּי אֱלֹהָיו אֱלֹהֵינוּ


התשתית האנושית שממנה צמח ישראל

אנחנו רואים באברהם אבינו על-אף כינויו "אב המון גויים". כלומר אבי עמים רבים לפי הפירוש המקובל של המלה גויים הם כל צאצאיו כולל אלה של יעקב שנקרא שמו ישראל, שעתידים להיות עם, כאחד מן העמים שנולדו לאברהם מבניו ומצאצאיו. התהוות בני ישראל לעם תהיה כאשר יתקימו התנאים העושים קבוצת אנשים לעם. בשלב זה של הכתוב בספר בראשית טרם נולד יעקב אבינו הוא ישראל. מבפרשת נח למדנו לדעת כי אברהם וצאצאיו הם צאצאים של שם בנו הראשון של נח., כי מבני נח יצאו כל העמים הרבים ביבשות השונות בעולם הזה.

אנו יודעים היום כפי שידענו עוד בראשית התהוותו של עמנו, כי רוב האנושית לא קבל את האמונה באל אחד שאברהם בקש להקנותה לצאצאיו ולכל צאצאי בני נח. חלק גדול ועצום של האנושות שמונים בימינו מיליארדים של בני אדם, (סינים, הודים, אפריקנים ואחרים) אינם מהווים נושא שבו ידון החומש בעיקר החל מאברהם עד יהושע. ברם אנחנו יודעים כי העמים הַשֵּׁמִיִים צאצאי שֵׁם כוללים את עם ישראל שהם מיוחסים לבני עֵבֶר, ולכן הם העם העברי, אף על-פי שהכינוי הזה מיוחס לאברהם שבא מעבר לנהר הפרת לארץ כנען-שעתידה להיות ארץ ישראל. צאצאי חָם שם שמרמז על חוֹם השמש, הם כפי הנראה צאצאי יבשת אפריקה שֶׁשֶּׁזָפַתְהָ השמש. צאצאי יֶפֶת הם כפי הנראה כל יתר בני האדם שביבשות כדור הארץ חלוקה זו יש לה יסוד בפרשת נח . (ראה נח סוף פרק י' ופרק י"א) פרשתנו וכל אשר יבוא אחריה מתרכזים באזורנו ובעמי אזור זה. שוב אין חוזרים להזכיר עמים אחרים ותולדותיהם, דבר כלשעצמו חשוב ומעניין, אלא שאנחנו מכאן ואילך עניננו בעם ישראל והתפתחותו ובכל המתרחש סביבו ואתו.


עקרונות היסוד לפיהם קם עם ישראל

עקרונות היסוד המהוים את הַמָּסָד לקיומו הנצחי של עם ישראל נֶהֱגוּ על-ידי אברהם אבינו ועל בסיס עקרונות אלו הופיע משה וחקק אותם כחוקים החקוקים בסלע לנצח לשם ישראל ולדורותיו. היסוד הראשון היא האמונה באל אחד באלהים, שלא היה אלהים לפניו ואין אלהים אחריו.

העיקרון השני הוא התשתית המיוסדת על החוקים והמשפטים לעשית צדק ועל השויון בין בני האדם. (בשונה ממה שהי בדור המבול ,הוא דור הַפְלָגָה) הדגש הוא, על טֹהַר הַמִּדּוֹת. העיקרון השלישי הוא, כִּבּוּד זכויות הזולת אזרח גר או תושב, כיבוד של ממש ולא העמדת פנים כמו שנוהגים רוב אלה בימינו המפריחים סיסמא זו כדי להתפרסם ולטפס ולעלות על כתפי הסובלים ממש מאפליה. אברהם הראה לנו איך להגן על זולתו, במקרה זה היה זה בן אחיו לוט.

בעניין זה נאמר: וַיֵּחָלֵק (רדף אותם בשני ראשים) עליהם לילה הוא ועבדיו ויכם וירדפם עד חובה אשר משמאל לדמשק.(יד/מז) זו דוגמה מני רבות בה הוכיח אברהם דבקות במטרה לעזרת זולתו. ומשהציע לו מלך סדום שכר על המלחמה שעשה בשבילו אמר לו אברהם למלך, חלילה לי מִקַּחַת ממך: אם מחוט ועד שרוך נעל.

