|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מקור ההפתעה במצרים ולא רק בה:

בוּרוּת מעריכי המודיעין בערבית ובערביוּת

קריאה לעומק בדברי הרמטכ"ל בכנס הרצליה, מעלה תמיהה לגבי יכולתו ולגבי הפתעתנו מ"ההפיכה העממית במצרים" מדוע אנחנו מופתעים חדשות לבקרים?! שמא צודק ידידי הטוב, שטוען כי המודיעין יודע היטב רק את מה שנכתב אתמול בכותרות העיתונים? יואל בן-פורת רצה שכל מעריך באמ"ן מדרגת רס"ן ומעלה יהיה "מהנדס לערביות ולאיסלאם"
11/02/2011  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
גבי אשכנזי, הרמטכ"ל היוצא [פלאש 90]

"הצבא חזק מכל התהליכים"
איציק וולף
ראש המטה הכללי היוצא, רב אלוף גבי אשכנזי, בנאום מסכם לכהונתו המסתיימת בעוד פחות משבוע * "הצבא יותר חזק מכל התהליכים שאנחנו עוברים. חבל שזה קורה, אבל אנשים מרוכזים במשימות שלהם" * על חוסר היכולת של ישראל לחזות את המהומות במצרים: "לשום מנתח מודיעין אין כדור בדולח"
לרשימה המלאה

כשבעל תפקיד בכיר מדבר בפומבי, אני מנסה לקרוא מבעד למילותיו את השכלתו, את הבנתו המקצועית ואת יכולתו. לכן, לא הופתעתי לשמוע את דברי הרמטכ"ל ב"כנס הרצליה" 2011 ואת בין השטין. דבריו הוכיחו, כי בדרגתו, במעמדו ובשנות ניסיונו, על סף סיום תפקידו הבכיר, לא הצליח רב-אלוף גבי אשכנזי להבין את אורחות ההוויה הצבאית-ביטחונית.

לית מאן דפליג, שהאירועים במצרים הפתיעו את מקבלי ההחלטות בישראל ואת יועציהם. אך שימו לב לסתירה הלוגית בדברי אשכנזי - כפי שהעבירם אתר דובר צה"ל:

מצד אחד: "לטענת רא"ל אשכנזי, גופי המודיעין אומנם הופתעו מההפיכה העממית במצרים...", ומצד שני, "אך אין מדובר בעובדה חריגה". לפיכך, אתמהה - אם זו אינה חריגה מהנורמה, למה הופתענו?!

מסביר הרמטכ"ל (גנרל של שלושה כוכבים - במונחים של הגויים): "'לשום מערכת מודיעין אין כדור בדולח', אמר רא"ל אשכנזי, אשר ציין כי לאגף המודיעין לא הייתה הערכה טובה יותר מזו של הצבא המצרי. 'בעת ההפיכה עשה הרמטכ"ל המצרי את דרכו מוושינגטון לקהיר. גם הוא לא ידע שזה קורה. האופי והמרכיבים של המשטרים סביבנו, העובדה שהעם מבסס את הפעילות שלו ברשתות החברתיות, משנות את תמונת המצב", הוסיף הרמטכ"ל'".

כלומר, בהבנתו (והוא היה גם מנכ"ל משרד הביטחון בעברו), מנסה אשכנזי לרבע את המעגל, ולהגיד, "כך עושות כולן...". וכאחראי למערכת הצבאית, שצריכה גם, בעוונותינו, לספק הערכת-מצב לאומית לקברניטים, הוא מצדיק את כישלונה (הנוסף בסדרה ארוכה!) בכך, שגם אחרים כשלו. אלה תירוצים של חניך בפנימייה צבאית, לכל היותר, ולא דברים של גנרל. "אכלו לי... שתו לי..." - בנוסח הגרוע ביותר. או, שמא, אשכנזי מתכונן כבר לפרק ב', הפוליטי, של חייו.

אם כך, מדוע אנחנו משקיעים בחטיבת מחקר כל-כך מפוטמת, שאינה יכולה לקרוא את העומד על סף דלתנו?! ובעיקר מטרידה אותי השאלה הטראגית - האם זה בלתי-נמנע? או שמא צודק ידידי הטוב, שטוען כי המודיעין יודע היטב רק את מה שנכתב אתמול בכותרות העיתונים.

