|   15:07:40
  גלעד זליבנסקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
צעדת העגלות בתל אביב [צילום: פלאש 90]

הרהורים על מהפכות יולי-אוגוסט: קוטג', דירות, עגלות

הפיכה, הריסה, החרבה: "כמהפכת סדום ועמורה"; רבולוציה, הפיכה-בכוח של משטר-המדינה, ביטולה של צורת השלטון הקיימת לשם הקמת שלטון חדש: המהפכה הצרפתית הגדולה; שינוי הפוך ופתאומי במצב או במקצוע מסוים: תורת היחסות של אינשטיין חוללה מהפכה במדע-הפיזיקה; מצב של אי-סדרים, אנדרלמוסיה (גם בהפרזה): עוברים דירה, מהפכה בבית (מהפכה, מילון א"ש) מאמר פילוסופי ביקורתי בן-זמננו בעקבות המסורת של האנציקלופדיסטים והוגי-דעות פוליטיים וחברתיים בתולדות המחשבה המערבית
30/07/2011  |   גלעד זליבנסקי   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות

הערך והמשמעות של המהפכה תלויים באופן שבו היא מתבצעת. בדיוק כמו כל מילה אחרת, או כותרת שאמורה לגרום לנו להתחדש ולשנות את העתיד. אבל השאלה אם קרה באותו יום אקטואלי משהו חדש, היא כבר מזמן לא חלק מערוצי החדשות. נראה שהנאות החיים החדשות יוצרות סוג חדש של מתירנות מתוקשרת שמשכפלת ומפזרת את אוצר המילים עד שכבר כמעט שאין להן תוכן. מספיק לצורך העניין לייצר בבתי החרושת של התקשורת מאות מיליונים של שימושים לא נכונים או "חדשים" במילים כמו "חברתי", "קיצוני", "מהפכה", כדי להפוך את המטבע הרשמי של הרשמי למטבע המזויף. זה מקביל לתרחיש דמיוני, שבו השוק שלנו יוצף בהמוני מטבעות של שקלים מזויפים, כשהרוב המוחלט של הציבור ישתמש בהם במקום במטבעות אמיתיים, בלי לבדוק, כך שמהר מאוד, השקלים המזויפים יהיו המקובלים, והאמיתיים ייחשבו כנראה למזויפים, או אולי יהיה להם ערך אצל אספני מטבעות אם הם יהפכו לנדירים.

התקשורת והצרכנים באופן טבעי לא סובלים בגלל שינויי מילים ופירושים שנתפשים כבלתי מזיקים, ולמעשה, כחסרי חשיבות בתור כלים שקל ונוח לייצר, לשבור ולהחליף ללא הגבלה. אבל לרוע המזל, רוב האוכלוסיה וגם האנשים ששולטים בצינורות הגדולים, לא מודעים לעובדה שהזנחה של הבבואות של המילים שלנו, היא גם ליקוי עכור של המחשבה, הראייה, הדיבור, ובסופו של דבר, גם של החברה ושל המאבקים הפנימיים שקמים ונרדמים בתוכה.

בהתחלה המילה "מהפכה" תיארה את המהפכות הגדולות של המדינות המודרניות רבות-העוצמה בין סוף המאה ה-18 לאמצע המאה ה-20: צרפת, רוסיה, סין וכולי. אפילו גרמניה ואיטליה ויפן לא נחשבו למהפכניות בהשוואה לדוגמאות המובהקות. בהמשך דיברו גם על הציונות כעל מהפכה לא אלימה, בדומה ל"מהפכות לבנות" במדינות אחרות. אבל מאז סוף המלחמה הקרה, היה משעמם בכדור הארץ, אז החליטו להעניק מתוך אמפתיה לכמה התקוממויות שלא הובילו לשינוי במשטר את התואר הפוליטי היוקרתי של העולם המערבי. הכוונה היא כאן, כמובן ל"מהפכות"-מהומות שפרצו במצרים ובעוד כמה שכנות וארצות ערב.

אולי זאת מין הבחנה מתקנת שמיועדת להקל על הדרישות הפוליטיות של מדינות מתפתחות, בדומה למדיניות של קבלת סטודנטים ללימודים על בסיס של שיקולים חומריים, אתניים, סוציאליים וכולי.

התפנית המתקדמת ביותר חלה לאחרונה בנווה המדבר החדיש הזה של המזרח התיכון: במיקרו היסטוריה של צריכת מוצרי החלב הישראלים התארגן חרם צרכנים יחיד ממינו ומתוקשר וקצר טווח שהונהג על-ידי לוחמים חברתיים שאינם בעלי זקנים וחובשי-כיפות ולבושים בבגדים ארוכים. במגזר החרדי, חרם צרכנים ממושמע הוא מהלך שגרתי ושכיח. ובאותו אופן, חרם צרכנים גדול הרבה יותר אינו נחשב ל"מהפכה" בארה"ב, באירופה או בקהילות ערביות, מוסלמיות ויהודיות ברחבי העולם.

