|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אדונים ומשרתים

מוזר אבל אמיתי: לממשלה ולרופאים המתמחים יש אינטרס משותף בית החולים הוא מִקדש הרפואה, בעוד שהמרפאה היא פח הזבל של אנשי הרפואה
24/07/2011  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מיעוט בקרב הרופאים [צילום: פלאש 90]

הפתרון למצב שאליו נקלעה מערכת הרפואה אינו עוד כסף, אלא שינוי מבני יסודי שיישר את האדנים על בסיס של היגיון.

כבר לפני 4 חודשים כתבתי כי טלטלתה של מערכת הבריאות עומדת בפתח. טענתי כי מקור הטלטלה אינו במימון חסר של המערכת, אלא במבנה שלה. כאשר מערכת בנויה מראש בצורה לקויה, ואין זה משנה אם מדובר במכונית או במערכת בריאות, היא תקרוס, ובימים אלו אנו אכן עדים לקריסה, כאשר חלקים של המערכת האמורים לתפקד יחד כמכונה משומנת היטב, חורקים, מתפרקים ומתפזרים.

אדני היסוד של מערכת הבריאות הנהוגה בישראל הם גישה שווה אליה לכל אדם, והפרדה בין שירותי בריאות אמבולטורית לבין השירות הניתן בבתי החולים.

הרפואה השוויונית היא משאת נפש שהושגה לכאורה בחוק הבריאות הממלכתי המתקצב את מערכת הבריאות באמצעות מס שאינו שוויוני, אלא מוטל אך ורק על העובדים, ופוטר את כל האחרים. שיטת מימון זו מושתתת על כמה הנחות: שהאוכלוסיה תישאר בהרכבה הקיים, שמשלמי המסים יתרבו, שתוחלת החיים לא תשתנה, שתרופות לא יתחדשו, שיכולות רפואיות יקפאו על שמריהן, ושמי שזקוק באמת לרפואה והפרוטה מצויה בכיסו, ימצא את הדרך לשלם עבור כל מה שאינו מוכל בהנחות אלו. נקל להבין כי מציאות שאינה תואמת את הנחות היסוד תגרום לזעזועים שיחייבו התערבות, כגון צמצום שירותים, הטלת מיסוי נוסף, או הדרה של חלק מן המבוטחים ממערכת הבריאות. כבר היום מתקיימת רק אחת מהנחות היסוד דלעיל והיא, כי מי שזקוק באמת משלם מכיסו. ומחר יהיה יותר קשה.

בישראל נהוגה שיטת ההפרדה המוחלטת בין רפואה אמבולטורית לבין רפואה אשפוזית. בית החולים הוא מִקדש הרפואה, בעוד שהמרפאה היא פח הזבל של אנשי הרפואה שלא השכילו להשתלב בבתי החולים. המרוויחה מעיוות יסודי זה היא קבוצת לחץ במעמד אצולה, המצוי מעל לחוקי העבודה הרגילים של ביקוש והיצע, או של קשר בין איכות העבודה ובין התשלום. כאשר ניהולה של חברה מסחרית מביא אותה לידי קריסה ועובדיה נוטשים אותה, החברה קורסת, והמנהלים מוצאים את עצמם מחפשים עבודה במקום אחר. אבל כאשר האצולה מבוצרת היטב, היא באה אל המדינה ודורשת פתרונות מימון שישיבו את הסדר הנוח לה על-כנו, על גבם של העובדים הממורמרים.

העובדים ממורמרים הם כמובן המתמחים - מיעוט בקרב הרופאים הנושאים על גבם את כל המערכת. הם מוצאים עצמם במעמד של עבדים למנהל המחלקה, ואינם רואים שום קשר בין כמות העבודה שהם עושים בשכר זעום לבין איכות ההתמחות שהם מקבלים. והם צודקים. כי אכן אין קשר בין השתיים. בעוד שהתמחות היא תהליך של רכישת ידע ומיומנות במסגרת אקדמית, הרי שהשירות בבית חולים הוא עבודה שברובה הגדול אינה אקדמית אלא ככל שהדברים נוגעים להתמחות, היא בבחינת טחינת מים. ההתמחות הישראלית היא מצב קלסי של אדונים ועבדים, בעלי זכויות וחסרי זכויות, מבוצרים ומופקרים - שמתאים לחברה טוטליטרית. הסכם שבו מקבלים המתמחים ידע תמורת עבודתם, מופר יום יום ולילה לילה, ולאורך זמן למעשה אינו מתקיים. ביום רביעי נטשו המתמחים את המחלקות (לא את החולים, את המחלקות!!) באומרם די, נמאס, איננו מוכנים עוד לעבוד עבור האדונים.

