|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

שאלה של זהות

בְּנֵה את זהותך: מהזהות האישית של אדם הראשון וקין אל גיבוש הזהות המשפחתית של נֹח ועד עיצוב הזהות הלאומית מבית מדרשו של אברהם אבינו מסע אל נבכי הפנימיות של האדם
15/10/2010  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

אייכה

ספר בראשית, כפי שמעיד עליו שמו, הוא לא רק ספר של התחלה חדשה שמסמלת בריאת העולם, אלא גם ספר של בניית זהויות חדשות ועיצובן, הכרוכות זו בזו. השאלות הרטוריות הראשונות, המופיעות בתורה, קשורות לסוגייה מהותית זו. הן משמשות לא רק כאמצעי ליצירת קשר ופתיחת דיאלוג בין הבורא לאדם החוטא, אלא טעונות משמעות סמלית עמוקה.

השאלה הקלאסית הראשונה "אַיֶּכָּה" מהדהדת בחלל העולם, כשחיצי הביקורת מופנים אל אדם הראשון, בעקבות אכילת הפרי האסור מעץ הדעת. היא משַׁקפת את הצורך בהתבוננות בפנימיות האדם, כדי לעמוד על גורמי החטא, וחיפוש זהותו העצמית. מֵעֵבֶר להשלכה פסיכולוגית, ההתנערות מהחטא של אדם הראשון, שהאשים את אשתו, וחווה שהאשימה את הנחש, מצביעה באופן מובהק על היותם נגררים ונטולי זהות אישית. מילה אחת אפוא, שהיא בעלת הַעֲצָמָה ועוצמה רבה, יותר מאשר המיקום הפיסי פונה בבֵרור על-פי ההֶקשר אל המיקום הפנימי, המנטלי של האדם, גורמת לו לטלטלה עזה ומעוררת אותו לשאול שאלות יסוד הגלומות בה. היכן אני? מה מקומי בעולם הפנימי והחיצוני? מה יחסי אל עצמי ואל העולם? מהי רמתי המוסרית ויכולת ההתמודדות שלי? אלה שאלות נוקבות של מוּדעוּת עצמית המובילה להכרת החטא.

השומר אחי אנוכי

סוגיית הזהות האישית זוכה להרחבה בקריאה הדרמטית של הקב"ה אל קַיִן, לאחַר הרצח הטראגי של הבל אחיו: "אֵי הבל אחיך". כאן הזהות עולה בזיקה אל האחֵר, האח, וכוללת אותו. השאלה הרטורית מפנה אצבע מאשימה לעֵבֶר קין, שהתנכר לאחיו, קם עליו והרגוֹ, במקום שהבל כאח יהפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותו וזהותו העצמית. דפוס הניכור חוזר גם בתשובתו לה': "לא ידעתי (בתורה ידיעה מצביעה על היכרות וקרבה) ובא לידי ביטוי באותה מטבע של שאלה רטורית "השומר אחי אנוכי?!". גם בשיחה המקדימה לפני הרצח, על-רקע דחיית קורבנו, בולטת הטלת האשמה על הבל, במקום על קורבנו הנחוּת, ורק העונש שהוטל עליו, להיות נע ונד בעולם, הביא אותו לידי הכרת החטא.

מודל הזהות הלאומית

בפרשת נוח שאֵלת הזהות עולה שלב נוסף - מזהוּת אישית אל גיבוש זהות משפחתית. בעוד שפרשת בראשית כפי שציינו מצביעה על התחלה חדשה, הרי נוח הוא סמל לתקומה אישית ובנייה מחדש של היקוּם ושל המין האנושי אחרי החורבן בעקבות המבול, ומוכיח כי יש חיים אחרי המוות. כמנהיג שהיה נְטוּל אחריות והשפעה על דורו - בניגוד לאברהם אבינו ולמשה רבֵּנו - רוב הפרשנים דנים אותו לגנאי, ומציינים שהיה צדיק יחסית לדורו המושחת בלבד. אולם הכְּתַב-סוֹפֵר דן אותו לחיוב, כמי שדאג בראש ובראשונה לביצור התא המשפחתי, בדמות התיבה, כדי להגן על משפחתו מפני הרוחות הרעות שנשבו מסביב. גם אם הגישה האידיאלית למנהיגוּת היא שילוב האחריות המשפחתית והאחריות הציבורית, נוח שהיה חלש אופי ככל הנראה לא היה מסוגל לכך.

