|   15:07:40
עיתונאית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הפעולה הבינ"ל בלוב: חיזוקו של רעיון האחריות להגן

הדין והחשבון בנושא האחריות להגן קובע ארבעה עקרונות בסיסיים ביחס להתערבות צבאית חיצונית: המהלך מבוצע מתוך כוונה נכונה; הכוח הצבאי מגויס למערכה כאמצעי אחרון; התגובה היא מידתית; וקיימים סיכויים סבירים להצלחת המשימה
10/04/2011  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שימוש בכוח של קדאפי [צילום: AP]

תחיית הנורמה המתפתחת של "האחריות להגן" (Responsibility to Protect - R2P) באה לביטוי בהצלחה להעביר את החלטה 1973 במועצת הביטחון של האו"ם, ב-17 במארס 2011, הקוראת לנקוט בכל האמצעים הנדרשים, למעט כיבוש, על-מנת להגן על אוכלוסייתה האזרחית של לוב. נורמה זו אומנם נדונה בהרחבה במהלך עשור השנים האחרון, אולם המקרה של לוב הוא הראשון אשר בו נורמה זו זוכה לגיבוי של החלטת מועצת הביטחון לפי פרק VII של מגילת האו"ם המתייחס ל"פעולה בנוגע לאיומים על השלום, הפרות של השלום ומעשי תוקפנות".

הרקע לנורמת האחריות להגן

בעקבות אירועים טראגיים כהשמדת העם ברואנדה והיעדר תגובתה של הקהילה הבינלאומית, קרא קופי אנאן, מי שכיהן כמזכיר הכללי של האו"ם, לקהילה הבינלאומית להגיע לקונצנזוס באשר לשאלה מתי התערבות צבאית היא ברת-הצדקה. ממשלת קנדה נטלה את המשימה על עצמה, והקימה את הוועדה הבינלאומית לעניין התערבות וריבונות מדינתית (ICISS). הוועדה פרסמה את הדין וחשבון שלה בדצמבר 2001, ובחרה להחליף את המונח הנפוץ, אך הפולמוסי, של "התערבות הומניטרית" במונח "האחריות להגן". בהתאם למונח זה, ריבונות היא לא רק זכות של מדינות אלא כוללת גם את החובה להגן על אזרחים ועל רכושם. אם המדינה כושלת בכך, חלה על הקהילה הבינלאומית החובה לסייע לה בכך, ואם מאמצים אלה נכשלים אף הם, יש הצדקה להתערבות במקרים קיצוניים כגון אירועי השמדת עם או טיהור אתני.

הדין וחשבון בנושא האחריות להגן קובע ארבעה עקרונות בסיסיים ביחס להתערבות צבאית חיצונית: המהלך מבוצע מתוך כוונה נכונה (דהיינו: הוא מונע מטעמים של דאגה הומניטרית ונועד "למנוע סבל אנושי"); הכוח הצבאי מגויס למערכה כאמצעי אחרון (כלומר, נעשה שימוש בחלופות אחרות, או שהן לכל הפחות נשקלו); התגובה היא מידתית; וקיימים סיכויים סבירים להצלחת המשימה. בנוסף, ICISS קראה לקבל היתר מארגון בינלאומי לנקיטתה של פעולה מעין זו, עם עדיפות למועצת הביטחון. מאז 2001, אומץ הרעיון על-ידי מסמך הסיכום של ועידת הפסגה העולמית של האו"ם משנת 2005, אשר הוסיף פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות כמקרים אשר בהם פעולה בינלאומית היא מוצדקת. בשנה שלאחר מכן, אימצה החלטה 1679 של מועצת הביטחון חלקים ממסמך הסיכום משנת 2005, שנגעו לנורמה המתפתחת של האחריות להגן, וביססה עוד יותר את מעמדה של נורמה זו. בשנת 2009 הציג המזכיר הכללי באן קי-מון את הדין וחשבון שלו "יישום האחריות להגן" בפני העצרת הכללית.

מימוש הנורמה של האחריות להגן - בלוב

כיצד מתקשרת הפעילות הנוכחית בלוב, שאושרה על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם, והמונהגת על-ידי כוחות נאט"ו עם הפרמטרים של התערבות לגיטימית תחת הנורמה המתפתחת של האחריות להגן? התנאי הבסיסי שמצדיק הנעת תהליך של התערבות תחת האחריות להגן, הוא היעדר היכולת, או הנכונות, של מדינה להגן על אוכלוסייתה האזרחית, דרישה המתקיימת לכל הדעות במקרה של לוב, בה השלטון הוא זה שמבצע את הפשעים נגד האוכלוסיה האזרחית.