הפתרון למצב שאליו נקלעה מערכת הרפואה אינו עוד כסף, אלא שינוי מבני יסודי שיישר את האדנים על בסיס של היגיון.

דבר ראשון, יש לאסור על בית החולים להעסיק רופאים. בית חולים הוא בית החולים, לא בית הרופאים, ולכן הוא אכסניה ייעודית לחולים, כלי בארגז הכלים של הרופא.

יש לפטר את כל מנהלי המחלקות, את הסגנים, את הבכירים, את מנהלי היחידות, ולבטל את כל התקנים האחרים של בעלי זכויות יתר, לפצות אותם ולשלחם לביתם. בלאו הכי לא הם, אלא המתמחים, נותנים את עיקר השירות בבתי החולים.

את הרופאים המומחים יש לחלק לשתי קבוצות. האחת, מורכבת ממיעוט של רופאים אקדמאים המסונפים לבית ספר לרפואה, שמשכורתם גלובלית, ותפקידיהם העיקריים הם הוראה ומחקר. השנייה היא של לא-אקדמאים, רופאים מומחים המשרתים את הלקוחות, ומתוגמלים על-פי עבודתם ובהתאם לכוחות השוק.

יש לצמצם את מקום שירותם של המתמחים לבתי חולים ולמחלקות אקדמיות בלבד. על מספרם יחליט משרד הבריאות, שתפקידו לאפיין ולתקצב את הצרכים האמיתיים של תחומי הרפואה. מיעוטן של המחלקות ומיעוטם של בתי החולים יהיו אקדמיים, ובהם יתמחו המתמחים וידריכו המומחים. זו תהיה עבודתם העיקרית. הם יתוגמלו לא על ימי תורנות, אלא במשכורת גלובלית, ותהיה עליהם אחריות גלובלית על איכות הרפואה, ללא קשר לניהול.

מרבית המחלקות ישמשו את המאושפזים שטיפולם יהיה באחריותם של רופאי הקהילה. החולים שאינם מאושפזים במחלקה אקדמית, יטופלו באחריות הגורם המבטח, כלומר קופות החולים. אלו כבר ידאגו להשתלט על ההוצאות דרך תשלום נאות לרופאים המטפלים בחולים סביב השעון, לעומת אלה העושים עבודת מרפאה בלבד.

לשם מה דורשים ראשי המחלקות עוד 1000 תקנים, ומה יקרה אם תיכנע המדינה להם? כל בתי הספר לרפואה בישראל יחד מנפקים בין 250 ל-300 רופאים בשנה. לפיכך, התקנים החדשים מיועדים לסטודנטים לרפואה מחו"ל, שלמדו בכיתות שבהן היו אלף סטודנטים, אצל מרצים שמלמלמים משהו בשפה זרה. מרביתם של סטודנטים אלה אינם מצליחים לעבור את מבחני הרישוי הממלכתיים, ולכן נראה כי מנהלי המחלקות ידאגו להוריד את רמת המבחנים. כך יבין כל חולה במחלקה שהפרוטה מצויה בכיסו, כי על-מנת לקבל שירות רפואי נאות, כדאי לו מאוד לשלשל תשלום נאה למנהל המחלקה ולסגנו. ואילו כל אותם מתמחים שלא יעברו את בחינות ההתמחות, יישארו מתמחים, כלומר עבדים של המנהל, לשנים רבות נוספות. כבר עכשיו זהו מצב בחלק נכבד מן המחלקות הגדולות - פנימית, כירורגית, ילדים. ומחר רק יהיה רע יותר.

ומה על המימון של מערכת הרפואה כולה? רפואה שוויונית היא בור ללא תחתית. כל מערכות הרפואה בעולם המערבי מצויות בקריסה, או כבר קרסו ושוקמו על בסיס אחר שאינו שוויוני. לישראל, התלויה לשרידותה בכוחות הביטחון, אין שום הצדקה לספק ביטוח רפואי ממלכתי למי שבחר שלא לתת את חלקו לשירות הביטחון. היוצא מן הכלל הם העולים החדשים שגילם מונע מהם להרים את התרומה הלאומית. על ישראל להפעיל "חוק ביטוח רפואי לבוגרי שירות ביטחון", ואילו כל השאר יקנו ביטוח בשוק הפרטי.

