|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

חול שנצטנן

על מלחמת ששת הימים, המוצלחת והמושמצת שבמלחמות ישראל
12/06/2011  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מפקדים שצברו ניסיון רב [צילום: אילן ברונר לע"מ]

החבל היה כרוך על צווארה של ישראל, וכל העולם חיכה לראות את הערבים מפילים אותה ארצה כבהמה עקודה ומגרמים בהנאה את עצמותיה.

לפני 44 שנים עברה ישראל בתוך פחות מחודש תהפוכה היסטורית שווה בגודלה ובעוצמתה לנס פורים או לנס חנוכה, אם לא לשני הנסים גם יחד: מלחמת ששת הימים, שהערבים והשמאל הקיצוני התומך בהם קוראים לה עכשיו ה"נכסה". כמעט כל המשרתים היום בכוחות הביטחון, סדירים ומילואים, לא השתתפו באותה מלחמה, ורובם אף אינם זוכרים אותה כילדים ולכן תפיסתם אותה ניזונה בעיקר מאמצעי התקשורת, המציגים אותה בכל שנה בהתאם לאופנה השוטפת של ההשמצות הפוליטיות. מערכת החינוך, שבראשה עומדים כבר שנים רבות שרים שאינם מתאימים לתפקידם, כושלת לגמרי בהנחלת העובדות למיליוני התלמידים, ומשאירה את עיצוב תפיסת ההיסטוריה לתקשורת לבדה. וזו, מטעמים של תקינות פוליטית, מקדמת את מאמציהם של הערבים והשמאל לקבוע את הסיפר (נרטיב) ואת המונחים גם יחד. ולכן אפשר לשמוע היום מפי רבים, מבוגרים וצעירים, אקדמאים ושאינם אקדמאים, אמירות בנוסח: "מלחמת ששת הימים הייתה אסון", "מלחמת כיבוש שחבל שהתרחשה", "מלחמה שהפכה אותנו לקולוניאליסטים", "הפכנו לאנשי אפרטהייד", "המיותרת שבמלחמות" וכולי.

האמת העובדתית היא אחרת לגמרי: בערב שלפני המלחמה ישב אחמד שוקיירי, מנהיגם דאז של ערביי ארץ ישראל, במלון שבע הקשתות שעל הר הצופים (מלון שנבנה ממצבות יהודיות עתיקות של בית הקברות שלמרגלותיו) כשסביבו עיתונאים מכל העולם, והודיע שלמחרת הערבים נכנסים פנימה, אל תוך ישראל. כשנשאל איך יפתור את בעיית היהודים לאחר הכיבוש, השיב: "איזה בעיה? לא יהיו יהודים". לפני כן ישב גמאל עבד אלנאצר בביר גפגפה בחברת טייסיו והזמין את ישראל לקרב במילים "אהלן וסהלן" שנאמרו בביטחון עצמי כה רב ובחיוך כה שמח, עד שבתושבי ישראל עבר רטט של פחד. היה ברור כי נאצר יודע משהו שאנו לא יודעים, כלומר שיש לו קלף חזק מאוד בשרוול. הממשלה, בראשותו של לוי אשכול, נראתה לחוצה. היא תפקדה, אך ראש הממשלה גמגם במהלך נאום לאומה (שלא באשמתו - מזכירו ניסה לשכתב מילה בדף שממנו קרא במהלך השידור החי) וכולם הבינו שהולך להיות רע, רע מאוד. האזרחים נצטוו לחפור מקלטים ושוחות בחצרות בתיהם, ובגנים הציבוריים בערים הוכנו שטחים לבתי קברות המוניים. כל הגברים הבריאים גויסו למילואים בצווי חירום, בערים ובישובים נותרו בעיקר נשים וילדים, תלמידי תיכון קיבלו עליהם חלוקת דואר ותפקידים אזרחיים אחרים, כל עבודה שבתה, שיממון המלחמה עמד כל העת באוויר, יבולים נותרו בשדות ועל העצים, נשים תרמו תכשיטים שלהן לקניית נשק וכל אדם במדינה התכונן להגן על עצמו ועל יקיריו כמיטב יכולתו.