לעומת זאת, בפרשת לך-לך נפתח פרק חדש בתולדות האנושות. אברהם אבינו עולה מדרגה, ומן הזהות האישית והמשפחתית החדשה שהוא מאַמץ מגיחה הזהוּת הלאומית.

הסדר ההפוך מן הסדר ההגיוני, לכאורה, של העזיבה בפסוק הראשון של הפרשה, מן הרחוק אל הקרוב, הפנה אליו את תשומת לב הפרשנים ואת אור זרקוריהם להסברים שונים ומגוונים.

אחד ההסברים המרתקים מבוסס על פרשנותו של רבי נחמן מברסלב, המצביע על מסע אל פנימיות האדם ואל נבכי נפשו. התרחקותו של אברהם מהסביבה הפאגאנית, מן הקל אל הכבד, מארצו, ממולדתו וממשפחתו עובדי האלילים, הכשירה את הקרקע לקראת ייעודו הסמלי כאבי האומה היהודית. אך לא די בה. המסע החיצוני מלווה בתהליך של הפנמה. לפי רבי נחמן ציוני הדרך הם מטפוריים, ואינם מצביעים על מיקום פיזי. מילת המפתח היא 'לך', המשקפת את המסע הפנימי אל נפשו של האדם.

במסגרת מסע זה, על היהודי, על-פי המודל של אברהם אבינו, להתרחק מן הארציות (מארצך), דהיינו מן הגשמיות, ומן הֶרגלים שליליים. ההינתקות מהזהות הישנה כוללת את שני מרכיבי ההתנהגות, המעצבים את אישיותו של האדם: תכונות מוּלָדוֹת (ממולדתך), ותכונות נרכשות (מבית אביך). אברהם נפרד אפוא מזהותו הישנה, הגנטית מבית תרח אביו, והנלמדת מחרן, ומאַמץ זהות חדשה "אל הארץ אשר אראך" - של ארציוּת, או חיי גשמיות, המונחית על-ידי אלוקים.

זוהי הבשורה החדשה שהביאה היהדות לעולם. בניגוד לדואליות של הדתות האחרות, המפרידות בין חומריות לרוחניות, התורה שוללת הינזרות מחיי הגוף, ומקדשת אותם באמצעות המצוות.

לשם כך אברהם נפרד מלוט, לא רק מבחינה טריטוריאלית וגיאוגרפית, אלא בעיקר מבחינה אידיאולוגית. המחלוקת ביניהם היא על שתי תפישות עולם שונות. אך אברהם ממשיך להפגין כלפיו אחווה, בהתאם להצהרתו "כי אחים אנחנו", ולעמוד לצידו בשעת צרה. את נאמנותו זו הוכיח בשעת מבחן, עת הציל את לוט מהשבי ונלחם בעבורו נגד ארבעת המלכים. בכך דומני תיקן את חטא האנוכיות הקטלנית של קין, שהביאה לרצח אחיו.

