|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הגמדים

ירושלים מתפוצצת עכשיו מרוב רעיונות מבריקים חדשים. טובי המוחות של הממסד הפוליטי שלנו מתמודדים עם הבעיות שנוצרו בעקבות המהפכה הערבית המתמשכת, המשנה את הנוף סביבנו הנה היבול האחרון של הרעיונות החדשניים המדהימים
13/03/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נתניהו, ליברמן וברק. גמדים פוליטיים [צילום: פלאש 90]

התנאי המוקדם המוחלט, הבלתי-ניתן לשינוי, הוא שנעשה שלום עם העם הפלשתיני. הממסד הישראלי כולו מאמין באמונה שלמה שהדבר אינו ניתן. והם דווקא צודקים - כל זמן שהם בסביבה, זה באמת בלתי-אפשרי

אף אחת מההתקוממויות המתחוללות עכשיו בעולם הערבי אינה אנטי-ישראלית מטבעה. בשום מקום אין ההמונים קוראים למלחמה. אכן, רעיון המלחמה נוגד את שאיפותיהם הבסיסיות: קידמה חברתית, חירות, רמת-מחיה מכובדת

שר הביטחון אהוד ברק הכריז שהוא עומד לדרוש מארצות-הברית 20 מיליארד דולר נוספים כדי לרכוש מטוסי-קרב, ספינות טילים, צוללת ונושאי-גייסות. ראש-הממשלה בנימין נתניהו הצטלם כשהוא מוקף חיילות - כמו מועמר קדאפי בימים הטובים - ומשקיף כמצביא אל מעבר לנהר הירדן. הוא הכריז שצה"ל לא יעזוב לעולם את בקעת הירדן, מכיוון שרצועה כבושה זו היא "גבול הביטחון" של ישראל. ימיה של סיסמה זו כימי הכיבוש עצמו. היא הייתה חלק מתוכנית-אלון המפורסמת, שנועדה להקיף את הגדה המערבית בשטח ריבוני ישראלי. אגב, אבי התוכנית, יגאל אלון, נמנה עם מנהיגי התנועה הקיבוצית, ובקעת הירדן נראתה כשטח אידיאלי לקיבוצים חדשים. היא שטוחה, משופעת במים, והאוכלוסייה שלה הייתה דלילה.

ואולם, הזמנים השתנו. כשאלון היה אחד המפקדים האגדתיים במלחמת תש"ח, הוא לא חלם על טילים. כיום, טילים המשוגרים מעבר לירדן יכולים להגיע בקלות לביתי בתל אביב. כשנתניהו מצהיר שאנחנו זקוקים לשליטה בבקעת הירדן כדי למנוע מהערבים להגניב טילים לגדה המערבית, שיאיימו על פתח-תקווה, הוא - איך נאמר - קצת מפגר אחרי הזמן.

כאשר הפוליטיקאים מתייצבים באומץ מול העולם החדש, הצבא אינו יכול להישאר מאחור. השבוע הכריזו כמה מפקדי אוגדות שהם מתכוננים ל"התקוממות המונית בלתי-אלימה", נוסח כיכר השחרור. הם מאמנים את החיילים ומכינים אמצעים לפיזור הפגנות. צה"ל המפואר שלנו מוכן לתפקיד של משטרה קולוניאלית.

כדי לחזק את היכולת האינטלקטואלית של ההנהגה, גייס נתניהו מוח מדהים: הוא מינה את האלוף יעקב עמידרור לראש המועצה הלאומית לביטחון. עמידרור, לשעבר הקצין חובש-הכיפה הבכיר בצה"ל, לא הסתיר מעולם את השקפותיו הלאומניות הקיצוניות-קיצוניות, ובכללן התנגדותו הנחרצת להקמת מדינה פלסטינית ושלום עם הפלסטינים בכלל. אגב, הוא הקצין כשדיבר בחיוב על צבאות התוקעים "כדור בראש" של חייל שאינו מסתער. על כן, לא הפתיעה הידיעה שנתניהו הזמין את מפלגת האיחוד הלאומי, שיש בה יסודות פשיסטיים גלויים, להצטרף לממשלתו. היא סירבה.