השימוש שעשה קדאפי בכוח נגד אזרחי לוב חרג, מאז תחילתן של ההפגנות, באופן ניכר מזה בו עשו שימוש עמיתיו במדינות האזור. לצד דיווחים על ברוטאליות שרווחה נגד האוכלוסיה האזרחית, העצים הרודן עוד את התפיסה באשר לאסון ההומאניטארי העומד להתרחש, כאשר הבטיח "למחוץ את המקקים" אשר העזו להתקומם נגד משטרו. בה בעת, תרמו גם ההתפטרויות הפומביות של שגרירים לוביים, כמו גם דרישותיו של שגריר לוב באו"ם, שקרא לעצור את "השמדת העם" שמתחוללת בארצו, כדי לחזק את ההבנה לפיה איבד השלטון הלובי את הלגיטימיות הפנימית שלו, כמו גם את ההבנה, כי רמת האלימות בלוב הייתה משמעותית די הצורך כדי להצדיק תגובה של הקהילה הבינלאומית.

ב-26 בפברואר 2011 אימצה מועצת הביטחון של האו"ם, כתגובה לאלימות ולמשבר ההומניטרי, שהלכו וגברו, את החלטה 1970 שקראה "לממשלת לוב לעמוד במחויבותה להגן על אוכלוסייתה" תוך שהיא מתייחסת לראשונה, באופן גלוי, למושג האחריות להגן. ההחלטה ניסתה גם לבלום את ביטויי האלימות על-ידי כך שדחקה בממשלת לוב להפסיק אלימות זו, באמצעות הטלת אמברגו נשק על לוב, איסור נסיעה והקפאת נכסים, יחד עם הפנייתו של המשטר הלובי לבית הדין הפלילי הבינלאומי.

במקביל לסנקציות אלה, ובתגובה לברוטאליות הגוברת של המשטר הלובי, החלו צרפת ובריטניה לרמוז על האפשרות של נקיטת סנקציות חריפות יותר, לרבות הכרזתו של אזור ללא טיסה. חלופה זו התקבלה בתחילה בקרירות מסוימת על-ידי הקהילה הבינלאומית, ואף נתקלה בביקורת נוקבת מצידן של סין, רוסיה, טורקיה ומדינות אחרות. עם זאת, ככל שרמת האלימות בלוב הלכה ועלתה, כך עלתה במקביל הנכונות בזירה הבינלאומית לנקוט בצעדים תקיפים יותר. צעד חשוב בכיוון זה ננקט ב-12 במרס, כאשר הליגה הערבית פנתה למועצת הביטחון לראשונה בבקשה להכריז על אזור ללא טיסה, תוך חיזוק קולותיהן של מדינות כגון בריטניה וצרפת, אשר החלו אז בניסוח משותף של החלטה רלוונטית מטעמה של מועצת הביטחון.

התהליך שהביא להעברתה של החלטה 1973 של מועצת הביטחון היה, אם כן, הדרגתי, והאישור לנקוט ב"כל האמצעים הדרושים" כדי לאכוף אזור ללא טיסה ולהגן על אזרחים, נתפס כאמצעי אחרון, המתיישב עם עקרונות ההתערבות תחת הנורמה של האחריות להגן. יתרה מכך, החלטת מועצת הביטחון על בסיס פרק VII של מגילת האו"ם משמשת כעת כבסיס חוקי לפעילות צבאית בתחומה של לוב, תוך הבטחה כי המהלך המונהג על-ידי נאט"ו - בשונה ממה שאירע בקוסובו - זוכה ללגיטימיות בינלאומית נרחבת. המהלך הוא אף בהתאם להמלצת הדין וחשבון של ה-ICISS על האחריות להגן, לפיה יש להעדיף פעולה עם היתר מפורש ממועצת הביטחון של האו"ם.

שלושת הדרישות העיקריות הנוספות המתחייבות בטרם ננקטת התערבות לפי נורמת האחריות להגן (מידתיות, כוונה וסיכויי ההצלחה) הן מסובכות יותר להערכה, אך יש יסוד להאמין כי הפעולה הנוכחית בלוב עומדת גם בהן.

למרות שתהליך הערכתם של מושגי הכוונה והמידתיות בחוק הבינלאומי הוא פתוח לוויכוח, המנדט שניתן לפעולה בלוב הוא ספציפי בכל הנוגע למטרותיה של המשימה (ההגנה על אזרחים ואכיפתן של סנקציות), בעוד שהוא מוציא מכלל אפשרות באופן מפורש "כוח כיבוש זר מכל סוג שיתמקם בשטח כלשהו של הטריטוריה הלובית" ולפיכך נראה, כי הוא עומד בקריטריונים שנמנו לעיל. בנוסף, התמיכה האזורית בפעולה (כפי שזו בוטאה על-ידי הליגה הערבית, ארגון הוועידה האיסלאמית, ומועצת שיתוף הפעולה במפרץ) והקולות שעלו מהמורדים הלובים ואשר קראו להתערבות פעילה במשבר, מגבירות אף הן את הלגיטימיות של המהלך הצבאי. עם זאת, התשובה לשאלה האם המשימה עצמה, וכללי ההתערבות, יישארו מוגבלים לפרמטרים דלעיל גם בטווח הארוך, תלויה בסופו של דבר במציאות שתתפתח בשטח, ועל כן אין אפשרות לחזות בעת הזו האם ההתערבות תישאר מוגבלת לדרישת ה"מידתיות".

