|   15:07:40
  אהרון רול  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

בין "יזכור האל" ל"יזכור העם"

הניצוץ האלוהי קיים בלב כל אחד מאתנו, ומשום כך הקריאה "יזכור עם ישראל" כרוכה הדוקות בקריאה "יזכור האל", וההפך - זה אף זה חד הם ואין להפרידם על כן, שלילת הנוסח "יזכור אלוהים" והעדפת "יזכור ישראל" מלמדות על יהירותנו
26/06/2011  |   אהרון רול   |   מאמרים   |   תגובות
שדה שכולו פרחים: על תפילות 'יזכור'
יצחק מאיר
שני הנוסחים מחברים בין התקווה הטובה כי הברית שכרת האלוהים עם עמו תישמר עם כל בניו ובנותיו ובין התוחלת כי המתים לא יישכחו ולא ייתמו את הזיכרון הקולקטיבי של העם. אין בכך שמץ של חילוניות. זה לא שדה שמצמיח חוחי מחלוקת. זה שדה שכולו פרחים. מי שבחופזו חשב כי "יזכור עם ישראל" מתעלם חלילה מ"יזכור אלוהים" צריך להתפלל כי יזכה שוב למצוא חן בעיני אלוהים ואדם
לרשימה המלאה

יזכור עם ישראל...
מיקי גולדווסר
מכיוון שאלוהים הוא ישות ערטילאית כל יכולה, לא האדם צריך להכתיב לו מה עליו לזכור * אלוהים זוכר, הוא זוכר שהבנים נפלו על הגנת העם וביטחונו
לרשימה המלאה

בימים החולפים ניטש ויכוח בינינו באשר לנוסח "תפילת יזכור". אנשים מאמינים נוטים להוסיף את "יזכור האל" בעוד שחילונים נוטים יותר לתוספת "יזכור עם ישראל". אם היינו מתעכבים מעט על פירושו של דבר, אפשר שנכוחים היינו כי לא כצעקתה - "יזכור האל" ו"יזכור עם ישראל" חד הם.

את הוויכוח הלגיטימי והמובן מזהמים חוגים מסוימים, אשר ככלבי פבלוב נזעקים למערכה נגד המגזר הדתי בינינו כל אימת שמועלה נושא דתי, יהיה אשר יהיה. חבל כי נושא כה ערכי נפרט לפרוטות פוליטיות קטנות ועלובות על-ידי שרלטנים ומתייוונים בינינו העושים את שנאת המגזר החרדי והדתי קרדום לחפור בו את מאווייהם האפלים המקדשים במות בעל, כוכבים ומזלות בעוצמה משיחית נלעגת העולה מונים רבים על עוצמת האמונה הדתית.

לכל שבגר דיו, החכים ועבר תהפוכות החיים, ברי הוא כי האל קיים גם קיים. אפשר שאיננו קוראים לו בשם זה, חלקנו מבכר לכנותו "כוח עליון" ואחרים בעלי אמונה דתית בוחרים לכנותו אלוקים. אלה גם אלה מתכוונים לאותה המהות, דהיינו - מציאותו של כוח עליון על בני התמותה המכוון את גורלנו ועתידנו האנושי. אנשי הדת מאמינים כי האל מכוון את מעשי היומיום שלנו. החילונים בינינו מאמינים בקיומו של הכוח העליון אך מותירים השפעתו לנושאי איתני הטבע, מסלולי הכוכבים, בריאת העולם, בריאת העולמות, המפץ הגדול וקיום היקומים המקבילים.

אלו גם אלו מבינים בחוש חד כי אנו איננו היצירה האולטימטיבית של היקום, אנו באנו מעפר הכוכבים ואל העפר ואל הכוכבים נשוב בבוא הזמן. אנו אך אורחים זמניים כאן ביקום ואילו הכוח העליון הוא כאן ובכל העולמות הגלויים והנסתרים מעינינו על-מנת להישאר, רבות לאחר שמיליוני דורות מבני מיננו יספו ויהפכו לאבק כוכבים.

קרוב לוודאי כי לעולם לא נרד לשורשו של עניין, מי או מה ברא את היקום; מי או מה ברא את היקומים המקבילים; מי או מה יש בידו את הכוח להרים לארגן ולסדר, לתכן חוקים פיזיקליים אשר אפשר כי לעולם לא נעמוד על מורכבותם ופשרם.

לכן, יהירותם של מחוללי-עשתורת והבעל בינינו כי האל אינו קיים ואף בזוי עליהם, מלמדת יותר מכל על אפסותם שלהם ולא על נושא קיומו של האל. המתייוונים בינינו רואים עצמם כ"אני ואפסי עוד", אין בהם את קורטוב הצניעות ושפלות הרוח, הם משוללים ספקנות טבעית באשר לקיומם ומהותו. ההכרה כי קיימים מעליהם כוחות טבע ונפש אשר אין להם מושג ירוק בקיומם, קשה עליהם הר כגיגית.

