|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

בעקבות חוק הפוטושופ - לאסור שידור סופרמן!

הצעת חוק הפוטושופ האוסרת עיצוב תמונות דוגמניות במחשב שאושרה בוועדת הכנסת, היא תקדים בלהות של התערבות שלטונית בחיי הפרט למרבה הפלא, אם עד היום בכל עת שהשלטון רמס את זכויות הפרט הוא השתמש, לכל הפחות, ברטוריקה דמוקרטית, הרי שכעת גם זה אבד: לדברי מציעת החוק, ח"כ ד"ר רחל אדטו, על המחוקק לקבוע מהו יופי
19/05/2011  |   מאיר הילזנרט   |   מאמרים   |   תגובות
שמא איזה שוטה ילבש גלימה אדומה ויזנק מעבר למעקה... [צילום: AP]

משרד המשפטים: חוק הדוגמניות יפגע בחופש העיסוק
עידן יוסף
אושר לקריאה ראשונה: משקל הדוגמניות יוגבל * סוכני דוגמנות: "לא יהיו לנו דוגמניות שיצליחו בחו"ל"
לרשימה המלאה

אם נכונה היא הטענה שלימדו אותנו כילדים בשיעורי האזרחות, שדמוקרטיה היא שלטון חופש שמתיר לאזרחיו לעשות ככל העולה על רוחם (הנה הסיוג הקבוע...) כל זמן שאינם פוגעים בזולתם – הריני ליידע אתכם בצער רב וביגון קודר כי עת יאושר החוק הסופי נחדל – לא בהגזמה, לא בכאילו ולא בהתיפייפות נפש – מלהיות דמוקרטיה.

מה זה, מה לעזאזל קורה פה? יש דוגמנית; יש צלם; יש איש מחשבים ויש פלטפורמת פרסום ויזואלית (עיתון, טלוויזיה וכן הלאה). כולם מעוניינים שהדוגמנית שתצולם - תמונתה תעוצב ותתפרסם, והנה, אל תוך שוק חופשי זה של יצירה, חירות ועשייה, מתפרץ לו המחוקק הישראלי וקובע כי אסור לעצב את התמונה במחשב, אלא אם כן ייכתב בתחתיתה שמדובר בתמונה מעוצבת. כל זה בפרלמנט של מדינה שחרתה על דגלה ושזרה בהמנונה את המילה "חופש".

ושלא תבינו לא נכון, את ההצעה שוללת חופש הפעולה והביטוי הזאת, שמתאימה רק למשטרים אפלים שמעל לבנייניהם התנוססו דגלים אדומים, לא הביא לסדר היום מישהו שבין כה הליכתו לאור ערכי החירות מוטלת בספק אצל בני החלק ה"נאור" שבעם. לא, לא מדובר בשר החוץ ליברמן, "בעל היסודות האדומים", ב"חשוך" אלי ישי ואף לא בליצמן או בגפני ש"אצלם אישה זה חפץ שאחרים מחליטים בשבילו". מדובר בלא פחות ולא יותר מאשר חברת הכנסת ד"ר רחל אדטו מטעם המפלגה הדומיננטית ביותר במירוץ אחר התואר "מפלגה דמוקרטית", מפלגת קדימה.

חדירה גסה לחופש הביטוי והעיסוק
רחל אדטו. בניחוח קומוניסטי [פלאש 90]

כאילו, מה עוד בתור, איסור עריכת טקסטים ספרותיים שמא ייווצר מצג שווא של חוכמה שיגרום לאנשים רגשי נחיתות (מה - שכמובן - עשוי להוביל לייאוש ולאובדן עצמי)? איסור על התעשרות שמא עניים שירצו להתעשר ישדדו? איסור צריכת סטייקים שמא ייסתמו עורקיו של מי שאינו בקיא בתזונה?

