בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חזון ארגוני הפשיעה: כסף - והרבה
|
פרשת אתי אלון הפילה את האסימון לרשויות אכיפת החוק בנוגע למלחמה בפשיעה הכלכלית. המאבק הזה קשור בצורה הדוקה גם לארגוני הפשיעה וגם לשחיתות הציבורית ● דברי ניצב יוחנן דנינו בהרצאה שנשא מלמדים מה מתכנן המפכ"ל המיועד
יום בהיר אחד, בשלהי 2002 , חקרנו להיכן הלך הכסף שגנבה אתי אלון מהבנק למסחר. צוות החקירה שבראשו עמדתי ידע כמובן שהיא גנבה 250 מיליון שקל והכסף הלך לאחיה, אבל לא זה היה העניין. פתחנו 150 חשבונות בנק של חבר'ה שהכספים זרמו אליהם, והתחושה שלי הייתה שקיבלתי בומבה. אלו היו שמות שהכרתי כתובע צעיר בנתניה מכתבי אישום שהגשתי נגדם על התפרצויות ועבירות נוער, ופתאום ראיתי מיליארדים רבים של שקלים שרצו בחשבונות הללו, וכספי הבנק למסחר היו רק חלק קטן מתוכם. היו שם כאלו שקיבלו סיוע מהביטוח הלאומי, והיה שם אחד שמע"מ היה מחזיר לו מאות אלפי שקלים בשנה - ופתאום ראינו עדויות על מחזור יומי של 7 מיליון שקל, והגשנו כתב אישום על מחזור של 5 מיליארד שקל בארבע שנים. אז נפל לנו האסימון. אז הבנו שבכלל לא היינו שם, ומתחת לאף שלנו רצו סכומי עתק. זה היה האירוע המכונן בשינוי הגישה של משטרת ישראל במלחמה בפשיעה הכלכלית. הבנו שאם אנחנו רוצים להיות אפקטיביים, אנחנו חייבים לשנות את הדיסקט. מאז עשינו ברמה הארצית כמה מהלכים, שלשמחתי הייתי שותף להם, שקשורים הן לבניין הכוח והן להפעלתו. לא היינו צריכים להמציא כלום; בעולם הרחב האסימון נפל הרבה שנים קודם לכן. ב-2002 נכנסו לתוקף התקנות מכוח חוק איסור הלבנות הון, וב-2003 עבר חוק המאבק בארגוני פשיעה. אם זה היה תלוי במדינת ישראל, היה לוקח הרבה מאוד זמן לחוקק את החוקים הללו, אבל היה עלינו לחץ בינלאומי, בעיקר אמריקני. היה בארץ ויכוח גדול אם יש או אין פשע מאורגן, וברור שעצם החקיקה מהווה הכרה בכך שיש ארגוני פשיעה - וזה היה מאוד משמעותי.
|
|
"אנחנו חייבים ליצור הרתעה. גם כאן לא צריך להמציא כמעט כלום; יש בעולם רשויות אכיפה בעלות ניסיון של מאות שנים. צריך | |
להגיע ליותר חשודים וכך להגדיל את הסיכוי שייתפסו. יש תחומי עבירות בהם הסיכוי להיתפס נמוך מאוד, וזה אחד הגורמים לכך | |
שנורמת הציות לחוק בישראל גרועה מאוד". | |
|
|
|
מאז 2002 הייתה התקדמות עצומה במלחמה בפשיעה הכלכלית, אם כי אנחנו עדיין לא נמצאים במקום בו היינו רוצים להיות, ויש מקומות בעולם שאנחנו רוצים להידמות אליהם בנוגע לתפיסת העולם של המאבק בפשיעה הכלכלית. אני מתכוון בעיקר לשני נושאים: הידע וההרתעה. כאשר התחלנו את המאבק בפשיעה הכלכלית, היו החוקרים מקבלים ארגזים על ארגזים של מסמכים. החוקר היה אומר: אני בקושי מבין את תלוש המשכורת שלי; מה אני עושה עם כל הארגזים הללו? היה צורך להביא את החוקרים להכיר בכך שחייבים לעבור לצד הכלכלי – ללכת על הכסף. צריך ידע כלכלי כדי להתמודד עם העבירות הללו. רצינו להקים מכללה לאומית לאכיפה, שתכשיר את כל הגורמים הרלוונטיים, כי מדובר במקצוע חדש שמחייב כישורים ורקע מעבר לכישורים הרגילים של חוקר. יש שיפור בידע המקצועי של העוסקים בנושא, אבל פחות מכפי שהייתי רוצה. גם השופטים צריכים לעבור הכשרה; לא מספיק לשבת באולם ולשמוע את הצדדים, אלא צריך להבין בתחום בו מדובר. אנחנו חייבים ליצור הרתעה. גם כאן לא צריך להמציא כמעט כלום; יש בעולם רשויות אכיפה בעלות ניסיון של מאות שנים. צריך להגיע ליותר חשודים וכך להגדיל את הסיכוי שייתפסו. יש תחומי עבירות בהם הסיכוי להיתפס נמוך מאוד, וזה אחד הגורמים לכך שנורמת הציות לחוק בישראל גרועה מאוד. אחרי שהעבריין נתפס, יש להבטיח שיהיו די ראיות להגיש כתב אישום ולאחר מכן יש לעצב ענישה הולמת. תאמרו: זה עניינם של בתי המשפט. לא מדויק. 