|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סלינו על כתפינו

פרשת כי תבוא, העוסקת במצוות הביכורים, ביעור מעשרות והברכות והקללות, מזכירה את פרשות 'עקב' ו'ראה', הקודמות לה, מבחינת הזיקה בין הארץ ומצוותיה, וההתחדשות בקיום המצוות. הדגש הוא על מצוות הצדקה
16/09/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

למה לגמל יש דבשת

פעם אחת, מספרת האגדה העממית, שאל הגמל את אימו לפשר הדַּבֶּשֶׁת. הדבשת, אמרה לו אימו, היא כדי לאגור מים במדבר הלוהט. 'ומדוע ריסי עינַי ארוכים?' - שאל הגמל. 'כדי להגן על עיניך מפני החולות', השיבה אימו. 'ומדוע כפות רגליי רחבות?', המשיך הגמל להקשות. 'כדי שלא תשקע בחולות המדבר'. 'אם כך', שאל הגמל, 'מדוע אני בגן החיות ולא במדבר?'. היצור החי מחפש משמעות פונקציונלית לחייו. ואם בעל החיים כך, על אחת כמה וכמה האדם, השואף לתת מעצמו בגוף, בנפש וברוח, ולהיות יצירתי ומועיל בכל הרבדים האלה במעשים לעצמו ולזולת. זהו סוד הסיפוק בחייו.

אולי בכך טמונה התשובה לשאלה, כיצד זה חטאו ישראל במדבר, לאחר שחזו במו עיניהם בניסים היסטוריים, החל במכות מצרים, דרך קריעת ים סוף, ועד מתן תורה במעמד הר סיני? בני ישראל היו צופים פסיביים בחזיונות שמיים אדירים. אך הם לא נקפו אצבע פעילה משלהם. הם לא היו שותפים פעילים במחזות אדירים אלה, לא מבחינה פיסית ולא מבחינה רוחנית.

אולי גם לכן מעמד הר סיני נקרא 'מתן תורה'. בעבודה הרוחנית נדרשת פעולה ממשית בעשיית המצווה. עצם הקיום האקטיבי של המצווה, ההשקעה והנתינה העצמית בה היא המחברת את האדם אל נשמתו ואל בוראו, ומעניקה לו הרגשה של סיפוק. האדם הוא יצור פונקציונלי, השואף למימוש עצמי לא רק ברמה הפיסית אלא גם ברמה הרוחנית.

גם במדבר קיבלו בני ישראל הכל מן המוכן על מגש הכסף. המן, לחם מן השמיים. ענני הכבוד כיבסו וגיהצו את בגדיהם והטיסו אותם לירושלים. "שמלתך לא בלתה מעליך, ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה".

לעומת זאת עתה ישראל עומדים על סף כניסה לארץ ישראל. ארץ שבעת המינים, העשירה ביבול, במחצבים ומשאבים טבעיים. "ארץ אשר לא במסכנוּת תאכל בה לחם...ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצוב נחושת". שלא כמו 'החיים הטובים' במדבר, העם בארץ יצטרך להיות פעיל ולעַבד את האדמה ואת אוצרותיה, ולבנות בה בתים.

לא על הפרי לבדו

עם זאת, העם ניצב בארץ, שאותה יצטרך לעַבד, בפני שתי סכנות רוחניות, השלובות זו בזו. האחת, שעליה מתריע משה רבינו היא אובדן הביטחון בה': "ואמרת בלבביך, כוחי ועוצֶם ידי עשה לי החַיִל הזה". הסכנה השנייה היא תפישה מטריאליסטית, המובילה לשיכחת המצוות.

באמצעות המצוות התלויות בארץ - מצוות הביכורים, המעשרות, השמיטה ועוד - אנו מתנתקים מן התפישה הגשמית והארצית של פרי האדמה אל התפישה הרוחנית. אנו מקדשים את פירות האדמה, ומוסיפים להם ממד רוחני. זוהי כידוע גישת היהדות - לקַדש את החיים הגשמיים באמצעות המצוות, ולא להתנזר מהם כפי שעושות דתות אחרות. כך למשל התפישה הדואלית של הנצרות דוגלת בהפרדה בין הגוף לרוח, ואילו היהדות ממַזגת בין השניים. כפי שציינו כבר, המצוות הן כְלִי להַעֲצָמָה אישית ולחיבור אל ה' ואל פנימיות הנשמה.

מצוות הביכורים חלה על שבעת המינים, שבהם נשתבחה ארץ ישראל. מביאים את הפירות הראשונים שבשלו בשדה אל הכהן בבית המקדש, ואומרים ברכת וידוי כהכרת תודה.