כידוע, מנעוריי ועד הנה - כחמישים שנה - אנחנו מופתעים השכם והערב - בכל צומת אפשרי, גדול או קטן. אם נקרא את הערכות אמ"ן, הרי בשנות השישים לא חפצו הסובייטים במלחמה במזרח התיכון, וגם לא רצו את מלחמת ההתשה ואת מלחמת יום הכיפורים. אם זה היה תלוי באותם המעריכים המדופלמים, בשנת 1967, צבא מצרים לא יכול לעזוב את משימותיו במלחמת האזרחים בתימן; והמצרים והסורים לא יעזו להתקיף, לבד או יחד, אותנו עד 1975. ואני יכול לשזור עוד הפתעות כאלו כהנה וכהנה.

דברי אשכנזי מטילים אותי אחורה לימים אחרים בעברי, כשעבדתי עם יואל בן-פורת הבלתי-נשכח על ספרו, "נעילה" (הוצאת עידנים וידיעות אחרונות, 1991). באחד הקטעים החזקים ביותר בעבודתנו המשותפת, הראה לי בן-פורת, שפיקד במלחמת יום הכיפורים ולפניה על מה שנקרא עתה "יחידה 8200", את דברי ח"כ יצחק רבין בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ובה טען, שאגף המודיעין (אמ"ן) הטעה את קברניטי המדינה בכל צומת החלטה, כי זו דרכו.

'יואלקה' נותר המום וכואב מאז הכישלון הנורא של אמ"ן, שהיה לו חלק בו, בתשרי ה'תשל"ד, ולא נרפא מכאבו הנורא עד יום מותו. ספרו מספר את סיפור חייו, וחשיבותו הרבה גם בגלל ההתרעות המעשיות והתיאורטיות, שכלל בו בן-פורת, המשקפות את הגותו. וזאת לזכור, באותה העת עבד בירכתי בית-הספר הצבאי למודיעין (בה"ד 15) על אופוס חייו - ניתוח ההפתעה במלחמת יום הכיפורים והפקת לקחים ממנה. רסיסים ותובנות ממנו זרמו לנעילה.

בצדק שיבח אשכנזי בנאומו ב"כנס הרצליה" את סיוע המודיעין ליצירת בנק המטרות של צה"ל. אך זו טובה רק למלחמתנו בטרור.

הרמטכ"ל ציין "גם את כוחו ויעילותו של מערך המודיעין, אשר נמצא במערכה רציפה בכל מקום ובכל זמן... אך כל ההשפעה המרשימה הזו לא תהיה אפקטיווית אם מתחת לחימושים הללו לא יהיו מטרות בעלות ערך צבאי גבוה ולכן הציווי של המודיעין, ואמ"ן עשה בכך שינוי גדול מאוד".

והוא צודק, אך ההישג הזה אינו מכסה על הכישלון בחיזוי התהליכים במצרים - דווקא משום הערך הגבוה של "השלום עם מצרים" בהערכתו האסטרטגית, שהרי הכל יודעים היטב איפה מונח אשכנזי על הלוח הפוליטי בישראל.

הנדסת ערביות

בן-פורת סבר, כי אסור שמעריך מודיעין בתחום הערבי לא יידע ערבית, ולא יהיה לו מושג על תרבות האיסלאם. הוא עצמו שלט בערבית, ולמד מזרחנות באוניברסיטה העברית בימיה הטובים, עוד בגבעת-רם. ממנו שמעתי בראשונה, שכמעט כל ראשי אמ"ן לא ידעו ערבית, וכמותם - מרבית המעריכים במחלקת (כיום חטיבת) המחקר באמ"ן. ועקרונית, דבר לא השתנה.

נכון, איננו מבינים הכל, ואיננו יכולים לדרוש מצעירים שרק סיימו את התיכון, וממפקדיהם, להבין את ממחשבותיהם של מנהיגים ערביים, בוגרים, שמכילים ומנוסים מהם. זו בעיה מבנית - כמו היעדר הוראת השפה הערבית בבתי-הספר הממלכתיים שלנו. אי-ידיעת ערבית משטחת את העברית של הרחוב היהודי - כפי שטוען עמוס גורן, הסבור, "לו היינו מנצלים את אוצר התרבותי הגדול של העולים מן המזרח להוראת הערבית, היינו נעשים למדינה הלא מוסלמית היחידה שתושביה יודעים ערבית, מתקרבים בכך לשכנינו מבחינה תרבותית, מפחיתים את הניכור ומגדילים את כבודנו בעיניהם".