אבל בעולם הקטן שלנו, חרם צרכנים חילוני על קוטג' היה מספיק חשוב בשביל להפוך לדגל הראשון של מהפכה חברתית... שלמעשה איפשר בכל ההמשך מעין הארכת זמן ותמרון כמעט ללא תמורות חדשות של אותו חרם צרכנים שהסתיים בהעלאה חרישית של רוב מוצרי החלב... זה כאילו שכוחות המהפכה מתרוצצים סביב מוצרים שונים ורחוקים באותו מרכז קניות... ומתוך שיקולים של תועלת לרגל מה שנראה כמו סיכוי להתעשרות מהירה, העיניים קופצות מהגבינה עם הבית במקרר של הסופרמרקט, לעסקי הנדל"ן ובדרך גם למשפחתונים לילדים ולעגלות לתינוק וכל דבר "בר-השגה" שאפשר לתפוס במשך שבוע וכמה ימי עבודה או עד גמר המלאי.

העובדה שמחאת האוהלים הזאת, שהמשיכה לרוץ עם הדגל של הקוטג', מעולם לא הציגה התייחסות או עמדה כלפי הנושא שלה, ולמעשה גייסה את כל התומכים שלה ללא פשר או מכנה משותף כלשהו, חוץ מאינטרס כלכלי, משרטטת בבירור את תווי הפנים הייחודיים של המחאה החדשה.

השרטוט הזה מציג בעיקר חוסר תווים, פשטות ריקנית ובעיקר ציפייה מהמתבונן למצוא ממרחק קרוב יותר כמה תווי פנים עמוקים יותר, שלמעשה לא קיימים בכלל. ורק מסתתרים מאחורי אמצעי תקשורת, משקפי שמש ואינטרסים זולים שנמצאים במידה שווה בכל הכיסים, ללא אפליה בין גזעים, מדינות, מקומות עבודה, גנבים ושוטרים.

זוהי הנוסחה של המכנה המשותף הנמוך ביותר. וזוהי למראית עין העוצמה ה"חברתית" שלו - אפשר לכאורה לגייס את כל הקולות של החברה. או לפחות את האוכלוסיה החילונית הגדולה של "מעמד הביניים" מכל קצוות הקשת הפוליטית. כי אם אין למחאה שום מניע חוץ מלתת לכולם קופונים על סך 60 מיליארד שקל לקניית דירה או להורדת שכר הדירה, לא יהיה שום נושא פוליטי שחברת האוהלים עשויה להעלות לדיון שעלול להביא לחילוקי-דעות ולהתפלגויות שנובעות מגיבוש של דעות שעוסקות בתוכן של המחאה ולא רק בקליפות ובפסולת שהיא מייצרת ומוכרת בעזרת התקשורת, נגד הממשלה, ולטובת האופוזיציה.

הסוף של ה"מהפכה" נראה ידוע מראש. וזה רק עניין של זמן עד שיתברר שבלי תוכנית ובלי מחקר סביר ולפחות דרישה של פתרון אפשרי וגלוי, אי-אפשר לשנות את המערכת של המדינה, כי אחרי הכל, התפקוד תלוי באנשים, ובלי רעיונות חדשים, המערכת תישאר אדישה או חסרת-אונים לנוכח הבעיה הקיימת, וגם זה, רק אם אנחנו מאנישים את המערכת הכלכלית כדי לייחס לה אדישות או חוסר-אונים אנושי.

פילוסופים פוסט-מודרניים כגון בודריאר וליוטר כבר הבחינו לפני כמה עשורים, שהמנגנון של המדינה בת-זמננו חזק ויציב הרבה יותר ממה שנדמה לרוב האזרחים - כאשר ארועים כמו "מחאות" או "מהפכות" בתקופה המאוחרת כבר לא יכולים ליצור שינוי מהותי בסדר הפוליטי והכלכלי... זה היה אפשרי במאות הקודמות, אבל היום כבר מאוחר מדי ואין אלטרנטיבות שיכולות להתחרות במדינה המערבית ובכלכלה העולמית. אפשר לפעול בתוך המדינה, בדומה לארגוני השמאל שמשתמשים במחאת האוהלים בהתאם לשיטה הפוליטית המקובלת. אבל לנסות להתערב בעבודה של הממשלה מבחוץ, מתוך בועת אוהלים, ובלי תוכן, זאת בדיחה א-פוליטית. הממשלה תתגבר על הבעיה הזאת תוך זמן מסוים, כמו שהיא התגברה על השריפה בכרמל. זה לא מאיים על הפוליטיקה. אבל זה הורס את החוש הביקורתי שלנו כאזרחים ובסך-הכל זה מוכר את מעט ההבנה הפוליטית שלמדנו בחינם באזרחות תמורות מניות שאין להן שום ערך כלכלי או פוליטי.