תאריך:  15/10/2010   |   עודכן:  15/10/2010
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום רביעי (13.10.10), נהרס בידי פקחי מנהל מקרקעי ישראל ומאות שוטרים הכפר הבדואי אל-עראקיב - זו הפעם השישית!
15/10/2010  |  נפתלי רז  |   מאמרים
כָּאן בְּאֶרֶץ חֶמְדַּת הָאָבוֹת - / בְּקָרוֹב, תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת;
15/10/2010  |  ערן גרף  |   מאמרים
השבת הזאת היא השלישית אחרי שמחת תורה, החג בו סימנו מחזור שנתי של קריאה בתורה, ובה אנחנו קוראים על אברהם אבינו וחיים את קורותיו. בפרשה זו גם מתחיל מהלך יצירתו ועיצובו של עם ישראל, וזה כמובן עניין עיקרי עבורנו. בפרשה הראשונה קראנו על בריאת העולם וקלקולו, השחתתו בידי הנבראים עד כדי החלטה של הבורא יתברך למחוק הכל ולהתחיל מחדש. בפרשה השנייה קראנו על מחיקת העולם הישן במבול ועל התחלה של עולם חדש מצאצאיו של נח. אבל גם הפעם, כמסופר בסוף הפרשה, הם פונים לדרך בלתי רצויה, בחרו כיוון הפוך מזה שהורה להם הבורא יתברך ובכך הוכיחו כי אינם נאמנים למלא את השליחות שהועיד בורא עולם למין האנושי.
15/10/2010  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ההתנגדות שמעוררת הכוונה להרחיב את שטח השיפוט של העיר החרדית העתידית חריש, התנגדות בעיקר בקרב קיבוצי הסביבה והיישובים הערביים, היא ביטוי נוסף של גזענות אנטי דתית שמלווה את הציונות בכל השנים, והיא נועדה לצמצם את משקלם של שומרי התורה והמצוות ולעצב עם חדש. זה הרציונאל העומד מאחורי הדיבורים על "הסכנה הדמוגרפית החרדית".
15/10/2010  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "לך לך", היא המשכה הישיר של קודמתה, פרשת "נח", המסיימת בסיפורו של אבי אברהם, תרח, שיזם את עזיבתו מאור כשדים "ללכת ארצה כנען". ברם, "נתקע" בחרן, פיזית ורוחנית. בתחילת פרשתנו, אברהם (ושרה, שהרי "הייתה שקולה לאברהם", על-פי "מדרש גם") מצווה על-ידי האל: "לך לך מארצך, וממולדתך, ומבית אביך אל הארץ אשר אראך. ואעשך לגוי גדול, ואברכך, ואגדלה שמך, והיה ברכה...". מכאן אנו למדים שאברהם ושרה לא היו הראשונים שיזמו את עזיבתם מבית אבא ואימא, מארץ המולדת ומכור המחצבת "ללכת" אל יעד לא ידוע וברור. אלא, היה זה תרח אביהם שעשה זאת. ואף על-פי כן, הוא אינו זוכה להיקרא "אביה ומייסדה של האומה העברית", אלא, היו דווקא אברהם ושרה אשר "קנו את עולמם" ונכנסו לפנתיאון השמות והדמויות הנצחיות של העולם היהודי לדורותיו ונשאו בהדר ובגאון תואר נכסף זה שאף אחד מנביאי ישראל הידועים [ישעיה נ"א, ב'] "מפרגן" בגדול ומציע: "הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם". ואין זאת, אלא משום שאברהם ושרה, יחד וכל אחד לחוד, חוללו את "המהפך ההיסטורי", בענווה וללא שום היסטריה, אשר שינה את פני העולם העתיק מהשקפת עולם פוליתיאיסטית, אמונה באלים רבים לאמונה מונותיאיסטית, אמונה באלוהים אחד ויחיד. אלוה גדול שמאז שברא את העולם בחוכמה מופלאה והרמונית, הוא מכוונו ומנתבו על-פי רצונו וחשקו. הם התחילו עוד בהיותם באור כשדים, המשיכו בדרכם במעלה נהר פרת, בדרך המובילה לחרן ובתוככי העיר עצמה ואף שהייתה באותם ימים "עיר של מרכז מדיני חשוב ובעיקר מרכז פולחני אלילי פגאני" וגם בהמשך נדודיהם ב"מעלה בית אל" (תרתי משמע), בנדודיהם אל ארץ כנען הלא היא ארץ ישראל.
15/10/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il