|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

שיעור בצדקה

פרשת תרומה: הנותן צדקה מרוויח יותר מן המקבל - זו היא הנוסחה היסודית במתן צדקה אלמנט נוסף - לא די בתרומה כספית בלבד אלא יש לתת אותה עם כל הלב ובמאור פנים מה למֵדים מסיפור מונבז המלך, ממחצית השקל ומהבנות הלובשות כלי לבן בט"ו באב? על נוסחת הצדקה. לגזור ולשמור
03/02/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
לא די בתרומה כספית בלבד [צילום: פלאש 90]

פרשת תרומה מלמדת אותנו כבר בתחילתה שיעור חשוב בסוגיית הצדקה, שהעניקה לפרשה את שמה, והיא מצביעה על מספר אלמנטים הראויים לציון בסוגיה זו.

פק"ל לנצח

ראשית, מעניין שהפרשה פותחת בפסוק "ויקחו לי תרומה", במקום "ויתנו תרומה". המילה 'ויקחו' מקפלת בתוכה מסר חשוב. הנותן הוא המקבל. זו היא הנוסחה היסודית במתן צדקה. למעלה מכך. הנותן מרוויח יותר מן המקבל. העני מרוויח את התרומה החומרית בלבד, ואילו הנותן מרוויח את המצווה, שהיא רכושו הנצחי והבלעדי - הקרן קיימת בעולם הבא ואת פירותיה אוכל בעולם הזה. מכאן אפוא המסקנה הפרדוכסלית, שהעני הוא התורם לבעל הצדקה.

אכן סיפורים רבים מאוצר חכמינו משקפים בבהירות מסר זה. כך למשל מסופר על מונבז המלך, שהיה ידוע כבעל צדקה. מקורביו התריעו על 'בזבוז' כספו לעניים. אולם המלך החכם השיב להם, כי הם המבזבזים כספם בעולם הזה, ללא מטרה, ואילו הוא, שהרוויח את המצווה, אוצרותיו שמורים לו בעולם הבא.

עוד מסופר על יועצו היהודי העשיר של מושל נודע, שבדוחותיו הכספיים האישיים הופיע סכום נמוך בהרבה מרכושו הריאלי. לפשר תמיהתו של המושל השיב האיש, כי דיווח רק על כספי הצדקה, שהם רכושו האמיתי ותעודת הביטוח שלו, והמצווה שקנה היא הפק"ל האישי שילווה אותו לנצח. היֶתֶר הוא פיקדון זמני בידי הקב"ה. חז"ל היקנו לנו 'מתכון' לעשירות: "עַשֵׂר תְּעַשֵׂר כדי שתתעשר". זו היא נוסחה בדוקה על-פי עדויותיהם של רבים. מֵעֵבֶר למצווה, הרווח של הצדקה הוא גם כספי.

לא רק שאין הפסד במתן תרומה, אלא בסופו של דבר היא נושאת תשואה מכובדת ורווחים נאים. הקב"ה משלם לנו עליה בריבית דריבית. אכן, מצוות הצדקה היא המצווה היחידה שניתן לבחון בה את ה'. "בחנוני בזאת" אומר ה' בבהירות ובנחישות.

שנית, אלמנט נוסף במתן צדקה הוא "כל אשר ידבנו ליבו". לא די בתרומה כספית בלבד אלא יש לתת אותה עם כל הלב ובמאור פנים. ואומנם חז"ל מצביעים על כך, כי הנותן צדקה לעני מתברך בשש ברכות, והמברכו (בחיוך) מתברך באחת עשרה. אולי גם לחם הפנים מרמז על כך. לחם לעני צריך לתת בפנים מאירות. הסיסמא האולטימטיבית היא: 'הַסבר פניךָ לֶעני'. החיוך ערכו לאין ערוך גדול מהערך הכספי של התרומה. לגזור ולשמור.