אברהם נבחר בתורה לשמש דוגמה ומופת למה שאלהים צִפָּה מהאדם שיהיה לאחר שברא אותו. כפי שראינו בנוח הקב"ה התאכזב מן האדם שיצר כי לא קיים אף אחד מהיסודות שמנינו, לכן כמעט ואלהים השמיד את האדם מעל פני האדמה, לולא נמלך בדעתו כאשר מצא צדיק אחד בדורותיו ששימש הגורם לחידוש האנושות.

אברהם רודף שלום ועושה שלום

במסכת אבות למדנו לדעת כי לא בניסיון אחד עמד אברהם אלא בעשרה ניסיונות והקשה ביותר שבהם , היה הצו שקבל להקריב את בנו יצחק קרבן לאליהם. כפי שקראנו משנצטווה הוא לא הסס ויצא לבצע את מצות אלהים. בגלל אמונתו ודבקותו באלהים נקרא שמו אב-רם.

לדברי רש"י אברהם היה תחילה אב של גוי אחד אֲרָם (נַהֲרַיִם) ומשהלך לו לחרן עם אביו והנלוים אליו ולמעשה נפרד ממנו לקיים את דבר האלהים, נהיה אב של גויים רבים. אברהם כונה כאיש תמים עם אלהיו- כלומר שָׁלֵם עם אלהיו . ומשהגיע לחברון היא קריית ארבע, תושבי המקום מִבְּנֵי חֵת ראו איש רם ומכובד איש קדוש באמרם לו: אדני נשיא אלהים אתה בתוכנו.(חיי שרה כג/ו) וכאשר היה ריב בין רועי אברהם לבין רועה בן אחיו לוט, בקש אברהם לעשות שלום ולא נצל את מעמדו הבכיר ולא קבע את הכללים הנוחים לו. הוא נהג במחלוקת זו שבינו לבין בן אחיו לוט בצורה הוגנת והסכים להתפשר כדי לשמור על שלום בית: ויאמר אברם ללוט אל-נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועי ובין רועיך כי אנשים אחים אנחנו. הלא כל הארץ לפניך הפרד נא מעלי אם הַשְּמֹאל וְאֵימִינָה ואם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה. (יג/ח,ט) בדרך זו רואים גלה אברהם רוחב לב רב ,כי נתן ללוט הצעיר ממנו בשנים ואף על-פי שהוא איננו איש-רם , כמו אב-רם את זכות הבחירה, כדי לבחור את המקום או חלק ארץ הטוב והרצוי ללוט כדי להתישב בו שם. למעשה גם בימינו אנחנו נמצאים במצב דומה, כאשר המחלוקת הקשה היא בין צאצאי אברהם: בני ישמעאל לבין בני יעקב בן יצחק. מתברר כי כך אֻמּוּת העולם נהגו בהחלטתם להקמת מדינה יהודית בא"י , נהגו על-פי התלמוד ויחלוקו.

אין ספק שעמנו נוהג כאברהם ולא כצאצאי ישמעאל. עמנו קבל את הפשרה ויחלוקו, אלא שצאצאי ישמעאל לא השלימו עם פתרון זה, למרות שהזכות על הארץ נקבעה על-ידי אברהם ואת המתנות והמענקים וארץ המושב שלהם נבחרה על-ידי אברהם שנאמר: ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק . ולבני הפילגשים (הכונה לבני קטורה היא הגר נתן מַתָנֹת וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קֵדְמָה (מזרחה למדבר) אל ארץ קדם .(חיי שרהכה/ה,ו) .