היא מגוללת בקצרה את ההיסטוריה של עמנו, החל באברהם אבינו - דרך יציאת מצרים ומתן תורה - ועד לכניסה לארץ, ומכירה טובה לה' על כל הטובות שעשה עימנו. הביכורים לא היו טקס עממי אלא טקס מקודש. מטרתם הייתה לקַדש את היבול של הארץ, מתוך הכרה בקדושת הארץ. מעבר לכך ערכם היה בהכרת תודה לה' ובאמונה בו, אפשר כתיקון לחטא המרגלים. לפנינו איחוד השילוש הקדוש: תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל.

אלמנט נוסף הוא מצוות הצדקה.

הדבר בא ללמדנו על החשיבות המהותית של הכרת טובה, שהיא יסוד האמונה היהודית. במבט שני, אין ספק שמידה אצילה זו מקפלת בתוכה עוד מידות טובות: ענווה, ביטחון בה' והסתפקות במועט, המקנה לאדם אושר. כפי שמצביעה המשנה באבות 'איזהו מאושר? - השמח בחלקו'. האדם המשוחרר מהמרוץ הבלתי פוסק אחרי החיים הגשמיים, ומלחמוד את רכוש חברו, יכול להקדיש את חייו למצוות ולמעשים טובים.

בהכרת טובה יש משום תיקון לחטא הקדמון של האנושות - בדמות אדם וחווה שאכלו מעץ הדעת. כזכור, אדם הראשון כפר בטובת האישה שהעניק לו הבורא, והאשים אותה בחטא.

שמוֹר אותי מידידיי

עוד עולה מן הווידוי, כי המקצוע העתיק ביותר מבחינת היחסים בין ישראל לעמים הוא האנטישמיות, שהחלה כבר בימי לבן הרשע. "ארמי אובד אבי". 'אובד' בבניין פָּעַל, ולא הפעיל. בעצמו ולא על-ידי סוכנים, ובצורת הווה מתמשך. לבן הניח את היסודות לאנטישמיות הנמשכת ביתר שאת אלפי שנים עד ימינו. מַכבש השנאה נגד עמנו והשאיפה להשמידו עובדים שעות נוספות ללא הפסקה. אם לבן פעל בעצמו כדי להשמיד את יעקב ומשפחתו, הרי להבדיל אלף אלפי הבדלות הקב"ה גאל לבדו את העם היהודי במצרים, ולא על-ידי מלאכים.

אלא שלשון הווידוי מלמדת אותנו גם שיעור מאַלף בטקטיקה האנטישמית, והיא מתמצית דומני במילה אחת - "וַיָּרֵעוּ" בפסוק "וירֵעו אותנו המצרים". משמעות הפסוק היא, שהמצרים הֵרֵעוּ לנו, כלומר עשו לנו רע. אולם אם כן צריך היה לומר, על-פי כללי התחביר העברי, 'וירעו לנו המצרים', ולא 'אותנו'. נראֶה לי אפוא כי המילה 'וירעו' היא לא רק מלשון רוע, אלא גם במשמעות ההפוכה מלשון רֵעַ, חבר. אויבי ישראל מנסים לא אחת למשוך אליהם את היהודים בדרכים אטרקטיביות וידידותיות, ובתחילה להתרועע עימם. בדרך זו, כשהיהודים כבר בידם, נָקֵל לצוד אותם ברשתם ללא כל התנגדות, ואז להכות בהם ללא רַחֵם.

בדיוק זו השיטה שנקטו המצרים כדי לשעבד את היהודים בקלות. חז"ל מצביעים על המילה "בְּפָרֶךְ" שמשמעותה לא רק שהעבידו את היהודים בעבודה קשה. על-פי הדרש מילה זו מורכבת משתי מילים: בפֶה רך. דהיינו, תחילה הציעו ליהודים עבודה בשכר גבוה ובתנאים מצוינים. וכשהיהודים נענו בחיוב, אז הפכו אותם המצרים לעבדים נחותים חסרי צלם אנוש. גם הנאצים משכו את היהודים למחנות העבודה באמצעות תנאים מפתים, עד שהפכו אותם למחנות מוות. וכל השאר היסטוריה מזעזעת.

