|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תחי כורדיסטאן

גם לטיפשות יש הגיון. הגדרת טיפשות היא: "עשיית אותו המעשה כל הזמן תוך קיומה של תקווה שהמעשה יניב תוצאה אחרת בכל פעם"
10/09/2011  |   דן אלון   |   מאמרים   |   משבר ישראל-טורקיה   |   תגובות
ליברמן.חושך אחרי חושך [צילום: פלאש 90]

הוואזיר הישראלי לענייני חוץ יוצא לדרך חדשה. את היחסים עם ארצות הברית כבר הורדנו מן המסלול ושר החוץ לשעבר כבר משחרר לתקשורת את דעתה האמיתית של ארה"ב על מדיניות החוץ של ישראל ועל הצמד נץ-נתניהו וליברמן-דה!

ואחרי שהשתלחנו במצריים, וכבר הושבנו את הטורים על שרפרף, ואחרי שאת הפלשתינית כבר שלחנו אל האו"ם כי איתנו אין על מה לדבר, מה נותר עוד להשיג עם הקו ההזוי הזה של מדיניות החוץ?

האמירה "ברומא היה רומאי" מתיישבת מעולה על ההחלטה של הוואזיר לפתח קשרי חוץ עם הכורדים, ולא משום שהכורדים עתידים להיות שליטי העולם במקום האמריקנים, או בגלל היקף סיוע החוץ של הכורדים לישראל ולמימון סוללות "כיפת ברזל".

גם בדרכו של הוואזיר לכורדיסטאן, נזכיר לו כי: "אמור לי מיהם חבריך, ואומר לך מי אתה".

מולא נאסראדין, שוטה הכפר

מולא נאסראדין היה ידוע כשוטה הכפר, ושלא כמו הרשל מאוסטרופולי, המצבים הקומיים שנודעו בקרבתו לא נבעו מחוכמה יתירה, אלא מטיפשות גמורה.

קומיות, זאת למד כל תלמיד תיאטרון בקורס מבוא, היא ענין של הקצנת מצבים, בין לחיוב ובין לשלילה, ומכאן נגזרים כיוונים שונים על אותה הסקאלה, של "הומור שחור" או סרקאזם מחד, ומן העבר השני השתטות גמורה בגרסה הגרוטסקית, מאידך.

למרבית הדמויות הקומיות יש זהות חד-גונית המזוהה איתן יותר מכל (Typecast), ואמנים עושים הכל על-מנת להימנע מהתנחלות בתוך משבצת חד-גונית כזו.

יהורם גאון, למשל, משחזר את תפקידו מהסדרה "קרובים-קרובים", במסגרת הסדרה החדשה סברי מרנן, והוא שוב בתוך אותה דמות מכבידה של פגוע OCD, כפייתי ונוירוטי.

אז מה משותף ליהורם גאון (בגלגולו המחודש של יורם), עם מולא, ועם הרשל מאוסטרופולי?

מעגל של שוטים - אין תקווה לשינוי

פשוט. מעגל של שוטים, מעגל קבוע שתוצאותיו ידועות מראש, מה שהיה הוא שיהיה. הרשל היה מבדר את הקהל עם פשטות תמימה ופסאודו עוקצנית, יורם היה ונשאר נוירוטי ובעל נוכחות מעיקה עד גבה-גלים, ומולא נאסראדין היה טיפש עד כדי כאב.

מסופר על מולא נאסראדין שהיה מהלך בעיירה תוך שהוא מעמיד פני מהרהר בגדולות ונצורות, כאשר עיניו תלויות בעננים, עד שבצהרי יום חם נפל אל בור ענק שהיה פעור בכיכר השוק.

ברגע אחד התעשת מולא מן המשחק האינטליגנטי, והחל זועק לעזרה, מייבב ומתייפח על מר גורלו, וכבר כרע על ארבע והחל להתפלל לשלומה של נשמתו במסעה חזרה אל בורא עולם.

העוברים והשבים לא ממש התרגשו ממראה מולא המייבב, ואף לא למשמע קריאותיו לחילוץ מן הבור, שכן מולא היה ידוע כשוטה חסר תקנה, וכמי שיד אדם מן השורה קצרה מלהושיעו.

