בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מענה וסעד לאזרח הנתון במצוקה קיומית [צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80]
|
|
|
בעקבות הפרשות בהר בחוקותי - חלק ד'
|
מסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי לא השאירה את הקיום הכלכלי לחסדי הברכה השמימית, אלא ארגה לו יריעה רציונלית. כך יעשו למעלה מאלפים שנה יותר מאוחר הרבנים פרנקל, מוהליבר וקוק, מי שהיה בראשית המאה הקודמת רבה של העיר תל אביב, בהתירם לאנשי העליה הראשונה לעבוד את אדמתם בשנה השביעית
|
בעקבות הפרשות המסיימות את ספר ויקרא - חלק ב'
|
איתן קלינסקי
|
הפרשה זועקת נגד נישול אדם מביתו עקב אי-יכולתו לפרוע את חובותיו. מנגנוני ההיחלצות המנוסחים בפרשת בהר מתאימים לתקופתם. היום אין כל מנגנון שימנע מבנק או מגוף פיננסי אחר לפַנות אלפי אזרחים מבית שרכשו במיטב חסכונותיהם, ונקלעו למצב שאין ביכולתם לפרוע את חובותיהם
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
עבורי המקרא הוא מורשת תרבותית של עם, ואינו מסתכם רק בקובץ של מצוות דתיות. העובדה, שאינני מעגן את חיי בתפיסה, שיש מעלי משגיח על ברואיו, אינה מונעת ממני להיות קשור בעבותות ליצירה, המשלבת הגות עמוקה עם שירה נשגבה. יצירה המעניקה לעמי ולחברה האנושית בכללותה מארג של חוק, מסורות, מיתוס, אגדה וסיפור שנפרס על פני מאות שנים של יצירה עד לחתימה בסוף ימי הבית השני. אני מעיין בפרשת השבוע במבט חופשי. לפָנַי פרוס המארג, בו יש גם צווים, שאין בהם הצדקה, כמו: הפסילה של אדם לכהן בקודש, אם יש לו תבלול בעין או שבר בידו ("פרשת אמור"). אני נמנה עם אוהבי הספר, שנמנעים להצדיק קיום צו שאין בו הצדקה. המקרא ממלא את כל הווייתי בטוב הרב שיש בו. טוב שיוצק בתוכי תכני חיים וזוכה לאהבה רבה. אני ניגש אל הערכים והתכנים בפרשת השבוע כאל נכס רוחני שלי כיהודי וכאדם. אני רואה לפָנַי יצירה, שנתחברה במשך מאות שנים תוך תמורות רבות. התמורות הן לעתים, למרבה הצער, נובעות מאילוץ חיצוני כפוי . הפרשה שלנו פותחת בענייני שמיטה. מסכת סנהדרין חוללה תמורה תוך התמודדה עם מציאות חיים אכזרית תחת שלטון רומי. הדיון הקשה במסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי ביקש לתת מענה וסעד לאזרח הנתון במצוקה קיומית, לכן הורה על ביטול הוראת שמיטת קרקעות תחת שלטון רומי הקלגסי, שלא ויתר על המסים בשנת השמיטה. מנסחי מסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי היו מודעים לקיומה של ברכה המבטיחה שפע בשנה של טרם שמיטה, שתספיק לקיום של החברה בשנה שהחקלאי אינו יכול להתפרנס, שנת שמיטה. מסכת סנהדרין בתלמוד הירושלמי לא השאירה את הקיום הכלכלי לחסדי הברכה השמימית, אלא ארגה לו יריעה רציונלית. כך יעשו למעלה מאלפים שנה יותר מאוחר הרבנים פרנקל, מוהליבר וקוק, מי שהיה בראשית המאה הקודמת רבה של העיר תל אביב, בהתירם לאנשי העליה הראשונה לעבוד את אדמתם בשנה השביעית. תעוזת מתקנים הפכה לפנינים את פרשת בהר סיני וחברתה בחוקותי, שתי הפרשות הנועלות את ספר ויקרא. הספר - שגולת הכותרת שלו היא היותו קדוש, ומהווה תורת כוהנים לכוהנים - הצליח לשזור ערכי קדושה בחיי חולין יומיומיים של התמודדות קיומית בעבודת השדה הקשה.
