|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מיכה לינדנשטראוס [צילום: פלאש 90]

חום גבוה

תשע הערות בעקבות דוח המבקר: על הנושאים באחריות, על הדרך הנכונה לקיים ביקורת ועל מי שבאמת משלם את המחיר
08/12/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   השריפה בכרמל   |   תגובות


דוח מבקר המדינה: היערכות שירותי הכבאות וההצלה לעת חירום
במסגרת המדיניות שקבענו לקיום מעקבים לבדיקת תיקון הליקויים בגופים המבוקרים, הכין משרד מבקר המדינה דוח מעקב על היערכות שירותי הכבאות וההצלה לשעת חירום. יש לייחס חשיבות יתרה להיערכות זו בעקבות הכשלים שהתגלו בתפקוד המערך להגנת העורף במלחמת לבנון השנייה ולנוכח האיום הממשי שמדינת ישראל ניצבת בפניו בעת חירום - במלחמה ובאסונות המוניים. מערך החילוץ וההצלה הלאומי שנועד להציל חיי אדם ורכוש בעת חירום בנוי מתתי-מערכות הקשורות ביניהן קשר בל יינתק, בעיקר פיקוד העורף, משטרת ישראל, שירותי הכבאות וההצלה, מגן דוד אדום. שירותי הכבאות וההצלה הם החוליה החלשה במערך זה. לצערנו, התברר בביקורת המעקב שלא זו בלבד שמערך הכבאות, אשר מצבו היה חמור בעבר, לא שופר מאז מלחמת לבנון השנייה בעקבות הערותינו בדוח על העורף, אלא שמצבו אף החמיר עד כדי סכנת קריסה בעת חירום, עניין שעלול לפגוע מהותית בכל מערך החילוץ וההצלה, לגרום לאובדן חיי אדם ורכוש ולפגוע בחוסנו של העורף. אני מוצא לנכון להתריע בפני ממשלת ישראל וראש הממשלה על מחדל מתמשך זה הרובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו. חובה למנוע לאלתר את הסחבת בטיפול בשירותי הכבאות וההצלה ואת גלגול האחריות של השרים איש על רעהו; על שרי הממשלה הנוגעים בעניין, במרכזם שר האוצר ובשיתוף שר הביטחון, המופקד על רשות חירום לאומית, לשלב זרועות כדי ליישם בדחיפות עליונה את החלטת הממשלה להקים רשות ארצית לכבאות והצלה ולארגן את מערך הכבאות באופן שיתאים לייעודו - ויפה שעת אחת קודם! דוח זה על היערכות שירותי הכבאות וההצלה הוא דוח חמור מאוד המעיד כמאה עדים על מינהל בלתי-תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי. לדאבוננו, בימים אלה ממש הצטיירה לעינינו תמונה עגומה ומייסרת של שרפת הענק שהשתוללה בכרמל וקיפחה את חייהם של עשרות אנשי שב"ס, אנשי משטרה ואנשי כבאות והצלה - ובהם נער, כבאי מתנדב, ופגעה באחרים, ביניהם אזרחים רבים. כמו כן הושמד בשרפה - שהיא בגדר אסון לאומי - רכוש רב. שוב נגלו לעינינו מחדלי העבר בכל עצמתם. רוב לקחי מלחמת לבנון השנייה לא נלמדו, הליקויים לא תוקנו ושוב ניתן להצביע על אי-תיאום בין הגופים השלטוניים, על "גרירת רגליים" של המופקדים על הטיפול בנושא ועל הוויכוח הנמשך על מחדלים שהעצימו את האסון. המחדלים הקשים שנתגלו שוב בגופי שלטון, במינהל בלתי-תקין הנתפס בכישלונו, מחייבים בדיקה יסודית ומיידית על פי מדיניות מבקר המדינה בדבר עדיפות הביקורת "בזמן אמת". בדיקה כזו עדיפה על בדיקה היסטורית, שנים לאחר ההתרחשות. דוח זה, לצערנו, לא יהיה האחרון בשורת הדוחות בנושאים הכאובים אם הגורמים הנוגעים בדבר לא יסיקו ממנו מיד את המסקנות ולא ילמדו את לקחיו. ביני לביני, אני יותר ויותר משתכנע שרק בצעדים חריגים ומשמעותיים שלא אמנה כאן, ניתן יהיה לשבור את המוסכמה הוותיקה: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