המדד הבעייתי ביותר להערכה, כאשר מתבוננים בסטנדרטים של האחריות להגן, הוא, ככל הנראה, הסיכוי הסביר להצלחתה של הפעולה. בעוד שדיווחי חדשות מציינים, כי הערכת נאט"ו היא שמדובר בפעולה של 90 יום, אשר לאחריהם יוקם כוח לשמירת שלום רב-לאומי (כמו במקרה של בוסניה), תוצאותיה של תוכנית מעין זו אינן מובטחות. באופן ספציפי, לא ברור לפי שעה כיצד יעלה בידי המדינות המעורבות להשיג את מטרותיהן (ההגנה על אוכלוסיה אזרחית), מבלי שיעלה הצורך להרחיב את המנדט שלהן (שינוי המשטר), ומבלי שתתערבנה יתר על המידה במלחמת האזרחים.

למרות אי-הוודאות באשר להצלחתם של המהלכים הצבאיים הנוכחיים, ההתערבות שאושרה על-ידי מועצת הביטחון משקפת באופן ברור את הנורמה של האחריות להגן, ומסייעת להחייאתה של נורמה מתפתחת זו.

תאריך:  10/04/2011   |   עודכן:  10/04/2011
ברטי בנדטה, גליה לינדנשטראוס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפעולה הבינ"ל בלוב: חיזוקו של רעיון האחריות להגן
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משפט בינלאומי?
11/04/11 13:29
2
חגי
11/04/11 17:56
3
יקימו גם דיקטטורה
14/04/11 19:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנהג חדש בא למדינה: העיתון הנפוץ במדינה מותקף שוב ושוב על-ידי העיתונים המתחרים ועל-ידי עדר התקשורת בכלל, לרבות רבים מן השדרנים בערוצי התקשורת ה"ממלכתיים", על כך שהוא נתמך בידי איל הון התומך, רחמנא לצלן, בראש הממשלה, בנימין נתניהו. על כך הם מגחכים וקוראים ל"ישראל היום" - ביביתון. על כך יוצא שוב ושוב קצפם של אותם אמצעי תקשורת שעושים לילות כימים כדי לקדם את קדימה ואת העומדת בראשה, ציפי לבני. אמור מעתה - ציפיתונים.
10/04/2011  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לפני שבועיים, בעיצומן של התקפות של רקטות עזתיות על הדרום ופעולות צבאיות ישראליות ברצועה, ניסינו - חברי "קול אחר" משדרות ומ"עוטף עזה" - לקיים ביום שישי בצהריים משמרת מחאה בצומת יד-מרדכי, בקריאה "די למעגל האלימות - הגיע הזמן לדבר עם החמאס". שלחנו דוא"לים וכרוזים לאלפי אנשים, פתחנו אירוע בפייסבוק, ארגנו שלטי סיסמאות, דגלי ישראל ומגפון.
10/04/2011  |  ג'וליה צ'ייטין  |   מאמרים
בחודשים האחרונים שיטת מיסוי הנדל"ן עוברת תהפוכות ושינויים רבים. מצד אחד הרפורמות האחרונות במיסוי מקרקעין הפחיתו את הכדאיות של רכישת דירות ובתים להשקעה ומצד שני נותנות עידוד למכור נכסי מגורים בשנתיים הקרובות. אם אדם החליט למכור דירה או בית בימים אלה, משתלם לו לפנות לפלח שוק נוסף, זמין וממוקד - תושבי חו"ל. תושבי חו"ל אשר רוכשים דירתם הראשונה בישראל (מרבית הרוכשים) אינם נרתעים משיטת המיסוי החדשה ואף מקבלים את ההטבות החדשות במס רכישה אשר מגיעות לכלל הרוכשים בארץ.
10/04/2011  |  עו"ד קרוליין וולש  |   מאמרים
מנהיגינו הגיבו בזעקה חמורה לירי על אוטובוס התלמידים. שר ביטחוננו נתן הופעה מיידית ונמרצת במסיבת עיתונאים שבה חידש חידוש לאמור, שמבחינתנו השליט בעזה הוא החמאס ועליו חלה האחריות הכוללת. והוא הוסיף מייד הסבר ממתן מרגיע ומסוייג, כי החמאס צריך לדעת מה מותר ומה אסור. מן הלאו משתמע מהו ה"כן". ההתקפה הזו בטיל נ"ט על אוטובוס תלמידים היא בגדר איסור חמור, עליית מדרגה, פעולה חריגה, להבדיל מן המותר, מן המציאות הסטנדרטית ומהריטואל הקבוע של ירי אלפי רקטות ופגזי מרגמה על בתי ספר, גני ילדים ועל אוכלוסיה אזרחית ללא הבחנה.
10/04/2011  |  יוסי שחר  |   מאמרים
תראו במה הודו והורשעו אדיר ונאור סודמי: הריגה, מעשים מגונים בקטין מתחת לגיל 14, מעשה מגונה בקטינה מתחת לגיל 16 שלא בהסכמתה, כליאת שווא, מעשים מגונים בפני קטין, הדחה בחקירה, עוד מעשה מגונה בפני קטין ותקיפה הגורמת חבלה ממשית בנסיבות מחמירות. זה מה שהם עשו ביחד. אדיר סודמי לבדו ביצע
10/04/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il