|   15:07:40
  יעל ארצי  
פובליציסטית תנועת אומ"ץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ישראל - המדינה היחידה שלא מסבסדת את חקלאיה ומוצרי מזון [צילום: פלאש 90]

סבסוד חקלאות ומוצרי מזון

אם יהיה יותר יבוא של קוטג' ומוצרי חלב חיוניים אחרים, הרי שמדינת ישראל תסייע לסובסידיות של האיחוד האירופאי ותפגע קשות בחקלאים וביצרנים בארץ שאינם מסובסדים. בנוסף נאלץ לשלם גם למשגיחי הכשרות בחו"ל, כמובן על כלל תהליך יצור הקוטג', מהרפת ועד למדף בארץ, שיכלול גם את הטסתו, ולכן מחירו יהיה דומה למחיר קוטג' היקר שלנו ואלי אף גבוה יותר, וחבל ששר האוצר שלנו אינו מודע לכך
07/07/2011  |   יעל ארצי   |   מאמרים   |   תגובות

"אין סיבה שמחיר הקוטג' יהיה כפול מאשר באירופה. אם העיוות אכן קיים - נתקנו" (מן העיתונות) הצהיר בגאון שר האוצר ח"כ הד"ר יובל שטייניץ, והוסיף כי לתיקון המצב יאשר יבוא קוטג' מאירופה.

אכן סביר להניח שד"ר שטייניץ הפילוסוף אינו יודע שהאיחוד האירופאי מסבסד את התוצרת החקלאית ומוצרי המזון החיוניים בסך של כ-- 55 מיליארד יורו בממוצע לשנה, המהווה בערך 40% מתקציב האיחוד האירופאי, ומוריד בממוצע כ - 23% ממחיר המוצר לצרכן. אך לא סביר שלפחות חלק מהפקידות במשרד האוצר החל מהבכירים ועד הזוטרים, אינם מודעים לנושא.

גם מדינות ה-OECD מסבסדות את התוצרת החקלאית ומוצרי המזון החיוניים, ובסך כולל של 252,2 מיליארד דולר בשנת 2009. בממוצע מוצרי החקלאות והמזון סובסדו בגובה 22% ממחירם באותן מדינות. מובילה את הסבסוד נורווגיה בסך 61% ובתחתית נמצאת ניו-זילנד עם 1%, ואילו ארה"ב מסבסדת מוצרים אלה ב 9% בלבד. בשנת 2009 הגדילו מדינות ה- OECD את הסבסוד בכ-20% בעיקר על חלב ומוצריו. (נתונים: Finfact).

כך הדבר גם לגבי שר התמ"ת ח"כ שלום שמחון ושרת החקלאות ח"כ אורית נוקד. אם הם לא יודעים זאת, לפחות חלק מפקידי משרדם אמורים להכיר היטב את הנושא ולעדכם, לעניות דעתי. נשאלת השאלה מדוע פקידי אותם משרדים אינם מידעים את שריהם על תופעת הסבסוד הגלובאלי המאסיבי של תוצרת חקלאית טרייה ומעובדת, וחמור מכך שהנושא לא עלה לדיון ציבורי כלשהו בתקשורת? שאלה זו היא רטורית. אין לי תשובה ראויה.

המדינה "הנאורה" היחידה שאינה מסבסדת את חקלאיה ומוצרי המזון היא ישראל, להוציא סובסידיה מזערית על המים המוקצים לחקלאות, אך במכסות כה מוגבלות, עד כדי ייבוש שטחים חקלאיים נרחבים, ובמידת מה גם לתשתיות לחקלאות.