ואולם, המעטים שניגשו אליו, קראו בשמו ומיהרו לבקש כי ייתן להם את ידו על-מנת שיוכלו לחלצו, אולם בכל עת שמישהו ביקש ממולא לתת את ידו, פרץ מולא בבכי תמרורים קולני. לא לחינם עמדו לזכותו של מולא מוניטין של טיפש גמור.

טיפשות מוחלטת

שלושה ימים ושלושה לילות שהה מולא בבור, מייבב ומבכה את מר גורלו, ומכין את נפשו האיוולת לקראת מסעה האחרון, עד אשר, אור ליום הרביעי, עבר בכיכר השוק הלך זר, שחלף ליד הבור ואוזנו קלטה את בכיו הממלמל של מולא.

ניגש ההלך להביט בבור, ותהה מדוע זה יושב התמהוני בבור, ועל-אף היותו מייבב בקול גדול, אין איש מבאי השוק נחלץ לעזרתו.

כאשר תהה אצל העוברים והשבים, הבין ההלך הזר כי לפניו מקרה ברור של טיפשות מוחלטת, ואז ניגש בעצמו אל הבור.

הרוכלים התגרנים, וגם הקונים, התפרצו בצחוק גדול והעירו כלפי ההלך הזר, כי כל מי שניגש אל הבור על-מנת לעזור למולא, כבר ביקש ממולא לתת את ידו, אולם, מולא סירב והמשיך לייבב.

חייך ההלך, ניגש אל הבור, הושיט את ידו אל מולא ואמר: "מולא, איני מבקש ממך לתת לי את ידך. נהפוך הוא, אני מציע לך את ידי. קח את ידי ואחלץ אותך."

הושיט מולא את ידו אל ההלך, וזה משה את מולא מן הבור, לקול מחיאות הכפיים של תושבי העיירה.

ההיגיון שבטיפשות

ללמדך, שגם לטיפשות יש הגיון. הגדרת טיפשות היא "עשיית אותו המעשה כל הזמן תוך קיומה של תקווה שהמעשה יניב תוצאה אחרת בכל פעם."

הושטת יד כלפי אדם אחר יכולה להיחשב כתוקפנות או כהושטת יד לשלום, הכל בעיני המתבונן, וגם בעיני המתבונן הנוירוטי, ועל אחת כמה וכמה בעיני המתבונן השוטה.

המוטיב הכורדי

וכאן אנו חוזרים אל כורדיסטאן.

איני יודע אם הכורדים זכו לתכונה המתחברת אל המוטיב הלאומי שלהם בזכות מלאה, ואולי זו בכלל רעות רוח לייחס לעם הכורדי תכונה של טיפשות.

מעולם לא פגשתי כורדי בימי חיי, או לכל הפחות כורדי מן הסוג המחזיק בתעודות המעידות על כורדיותו הגנטית.

אבל פגשתי בימי חיי המוני כורדים התואמים להפליא את המוניטין המפוקפק של העם הכורדי, וטיפשות ראיתי מקצה הארץ ועד קציה.

מיהם חבריך?

מנסיוני, למדתי שהמשפט "אמור לי מיהם חבריך ואומר לך מי אתה", מקיים על-פי רוב את הלוגיקה שלו גם בהקשר הכורדי, ובדרך כלל כורדים מקצועיים נעים בחבורות, ממש כשם שפרופסורים מוצאים עניין בחברותא משותפת.

על כן, אין פלא בעיני ששר החוץ שלנו פתח במסע אל עבר כורדיסטאן, והוא מחפש ידידים חדשים מעבר להרי החושך של פרס בואך צ'רקסיה.

ברשימה אחרת הזכרנו כבר את האימרה הידועה, הנכונה שבעתיים במקרה השיטיון המוחלט דנן, על פיה: "כאשר אנשים קטנים עושים צל גדול, זה סימן שהשמש שוקעת".

אל נתפלא שהוואזיר שלנו מקדם יחסים עם דיירי ההרים השחורים שבין פרס לטורקיה. פשוט, על שום שכאשר חשוך מסביב, השמש אינו חושפת באור גדול את קטנותה הגרוטסקית של הדמות הקטנה, ואז צילה הענק של הדמות הקטנה נטמע היטב בנוף, והופך בלתי נראה.