ולא הייתי מעלה את דברי גורן, אלמלא שמעתי במסדרונות "כנס הרצליה" כמה דוברי ערבית, ומעטים מדי מהם היו יהודים. כמה ממנהיגינו יכולים לשוחח ולהתראיין בטלוויזיה ערבית בערבית, ולהעביר לדוברי ערבית (רוב שכנינו-אויבינו) את מסריהם?!

ומה קורא מעריך המודיעין באמ"ן? כנראה, ניירות מתורגמים כתובים בעברית שבורה ורצוצה (תולדת החינוך הלקוי במערכת החינוך הישראלית), שאין לה כל קשר למקורות הרוחניים של הערבים. ועל סמך הניירות הללו ("נרות", בסלנג המודיעיני) נעשית הערכת המודיעינית, ורוקחים לנו את ההפתעות חדשות לבקרים - כפי שציין רבין בכנסת. לכן, לא נחרד אותו המעריך כשקרא באוקטובר 1973, שניתנה פקודה להאכיל בכוח את חיילי צבא מצרים בתרגיל "תחריר 41", שהיה בצום רמדאן.

לדברי גורן, הצטרף צבי גבאי - איש יקר, שהכרתי לפני שנים, לאחר שאמו טיפלה במסירות רבה בבכורי - שהיה מבכירי משרד החוץ ושגרירנו בקהיר. גבאי כתב באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA): "כיום האינטלקטואלים הערביים מעזים לבטא את דעתם לגבי הצורך בשינויים, פוליטיים חברתיים וכלכליים. בעידן האינטרנט, טוויטר ופייסבוק דבריהם מקבלים תפוצה רבה, והציבור, במיוחד הצעירים, סופג את דברי הביקורת וממתין לשעת כושר כדי להביע את זעמו. כיום רשתות הקשר עמוסות, בדברי ביקורת ומחאה של האינטלקטואלים הערביים. אך כדי לעקוב אחר התבטאויות אלה, צריך לדעת ערבית, כדי לקרוא את דברי האינטלקטואלים בשפתם המקורית בערבית, במיוחד את שירתם. שכן השירה הערבית היא הביטוי האותנטי להבנת נפשם, רגשותיהם ומאוויים האישיים והלאומיים של הערבים. זכורה אמרתו של האינטלקטואל המצרי ד"ר חוסיין פאוזי, שאמר: 'אילו קרא המודיעין הישראלי את השירה, שנכתבה במצרים אחרי 67 - היה יודע שמלחמת אוקטובר 73 הייתה בלתי נמנעת'.

"כל עוד גורמי ההערכה בארגוני המודיעין מתעלמים מהצורך ללמוד ערבית ולעקוב אחר כתיבתם של האינטלקטואלים הערביים, צפויות הפתעות כמו 'רעידת האדמה' הנוכחית במזרח התיכון".

ואחזור למקורותיי, כתלמיד נאמן של יואלקה: יואל בן-פורת רצה, שכל מעריך באמ"ן מדרגת רס"ן ומעלה יהיה "מהנדס לערביות ולאיסלאם בדיוק כפי שלא יעלה על הדעת להטיל על מי שאינו מהנדס לאווירנאוטיקה מוסמך לתכנן את כנף הלביא" (עמוד 165).

ועוד: "מאז 1984 חקרתי, מצאתי, חשפתי, וייתכן שגיליתי דברים מדהימים... את מחצית המחקר השלמתי במדים... והמשכתי לחקור עד ל-1987 בהתנדבות" - כתב יואל בן-פורת בנעילת פרק זיכרונותיו בנעילה (עמוד 142).

בהומור עצמי ובראייה כואבת ומפוכחת, חותם בן-פורת: "לקחים לא יצאו מזה... אך לפחות יהיה ספר לימוד, שעליו - אני מקווה - יתחנכו דורות חדשים של אנשי מודיעין לבל יחזרו על שגיאות רבותיהם מהמחדל. לו יהי.

"אם יושג מלימוד קורות אמ"ן... יתפתחו אנשים, שיעריכו טוב יותר ויבינו טוב יותר את מה שניתן לעשות ואת מה שנבצר - ותימנע הפתעה נוספת לישראל, אזי אוכל לומר לעצמי, כי באתי על שכרי, ומקצת מן המעוות של יום הכיפורים תוקן. ימים יגידו".