בינתיים התחילו פוליטיקאים בכירים, מאביגדור ליברמן ומטה (אם דבר כזה אפשרי בכלל), להחיות את התוכניות מכוסות-האבק של "הסכם-ביניים" - סחורה ישנה הנרקבת על האצטבות ואין לה קונים. בסך-הכל: עדה של גמדים פוליטיים מול מציאות מהפכנית חדשה, שהם אינם מסוגלים להבינה או להתמודד איתה (ואיני מתכוון להעליב את הגמדים האמיתיים, שהם דווקא בני-אדם אינטליגנטיים בדרך כלל). כאשר אלה מנהיגינו, אין הרבה טעם לשאול מה אנחנו יכולים וצריכים לעשות כדי להתאים את עצמנו למציאות הגיאו-פוליטית החדשה.

בהנחה שהעולם הערבי, או חלקים גדולים ממנו, צועד לקראת דמוקרטיה וקידמה חברתית, איך זה ישפיע על עתידנו? האם אנחנו יכולים לבנות גשרים לחברות מתקדמות, רב-מפלגתיות כאלה? האם אנחנו יכולים לשכנע אותן לקבל אותנו כחלק לגיטימי של המרחב? האם אנחנו יכולים להשתתף ביצירתו המדינית והכלכלית של "המזרח התיכון החדש"?

אני מאמין שאנחנו מסוגלים. אך התנאי המוקדם המוחלט, הבלתי-ניתן לשינוי, הוא שנעשה שלום עם העם הפלסטיני. הממסד הישראלי כולו מאמין באמונה שלמה שהדבר אינו ניתן. והם דווקא צודקים - כל זמן שהם בסביבה, זה באמת בלתי-אפשרי. אך אם תקום הנהגה אחרת, האם הדברים יהיו שונים?

אם שני הצדדים - וקודם כל ישראל, שהיא הצד החזק יותר לאין שיעור - באמת ירצו בשלום, השלום מחכה לנו. כל התנאים מונחים על השולחן, גלויים לכל עין. דנו בהם בלי סוף. נקודות הפשרה מסומנות בבירור. לא דרושים יותר מכמה שבועות כדי לעבד את הפרטים. הגבולות, ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים, המים, הביטחון - כולנו יודעים כיום מה הפתרונות (גם אני פירטתי אותם לא-אחת). מה שדרוש הוא הרצון הפוליטי.

לטאטא את חבורת הגמדים מן הבמה

הסכם-שלום - הסכם שייחתם על-ידי אש"ף, יאושר במשאל-עם פלסטיני ומקובל על חמאס - ישנה באופן קיצוני את יחסם של העמים הערביים כלפי ישראל. זה לא עניין פורמאלי - העניין חודר אל מעמקי התודעה הלאומית. אף אחת מההתקוממויות המתחוללות עכשיו בעולם הערבי אינה אנטי-ישראלית מטבעה. בשום מקום אין ההמונים קוראים למלחמה. אכן, רעיון המלחמה נוגד את שאיפותיהם הבסיסיות: קידמה חברתית, חירות, רמת-מחיה מכובדת.

ואולם, כל עוד נמשך כיבוש השטחים הפלסטיניים, ההמונים הערביים דוחים את ההתפייסות עם ישראל. תהיה דעתם של העמים השונים על הפלסטינים כאשר תהיה - כל הערבים חשים מחויבות עמוקה לשחרור האחים-הערבים. כפי שאמר לי פעם מנהיג מצרי: "הם קרובינו העניים, והמסורת שלנו אינה מרשה לנו להפקיר קרוב עני. זה עניין של כבוד". משום כך, שמה של ישראל יצוף בכל מערכת-בחירות חופשית בעולם הערבי, וכל מפלגה תראה את עצמה מחויבת לגנות את ישראל.