מאמר שפרסם מר צבי אלון לשעבר סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, המתבסס על נתוני ה - OECD משנת 2002 מבהיר היטב היכן נעוצה הבעיה בפערי מחירי המזון בינינו לבין מדינות אירופה וארה"ב.
היות שבגבינת קוטג' עסקינן נבדוק רק את נושא התמיכה בייצור חלב הנהוגה במדינות נבחרות, בהתבסס על אותו המאמר. סכום התמיכה מצוין באגורות לכל ליטר חלב. ממוצע האיחוד האירופאי 13,6; ארה"ב 9,2; שוויץ 164 אג' לליטר בהתאמה. לעומתם ישראל? 0 כן, אפס!. ונתון מעודכן אחד; בגרמניה הסובסידיה הישירה לרפתן על כל ליטר חלב עומד כיום על 10 סנט יורו, היינו קצת יותר מ 49 אגורות.

עלות נוספת על מוצרי מזון בארץ שאינה קיימת בחו"ל הינו ההכשר, הנע על-פי הערכת מומחים בין כ - 5% ועשוי להגיע עד 10% ממחיר המוצר המעובד הסופי. ובמקרים בהם יש יותר מהכשר אחד, היינו של הרבנות הראשית ובנוסף גם הכשר בד"ץ, מהדרין, חתם סופר ולפעמים אף יותר, הרי שבמחיר המוצר על המדף גלומים מעבר ל - 20% בגין אותם ההכשרים.

שרשרת המזון של הכשרות על גבינת הקוטג' היקרה שלנו (תרתי משמע) ושאר מוצרי המזון יעיד על כך. הוא מתחיל מהשגחת הכשרות ברפת (בעיקר הכשר הרפתות ושינוי מזון הפרות לקראת הפסח, שעלותם גבוהה ביותר, וגם לבריאות הפרות היא מהווה לא אחת בעיה קשה ביותר); ממשיך משגיח הכשרות על מובילי החלב; אחריהם מגיחים המשגיחים על מפעלי העיבוד והייצור; משגיח נוסף קיים גם על המפיצים, וכמובן משגיח הכשרות בחנות. כל אחד מהם מקבל שכר ראוי מאותם הגורמים הנזקקים לשירותיו. ומשגיח נוסף ולא פחות חשוב, הוא על יצרני אריזות המזון. ויסלחו לי משגיחי הכשרות שאולי פסחתי עליהם בשוגג.

עלות נוספת המוטלת על הצרכן הסופי בלבד הוא המע"מ, שברוב המדינות הנאורות הוא נמוך על מוצרים חיוניים כגון קוטג', וגבוה על מותרות, כדוגמת קוויאר. בכל שלב בייצור מושת מע"מ (אותו היצרנים מקזזים) העולה בסכומו ככל שתהליך הייצור והשיווק מתקדמים, עד הגיעו לצרכן הסופי המשלם את מלוא סכום המע"מ, שעובר לקופת המדינה. מכאן מצטייר שהאוצר דווקא מעוניין במחיר גבוה, משום שככל שמחיר המוצר גבוה יותר, תקבולי האוצר גדלים.

אם יותר יבוא של קוטג' ומוצרי חלב חיוניים אחרים, שהרי מדינת ישראל תסייע לסובסידיות של האיחוד האירופאי ותפגע קשות בחקלאים וביצרנים בארץ שאינם מסובסדים, לטובת האירופאים הנתמכים.
בנוסף נאלץ לשלם גם למשגיחי הכשרות בחו"ל, כמובן על כלל תהליך יצור הקוטג', מהרפת ועד למדף בארץ, שיכלול גם את הטסתו, ולכן מחירו יהיה דומה למחיר קוטג' היקר שלנו ואלי אף גבוה יותר, וחבל ששר האוצר שלנו אינו מודע לכך. נוסיף לכל אלה גם את הטעם, שהרי אין משתווה לטעמן של הגבינות הלבנות הישראליות, והרה לכם תהליך סרק ודברי הבל של מנהיגנו.

אז נבחרינו הנכבדים, בוועדת החקירה שלכם אנא בדקו בתחילה את מדיניות הממשלה, ורק לאחר מכן את פערי השיווק, שלא לדבר על החקלאי שבשרשרת מזון ארוכה זו הוא המרוויח השולי המתפרנס על-פי רוב אך בקושי.