עורכי דין נוהגים לומר על איכויות שליליות זהות: "הלך הזרזיר אצל העורב", ועל אותו משקל אני מבקש להציע כי ילך החושך אצל החושך, ואולי לנו יהיה קצת יותר אור (בתנאי, כמובן, שלא יחזור).

תאריך:  10/09/2011   |   עודכן:  10/09/2011
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחי כורדיסטאן
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל ק
10/09/11 11:11
2
ע. הנביא
10/09/11 11:22
 
יואל ק
10/09/11 13:12
 
Gilead
11/09/11 04:58
3
פלא יועץ
11/09/11 08:35
4
כורדיה ישראלית
21/09/11 00:41
5
לויטרוס
28/07/14 21:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"וכי יהיה באיש חטא משפט מוות והומת ותלית אתו על עץ"
09/09/2011  |  בעז מלט  |   מאמרים
בימים אלו נשמעת אצלנו שוב ושוב האמירה "אילו רק התנצלנו, הכל היה אחרת". אמירה זו תמימה או מיתממת, שכן הדרישה הטורקית הברורה והבלתי מתפשרת היא התנצלות ופיצויים, והעניין הכספי הוא הפחות משמעותי בהקשר זה, אבל העניין החמור הוא הסרת הסגר הימי מעל עזה. זוהי דרישה שישראל אינה יכולה להסכים לה בזמן הנוכחי, היות שהסרת הסגר הימי תהפוך את עזה למחסן טילים גדולים, כבדים וארוכי טווח, שכיום קשה להבריחם או להובילם בדרך היבשה. לכן טועה - ואולי גם מטעה - מי שמנסה לתלות את הידרדרות היחסים עם טורקיה בסירוב הישראלי להתנצל.
09/09/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
ב-2002 פרסם העיתונאי לשעבר ברנרד גולדברג (שמאחוריו 28 שנות פעילות מקצועית ברשת CBS) את ספרו Bias ("הטייה"), שהבליט את ההטייה הליברלית שהוא היה עד לה בתקשורת של הזרם המרכזי בארה"ב. הטייה זו כוללת, כפי שמפרט גולדברג, חשיבה קבוצתית, היעדר גיוון אינטלקטואלי בחדרי החדשות והשקפות עולם אחידות. אלה קובעים את האופן שבו מסוננות החדשות ומוגשות לצרכן התקשורת. הוא מביא עשרות דוגמאות כיצד טיפלו כתבים בנושאים באמצעות מיחזור התעמולה של אותן קבוצות הלחץ המועדפות עליהם, כיצד תקינות פוליטית בחדרי החדשות של הרשתות הביאה להעדפת "רגישויות" על פני עובדות, וכיצד הגינות, איזון ויושרה נעלמו מרשתות הטלוויזיה.
מתי הזמן הנכון להסתכל על אירוע חדשותי חשוב בפרספקטיבה היסטורית? תמיד. גם בשעת מעשה, גם בסמוך אליה, גם בשנה ובעשור שלאחר מכן וגם לאחר מכן. זה לעולם לא נגמר. אומנם נדרש זמן כדי לראות לאיזה כיוון מתפתחים דברים, ובשעת מעשה צריך לדעת שיש גם מאורעות עלומים בלתי רגילים המצפים מעבר לפינה אשר ודאי ישפיעו על ההתפתחויות. ועם זאת, הסתכלות מיידית מתוך ידע היסטורי מעשירה את בחינת הדברים, נותנת להם רקע ומגבירה את הבנתם.
09/09/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
על-פי החוק המוסלמי (השריעה), לא-מוסלמים רשאים בדרך כלל לקיים את דתם באורח פרטי, אך ננקטת כלפיהם אפליה, ומתייחסים אליהם כאל אזרחים מדרגה שנייה, או במונח הערבי: ד'ימי - בני חסות. זאת, בהתאם לקוראן הקובע מפורשות, כי על הלא-מוסלמים "לחוש עצמם כנועים" (פרק 9 פסוק 20). ב-1948, כשזכו היהודים בעצמאותם, הם לא רק מרדו נגד מעמדם כ"ד'ימים", כמו הספרדים אחרי הרקונקוויסטה, גם זכו לשחרר אדמה שפעם נשלטה על-ידי האיסלאם. למוסלמים זו הייתה והיא עדיין פגיעה כפולה.
09/09/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il