ויש לתמוה: הרי נקודת ההנחה היא שחברת-כנסת מטעם מפלגת קדימה היא מישהי שערכי החירות וחופש הפעולה של הפרט הם נר לרגליה ומשכך יוקשה, כיצד ייתכן שדווקא היא תביא לסדר היום הצעה בעלת ניחוח קומוניסטי שמצמצמת את חופש הפעולה והביטוי של הפרט, למרות שהפרט לא פוגע באחר, מה שסותר את ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים?

תשובה: לדברי ח"כ ד"ר רחל אדטו, השותפים ליצירת תמונת חתיכה מעוצבת פוגעים בזולת. וכאשר ישנה פגיעה בזולת מותר - כמקובל - גם בדמוקרטיה להגביל את הפרט. הכיצד יוצרי התמונה פוגעים בזולת, והרי לא הניפו ידם על איש? כך, לדברי הד"ר: נשים צעירות רואות את הדוגמנית הרזה, רוצות להיראות כמותה, כמו מראה הבלתי אפשרי, ומשכך מרעיבות את עצמן עד כדי סכנה רפואית ולעתים גם מוות. דבריה מגובים, כמובן, במחקרים מוזמנים.

כשם שלרוב אינני מאמין לאף מחקר מטעם מדענים של ממשלות ופרלמנטים, אינני מאמין גם למחקרים "מטעם" שהביאה אדטו, המבעיתים אותנו במספרי ענק של קרבנות אנורקסיה שיש, לכאורה, קשר ישיר בין הפרעותיהם לבין תמונות נשים מלוטשות-מחשב, אבל גם לו האמנתי למחקרים, הייתי זועק חמס על חדירה שלטונית גסה אל המתחם הפרטי של חופש הביטוי והעיסוק.

לא ייתכן מצב דברים שבו דווקא האנשים הפעלתניים והשפויים שמוציאים לאור יצירה אמנתית מתחום האומנות-השימושית ושאינם עושים דבר שיכול להזיק למישהו (אלא אם כן המישהו הזה - במקרה זה חבורת מטומטמות ו/או מטורפות שאינן משקפות את כלל או אפילו את רוב הנשים בארץ - בשל איוולתו וחוסר יכולתו להבדיל בין מציאות לדמיון, בין תמונה שזה "סתם" משהו שיווקי לבין אישה אמיתית, הולך ומרעיב את עצמו למוות, סתם כי חסר לו בורג שאם לא היה הולך לאיבוד כאן היה הולך לאיבוד במקום אחר שבו היה מפרש את המציאות בצורה שגויה) ימצאו עצמם מוגדרים כמי שפוגעים בזולתם ושנמנע מהם לפעול בחופשיות.

אז באמת, סליחה אם זה מרגיז מישהו, גם אני מסכים עם הקביעה שיש גבול למה שדמוקרטיה יכולה וצריכה להתיר. גם אני חושב שהיכן שאדם פוגע בשני – יש להגביל אותו. אבל אני לא מוכן לקבל את הקביעה שמעשה תועלתי של אדם נבון יוגדר כפגיעה בשני וייאסר רק בגלל שהשני, הפחיתי והמוטרף, מפרשו שלא כשורה ומזיק לעצמו. כאילו, מה עוד בתור, איסור עריכת טקסטים ספרותיים שמא ייווצר מצג שווא של חוכמה שיגרום לאנשים רגשי נחיתות (מה - שכמובן - עשוי להוביל לייאוש ולאובדן עצמי)? איסור על התעשרות שמא עניים שירצו להתעשר ישדדו? איסור צריכת סטייקים שמא ייסתמו עורקיו של מי שאינו בקיא בתזונה? הרי אם אנו אוסרים מעשה שלכשעצמו אין בו סכנה, רק משום שמישהו בעל מוח לוקה וחסר עלול להזיק לעצמו עקב פרשנותו הסובייקטיבית, אז באמת אפשר להתחיל לאסור הכל, כל ייחודיות, כל מעלה, כמו ברוסיה של פעם, ובראש ובראשונה את שידור סופרמן ושאר גיבורי-העל שמא איזה שוטה ילבש גלימה אדומה, יאגרף יד אחת מעל לראש, את השנייה יניח סמוך למותנו ובצעקת "אני בא, לואיס" יזנק מעבר למעקה...