אהוד ברק

הטפלון עושה זאת שוב. באפריל 2009 נקבע שהוא נושא באחריות-העל להיערכות העורף לשעת חירום. מה יש לו להגיד על שירותי הכבאות? - "זה באחריות משרד הפנים". יפה מאוד. אבל אם כך, מה המשמעות של אחריות-על? זה סתם תואר? עוד דרך לקבל תקציבים? קצת יותר כבוד?

בעצם, מה ברק בכלל מבין במילה "אחריות"? הוא הרי לא אחראי לעמותות שגייסו כספים עבורו, הוא לא אחראי לחברה שהקימה אשתו, הוא לא אחראי לעובדת הבלתי חוקית שהועסקה בביתו, הוא לא אחראי לעסקים שהועברו לבתו. אז למה שיהיה אחראי לבטחון המדינה? מה הוא, שר הביטחון?

אלי ישי

בימים האחרונים מפיצים אנשיו של שר הפנים מסמכים ובהם מתועדות אזהרותיו מפני מצבם של שירותי הכבאות. גם דוח המבקר סוקר את פעולותיו בתחום זה. אז מדוע מוטלת עליו האחריות? מסיבה פשוטה: הוא השר, הוא לא פרשן.

לאישי ציבור אצלנו יש נטייה להתראיין ולספר בפרטי פרטים מה צריך לעשות. הם רק שוכחים, שהכוח לעשות מצוי בידיהם. מי יפעל, אם לא שרים וחברי כנסת ומנכ"לים? ישי אכן התריע, אכן מעבר לכך לא עשה דבר. בתור שר, הוא אינו יכול להסתפק במשלוח מכתבים ובנאומים; הוא חייב לפעול. והוא היה יכול לעשות הרבה.

אם ישי היה מתייחס לשירותי הכבאות כמו לישיבה של שס, מצבם היה הרבה יותר טוב. הוא היה יכול למשל להתנות את תמיכת סיעתו בתקציב בפתרון משבר הכבאות. הוא היה יכול לאיים בהתפטרות ובפרישה מהקואליציה. הוא היה יכול ליזום הצעות חוק פרטיות שיחייבו את הממשלה לפעול. אבל ישי לא עשה דבר מכל אלו - ולכן הוא האחראי.

ביקורת בזמן אמת

דוח המבקר מגלה, כי הצעד בו מתגאים נתניהו, ישי ושטייניץ - הוספת 100 מיליון שקל לשירותי הכבאות ביולי השנה - נבע במישרין מן הביקורת. 15 יום בלבד לאחר שאנשי משרד המבקר ישבו עם ישי ומסרו לו את הממצאים המתגבשים, הודיע להם שר הפנים שהוא הולך לממשלה עם ההצעה לתוספת התקציב ולהקמת רשות הכבאות (באיחור קל של ארבע שנים, אבל למה להיות קטנוניים).

עובדה זו מגלה עד כמה חשובה ביקורת בזמן אמת, ולא כניתוח שלאחר המוות. המסקנה היא, שצריך להמשיך בדרך הזו ולהעמיק אותה. לו אני מבקר המדינה, הייתי מסמן כמה נושאים קריטיים ומקיים בהם ביקורות מעקב כמעט רצופות. למשל: המלחמה בתאונות הדרכים, היערכות העורף לשעת חירום, שירותי הכבאות, מצב מערכת הבריאות. בקיצור: נושאים בהם המחדלים הממשלתיים עולים בחיי אדם. כאשר השרים והפקידים יידעו שהם עלולים לחטוף ביקורת פומבית שנה אחרי שנה, יש סיכוי שיתחילו להזיז את עצמם.

