שוב
יואל חסון קופץ בראש. בעקבות ההעלאה האחרונה במחירי הדלק ל-7.62 שקל לליטר, מגבש חבר הכנסת מקדימה הצעת חוק במסגרתה יוגבל נטל המס על הדלק ל-30% ממחירו. נטל זה יכלול הן את המע"מ והן את הבלו. כיום עומד נטל המס על 52% ממחיר הדלק.
לכאורה זו נשמעת הצעה מפתה במיוחד. מחיר הדלק כיום היה עומד על 6.78 שקלים בלבד לליטר, לו היא הייתה מתקבלת. בפועל מדובר בהצעה שהפופוליזים הוא הצד ההגיוני היחיד בה.
ראשית, מבחינה מספרית, ההצעה מציגה הגיון הפוך. לפי הצעה נטל המס יהיה פרופרציוני למחיר. כלומר, כאשר מחיר הדלק נמוך נשלם פחות מס, ודווקא כשמחיר הדלק גבוה נשלם מס גבוה יותר. תשאלו מה ההיגיון? למר חסון פתרונים.
בנוסף, ההצעה הופכת את משרד האוצר של מדינת ישראל, למי שדומה לאחרון המהמרים על מחירי הדלק העולמי. חשבו נא על תכנון התקציב השנתי של המדינה, מה ישים ראש ראשות המיסים בסעיף ההכנסה מדלק ? הוריקן במפרץ מקסיקו - המחירים שועטים למעלה, ואיתם גם הכנסות המדינה. בן-לאדן מחוסל? קופת המדינה מתרוששת. הכנסת אי ודאות כה גדולה לתקציב המדינה תגרום למנהלי התקציב לעשות את מה שכל אחד מאיתנו היה עושה, לתכנן למקרה הגרוע. התוצאה תהיה עודף גדול אפילו יותר מהיום בהכנסות המדינה, ואת הנטל הזה נשלם כולנו.
חמור מכך, רמת התחרות בענף הדלק כיום נמוכה מאוד והוא מתנהל במאפיינים קרטלים. המדינה צריכה לנקוט בצעדים משמעותיים כדי לפתוח שוק זה לתחרות. למשל על-ידי התרת סבך הביורוקרטיה להקמת תחנות דלק חדשות. אתמול בלילה תדלקתי במרכז תל אביב ב-7.40 שקל לליטר. לנס הזה קוראים 'סדש", והוא רק קצה הקרחון המעיד על היכולת התחרותית האפשרית בשוק זה. אבל איזה אינטרס יהיה ל
ממשלה לפתוח את השוק התחרות ולהוזיל את מחירי הדלק, כאשר היא זו הראשונה הנהנית ממחירי דלק גבוהים?
כמו בכל מקרה בו מדובר במיסים, צריך להתסכל על התמונה המלאה. בשנים האחרונות, בעקבות מהפכת המיסים של נתניהו, ירדו המיסים הישירים, כמו מס על היחידים ומס החברות, ובמקביל עלו המיסים העקיפים, כמו המס על הדלק. כלכלנים מצביעים על היתרונות לצמיחה ולמשק הטמונים בהורדת המיסים הישירים לעומת העקיפים. אך הם מתעלמים מההיבט החברתי. המיסים העקיפים אינם פרוגרסיבים והם גורמים לפגיעת יתר בשכבות הבינוניות והחלשות. ישנם שלל פתרונות אפשריים לריסון מחיר הדלק, כולם צריכים לענות על השאלה הבסיסית שמר חסון טורח להתעלם ממנה - "מהיכן יבוא הכסף"?
ואם אנחנו כבר בשלב הפתרונות, הנה הצעה. משרד האוצר מנמק, ובצדק, את המס על הדלק בהיותו מוצר "מזיק", הן בתחלואה ובזיהום, והן בגודש בכבישים. כיוון שהמיסים העקיפים פוגעים יותר בשכבות הבינוניות-חלשות, וכיוון שנטל מחיר הדלק על תושבי הפריפריה גבוה יותר, והתחבורה הציבורית החלופית שם גרועה יותר, יש מקום להקל את נטל המיסוי על הדלק על תושבי הפריפריה. זה נכון במיוחד לאור העובדה שהנזק הסביבתי של הדלק שם נמוך יותר, הן בפקקים והן בזיהום. כיוון שההצעה הזו לא תתרום למצביעים הפוטנציאלים של קדימה, אין חשש שנשמע אותה ממר חסון.