אחת הטענות נגד אפשרות השלום, שהתעמולה הרשמית שלנו חוזרת עליה בלי סוף, היא שחמאס לא יקבל אותו לעולם. בסיוט הישראלי מנצחות מפלגות איסלאמיות בבחירות הדמוקרטיות בארצות הערביות - כפי שחמאס אכן ניצח בבחירות הפלסטיניות. כדאי לזכור שחמאס הוא בעצם יציר-כפינו. בעשורים הראשונים של הכיבוש אסרו המושלים הצבאיים כל פעילות פוליטית פלסטינית, אפילו של מי שדגלו בשלום עם ישראל. הפעילים נשלחו לכלא. רק סוג אחד של פעילות יצא מן הכלל: האיסלאמית. לא זו בלבד שאי-אפשר היה למנוע מהפלסטינים להתאסף במסגדים - מקום-המפגש היחיד שנותר - אלא שהמושלים הצבאיים קיבלו הוראה מפורשת לעודד גופים איסלאמיים, כמשקל-נגד לאש"ף, שנראה אז כאויב העיקרי. אש"ף היה ונשאר ארגון לא-דתי, ונוצרים רבים ממלאים בו תפקיד חשוב.

זה היה, כמובן, רעיון מטופש, דוגמה טיפוסית לקוצר-הראייה של מנהיגינו הפוליטיים והצבאיים כשזה נוגע לעניינים ערביים. בפרוץ האינתיפאדה הראשונה הפכה התנועה האיסלאמית לחמאס ("תנועת ההתנגדות האיסלאמית") והצטרפה לקרב. בדרך פחות ישירה, גם חיזבאללה נוצר בעקבות פעילותנו. כאשר פלש אריאל שרון ב-1982 ללבנון כדי להשמיד את המיני-מדינה של אש"ף בדרום המדינה, הוא יצר חלל ריק שהתמלא במהרה על-ידי "מפלגת אללה" - חיזבאללה. גם חמאס וגם חיזבאללה שואפים לשלטון בארצותיהם. זהו יעדם העיקרי. לגבי שניהם, המאבק בישראל הוא אמצעי, יותר מאשר מטרה. אם יושג השלום, הם יקדישו את מרצם למאבק על השלטון - חמאס בפלסטין וחיזבאללה בלבנון.

האם חמאס ישלים עם השלום? הארגון הצהיר על כך בדרך מפותלת. לדבריו, אם הרשות הפלסטינית תעשה שלום, והשלום הזה יאושר במשאל-עם פלסטיני, חמאס יקבל אותו כביטוי לרצון העם. הוא הדין לגבי כל התנועות האיסלאמיות בארצות הערביות, חוץ מאשר אל-קאעידה ודומיה, שאינן מפלגות בעלות בסיס לאומי אלא ארגונים מהפכניים בינלאומיים.

אם ראשי העם הפלסטיני יחתמו הסכם-שלום שיספק את המטרות הלאומיות, כל התערבות של ארצות ערביות אחרות תיראה מיותרת, ואפילו מגוחכת. חיזבאללה, האחים המוסלמיים ושאר המפלגות הדתיות-הלאומיות יעשו תפנית, וישתתפו במאבק על השלטון בקרב המסגרות הדמוקרטיות החדשות. עם סילוק המכשול הזה, ההמונים הערביים ישפטו אותנו על-פי מעשינו, כפי שיהיו אז. תהיה לנו ההזדמנות ההיסטורית להשתתף בעיצוב מחדש של המרחב כולו. מעשינו ידברו.

לפני יותר מ-50 שנה השמיע הנסיך חסן, מי שהיה אז יורש-העצר המרוקאי (ולימים היה למלך חסן ה-2) הצעה היסטורית: להזמין את ישראל להצטרף לליגה הערבית. באותה עת, ההצעה נשמעה כחזון-תעתועים ונשכחה במהרה (אך לא על-ידי המלך עצמו, שטרח להזכיר לי אותה ב-1981, כאשר קיבל אותי ואת שותפיי לפגישה סודית). כיום, כאשר עולם ערבי חדש נראה באופק, החזון האוטופי הזה מקבל לפתע צביון מעשי. כן, אחרי כינון השלום, כאשר מדינת-פלסטין החופשית והריבונית תתפוס את מקומה כחברה מלאה באו"ם, הרעיון של ארגון מרחבי, שיכלול את ישראל, ואולי את טורקיה וברבות הימים גם את אירן - נראה מעשי. מרחב שבו הגבולות פתוחים, שבו יפרחו המסחר ושיתוף-הפעולה ממרקש עד מוסול, מחיפה עד עדן, תוך דור אחד או שניים - כן, זוהי אחת האפשרויות הנפתחות לפנינו על-ידי המאורעות הנוכחיים, מרעידי-האדמה.