מאחורי הקלעים התרחש משבר הנהגה מורט עצבים שעיקרו היה ניסיון להדיח את ראש הממשלה ולמנות במקומו את בן-גוריון הישיש או את משה דיין, או לפחות להדיח את אשכול מתפקיד שר הביטחון ולמנות במקומו את דיין או את יגאל אלון ( נתמנה דיין, ועל כך במאמרו של שלמה נקדימון "כך דחק משה דיין את לוי אשכול אל שולי ההיסטוריה", (הארץ 3.6.2011).

הפוליטיקאים לא חדלו לבחוש יום ולילה ולמשוך את השטיח מתחת רגליו של ראש הממשלה, אשכול הזדקן תוך שבועיים, אשתו הבוכייה לחצה עליו לעזוב הכל וללכת הביתה, הצבא לחץ לפתוח בפעולה מקדימה, אך אשכול לא היה מסוגל לתת את ההוראה, שר החוץ חסר האונים אבא אבן התרוצץ בעולם לקבל תמיכה וסיוע והיה אף הוא מועמד להדחה, בפריז פתח עליו דה גול פה גדול, מזכיר האו"ם או תאנט הוציא את חיילי האו"ם מסיני, מיצרי טיראן נסגרו לשיט ישראלי, הצבא המצרי זרם במלוא עוצמתו אל גבול הנגב, בקיצור: החבל היה כרוך על צווארה של ישראל, וכל העולם חיכה לראות את הערבים מפילים אותה ארצה כבהמה עקודה ומגרמים בהנאה את עצמותיה.

למזלה של ישראל היה המטה הכללי שלה מורכב באותה עת ממפקדים שצברו ניסיון רב במלחמת העולם השנייה, במלחמת העצמאות ובמבצע סיני. חיל האוויר היה ערוך ומוכן בצורה מיטבית בפיקודו של איש קר רוח ויעיל, האלוף מוטי הוד, דיין הצליח לנסוך ברשתות הקשר ובהופעותיו ביחידות רוח קרבית בוטחת, ובבוקר המלחמה שידר נאום לא מגומגם (לאחר שהקליט את עצמו כמה פעמים, עד שנחה דעתו מן התוצאה) ועניבת החנק הוסרה בכמה שעות של הפצצות מדויקות על שדות התעופה של שלוש מדינות ערביות ובשישה ימים של קרבות גבורה קשים על הקרקע, שהיו כרוכים באבידות רבות בהסתערות על ביצורי הערבים.

הלומי ניצחון

הניצחון שינה את דעתו של העולם על ישראל, והכל הבינו כי היא מדינה חזקה שתמשיך להתקיים, ובכבוד. היחס לישראלים בחו"ל השתנה ממנוד ראש מלא צער לטפיחות על השכם ואפילו לחיבוקים אמיצים. בפנים נתפס הניצחון הגדול כשלב השני, המשלים, של מלחמת העצמאות, והציבור התחבר אל השטחים שנפתחו לפניו באותה טבעיות שבה התחבר 19 שנים קודם לכן אל אזור לכיש ואל הגליל המערבי ששוחררו בתש"ח. עגנון, אלתרמן, רחל ינאית בן-צבי ושורה ארוכה של אנשי רוח ואנשי ציבור מתנועת העבודה ומן המחנה הלא דתי ולא ימני הקימו את התנועה למען ארץ ישראל השלמה.