תרומה שוויונית

אלמנט שלישי חשוב במתן תרומה הוא עיקרון השוויון. "כל איש אשר ידבנו ליבו". התרומה היא זכות שוויונית לכול, לעשיר ולעני כאחד. חובת הצדקה חלה גם על העני , בהתאם ליכולתו, משום שהצדקה היא כאמור זכות, על-פי הנוסחה שהצבענו, שהנותן הוא המקבל. כמו כל המצוות, מֵעֵבֶר לשָׂכָר, הצדקה תורמת לגיבוש אישיותו של התורם ומעשירה אותה, כפי שמצביעה המילה 'תרומה'. הצדקה מרוממת את האדם ואת עם ישראל כולו, ומניפה על נס את ערך העֲרֵבוּת ההדדית והדאגה לזולת מֵעֵבֶר לכל חומריות.

הצדקה אכן מביאה לידי הכרה כי הרכוש והכסף למרות העבודה, ככלות הכול, הם בידי ה'. הוא הדין למידת ההצלחה הכלכלית, שלא תמיד היא פונקציה של מידת ההשקעה בה. הנדבה תורמת לתפיסה אנטי רכושנית מובהקת.

לֶקַח נוסף הנלמד בפרשת הצדקה הוא שלא הכמות קובעת אלא האיכות. וקורבן העני יוכיח. העני, שידו אינה משגת להביא קורבן בהמה, מביא כמיטב יכולתו קורבן מנחה העשוי מסולת - מקמח, אבל קמח משובח. אולם בעיני ה' הוא רצוי לא פחות מכל קורבן אחר. הקב"ה מעיד עליו כי ריחו הוא 'ריח ניחוח לה'.

בתרומת המשכן מדובר בנדבה אישית. לעומת זאת, בתרומת מחצית השקל, שעליה קראנו בשבת הקודמת 'שבת שקלים', שהייתה חובה, התרומה הייתה אחידה. "העשיר לא ירבה, והדל לא ימעיט". נקבע סכום מינימלי, שמצד אחד העני מסוגל לעמוד בו, ומצד שני העשיר לא יוכל להתפאר בו כלפי העני. הוא הדין בתרומת המזבח ובתרומת האדנים, שעמדו על 'בקע לגולגולת'.

עיקרון השוויון, המונח ביסוד מנוחת השבת מעבודה לכול ושביתת האדמה בשנת השמיטה - כאשר פירותיה הם הפקר לעניים - בא לידי ביטוי מובהק גם בתלבושת האחידה של הבנות בט"ו באב, היוצאות כולן במחולות בבגדי לבן. זאת כדי לא לבייש את הבנות העניות שאין להן בגדים אחרים, מחד-גיסא, וכאמור למנוע את התנשאות הבנות העשירות עליהן מאידך-גיסא. בניגוד לחברה הישגית ומעמדית, עיקרון השוויון מונע כל תחרותיות בין עשירים לעניים.

התלות בה', שעליה הצבענו לעיל, משתקפת במילה 'לי' בפסוק "ויקחו לי תרומה". יתכן הסבר נוסף. צדקה כמו כל המצוות, ובכללן המצוות השכליות, יש לקיים בראש ובראשונה כמצווה אלוקית. כמו כל מצווה אחרת מוטבעת עליה הנורמה העליונה והאמת המוחלטת של התורה, בניגוד לשכל האנושי המוגבל והיחסי. ואומנם החפץ חיים היה מקיים את המצווה פעמיים. פעם אחת נתן כסף לעני בגלל המצווה מן התורה, ופעם שנייה בגלל הצורך ההומניטרי שלו.

משכן בלב

הסמיכות של התרומה לפסוק "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" אינה מקרית גם במשמעות הסמלית. המילה 'בתוכם', במקום 'בתוכו', מרמזת על המקדש הפנימי שבונות המצוות בלב כל יהודי ויהודי, ותורמות להתעלותו.

בניגוד לתפיסת ההשכלה "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך", מלמד ארון הברית, המצופה זהב מבית ומחוץ, כי את המצוות יש לקיים תמיד בבית ומחוצה לו ולהניף את דגל היהדות בגאווה גם בחוצות. ההפרדה בין אדם ליהודי היא מלאכותית בלבד. יהודי השומר מצוות כהלכה הוא אדם טוב ממדרגה ראשונה.