והנה מופיע הצורר התורן בזירה הבינלאומית איש דת מוסלמי שהוא פלש או סיעה דחויה של האיסלאם בשם אחמד אנ-ניג'אד, עם מקהלתו מפלגת השטן (חזב אש-שיטאן) בצפון מפלגה המתהדרת ב"חמס" תרתי משמע מדרום , ותוקף את ישראל ואת העם היהודי ככובש וכגוזל את ארץ ישראל אשר לפי הכתובים אצלם בקוראן היא ארץ ישראל שניתנה לישראל ולא היה מעולם עם פלשטיני להם נזכיר את הכתוב , נסביר ונאמר:

הֲרֵי פִּתְגָּם הַיָדוּעַ לְכֻלֵּא עַלְמָא
שֶׁמַעֲלֶה תְּמִיהָה מַדּוּעַ וְלָמָּה
"בָּא הַכֶּלֶב מִלְּבַר וְנָבַח כְּדַרְכּוֹ
בְּסָבְרוֹ שָׁכָּךָ יֵגָּרֵשׁ הָאֲרִי מִלְּגוֹ"

שֶׁיֵּדַע כֹּל בַּר-בֵּי-רַב וְאֵין זֶה רָז
שֶׁמִּלְּפָנִים הָיֹה הָיָה מֶלֶך בְּפָרַס
שֶׁדָּחַק לְהָקִים מִקְדָּשׁ וְזֶה עָמַד
הָיָה זֶה מֶלֶך וְלֹא רָשָׁע כְּאִנָגַ'אד

מְאָז כִּבְרַת אֶרֶץ זוֹ שֶׁעַל הַכַּדּוּר
הִנָּה לְיִשְׂרָאֵל כַּךְ יְדוּעָה בַּצִּבּוּר
בָּרִי וְיָדוּעַ גַּם לְפִלְגֵּי יִשְׁמַעאֵל
שֶׁזֶּה צַו אֱלֹהֵיהֶם אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל
כִּי אַבְרָהָם הָעִבְרִי נִשְׁלַח אֱלֵיהָ
אֵין לְעַם יִשְׂרָאֵל קִיּוּם בִּלְעֲדֵיהָ
וְלֹא קַם הַכּוֹחַ שֶׁיָּעַקְרֶהוּ מִמֶּנָה
כִּי נֶאֱמַר:לְאַבְרָהָם וּלְזַרְעוֹ אֶּתְּנֶנָּה.

תאריך:  15/10/2010   |   עודכן:  17/10/2010
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"נשרפו שרתי משרד המשפטים; נזק עצום נגרם לעבודת משרד המשפטים ושלוחותיו" (דה מרקר, 12.11.2008).
הבטיחו את מקומכם - בדיוק כמו בהרשמה ללימודים, גם כאן יש רשימת המתנה לדירות מבוקשות. לכן מומלץ, אם כבר הגעתם אל היעד הנכסף ומצאתם דירה הראויה למחיה במחיר סביר לכיסכם, שתבטיחו את אפשרותכם להמשיך להתגורר בה גם אחרי התקופה הראשונית. בחוזי שכירות נהוג לאפשר מספר תקופות אופציה לשוכרים המעניקה להם את זכות הראשונים על המשך המגורים בשכירות, עם תום תקופת החוזה הראשוני. עם זאת, יש לוודא כי לצד אופציית הארכה יקבע גם מנגנון המסדיר את נושא עליית דמי השכירות בתקופת ההארכה.
15/10/2010  |  עו"ד אהוד גולן  |   מאמרים
אורז הלבנון. הרב שלנו מניו-יורק. 3 שנות מויאל. ינשוף המורשעים. המחדל של השב"כ. מנהיגי העבודה הקטנים
15/10/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
פרסומי הפרוטוקולים של ימיה הראשונים של מלחמת יום כיפור באחרונה, החושפים כיצד היו הממשלה ומערכת הביטחון שבויות בקונספציה כה שגויה, מעוררים חלחלה ובעתה. הנושא נדון ונדוש עד לעייפה, ועל כן נקפוץ 37 שנים קדימה לימינו, וניווכח שהממשלה ומערכת הביטחון שרויות כיום בדיוק במקום בו הייתה תקועה עגלת ממשלת גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין ורב אלוף דוד אלעזר, תוך הפגנת זלזול בוטה ביכולת שכנינו, אויבינו, להטמיע מערכות נשק מתקדמות.
15/10/2010  |  יעל ארצי  |   מאמרים
אייכה
15/10/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il