הכל הצביע על כך שמלחמת ששת הימים תיכנס להיסטוריה היהודית כמקבילה של מלחמתו המוצלחת של יהודה המכבי ותזכה לחג מתאים משלה. אלא שמיד לאחר הניצחון הופיעו אצל צעירי השמאל חיבוטי נפש בסגנון יהודי אופייני: את הטוב חייבים לקחת תמיד מתוך פקפוק וייסורים. הסימנים הראשונים לחוסר היכולת לקבל ניצחון באופן בריא ופשוט הסתמנו כבר בסופו של אותו קיץ בקובץ "שיח לוחמים - פרקי הקשבה והתבוננות (בהוצאת קבוצת חברים צעירים מהתנועה הקיבוצית, תשרי תשכ"ח, אוקטובר 1967). יריב בן אהרן מגבעת-חיים פתח את הקובץ במילים: "לא חזרנו מהקרב הלומי נצחון".

יתרה מזאת. מתוך הזעזוע הבראשיתי נבקע מעיין של תהיות, הרהורים וביקורת נוקבת, בנוסח של: 'שאל, בן-אדם, לנתיבות עולם, שאל, אי-הדרך, אי?' (מתוך המוטו של י.ח.ברנר בשער 'המעורר')".

מוקי צור מעין-גב, במאמרו "באחד מן הלילות" ניסה להבדיל בין יחסו של היהודי הגלותי אל המלחמה ובין יחסו של בן הארץ אליה וכתב: "עומדים אנו אולי במצב הפוך מזה בו עמד יהודי בן הגיטו שראה את הרצח, את חוסר האונים, שמע את הזעקה, ונותר לו רק למרוד בליבו, לחלום על-כך שיהיה לו כוח פעם להלום, להגיב, ללחום, אנו אומנם רואים כי לוחמים, מגיבים, הולמים מחוסר ברירה, אך חולמים על מצב בו נוכל להפסיק, בו נוכל לחיות את השלום.

"שינוי זה בעמדות אולי מסביר עד כמה שונה תגובת ילידי הארץ והמדינה לגבי מה שהתרחש מתגובת אלו ש הגלות הייתה חווייתם המכרעת. בשביל אלו עצם עובדת הנצחון היהודי היא פלא, חלום - בשביל אלו עובדה ולעיתים עובדה מזעזעת. אלו עדיין רואים לנגד עיניהם את חוסר האונים של עם החי בעולם של אלימות ואין בידו אפשרות למרוד ולהגיב ואלו קורצים לעיתים לעבר הצדק המופשט שייתן להם אפשרות להתחמק מהגורל של המלחמה, הקורבנות, הפליטים". (ההדגשות במקור).

את הבעייתיות של הפלפול הזה מפי יליד הארץ, איש התנועה המאוחדת ומי שהיה מזכיר קיבוץ עין-גב, חשף יהודי "גלותי" בעל שכל ישר יותר מזה של צברים רבים, אפרים קישון בשתי מילים: "סליחה שניצחנו". (קישון - דוש, "סליחה שניצחנו", מעריב,1967).

לאה גולדברג, שכל עולמנו הספרותי מציין בימים אלה מאה שנה להולדתה, כותבת ב"שירי שישה ביוני 1967" שלה, שמשום מה אינם נזכרים בתקשורת הישראלית:

אהבתנו
הייתה יפה לאור הכוכבים.
כתלי ביתנו
היו שחורים לאור הכוכבים.
פניך
חורו ככסף דק
לאור הכוכבים.
בניך
שוכבים בלילה זה
על חול שנצטנן
לאור הכוכבים"
("בארץ אהבתי", ספרית פועלים, תשנ"ח 1997)

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  12/06/2011   |   עודכן:  12/06/2011
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חול שנצטנן
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פטריוט ישראלי
12/06/11 16:38
2
הניה
12/06/11 17:42
3
חנה שרה
12/06/11 17:45
 