עם זאת, בדומה למחצית השקל, שלוש המידות החצויות של הארון (אורך שתי אמות וחצי, רוחב וגובה כל אחד אמה וחצי) מלמדות, שעל האדם לראות את עצמו תמיד בלתי מושלם, שהגיע רק למחצית הדרך ולשאוף אל השלימות. גישה זאת מונעת גאווה אישית, של מי שמסתכל עלינו מלמעלה, כאילו כבש כבר את פסגת העולם. מלבד זאת היא נותנת טעם לחיים וסיכוי להתקדם במידות. מצד אחר היא אומרת לאדם לראות את עצמו באיזשהו מקום באמצע, ולא בתחתית הסולם , כדי לומר לא לייאוש ולדימוי השלילי. תפיסה פסימית היא אֵם כל חטאת. בקיצור תמיד להיות ריאליים עם הפנים קדימה גם בעבודה הרוחנית.

שבת שלום וחודש טוב!. משנכנס אדר - מרבים בשמחה!.

תאריך:  03/02/2011   |   עודכן:  03/02/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיעור בצדקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המלאך הגואל
3/02/11 18:55
 
ציפי לידר
4/02/11 09:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על ההבדל המהותי בין המשכן - שעליו מורחב הדיבור בפרשת תרומה ובין בניית בית המקדש עליו מדברת בהרחבה הפטרת השבוע - עומד הפרשן הקדמון יונתן בין עוזיאל של התורה לארמית. רבים המבקרים את המתרגם על חרות היתר שהרשה לעצמו בכך, שתרגומו רווי נימות פרשניות.
03/02/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אכן גורם בכיר עד מאוד ממשרד המשפטים מנסה הבוקר לסגת בחופזה, אף הייתי אומר תחת אש, מהאמבוש הקטלני שנקלעה אליו אסכולת השיפוט הסמולנית בהתנכלותה הפאשיסטית לגיבור ישראל יואב גאלנט השם ישמרהו ויחייהו עם כל הנלווים אליו, עם איתות נואש לאמור שעשויים להכשיר את מינוי גאלנט לרמטכ"ל אם רק יתמיד במאבקו עד לבג"צ!
03/02/2011  |  עזרא הראל  |   מאמרים
מסמכי אל-ג'זירה גורמים למחנה השלום לתלוש את שערותיו: איזו החמצה! במו"מ אולמרט-אבו מאזן, ברגע של חסד, העניק לנו פרטנר פלשתיני מתון שבמתונים וויתורים נדיבים מאין כמותם. והנה, גם את ההזדמנות הזאת אנחנו מחמיצים!
03/02/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
כשמלאו למדינת ישראל שבעה-עשר אביבים, היא כוננה יחסים דיפלומטיים עם גרמניה המערבית, וכשהגיעה לגיל זיקנה, בשנתה השישים, עשתה אנגלה מרקל הקנצלרית של גרמניה המאוחדת מחוות ידידות למדינת ישראל בהגיעה עם חצי מחברי ממשלתה לירושלים לישיבה חגיגית עם ממשלת ישראל (גרמניה עורכת ישיבות ממשלה משותפות עם עוד חמש מדינות, אך כולן באירופה). אהוד אולמרט, ראש הממשלה דאז, קיבל את פניה בשדה התעופה כפי שמקבלים נשיא אמריקני. הקנצלרית הוזמנה לנאום בכנסת, כבוד השמור לראשי מדינה נבחרים בלבד. "האקונומיסט", בהתייחסו למחוות ההדדיות, הגדיר את גרמניה כחברה הטובה השנייה של מדינת ישראל. ייתכן שמאז ממשל אובמה, היה "האקונומיסט" משדרג את גרמניה לידידה הטובה ביותר.
03/02/2011  |  ד"ר שלמה פרלה  |   מאמרים
הסתיימה שנה טובה לעם ישראל היושב בציון, על כן רציתי לבדוק האם אנו באמת עם?. זה שאנו יושבים בציון זה בטוח, אבל האם אם אנו עם?, את זה נבדוק עכשיו.
03/02/2011  |  אלכס לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il