בנימין נתניהו

"הדיון במערך הכבאות אינו מוכן לדיון בראשות ראש הממשלה". כך סיכם בנימין נתניהו בדצמבר שעבר את הישיבה שכינס. שלושה חודשים לקח לנתניהו להיענות לבקשתו של אלי ישי לדון במשבר בכבאות. שלושה חודשים, בסיומם קבע שהוא צריך עוד מידע. למה לא לבקש אותו קודם? למה לא לקבל חומר רקע, לבחון מה יש ומה אין, ולהגיע מוכנים לדיון?

כי זהו בנימין נתניהו: שלפן. במקום להתכונן מראש למשברים, הוא מכבה שריפות. השבוע נתניהו יצר את הרושם, שהאמירה הזאת נכונה מילולית: אני הבאתי את הסיוע הזר, אני דיברתי עם פוטין, אני שוחחתי עם אובמה, אני אישרתי להביא את הסופרטאנקר, אני הנחיתי, אני קבעתי, אני הוריתי, אני רוצה.

אם נתניהו היה משתמש בביטויים הללו לפני כמה חודשים, ייתכן שהיינו היום במקום שונה. אם הוא היה דופק על השולחן ומורה לתת לו פתרונות בתוך שבוע, שבועיים, אפילו חודש - יכול להיות שכבר היו לנו מטוסי כיבוי, ובטוח שלא היה צריך לחפש באינטרנט כדי למצוא מידע על הסופרטאנקר.

נתניהו נושא באחריות משום שהמידע על המשבר הונח לפתחו והוא מיסמס את הטיפול בו. נתניהו נושא באחריות משום שהשרים שלו יודעים, שלא צריך לקחת יותר מדי ברצינות את הנחיותיו. הרי מחר יהיה משבר נוסף וראש הממשלה יתעסק בו, ואייל גבאי יקבל את המשימה ה-148 שלו, והוועדה ה-83 תקום, אז מי בכלל יזכור את מה שנאמר אתמול.

ועדת חקירה ממלכתית

בשתי מילים: לא צריך. דוח המבקר פורס תמונה מלאה ועדכנית. מה זה משנה עכשיו, מי אמר מה לפני שמונה או 13 שנים? מה זה משנה עכשיו, האם שר הפנים פלוני עידכן את ראש הממשלה אלמוני? כל הליקויים ברורים, ידועים וחד-משמעיים. תעזבו אותנו מהחקירות, תעזבו אותנו אפילו מהמסקנות; תנו לנו פתרונות מיידיים.

יובל שטייניץ

למשרד האוצר יש מילת קסם: רפורמה. בכל פעם שצריך להציל גוף ציבורי כלשהו, מודיע האוצר שקודם כל צריך לערוך בו רפורמה. בנמלים, ברשות השידור, בשירותי הכבאות.

ברוב המקרים זה אכן נכון מבחינה עובדתית. הבעיה היא, שהעולם המציאותי שונה מאוד מהתיאוריות הכלכליות. איך אמר רונלד רייגן? "כלכלן הוא מי שרואה משהו שעובד במציאות ואומר שצריך לבחון אם זה נכון גם בתיאוריה". בעולם המציאותי, יש אילוצים פוליטיים ויש ועדי עובדים ויש מקח וממכר ויש הסתדרות. פקידי האוצר אוהבים להתעלם מכל אלו וללכת עם הראש בקיר; במקרים כאלו, יותר סביר שהראש יישבר מאשר הקיר, וכאן מדובר בראש של כולנו.

הרפורמות נחוצות וחלקן חיוניות. הימנעות מהעברת תקציבים עד להשגתן היא דרך לגיטימית להשגת שינויים אלו. אך אי-אפשר לגזור דין שווה לרשות השידור ולשירותי הכבאות. לא יהיה שידור ציבורי? חבל, אבל לא נורא. לא יהיו מכבי אש? בני אדם יישרפו למוות. את זה האוצר לא תפס, את זה יובל שטייניץ לא הבין - ולכן גם הוא אחראי.

לא יתפטרו

אחרי שאמרנו את כל זה, הסירו דאגה מליבכם. אף אחד לא יתפטר בעקבות הדוח. הרי האחריות שמטיל המבקר על השרים, ובראשם אלי ישי, היא אחריות מיניסטריאלית. זו לא אחריות אישית, זו ודאי לא שחיתות. מתי לאחרונה ראיתם מישהו אצלנו מתפטר בגלל אחריות מיניסטריאלית?