אני חושב שהעיקרון ברור: מקובל על כולם שדמוקרטיה אינה ג'ונגל, שניתן לעשות בה ככל העולה על רוחנו, אך לא כאשר אנו מזיקים את הזולת. עם זאת, לא ניתן לאסור על אזרח משהו, בפרט בתחום העיסוק והביטוי, רק בגלל מה שמישהו אחר יעשה איתו בראש. זה מדרון חלקלק מדי אל עמק הקומוניזם, אם לא חמור מכך. כמו-כן, יש להעיר, שאי-מילוי ציפיות הזולת אינו פגיעה בזולת. כך שגם אם זה יהיה יפה מאוד מצד התעשיה לו תיאות מרצונה החופשי לחדול עם כל הרזון הזה - ואני בעד - מכל מקום, עד אז לא ניתן להגדירה כפוגעת באחר בשל סירובה ולא ניתן להוריד עליה הגבלות מלמעלה. לא אם חפצי חירות ודמוקרטיה אנו, לא אם אנו מתנגדים נחרצות למצב שבו השלטון יכנה את מודל היופי שנקבע באמצעות השוק החופשי (הבריא והחרמן... וכן – חרמנות זה דבר בריא) בשם של מחלה ויכפה עלינו תחתיו לסגוד ל"יופי" שחביב על השלטון כשם שמנסה חברת-הכנסת (דוקטור!!!) אדטו לעשות, כנלמד מדבריה אלה: "החוק אשר אושר בוועדה היום ינתץ את מודל היופי האנורקטי שמועבר על-ידי התקשורת...".

קידום מעמד האישה? בדיוק ההפך!
ביי-ביי גוטמן [צילום: עדו לביא]

הערה לסיום: פמיניסטיות, אל תשמחנה בהצעת חוק זו! היא לא תקדם בדבר את מעמד האישה – להפך:

א. ההצעה מציגה נשים כסתומות (פשוט ככה – סתומות!) שעלולות להרעיב עצמן למוות (!) בשביל להיות יפות (היש טמטום לכאורי גדול מזה?), לולא שיבוא פטרונן, המחוקק, ויקבע בחוק כי מושא טמטומן אסור. יש בכך משום קביעה שנשים אינן כשירות משפטית וזה עלול להתבטא גם בתחומים אחרים.

ב. מאחר שלא יתאפשר לצלם דוגמנית בלא "ליטוש", תיווצר אפליית נשים במקום עבודה על-רקע של גיל: דוגמניות מבוגרות תצאנה ממעגל העבודה ואת מקומן תתפוסנה – איך לא – צעירות. (ביי-ביי גלית גוטמן ויעל בר-זוהר. ד"ש חמה מהעמותה לקידום זכויות הנשים בישראל...)

ג. מאחר שלא יתאפשר לצלם דוגמנית בלא "ליטוש", אפילו דוגמנית שמנמונת, שעד עתה כן הייתה יכולה למצוא עבודה בתעשיה, תישלח הביתה ואת מקומה תתפוס – איך לא – רזה אמיתית. (ואל תגידו שעדיין אפשר ללטש את תמונת השמנמונת, רק שצריך לכתוב למטה שמדובר בתמונה ממוחשבת. אתם מכירים מישהו שיעדיף להודות שהדוגמנית שלו היא לא איי-איי-איי תחת שייקח מישהי שלא צריכה הוספת טקסט. תמונה אחת שווה אלף מילים, לא?)

ד. הצעת החוק מציגה את רוב הנשים כקנאיות ורגשניות-להחליא שששות לבצע עליהום במושא קנאתן: היפות מהן שזכו להכרה רשמית ביופיין. בבקשה אל תעשו את זה! רוב הנשים אינן כאלה, רק נשות העמותות למיניהן.