מה יעשו כל המבקשים לתרום שירות ביטחון? יתפעלו את בתי החולים, את השירות לקשיש, את המעונות לחולי הנפש - כל אותם שירותים הקורסים היום מחמת מחסור בכוח אדם. הם יתפעלו את העיריות שאינן מאזנות תקציב, יבנו בנייני ציבור, את גדר ההפרדה בין מצרים ובין ישראל, יתחזקו כלי רכב המצויים בשירות הציבור, יחליפו צנרת ישנה ודולפת בערים ובכפרים, וכולי. לא חסרה עבודה. ודאי תאמרו כי זו עבדות. ובכן, לא יותר ממתמחה בן 35 הנאלץ לעבוד 100 שעות בשבוע כדי שהמנהל שלו ישתכר עשרות אלפי שקלים ויהיה בבחינת בל-יימצא במחלקה אחרי שעה 12, בשל היותו במרפאתו הפרטית.

מוזר אבל אמיתי: לממשלה ולמתמחים יש אינטרס משותף. למגר את האצולה הנצלנית של מנהלי המחלקות. לפרק את הסוכה הרעועה של הרפואה הציבורית וליצוק יסודות איתנים. להציל את הרפואה הציבורית מן האצילים למען העם והארץ. זו ההזדמנות.





לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  24/07/2011   |   עודכן:  24/07/2011
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אדונים ומשרתים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הבוגד כל זה מיותר
24/07/11 09:16
2
הניה
24/07/11 13:39
3
ליבוביץ'
24/07/11 19:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית, הרשו לי לפתוח בדברי ברכה לנחום סוקולוב על הפרס הקרוי על שמו, שיוענק השנה לאחד ריבלין או משהו כזה. אין ספק שריבלין זה למד דבר או שניים בכל הנוגע לטריקים ושטיקים עיתונאיים כפי שהדבר בא לידי ביטוי בקטע שהריץ בערב שבת בעניין תחלואי קול ישראל (רק שלא תעזו לגעת בתוכנית "שבת עולמית" של יצחק נוי בשבת בבוקר - כל השאר לא ממש מעניין אותי).
24/07/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
חלפו רק מספר חודשים מאז פרסם אולפן ערוץ 2 מסמך מזויף, כאשר לעיתונאים שפרסמו אותו היה בסיס איתן להאמין ולדעת שהוא מזויף. עם המסמך המזויף הם העליבו את הרמטכ"ל המיועד, עם המסמך המזויף הם העליבו את צה"ל, עם המסמך המזויף הם העליבו את שר הביטחון ואת כל מערכת הביטחון, והמשיכו עוד ועוד להעליב, ואף לא נחקרו במשטרה על ההיבטיים הפליליים (לפחות עבירה לכאורה של העלבה ענקית של עובדי ציבור על-פי חוק העונשין, ולפחות על עבירת זיוף לכאורה על-פי חוק העונשין), ואפילו מועצת העיתונות לא עשתה להם כלום על מה שנראה על פניו כעבירות משמעת המחייבות לטעמי הרחקה לצמיתות מהמקצוע.
24/07/2011  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
המלך חזר ביום רביעי, ה-20.7.11, מחו"ל לאחר היעדרות של 17 ימים. מהלכיו הראשונים של המלך מצביעים על הדחיפות בקביעת לוח הזמנים שיוצג להלן: הפגישה הראשונה נערכה עם טארק אל מומני, נשיא התאחדות העיתונאים, משום הלהבה העצומה שעלתה מכיכר א-נח'יל עת היכו אנשי ביטחון את העיתונאים. המלך יצא בגינוי חמור מאוד ובהבטחה שאין אף דרגה החסינה בפני האירוע המשפיל הפוגע בדימויה של ירדן כמדינה שוחרת שלום ודמוקרטית.
24/07/2011  |  יחיאל (חיליק) רוזמן  |   מאמרים
הגזירות הממשיכות לנחות עלינו שוב פוגעות בחלשים, שאט-אט פשוט מותשים נפשית מההחלטות המהירות שמקבלת ממשלת ישראל מבלי באמת לבדוק מי הנפגע הראשון. כנראה שזאת השיטה הכלכלית שמנחה את קברניטי המדינה. ובינינו, השיטה הזאת עובדת טוב. בעצם הכי טוב.
24/07/2011  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
העולם כולו זועזע לנוכח הטבח שביצע אדם אחד, נורבגי, בבני עמו הנורבגים. אנדרס ברינג ברייביק - זה השם שייחקק לעד כאחד מגדולי הרוצחים בהיסטוריה - הוא זה שביצע את הטבח באוסלו ובאי קטן סמוך לבירה הנורבגית. גם טבח וגם חשף את התמימות הנורבגית, את החולשה של עם שאנן בנוסח "לנו זה לא יקרה", את אבסורד האבטחה, את הענישה הסלחנית ואת הקלות הבלתי נסבלת של רכישת נשק בארץ הפיורדים.
24/07/2011  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il