שלא לדבר על הפקידים עלומי השם שמאחורי הקלעים. אין לנו מושג מי באוצר החליט לכרוך את הסיוע התקציבי החיוני לשירותי הכבאות עם ביצוע הרפורמה. אין לנו מושג מי במשרד הפנים לא טיפל בחקיקה הדרושה להקמת רשות הכבאות. אין לנו מושג מי במשרד הביטחון היה אמור לעקוב אחרי המתרחש בשירותי הכבאות. לכן, אין לנו מושג למי לבוא בטענות – ולכן איש לא ישלם את המחיר.

קבלו תיקון: את המחיר משלמות 42 משפחות שלא יידעו מזור לעולם. את המחיר משלמות מאות משפחות שבתיהן וזיכרונותיהן עלו בלהבות. את המחיר משלמים מאות עובדים שמקורות פרנסתם נסתתמו. את המחיר משלמים כולנו, על אובדן פנינת טבע נדירה. רק השרים והפקידים חסיני אש.

נקודת המוצא

לכאורה, יש משהו לא הוגן בדוח המבקר על שירותי הכבאות. מיכה לינדנשטראוס עצמו מציין, שכבר ב-1976 המליצה ועדה על שינוי במבנה הכבאות, המלצה שכמובן לא יושמה. ברור לחלוטין שמדובר במחדלים של עשרות שנים. אז מדוע להטיל את האחריות דווקא על אלי ישי, אהוד ברק, יובל שטייניץ ובנימין נתניהו? רק משום שזו המשמרת שלהם?

התשובה נעוצה בנקודת המוצא של הדוח. משרד המבקר טיפל בנושא כחלק מן המעקב שהוא עורך אחרי יישום המלצות של דוחות קודמים, במקרה הזה - הדוח על מלחמת לבנון השנייה. לפני שלוש שנים הצביע המבקר על הכשלים הקשים בתחום הכבאות, וכעת בדק מה נעשה. התשובה במילה אחת: כלום.

זו הסיבה לכך שהדוח, שנכתב לפני הדליקה בכרמל, מתמקד בהיערכות שירותי הכבאות לזמן חירום ובעיקר למלחמה. זו גם הסיבה שבהחלט אפשר להטיל את האחריות על מי שנמצאים בתפקידיהם הבכירים מזה שנה וחצי, אך לא עשו דבר לתיקון הליקויים.

תפוח אדמה לוהט

תראו איזו תופעה על-טבעית: שני שרי הפנים האחרונים, מאיר שטרית ואלי ישי, לא רוצים את האחריות על שירותי הכבאות. שניהם סבורים שמישהו אחר צריך לטפל בהם - משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים - העיקר שלא הם.

וזה כמובן אומר דרשני. מתי לאחרונה ראיתם פוליטיקאי המתנדב לוותר על סמכות, כוח ותקציבים? המסקנה חייבת להיות, ששרי הפנים יודעים היטב שמדובר בצרה צרורה, ולכן הם רוצים שמישהו אחר ישבור את הראש איתה. הם כנראה מבינים שרשות כבאות רצינית תהיה גוף מקצועי, שלא יוכלו לשבץ בה את מקורביהם - אז בשביל מה צריך אותה?

העובדה הזאת גם מסבירה מדוע ישי לא נלחם באמת למען שירותי הכבאות. אם הוא ממילא רואה בהם בן חורג שצריך לעבור להורים אחרים, אז חבל על המאמץ. וזה גם מסביר מדוע ישי לא טרח להגיע לחפ"ק ומדוע הטיפול בשריפה הופקד בידי השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'.

זה גם מסביר מדוע ישי דווקא כן צריך לשאת באחריות. אדוני השר, משרד ממשלתי אינו תוכנית כבקשתך ואינו חומר ביד היוצר. קיבלת את משרד הפנים עם שירותי הכבאות. לא מתאים לך - אל תיקח את המשרד. כן לקחת - אתה אחראי, במיוחד אם מסתבר שהפקרת את החלק שאינך רוצה בו.