|
תאריך:
|
15/05/2011
|
|
|
עודכן:
|
15/05/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
בעקבות הפרשות בהר בחוקותי - חלק ד'
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
א.בן צבי
|
15/05/11 16:28
|
|
|
|
איתן קלינסקי .
|
15/05/11 18:04
|
|
2
|
|
ענת בן דוד
|
15/05/11 16:45
|
|
3
|
|
החלמאי
|
15/05/11 18:52
|
|
4
|
|
ליאורב
|
15/05/11 23:05
|
|
5
|
|
אדמוני
|
16/05/11 14:04
|
|
|
|
שולה וידידיה
|
16/05/11 14:49
|
|
6
|
|
פלא יועץ
|
17/05/11 01:05
|
|
7
|
|
תודה
|
25/05/11 16:14
|
|
על דעתו האמיתית של ראש ממשלתנו מר בנימין נתניהו בכל נושא מדינה פלשתינית על שטחי יהודה ושומרון ובכלל, ניתן ללמוד ממסתו רבת העוצמה המנומקת בבהירות, שרבים הכתירו אותה כהישג הספרותי המרשים ביותר, והסיכום הבהיר, הקריא, החזק והמשכנע ביותר של צדקתה של ישראל, הלא הוא ספרו של ראש הממשלה, שלי, שלכם, של כולנו: 'מקום תחת השמש'. ואלה הציטוטים מתוכו המדברים בעד עצמם:
|
|
|
"הארץ" חשף את עיקרי הרצאתו של מאיר דגן, מי שפרש זה לא מכבר מראשות "המוסד" לאחר שמונה שנות כהונה. בהתייחסו לתקיפה ישראלית של המתקנים הגרעיניים של אירן מן האוויר אמר: "זה הדבר הכי מטופש ששמעתי".
|
|
|
צריכה להיות הסכמה מלאה בין היהודים לערבים על העובדה שבתקופה שהחלה ביום 15 במאי, בו הוכרז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, לבין 20 ביולי 1949 - היום בו הסתיימה למעשה מלחמת העצמאות - נגרמו סבל ועוול איומים לחלק גדול מהערבים שהתגוררו אז בתחומי ארץ ישראל. חובה עלינו להזדהות הזדהות מלאה עם הערבים ביום הנכבה במיוחד, על הסבל והעוול שאכן נגרמו להם. כל מי שטוען אחרת, יהיו סיבותיו אשר יהיו - טועה ו/או מטעה אם במזיד ואם בתום לב, מחמת אי-הבנה של שורש הסכסוך הלאומי והאנושי בין יהודים לערבים במזרח התיכון.
|
|
|
השבוע חזרתי משבועיים בארה"ב, שבהם הרציתי והתרמתי. הנסיעה אורגנה סביב התאריך של האחד במאי. בתאריך היסטורי זה, הרב אהוד בנדל ואני קיבלנו את פרס גנדי בשם "שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם". לא רציתי לעזוב את הארץ ואת משפחתי לפני סיום חג הפסח, ולא הייתי מוכן לחגוג את יום העצמאות במקום אחר, מלבד בחיק משפחתי. לשמחתי נכחתי בגאווה כשעורכת-הדין קמר מישרקי-אסעד הדליקה משואה בטקס הדלקת המשואות האלטרנטיבי אל מול הכנסת. יחד עם זאת, לנסיעתי התלווה אקורד צורם, כשטקס יום הזיכרון לא צוין בחברת התעופה שבה טסתי (לא "אל-על").
|
|
|
לכל דבר זמן ועת. עת לאצילות, עת לעדינות ועת למילים היפות. אך עיתים אלו חלפו ואינן, ובעימות כיום, אל מול האלימות, הגסות והשקר של הצד השני, הגיע הזמן להוריד את הכפפות ולקום ולצעוק: "חרטא, לא היו דברים מעולם"
|
|
|
|
|
|
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
|
|
|
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|