תאריך:  11/02/2011   |   עודכן:  11/02/2011
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בוּרוּת מעריכי המודיעין בערבית ובערביוּת
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהושוע כהן
11/02/11 14:21
2
טירונית במודיעין
11/02/11 14:40
 
אליק א.
12/02/11 08:33
 
וכן הוכרז גי'האד
12/02/11 13:05
3
הניה
11/02/11 18:39
4
סכם אוסלו
11/02/11 18:59
5
אלעד הלא נחמד
12/02/11 10:39
6
er
12/02/11 18:26
 
אביתר בן-צדף
12/02/11 19:50
7
משהו שמכיר
7/03/11 17:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה טובה, איגוד העו"סים - העובדים הסוציאליים - הכריז על סכסוך עבודה! נכון, את רובכם זה לא מרגש, וגם סביר שלא תרגישו בזה, אלא אם תתאמצו במיוחד... אבל כעו"סית די טרייה בשטח, אני שמחה שסוף-סוף נוקטים בצעד הזה. נראה כי אכן מתקיים עתה מאבק אמיתי לשינוי תנאי העבודה שלנו, של העובדים הסוציאליים בישראל, אולי כחלק מההתעוררות החברתית-כלכלית של הציבור.
11/02/2011  |  איילת רז  |   מאמרים
לפני כחמש שנים חתמנו את רשימתנו לפרשת השבוע שלנו, פרשת תְּצַוֶּה במשפט הבא: "כאשר המנהיגים מתחפשים לדורשי טובתנו בעוד רק טובתם שלהם מעניינת אותם, זהו ההסבר למצבנו כיום, מצב בו נראה כי כל שנותר הוא להתפלל שהקב"ה יעשה לנו נס, כי לנו נראה שאין שום דרך להיפטר מהם ולזכות למנהיגים מסוגו של אהרון הכהן".
11/02/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לקראת "יום האהבה", שיחול ביום שני הקרוב, 14 בפברואר, נערכות המסעדות לחגיגה קולינרית-רומנטית, האמורה לפעול על כל החושים. יוגשו בהן תפריטים מיוחדים ואקזוטיים, עם קינוחים מענגים וחבילות-מבצע, שישלבו בין חוויית הגורמה לאלכוהול תוסס וזורם.
11/02/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
קול המון, טלו קורה, מודה ועוזב, בין חכם לפיקח, החכם עיניו בראשו, בהצלחה סיכום פרשת גלנט ותקווה שבשבוע הבא יהיה לנו רמטכ"ל שיוכל לעבוד בראש שקט
11/02/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
התנהגותה הפוליטית של ארה"ב ביחס למצרים של מובארק נראית יותר מכל כבגידה במובארק שהיה שותף נאמן של ארה"ב ושחקן עיקרי במזרח התיכון כשלושים שנה מאז ירש את סאדאת. מעבר לכך, לא ברור מה הביא את אובמה ושרת החוץ שלט קלינטון להוכיח את מובארק על טעויותיו דווקא כעת כאשר שלטונו תלוי על בלימה בדרך לסיום כהונתו בספטמבר, כאשר ברקע נושפת אירן והאחים המוסלמים, ולשדר מסר לבעלי הברית ולאויביה של ארה"ב כאחד במזרח התיכון כולו כי חוקי המשחק השתנו: ידיד של אתמול גם אם תואר כנכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה, עלול לאבד את הסטטוס שלו בן רגע ביהשתנות הנסיבות. אבל התעלומה המהותית הייתה ונשארה - מהו ההגיון המדיני הגיאו פוליטי שבנטישת מובארק?
10/02/2011  |  עמית עוז  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי  
המפגינים צובאים על ארמון הנשיאות; מובארק עזב את קהיר לשארם  /  איציק וולף, עופר וולפסון
מובארק: עוזב אך לא מתפטר  /  עידן יוסף
הצבא המצרי תפס את השלטון  /  עופר וולפסון
המאבק האמיתי: זכותנו על הארץ  /  דרור אידר
הפתעה - הפעם הגרוש נמצא מתחת לפנס  /  נעמי טלטש
מצרים משענת קנה רצוץ  /  ירון זכאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il