תאריך:  08/12/2010   |   עודכן:  09/12/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חום גבוה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תפוח אדמה לוהט
8/12/10 16:04
 
לטקס
8/12/10 18:47
2
אוי לנו
8/12/10 18:52
3
Eli Canada
8/12/10 19:27
4
טעות במסקנה
9/12/10 19:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אני הופתעתי, כמו רבים אחרים, כשקראתי לראשונה על ביקורו של גריגורי רספוטין בארץ ישראל. כן, זה אותו רספוטין, איש הדת והמסתורין, ששום אישה ברוסיה לא עמדה בפניו. אותו רספוטין מדהים, ששרביטו הענק, כלי החמדה והפלאים שלו, גבר גם על שרביט המלוכה של הצאר הרוסי. ואגב, עורלתו האדירה שמורה עד היום בצנצנת פורמלין מיוחדת במינה, במוזיאון החדש לארוטיקה, סנט פטרבורג, רוסיה. זוהי, ללא ספק עורלת הגוי הגדולה ביותר המוכרת ונצפית ברשת האינטרנט! אותו רספוטין שיש עליו המון אגדות. שלהקות מוזיקה נקראות על שמו. ששירים פופולריים ברחבי העולם חוברו לכבודו ולזכרו. שסרטי קולנוע רבים טיפחו את המיתוס שלו.
08/12/2010  |  אלישע פורת  |   מאמרים
הר הכרמל חוזר אל קוציו המפויחים , כשמסביבו מחפשים מי אשם בהסרת מחלפות-צמרותיו מראשו וממורדותיו. עד לרגע כתיבת שורות אלו היו בידי המשטרה שלושה קטינים. שני קטינים הם תלמידים הלומדים בבית ספר לחינוך מיוחד באחד מישובי הכרמל.
08/12/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בישראל ישנם בסביבות מאה ושלושים אלף מורים, שמהווים כוח אלקטוראלי עצום, שצריך להיות מתורגם לכוח של שינוי ועשייה חשובה בחברה הישראלית. למרבה הצער, המורים שחברים ברובם בהסתדרות מורים מושחתת, חוששים להתארגן מחדש למרות שההסתדרות כבר אינה מייצגת אותם, ורק כופה עליהם רפורמה שפוגעת בהם, ובמערכת החינוך כולה.
08/12/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס העלה את קרנו של המוסד אותו הוא מנהל. על כך אין עוררין. חיצי הביקורת נורו כלפיו בגין שימוש יתר באמצעי התקשורת למינוף הדוחות שלו וליצירת רעש תקשורתי וציבורי. המצדדים בגישתו התקשורתית יטענו מנגד, האם במדינה כמו שלנו אפשר לקדם משהו ללא שימוש בכלי התקשורת? כולם צודקים. כל אחד מנקודת ראותו. כמו תמיד הפשרה חבויה במינון.
08/12/2010  |  אוריאל שטרית  |   מאמרים
התפישה היהודית גורסת כי כאשר מתרחשת צרה אין לראות בה את יד המקרה, אלא מחובתנו להפיק ממנה לקחים ולתקן את דרכינו. גם אי-אפשר לפטור את העניין בתיקון ליקויים בתחום הפיזי, הארצי, אלא נדרש מאיתנו גם תיקון רוחני, כי המציאות הגשמית והפיזית אינה אלא השתקפות של המצב הרוחני.
08/12/2010  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   השריפה בכרמל  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
שלוש שנים אחרי הדוח הקודם: ממצאיו טרם נדונו  /  איתמר לוין
כבר ב-1976 הומלץ לשנות את המבנה הארגוני  /  איתמר לוין
נתניהו, דצמבר 2009: הנושא לא מוכן לדיון בפניי  /  איתמר לוין
רגע לפני שקונים טייסות ומטוסי כיבוי  /  גרשון אקשטיין
ואתה היית הצופה  /  בלפור חקק
הַתְּמוּנָה הַנּוֹרָאָה  /  אבשלום שיינפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il