90% מכתבי האישום מסתיימים בעסקות טיעון, וכמעט תמיד בית המשפט יאמץ את ההסדר ואת העונש – ולכן המדינה היא שקובעת למעשה את רף הענישה. גם בתיקים בהם אין הסדרי טיעון, הענישה דומה מאוד לזו שנקבעת בהסדרים. לכן, קל מאוד להאשים את השופטים בענישה מקלה, אבל כדאי שלפני כן, כל אחד יבדוק את עצמו. הצעדים הללו יוצרים הרתעה, שמביאה ליעד העל: הפחתה משמעותית, עקבית ולאורך זמן של הפשיעה. כך מחזירים את האמון הציבורי ברשויות אכיפת החוק, שנשחק מאוד בשנים האחרונות. ואני אופטימי. עשינו המון צעדים קדימה ואנחנו הולכים בכיוונים הנכונים.
|
|
"דמוקרטיה חפצת חיים חייבת לשים בראש מעייניה את המלחמה בשחיתות הציבורית. גם ארגוני הפשיעה משפיעים מאוד, וככל שהארגון גדול יותר – כך הוא מתחבר בצורה הדוקה יותר לשחיתות הציבורית. היכן שיש הרבה ביורוקרטיה, מעט רגולציה והרבה כסף – שם תמצאו את ארגוני הפשיעה, משום שמצב זה יוצר כר נרחב לשחיתות ולמאכערים". | |
|
|
|
החלק הכלכלי מרכזי מאוד ומהותי מאוד במלחמה בפשיעה בכלל, כי הכסף הוא הבסיס גם בפשעים אחרים. אם לארגון פשיעה יש חזון, זה רק כסף – והרבה; ולא משנה אם מדובר בארגון מקומי, ארצי ובינלאומי. השחיתות הציבורית וארגוני הפשיעה נחשבים בעיני משטרת ישראל לפשיעה חמורה, לא כל כך בשל העונשים המוטלים על עבירות אלו אלא בעיקר בשל ההשפעה העצומה שלהן. ברור, למשל, ששוחד היא עבירה הרסנית לרמת הציות לחוק במדינה. דמוקרטיה חפצת חיים חייבת לשים בראש מעייניה את המלחמה בשחיתות הציבורית. גם ארגוני הפשיעה משפיעים מאוד, וככל שהארגון גדול יותר – כך הוא מתחבר בצורה הדוקה יותר לשחיתות הציבורית. תיזכרו בסדרת סרטי "הסנדק"; נכון שהיא פרי דמיונו של הכותב, אבל הבסיס שלה מאוד מציאותי. היכן שיש הרבה ביורוקרטיה, מעט רגולציה והרבה כסף – שם תמצאו את ארגוני הפשיעה, משום שמצב זה יוצר כר נרחב לשחיתות ולמאכערים. יש ענפים לגיטימיים, בהם הפשיעה המאורגנת נפוצה מאוד, כגון מקרקעין וייבוא עובדים זרים. אם להשתמש בלשון צבאית, במקומות הללו צריכים להציב "מארבי כוכב", לחכות ולתפוס את העבריינים. בסיס המאבק בפשיעה הכלכלית הוא בניית פרופיל כלכלי של אדם או ארגון, ניתוחו וניסיון להגיע למקורות הכסף. הנקודה האחרונה היא החלק הקשה ביותר, אבל חוק איסור הלבנות הון מאפשר לנו לטפל גם בעצם ההסתרה, אפילו אם לא מצאנו את הכסף עצמו. אם כלאת ראש ארגון פשיעה ולא נגעת בכסף – לא עשית כלום, כי הארגון ממשיך לתפקד כרגיל. השילוב של בניית הכוח והפעלתו הגיע לנקודת שיא ב-1 בינואר 2006 – ישיבת הממשלה האחרונה של אריאל שרון, שהוקדשה כולה למלחמה בפשיעה. התקבלו כמה החלטות שעוד לא לגמרי מומשו, כמו הקמת הרשות להגנה על עדים והקצאת עתודאים מצה"ל למשטרה. מה שדאגנו לממש במהירות ותוך סיוע נרחב של משרד האוצר, היה המאבק הכלכלי בארגוני הפשיעה. קבענו יעדים, ריכזנו תמונת מודיעין מכל רשויות האכיפה ובדרך גילינו ארגוני פשיעה שבכלל לא ידענו על קיומם, ניתנו משימות לכוחות משימה והופעלו יחידות ארציות וטריטוריאליות. אני התעקשתי שלראשונה יהיו ליחידות גם יעדים כלכליים: לא רק את מי אתה מכניס לכלא, אלא גם כמה כסף אתה מביא. בהנחה שהכנת פרופיל כלכלי שמדבר על מאות מיליונים, צריך לראות על כמה כסף מתוך זה תשים את היד, בעיקר באמצעות חילוט.