נירררררררררר
14/06/11 12:04
4
חנה שרה
12/06/11 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנתיים האחרונות המצב הכלכלי העולמי מביא משקיעים רבים במיוחד למשקיע הקטן שמעוניין לשמור על כספו לדילמות היכן להשקיע את כספו. השווקים העולמיים אינם יציבים, חוסר הוודאות הכלכלית במדינות רבות ואיתנות בעולם אינו מבשר טובות, יפן לאחר רעידת האדמה העולמית לא תתאושש כל כך מהר, כלכלות האירופאיות למעט הכללה הגרמנית , הצרפתית והבריטית לא יציבות בלשון המעטה, יציבותו של האירו בספק נתונה.
12/06/2011  |  אלכס לוין  |   מאמרים
אלו הם שרשי הקיום הלאומי של כל אומה חפצת חיים בעולם הזה. כך הותיר בליבנו חרוט בזיכרון האומה אורי אילן מקיבוץ גן שמואל בפתק שהותיר אחריו בשבי הסורי, לאחר שעונה קשות והעדיף את מותו על פני מסירת מידע לאויב: "לא בגדתי". הפתק "לא בגדתי" היה לסמלם של דורות. עשרות ילדים נקראו על שמו של אורי אילן אחרי מותו. כך שורר נתן אלתרמן:
12/06/2011  |  משה חסדאי  |   מאמרים
מאז אמצע המאה ה-20 ידעו היחסים בין אירן ובין מצרים עליות ומורדות. הנישואים המלכותיים בין בנו של השאח פהלאוי ובין הנסיכה פוזייאה, אחותו של המלך המצרי פארוק, הידקו את היחסים בין שתי המדינות. אלא שפירוק נישואין אלה אחרי 10 שנים העיב על יחסי שתי המדינות. לאחר הפיכת הקצינים ב-1952 במצרים חלה הרעה נוספת ביחסים אלה, נוכח הניגודים במדיניותם של שני המשטרים. בעוד ששלטון השאח הידק את קשריו עם המערב וב-1960 הכיר דה פקטו בישראל, אימץ הנשיא המצרי גמאל עבדול נאצר מדיניות של התקרבות לבריה"מ, והפגין עויינות כלפי המערב וישראל. אך יחסיהן של שתי המדינות חודשו ב-1970, חודשים מספר לפני מותו של נאצר. בתקופת נשיאותו של אנוואר סאדאת התהדקו הקשרים ונרקמו יחסי קרבה בינו ובין השאח.
12/06/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
נודע מן העיתונות כי לדברי שגרירת ארה"ב באו"ם, הגב' סוזן רייס, שליט לוב, מועמר קדאפי, חילק לחייליו כדורי ויאגרה כדי שאלה לא יתגברו על יצרם - ויאנסו נשים. יש להניח כי קדאפי לא היסס לפני יישום הלכה למעשה של מה שעלה במוחו הקודח, במוחו שלו או של אחד מיועציו, שכן קדמו לו זה מכבר תעלולים מזוויעים ולא פחות יצירתיים - שננקטו על-ידי פורעי חברון אשר רצחו יהודים ולפני כן עינו אותם עד כלות, כולל הכנסה בכוח של אדם חי אל תנור אפיה, וקדמו לו גם מעלליהם של משפחת סדאם חוסיין שהכניסו אנשים חיים למכונות תופת אל מותם, וגם אסד האב וחוסיין מלך ירדן לא צריכים להצטנע במעלליהם.
12/06/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
שאלה עתיקת יומין מעסיקה את הוגי הדעות והיא: האם האושר הוא מטרת החיים. בעיניי שאלה זו אינה מופשטת כלל ועיקר אלא נוגעת לכל אחד מאיתנו ישירות במהות העמוקה ביותר. כדוגמה מוזרה משהו לפירוש המעשי של הרדיפה האנושית אחר האושר החמקמק אפשר להביא את קורותיהם של שני אישים המוכרים היטב לכל אחד מאיתנו: הרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי והרמטכ"ל הנכנס בני גנץ, שקווי דמיון מפתיעים מספרים את סיפורם, אף כי עדיין לא נחתם הפרק האחרון בחייהם הציבוריים.
12/06/2011  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מלחמת הסייבר  /  נחמן פביאן
סגירת גל"צ - פנטזיה ילדותית   /  אודי לבל
המזרח התיכון הלא וירטואלי  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il