האל נמצא בליבו של כל אדם בחלד בין אם מאמין הוא כי קיים או מארר מציאותו. הדבר אינו עומד לבחירתנו, הוא כפוי עלינו מעצם היווצרנו. עצם הווייתנו האנושית מלמדת על קיומו של ניצוץ אלוהי בלבנו. גם תהליך היווצרותנו - זו "הברירה הטבעית" - סביר כי לא היה מתקיים בדיוק כפי שאנו חווים אותו היום בלא "יד" מכוונת כלשהי. קרא לכך חוקים ביו-פיזיקליים או אצבע אלוהים - אין הדבר חשוב, אך חשוב שנכיר כי מבחינה סטטיסטית גרידא קרוב לוודאי כי היינו נראים פועלים ו"חושבים" כקרפדות למשל ולא כהומו-ספיאנס, זה האדם ההוגה, בלא תוכנה כוללת כלשהי אי-שם בחלד.

מפאת שקיים הניצוץ האלוהי בלב כל אחד בינינו, הרי שהקריאה "יזכור עם ישראל" כרוכה הדוקות בקריאה "יזכור האל", וההפך - זה אף זה חד הם ואין להפרידם. ולכן שלילת הנוסח "יזכור אלוהים" והעדפת "יזכור ישראל" מלמדות על אפסותנו, יהירותנו. יזכור האלוהים פירושו יזכור עם ישראל הנושא בליבו את הניצוץ האלוהי מעצם קיומו האנושי ודרך היווצרותו, ולכן הנוסח הרשמי חייב לשלב בין הזהויות: עם ישראל ואלוהי ישראל. גם אם יהיה הנוסח אך "יזכור אלוהים" ללא "יזכור ישראל", הרי שממילא פירושו אחד הוא - אנו, יצירי האל, נזכור כעם את בנינו ובנותינו שנפלו במערכות ישראל אך יותר מכל, למען זכרם של הנופלים, נזכור מי אנו, את ערכי הגותנו ומוסרנו, מאין באנו ולהיכן אנו הולכים כעם וכגזע אנושי.

תאריך:  26/06/2011   |   עודכן:  26/06/2011
אהרון רול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין "יזכור האל" ל"יזכור העם"
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
26/06/11 10:11
2
שינשין
26/06/11 11:29
3
קורןנאוה טבריה
26/06/11 12:22
4
ע.ג.
26/06/11 15:22
5
מטאטא
26/06/11 20:16
 
הניה
27/06/11 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום העצמאות, שאנו חוגגים מדי שנה, מסמל יותר מכל את הקמת מדינת ישראל וביסוסה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ומהווה יום חג לכל ישראלי באשר הוא. זהו יום בו אנו חוגגים את הזכות "להיות עם חופשי בארצנו". דווקא ביום זה חשוב להדגיש ולהבליט את הערכים החשובים לבניית חברה חפצת-חיים ובת-קיימא.
26/06/2011  |  אירית רוזנבלום  |   מאמרים
אלמלא החשיבות שאנחנו מייחסים לדו-שיח שוויוני והוגן, אלמלא הרצון שלנו בשיפורים ותיקונם של ליקויים - האם הייתי כותב כאן עוד קצת מהברור מאליו?!
26/06/2011  |  שאול דישי  |   מאמרים
שנאת ישראל האנטישמית היא מחלת נפש קולקטיבית הרובצת בראש וראשונה במעמקי הנפש הנוצרית ולעיתים מתפרצת ותוקפת אומות ואף תרבויות שלמות. על כתפיו של יהודי אחד, ג'ונתן פולארד, הוטלה המעמסה הכבדה לשאת לבדו ולספוג בעצם חייו, בגופו ובנפשו, את האנטישמיות הבזויה והמלוכלכת החבויה היטב בלא-מודע הקולקטיבי של תת-התרבות האמריקנית, אנטישמיות בזויה ומלוכלכת שיובאה לאמריקה מאירופה הנוצרית והחשוכה ע"י אבות-אבותיהם של האמריקנים בני דורנו שעדיין לא נגמלו ממנה.
26/06/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
הבדיחה הידועה מספרת על האימא שמפצירה בבנה לקום לבית הספר. "אבל כל המורים שונאים אותי והתלמידים מרביצים לי", מייבב הילד. "אין ברירה", אומרת האימא, אתה המנהל.
26/06/2011  |  שמחה לוין  |   מאמרים
לפני 50 שנה, במונטריאול שבקנדה, פרסמו עיתוני העיר מפי הפרופסור האנגלי המפורסם ארנולד טוינבי שביקר שם, כי הוא משווה מנקודת ראות מוסרית, לא סטטיסטית, את יחסה של ישראל לערבים ב-1947 להשמדת שישה מיליוני יהודים בידי הנאצים. נמסר גם כי לדעת טוינבי אין ליהודים זכות היסטורית על ארץ ישראל.
26/06/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il