מקור הסבסוד של האיחוד האירופאי הוא בשנות החמישים של המאה הקודמת, בשל הצורך לשקם את החקלאות. לשם כך הותוותה שיטה של "מדיניות חקלאית משותפת" "Common Agricultural Policy" בקיצור CAP המגבשת את מדיניות הסבסוד של המדינות החברות. פעילות CAP השתנתה והתרחבה עם הקמת השוק האירופאי המאוחד, וכך גם המשיכה ואף הרחיבה את יעדיה במהלך השנים כולל לאחר הקמת האיחוד האירופאי והרחבתו.

בתחילה הושם הדגש על הבטחת הכנסה נאותה לחקלאים מחד ודאגה לאספקת מזון חיוני במחירים השווים לכל נפש מאידך. מזון נחשב למוצר אסטרטגי, היינו דאגה לביטחון תזונתי, ובשל כך הפך ליעד כלכלי במרבית מדינות העולם המערבי, ואף מוכר ככזה על-ידי ארגון הסחר העולמי, המכיר בשל כך בצורך לסבסוד מוצרי מזון חיוניים. גובה הסבסוד למוצרים השונים נקבע בכל מדינה בנפרד, בהתחשב בהרגלי התזונה השונים והגידולים, ירקות, פירות ומקנה האפשריים בה, בהתאם לתנאי האקלים והקרקע.

עם השנים גברה גם התובנה שהחקלאות היא ערך תרבותי ואקולוגי ממדרגה ראשונה, והושם הדגש גם על שמירת הסביבה ויצירת תנאי גידול ומחייה לצומח ולחי שיהיו ידידותיים יותר לסביבה. ערך נוסף שצורף למדיניות הסובסידיות של CAP בשנים האחרונות היה שמירה על סביבה ירוקה נרחבת ושימור התרבות החקלאית, ולכן חלק מהתמיכה הועבר גם אל תשתיות הייצור. התמיכות הנ"ל מעידות על החשיבות הרבה שמעניק האיחוד האירופאי והמדינות המפותחות לחקלאות כערך בפני עצמו, ולא רק כמקור מזון.

כיום מדיניות הסובסידיות והתמיכות של CAP מתמקדת באבטחת הכנסות לחקלאי, (על-אף שהוא נמוך מהשכר הממוצע בכל המדינות החברות באיחוד האירופאי), שמירה על מחיר סביר לצרכן, עידוד ייצור מוצרים באיכות גבוהה, פיתוח מוצרים ותוצרים חדשים, מעבר לאנרגיה ידידותית לסביבה, תוך השתת קנסות על חקלאים החורגים ממכסות הייצור, או שאינם עומדים בתקני האיכות. ודגש נוסף הושם על תיירות חקלאית. (מקור: Economic Online)

אצלנו לעומת זאת מחייבים את החקלאי בכל המפורט לעיל, אך ללא כל תמיכה משמעותית. לסיכום נשוב למאמרו של מר צבי אלון, בו הוא מפרט את התמיכה הממוצעת לחקלאי לשנה בדולרים: מובילה נורווגיה בסך 42,000; איסלנד 32,000; יפן; 25,190; ארה"ב 20,019; האיחוד האירופאי בממוצע 16,753; קנדה 11,200; וישראל? בין 3,500 ל - 5,500 דולר לשנה בלבד (הנתונים הם ללא תמיכה במים, שהיא שולית).

אז מדוע יצא רוב הקצף על הרפתנים, ובמידה פחותה יותר על היצרנים, המשווקים ורשתות השיווק? הייתכן שכל נבחרי ומשרתי הציבור והכתבים הכלכליים הבכירים אינם מכיריים את נושא הסובסידיות לחקלאות הנהוגות במדינות ה - OECD? וכן עד כמה הליכי הכשרות, החשובים עד מאוד לציבור רחב מאוד במדינה ועל כן חיוניים ביותר (ולמיטב ידיעתי מתקבלים באהבה על-ידי החקלאים), תורמים למחיר המוצר? והמע"מ שאינו מודרג אצלנו?