ואיך היה אומר ג'וג'ו חלסטרה? "ותחשבו על זה!"

תאריך:  19/05/2011   |   עודכן:  19/05/2011
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעקבות חוק הפוטושופ - לאסור שידור סופרמן!
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איש הרס
19/05/11 10:44
2
דורון פ
19/05/11 12:16
 
דנה בננה
19/05/11 13:29
 
יוני תפוח
19/05/11 15:27
 
מתיוס
19/05/11 15:51
 
ההוא
19/05/11 16:21
 
חגא
19/05/11 19:00
3
שהצבעת עריצות שלט
19/05/11 12:51
4
קוסם
19/05/11 13:17
5
מתיוס
19/05/11 15:57
6
פלג-ליאון - ים
20/05/11 07:41
7
עומר ל
22/05/11 15:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תראו איך מגיבה התקשורת להחלטתו של יורם דנציגר בעניינו של משה קצב. א' ממשרד התיירות בהלם; עורך דינה בטוח שקצב יישב בכלא; ח"כ זהבה גלאון תוקפת; פרשן משפטי אומר שדנציגר שכח שקצב הורשע בידי בית המשפט; אגודת קורבנות עבירות מין (או משהו כזה) מזועזעת. וזה רק היבול של השעות הראשונות, עוד לפני שהעיתונים הגדולים הגיבו.
18/05/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לו היה משרד האוצר מסכים לתת לרופאים את הטבות השכר שמקבלים היום עובדי מינהל מקרקעי ישראל - לא היו שביתות ולא היו עיצומים. אפילו היה האוצר נותן לרופאים רק חלק מההטבות, היה הכל בסדר. לו היו השר יובל שטייניץ ופקידיו מסכימים לתת לעובדים סוציאליים רבע ממה שנתנו היום לעובדי המינהל-לא היו שביתות ולא היו עיצומים.
18/05/2011  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
נכון, שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר מסתייג ואומר שדבריו הם לכאורה בלבד, ורק לצורך ההכרעה בנוגע לעיכוב מאסרו של משה קצב. נכון, דעתו אינה מחייבת את שלושת השופטים שיישבו בערעור. ובכל זאת, נפל דבר. שופט בבית המשפט העליון אומר, שאין לדחות על-הסף את טענותיו של קצב, ויותר מאשר רומז שיש לו סיכוי לזכות בערעור. האם זה סיכוי של 10% או של 90% - את זה דנציגר כמובן אינו אומר.
18/05/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מאז תחילת כהונתו של ממשל הנשיא אובמה, מתאפיינים יחסיו עם ממשלת ישראל במידה גדולה של חוסר אמון וחשדנות. על-רקע זה יש עניין רב במאמר שפרסם לאחרונה אליוט אברמס, חוקר בכיר במועצה ליחסי חוץ בניו-יורק שהיה ממונה על המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי בממשל הנשיא בוש. המאמר סוקר את מצבו העגום של תהליך השלום הישראלי-פלשתיני, ומתמקד, בין השאר, בפגיעה הקשה ביחסי האמון בין הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו. העדר יחסי אמון, הוא קובע, פוגע ביכולת הצדדים לאמץ צעדים נועזים ומרחיקי לכת הנדרשים לקידום תהליך השלום. עיקר הביקורת על מצב זה מוטלת, לדעת אברמס, על הנשיא אובמה.
18/05/2011  |  זכי שלום  |   מאמרים
ביום הזכרון כתבתי כתבה ובה סיפרתי על תחושותי לגבי הצד האחר. על הזדהותי עם רגשות הצד השני, הצד שנחשב לאויב שלנו. מתגובות הקוראים הבנתי שהיו כאלה שהבינו שאני מצדדת בהקמת מדינה פלשתינית. אבל אני לא כתבתי זאת במפורש. אני כתבתי שאני מזדהה עם רגשותיו של הצד השני וחשה את כאבו.
18/05/2011  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il