ראוי לציין כי גם אחשוורוש נקט את הדרך הידידותית, כדי למשוך את היהודים לחטא שתיית יין נסך. הוא הזמין אותם לנשף מפואר עם מיטב היינות והמעדנים, ללא כל כפייה. וליהודים שהתפתו, לא נותר אלא למזוג ולשתות מן הבר אל הפה. ובעצם אבי החטא הקדמון הוא הנחש, שפיתה את חווה לאכול מעץ הדעת האסור, כדי שתהיה חכמה. לא פלא שהנחש הוא סמל ליצר הרע, שנולד מאז, בדרכי הפיתוי לעבירה. יצר הרע מתיידד היטב עם האדם, כדי להפילו בפח. הוא מראה עד כמה החטא משתלם כביכול לאדם, בהציעו לו את מיטב תענוגות העולם הזה ומימוש פנטזיות אישיות. הדרך הנכונה היא לנצל את דרכי ההשפעה הידידותיות למטרות חיוביות, כדי למשוך את האדם למעשים טובים, ולשנות את הרגליו הרעים.

מדוע לא ישן נפוליאון?

מספרים על נפוליאון, המצביא הצרפתי הנודע, שישן שעה אחת בלבד בלילה. כששאלו אותו לפֶשר שינה מועטה זו, השיב: "בשינה אני ככל האדם. ואילו אני עמלתי כל חיי כדי להיות נפוליאון הגיבור". מטרה נכספת זו של הגנרל האגדי, לממֵש את עצמו כגיבור הלאומי של צרפת, הבין נפוליאון, תיתכן רק כשהוא ער, פעיל ובועט, אך לא בשינה.

לעומת זאת, שונה הדבר ביהדות. כפי שציינו, חיי היומיום שלנו מתקדשים, מתחדשים ומלאֵי משמעות פנימית בזכות המצוות. האכילה מתקדשת על-ידי הברכות ושמירת הכשרות, הזוגיות על-ידי טהרת המשפחה, וחיי החול באמצעות השבת. אפילו השינה שלנו מקבלת ממד של משמעות וקדושה בזכות קריאת שמע. חשבון הנפש היומי לפני השינה מביא להתנקות האדם מבחינה רוחנית ולטיהורו. לא פלא שהנביאים ראו את חזיונות הנבואה בשינה. המצוות מעצימות את האדם ומעשירות את אישיותו.

תתחדשו

אלמנט נוסף בפרשה הוא ההתחדשות במצוות. המוטיב המַנחה לגבי כל המצוות במהלך התורה הוא: "אשר אנוכי מצווך היום". המילה 'היום' חוזרת פעמים רבות, כדי להצביע על ההתחדשות היומיומית בקיום המצוות. "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים", אומרים חז"ל. עלינו לחוש כאילו קיבלנו את התורה היום, כאן ועכשיו, כאילו זו הפעם הראשונה, ולשוב ולהתרענן בה. דוד המלך, נעים זמירות ישראל, מבקש: "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש - שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו". משאלתו היחידה היא להיות דייר קֶבַע בהיכל ה', ועם זאת לא לתת להרגל להשתלט עליו ולהקהות את הרעננות של המצוות, אלא בכל פעם להתלהב מהמצוות מחדש, כאילו הוא מבקר לראשונה בהיכל.

חוויה רגשית

דומה שאי-אפשר להתעלם מהנושא המרכזי של הפרשה - פרשת הברכות והקללות. הגמול הטבעי על המעשים הוא בדמות הברכה והקללה. התורה פותחת בחיוב, הברכה המייצגת את המעשים הטובים וקיום מצוות ה', והיא תוצאה אינטגרלית שלהם. "אם שמוע תשמע בקול ה' אלוקיך, ובאו עליך כל הברכות". דהיינו הברכה טמונה בעצם קיום המצוות. המִשְׁנָה בפרקי אבות כבר הצביעה על כך, כי "שכר מצווה - מצווה". השכר של המצווה גלוּם בעצם קיומה, בתרומתה לגיבוש האישיות והעשרתה ולהַעֲצָמָה הנפשית. המצווה, המחברת את האדם אל בוראו ואל פנימיות נשמתו (בפרשנות חב"ד מצווה היא מלשון צוותא, חיבור), מעניקה לאדם חוויה אינטלקטואלית, רגשית ורוחנית ממדרגה ראשונה. מכאן תחושת החידוש והרעננות בעשיית המצווה.

ייתכן גם לפרש על הברכה והקללה הטמונה בכל דרך. באפיק החיובי - המצווה - טמונה הברכה, ואילו באפיק השלילי - העבירה - טמונה הקללה. כך למשל תכונת ההתלהבות ניתנת למימוש חיובי לדְבר מצווה: שבת, תפילה, צדקה ועזרה לזולת, במקום למימוש שלילי לדְבר עבירה. כך לגבי כל תכונה ומידה ראוי לבחור באפיק החיובי, ולהעדיפו על פני האפיק השלילי. התיקון של האנרגיה השלילית הוא בהכוונתה לאנרגיה החיובית בקיום מצווה. חז"ל כבר הצביעו על כך, כי מי שנולד במזל מאדים, המסמל שפיכות דמים, שיהיה מוהל או שוחט, ואולי גם ניתן להוסיף מנתח למטרות רפואה. בדרך זו ניתן להפוך את הנטייה השלילית לרצח לאפיקים חיוביים (וגם לשנות את ההורוסקופ).