הכותב הוא יועץ פילוסופי, בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית. עוסק בפילוסופיה מעשית שמקשרת בין הפילוסופיה המערבית לחיי היומיום באמצעות מאמרים אקטואליים, מפגשים קבוצתיים בחיפה, סדנאות, יעוץ פילוסופי אישי ועוד.
תאריך:  30/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
גלעד זליבנסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים על מהפכות יולי-אוגוסט: קוטג', דירות, עגלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לכאורה, למה רגשו גויים? מדוע "מחנה השלום" מגיב בהיסטריה לקראת חודש ספטמבר, המועד בו עלולים הפלשתינים - שומו שמים! - לבקש את הכרת האו"ם במדינה פלשתינית?
29/07/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
'מחאת האוהלים' מצטרפת לגל של סכסוכי עבודה המתגברים, כרגיל, דווקא בתקופת ממשלות ימין. מי שמנפח ומתדלק את המחאות הללו זו התקשורת שקצב התקדמות הממשלה בתהליך השלום אינו משביע את רצונה, דבר המפעיל רפלקס רדום הגורם לה להיזכר בכל העוולות החברתיות. בניגוד למדינות ערב ששליטת השלטון בתקשורת הפכה את הפייסבוק לכלי לארגון מאבקים, אצלנו התקשורת היא שבחרה לרתום את עצמה למחאה. היא עושה זאת באופן שערורייתי על-ידי ניפוח חסר תקדים של הפגנה של כ-250 איש שהקימו כ-100 אוהלים, למימדי אירוע היסטורי. כל איש ימין למוד מאבקים ציבוריים גדולים וקשים עשרות מונים, מוצא בימים אלו את עצמו מתבונן אכול קנאה במחאה דה-לוקס שכל התקשורת מכרכרת סביבה כמו תיכוניסטית מאוהבת, כשהכתבים והפרשנים מתמוגגים מכל צעד ומקפידים לגמד ולכסות על החסרונות - העבריינות, האלימות, ביטויי מרד ו'לקיחת החוק בידיים'.
29/07/2011  |  בעז העצני  |   מאמרים
ביום שלישי, 26.7.11, לאחר ישיבת הממשלה בעניין מחאת הדיור המחריף במדינה, הצגת את תוכניתך איך לפתור את בעיית הדיור במדינה. החלטתי לראות את הנאום שבו הצגת כאמור את בעיית הדיור. כבר תחילת הנאום שלך הזכיר לי את התנהלותך כראש הממשלה בשנת 1996 ולאחר מכן בהיותך שר האוצר בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר, אריק שרון.
29/07/2011  |  סימון אזולאי  |   מאמרים
קשה להבין את האלם וחוסר האונים שנפלו על הדרג המדיני בישראל לנוכח ההפרה הפלשתינית הבוטה של ההסכמים המדיניים עם ישראל. בניגוד מפורש לנאמר בהסכמים - הגרועים לכשעצמם - החלו אש"ף-פתח-הרש"פ בתהליך חד-צדדי של הכרת חברוֹת האו"ם בהם כמדינה.
29/07/2011  |  אריאל כהנא  |   מאמרים
את תנועת המחאה שקמה בימים האחרונים בעניין הדיור, ניתן היה לסווג בהתחלה כניסיון של השמאל הרדיקלי להצית אש בשדה הקוצים הלוהט ביותר בישראל. את המאהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב אפשר היה לפטור בלא-כלום. בישראל אין משבר כלכלי באמת; בעיות חברתיות קשות קיימות תמיד, אולם משבר בנוסח ארה"ב או יוון איננו קיים בארץ (אצלנו, כידוע, לא מתעניינים במושגים כמו גירעון המעסיקים את הכלכלה האמריקנית השוקעת, למשל, ומעידים על חוסנה של הכלכלה פה). אבל הגפרור השמאלני הצית שריפה אמיתית: רבבות המפגינים ברחבי הארץ אינם תומכי מרצ וחד"ש. רובם אינם אוהדים של 'הקרן החדשה' ו'השמאל הלאומי'. יש פה תנועת מחאה גדולה, עממית ואמיתית. הצעירים שמזיעים באוהלים אינם סוכנים של הרדיקליזם האנטי-ישראלי, גם אם הם משרתים אותו בעקיפין.
29/07/2011  |  דוד מרחב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי  
יו"ר ההסתדרות הרפואית השובת רעב חש ברע  /  עופר וולפסון
חרם הקוטג' פוצץ עסקת תנובה  /  עירן פאר
הטייקונים: תומכים במחאה  /  אדריאן פילוט
על המחאה, סיבותיה ומה שהלאה  /  רפי לאופרט
המשחק נגמר!  /  עדי שטרנברג
שלטון בלי און  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il