|
|
|
דברי דנינו בהרצאה - פורסמו לראשונה ב"רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון, יוני 2010
|
|
תאריך:
|
19/12/2010
|
|
|
עודכן:
|
20/12/2010
|
|
ניצב יוחנן דנינו
|
חזון ארגוני הפשיעה: כסף - והרבה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אי אכיפה סחר נשים
|
19/12/10 22:45
|
|
|
|
חורלי אינס-קניג
|
20/12/10 15:37
|
|
2
|
|
למעצמת שחיתות+פשע
|
19/12/10 23:58
|
|
|
|
לנורמלים אין מקום
|
20/12/10 00:21
|
|
|
|
מיכל מירושלים
|
20/12/10 08:40
|
|
|
|
מפא"י שולטת בנו
|
20/12/10 09:40
|
|
|
|
מקווה שנתבדה
|
21/12/10 16:46
|
|
3
|
|
SDשדג
|
20/12/10 00:13
|
|
4
|
|
מיכל מירושלים
|
20/12/10 08:35
|
|
5
|
|
קצינים יודעים
|
20/12/10 09:51
|
|
|
|
כתה חמישית בתיכון
|
20/12/10 14:44
|
|
6
|
|
כן, אדוני השר?
|
20/12/10 12:00
|
|
7
|
|
המקווה לטוב
|
20/12/10 12:58
|
|
8
|
|
מיכה100
|
20/12/10 13:29
|
|
|
|
לרדת לתהום
|
20/12/10 15:24
|
|
9
|
|
פסיכולוג ילדים
|
20/12/10 16:26
|
|
10
|
|
ישראל76
|
20/12/10 19:49
|
|
11
|
|
דורון פ
|
21/12/10 12:45
|
|
12
|
|
כפי שהגיב זיילר
|
21/12/10 13:33
|
|
לאשתי יש תיאוריה שאני מכנה 'תיאוריית הבקבוק' – לפי תיאוריה זו הגוף דומה לבקבוק בעל שני פתחים; פתח כניסה – הפה, ופתח יציאה. הנוסחה של 'תיאוריית הבקבוק' היא: מה שמכניסים לפה, פחות מה שיוצא נשאר בגוף. אדם משמין רק אם הוא אוכל יותר מאשר הוא צורך. הגיון פשוט, לא?
|
|
|
עמותת "ידיד", העוסקת לדבריה ב"מרכזי זכויות בקהילה", שלחה אלי היום (19.12.10) העתק מכתב שנשלח הבוקר לראש הממשלה ושרי האוצר והשיכון.
|
|
|
דן מרגלית מתנגד להקים ועדת חקירה לעניין האוטובוס שנשרף בכרמל. לטענתו, ההחלטה לשלוח את האוטובוס הייתה סבירה - באשר היא נועדה למנוע בריחה המונית של אסירים פליליים וביטחוניים על כל המשתמע מכך.
|
|
|
הכיבוש הבריטי של פלשתינה-א"י, ושלושים שנות מנדט בריטי, שינו לחלוטין את ההוויה החומרית בארץ. מפעלי בינוי ענקיים, כבישים ורכבות, נמלים, שדות-תעופה וערי צבא, שינו לבלי הכר את פני הארץ. אבל גם השפה היומיומית העברית, ששימשה את העיתונים ואת הרדיו, כמו גם את השיח הרחובי השתנתה והתרחבה. יש אומרים שתהליך ה'אִינְגלוּז' של העברית המתחדשת החל למעשה כבר בשנת 1918, ולא רק עם עידן הפופ והמחשבים המאוחר. כך או כך, על שתי מלים אנגליות, הלורי והטרולי, יש ברצוני להתעכב. יש עליהן כמה סיפורים מעניינים.
|
|
|
השבוע הודיעו שר האוצר, שטייניץ, ושר השיכון, אטיאס, על שורה של צעדים שאמורים להקטין את הביקוש לדירות ובהמשך להוריד את מחירן.
|
|
|
|