התפתחות כזאת תדרוש, כמובן, שינוי מוחלט בתפישותינו הבסיסיות, שימי כמה מהן כימי התנועה הציונית עצמה, ואולי הן אף עתיקות יותר. זה לא יקרה כל עוד חיינו האינטלקטואליים והפוליטיים נשלטים על-ידי בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, אהוד ברק, אליהו ישי, ציפי לבני, שמעון פרס ודומיהם. יש לטאטא את כל חבורת הגמדים מן הבמה.

האם זה יכול לקרות? האם זה יקרה? "ריאליסטים" ינדנדו בראשיהם - כפי שעשו לפני שהאמריקנים בחרו בנשיא אפרו-אמריקני, לפני שהגרמנים הפילו את החומה שלהם, לפני שבוריס ילצין טיפס על הטנק ההוא.

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגמדים
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שימו לב!
13/03/11 12:43
 
fd
13/03/11 16:35
2
היכן,היכן,היכן...
13/03/11 12:50
3
ע. הנביא
13/03/11 15:29
 
יריב א.
13/03/11 17:10
 
ע. הנביא
13/03/11 20:02
4
Gilead
13/03/11 16:50
5
ע.ג.
13/03/11 16:54
6
מנהפך 77
13/03/11 17:07
7
אליק א.
13/03/11 17:29
8
sailor
13/03/11 20:18
9
מהפך 77
13/03/11 20:27
10
אלישמע
13/03/11 22:27
11
עצה מידיד
13/03/11 22:33
12
להגיד
20/03/11 02:53
 
אלישמע
28/03/11 12:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האכזריות הנאצית של הרצח באיתמר לא קרתה מעצמה. הרשות הפלשתינית לא רק שאינה מנסה לעקור את האיבה הערבית הבסיסית מן השורש, אלא מנהלת ללא הרף מערכת הסתה וזריעת שנאה ליהודים ולישראל בכלל, ולמתנחלים בפרט.
13/03/2011  |  בעז העצני  |   מאמרים
במהלך השנים האחרונות התפתחה תופעת הפרטת השירותים החברתיים בישראל. ממשלות ישראל בחרו להסיר מעל עצמן כל אחריות כלפי מגזרים גדולים של אוכלוסיות מוחלשות, בעלי צרכים מיוחדים, טיפול בנשים מוכות ומוטרדות מינית - והעבירו את האחריות לעמותות ולמגזר השלישי שמצאו את עצמם מהר מאוד ממלאים את מקומה של הממשלה.
13/03/2011  |  יצחק ג'קי אדרי  |   מאמרים
תראו כמה קל להנפיק כתב אישום חמור נגד ישראל, אפילו אחרי שמשפחה ישראלית נטבחה בידי הפלשתינים:
13/03/2011  |  אורה עריף כץ  |   מאמרים
שלום לכם, אחיי המתנחלים.
13/03/2011  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
זה לא סכסוך בין שני עמים.
13/03/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
מפגינים פלשו לבית של בנו של קדאפי בלונדון  /  סוכנויות הידיעות
בכירים פלשתינים זכו באזרחות ירדנית על-חשבון אזרחים  /  ראובן לייב
אובמה: לא שוללים מתקפה בלוב  /  איציק וולף
האם גל המהפכות בעולם הערבי יגיע ל"פלשתין"?  /  יוני בן-מנחם
לקוות לנצחון קדאפי?  /  יהודה דרורי
הנפט - במחיר הדם הנשפך  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il