ביום ראשון 26.6.11 פורסם בתקשורת שהוועדה שהוקמה לבדיקת מחירי מוצרי המזון תבדוק גם את נושא המע"מ. גם זו כבר בשורה טובה. בנוסף עליה לבדוק את נושא הסובסידיות לתוצרת טרייה ולמוצרי מזון הנהוגות במדינות הנאורות, אך לא אצלנו. וכמובן כיצד הליכי הכשרות מייקרים את מחירי המוצר הסופי וכיצד להקל גם בתחום זה על הצרכן הסופי.

הכותבת הייתה מנהלת מרכז המזון במכון היצוא
תאריך:  07/07/2011   |   עודכן:  07/07/2011
יעל ארצי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סבסוד חקלאות ומוצרי מזון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בתיה אבן
7/07/11 11:03
 
מוליק המר
9/07/11 08:45
2
א"א
9/07/11 23:54
3
אחיה
20/02/16 15:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מן המפורסמות הוא ש"תפילתו" הנודעת לשם ולתהילה של בלעם הקוסם הפותחת במילים "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל" נכללה ונשזרה ואף פותחת היא את תפילת השחר בחלקם הגדול של סידורי קהילות ישראל, למעט סידורו של רבנו יעקב עמדין זצוק"ל, 1776-1698, מגדולי רבני אשכנז במאה ה-18, כמו גם בסידורם של בני תימן וזאת משום "שבלעם הרשע אמרה".
07/07/2011  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
תגובה דמגוגית ל"הגיע זמן הדם" מאת יונתן שם-אור (או כיצד תיראה סצנת המלחמה במתנחלים ובעלי הפאות על-פי חזונו של שם-אור):
07/07/2011  |  יניב שלום  |   מאמרים
אינני יודעת אם בגליונות העיתונים מופיעות מודעות אבל ממשלתיות המביעות תנחומים לאיש שלנו בארה"ב, יהונתן פולארד, אבל ראוי שתהיינה. בשבת נפטר מוריס, אביו של המרגל היהודי ישראלי יהונתן פולארד. יהונתן, שבמסגרת תפקידיו בארה"ב נחשף למידע מודיעיני מסווג לפני כ-30 שנה, ראה שמידע הקשור לישראל לא מועבר אליה והדבר עלול לסכן חיים. הוא בחר לעשות מעשה, שעליו הוא משלם עד היום. יהונתן מסר את המסמכים לישראל, ידידתה של ארה"ב, ובתמורה נשלח לכלא המאובטח ביותר.
06/07/2011  |  רעות יעקבסן  |   מאמרים
את השבת הקודמת עשיתי בחברון וקרית-ארבע. הייתי שם לרגל מסיבה משפחתית. בימים שאחרי ההקפאה, לפני האתגר של "ספטמבר הגדול" ודיוני עצרת האו"ם, והאפשרות להכרה במדינה פלשתינית, ממשיבים המתנחלים בחברון בשגרת חיים אופטימית ומקווים לעתיד טוב יותר.
06/07/2011  |  משה בן-עטר  |   מאמרים
בזמן שבישראל ובתקשורת המגויסת הציונית מבית מדרשם של עמוס רגב, ארנון מוזס, ואלוף בן, ממשיכים לדבר על "עמימות" תוך הדחקה והכחשה – בעולם כבר נקבע מזמן: אילן גרפל הוא מרגל, אשר נשלח ע"י ישראל, לעקוב אחר צינורות הגז המצרי, לאחר שהאחרונים החליטו על ביטול הסכם הסרק אותו חתמו כביכול עם מדינת ישראל.
06/07/2011  |  קיריל הדר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il