שבת שלום!

תאריך:  16/09/2011   |   עודכן:  16/09/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שמסתכל בעיין בוחנת בהיסטוריה של ספר החוקים במדינת ישראל יגלה תהליך מתמיד ועקבי של מודרניזציה וליברליזציה -- תהליך שבו תפיסות ארכאיות מוחלפות בתפיסות עכשוויות וחקיקה ישנה ומפלה מוחלפת בחקיקה מודרנית. עד לפני שנים לא רבות היה בישראל תוקף חוקי למג'לה -אוסף של חוקים מוסלמיים עות'מניים, אך גם בישראל, בוטלה לבסוף המג'לה. הביטו לבישראל אומנם היה מאוחר. מבייש שישראל ביטלה את המג'לה כ-40 שנה לאחר ביטולה בטורקיה עצמה, אבל סוף הקידמה היה להגיע גם בישראל. רק בשנת 1988 בוטל החוק המנדטורי האוסר על משכב זכר... וכך בוטל החוק שיסודו בשנת 1936 שהתיר לבעל לאנוס את אשתו, ועוד ועוד.
16/09/2011  |  אלי דניאל  |   מאמרים
איש השנה של ישראל הוא, מבחינתי, הפעם, אישה. יותר מכל אחד אחר עלה בידיה של דפני ליף להטביע עליה את חותמה. הצעירה האלמונית, הבודדה והנחבאת אל הכלים, היא זו שראויה, לכן, לשאת בתואר. הוא מגיע לה על שהעזה להניף ראשונה את נס המרד החברתי. בארץ השאננה הזאת, שבה מפנימים יריקה כגשם, אין זה דבר של מה בכך.
16/09/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"יודאנפריי" - "חופשי מיהודים" - היה מונח נאצי שייעד שטח ללא נוכחות יהודית בתקופת השואה, והשואה הייתה הפשע הנוראי ביותר של קבוצת בני אדם אחת נגד קבוצת בני אדם אחרת. הפשע החמור ביותר נגד האנושות בהיסטוריה של העולם שביצעו הנאצים. המונח "יודאנריין" - "נקי מיהודים" - משמעותו ציון אזורים שבהם כל היהודים נרצחו או גורשו מהם.
16/09/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
שעת ערב מאוחרת. מיכל ורינה, שתי נשים שאינן מכירות אחת את השנייה, ממתינות בתחנת האוטובוס. מונית נעצרת לידן: "לאן?". "רמת חיסכון", עונות השתיים. "220 שקל", עונה הנהג. "על פחות מזה אין מה לדבר". "מצטערת", אומרת מיכל. "המקסימום שאני מוכנה לשלם הוא 100 שקל. מעבר למחיר זה אני מעדיפה להמתין 40 דקות לאוטובוס". "אל השכונה שלי כבר אין אוטובוסים בשעה זו", מעירה רינה. "אני מוכנה לשלם עד 150 שקל. מעבר למחיר זה אצלצל לבעלי שיבוא לקחת אותי".
16/09/2011  |  ישי בירן  |   מאמרים
אולי הקביעה שבכותרת (יש אנשים שנהנים להרוס) נראית לא הגיונית, אבל לעת עתה לא מצאתי שום הסבר אחר לדבקותם במשימת ההרס של מחריבי בתי היהודים, במגרון ובכלל. ככל הנראה, בעיני הששים להחריב, ה"מתנחלים" אינם נמנים על בני המין האנושי, שכן אחרת לא ניתן להבין את ביצוע פעולת ההרס באישון לילה לעיני ילדים רכים המבועתים מהרס ביתם לעיניהם. ומה שמציק לח"מ בכל העניין היא השאלה, מי מרוויח מההתנהלות הזאת ומה הוא מרוויח? על פניו, קשה מאוד לחשוב על איזשהו רווח שיכול מישהו להפיק מתהליכי החורבן. אפילו הערבים שגויסו לאסוף ולארוז את המטלטלין מבין קירות הבתים שנהרסו, גם הם לא יכולים להרוויח דבר מהחורבן הזה. אז למה בכל זאת מתעקשים על הרס? ההסבר היחיד שמצאתי הוא שהם פשוט נהנים להרוס, הרס לשם הרס.
16/09/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il