|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

התורה וחשיבותה

בריאת העולם מטרות ויעדים רבים לה. היא נעשתה בשביל ולכבוד האדם משום היותו "נזר הבריאה". חז"ל הביעו זאת בצורה די מדהימה בפשטותה, כמאמרם: "לא תוהו בראה, אלא לשבת יצרה"
28/10/2011  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת "בראשית" הכוללת קמ"ו פסוקים היא הפרשה הראשונה הפותחת את חמשת חומשי תורתנו הקדושה. מגוון רחב-היקף של נושאים כתובים בחמשת וקצת פרקי הפרשה [א' – ו', ח'] ומכאן גם נודעת ונובעת חשיבותה ומיוחדותה, כמו למשל: פסוקי הפרק הראשון וחלק מפסוקי הפרק השני העוסקים בבריאת וביצירת העולם. יצירה מונומנטלית. יצירת מופת אשר נעשתה בהרמוניה מופלאה ומושלמת ע"י הקב"ה בעצמו ובכבודו ובסיועם של "פמליה של מעלה", שהם מלאכיו ועושי דברו.

ביצירה כבירה זו הקב"ה מתגלה לעיני כל המין האנושי בשיא תפארתו, גדולתו, אמנותו ואומנתו. הקב"ה משמש כארכיטקט, האדריכל, המהנדס והצייר הטוב ביותר הקיים ביקום וחז"ל ביטאו זאת יפה במאמרם על הפסוק: "ואין צור כאלוהינו", "אין צייר כאלוהינו". יש לציין שעל פרשה מדהימה זו נכתבו כבר תילי תילים של פרשנויות, מאמרים והגות ו"נהרא נהרא ופשטיה". ברם, מאמרנו ידון ויעסוק באחד מן הלקחים ומוסרי ההשכל ממעשה הבריאה, ממעשה בראשית. אחד מיני לקחים ומוסרי ההשכל הרבים, השונים והמגוונים באדירותם שאף ניתן ללומדם וליישמם "הלכה למעשה".

וזאת למודעי! בריאת העולם יעדים ומטרות רבים לה. והעיקרית שבהן: היא נעשתה בשביל ולכבוד האדם משום היותו "נזר הבריאה". חז"ל הביעו זאת בצורה די מדהימה בפשטותה, כמאמרם: "לא תוהו בראה, אלא לשבת יצרה". כלומר: הקב"ה יצר וברא את העולם לא לתוהו, לא למצב של כאוס ואנרכיה, אלא כדי שהאדם יהא מיושב ומיישב את עולמו האדיר של הקב"ה, בכל התחומים והשטחים. על האדם מוטלת החובה להעריך את מעשי האל וליצור בנייה ושלמות בבריאתו וביצירתו של "מי שברא את העולם". כמו-כן, בריאת העולם היוותה שינוי אדיר בכל מערכות הטבע, בכל היקום כולו. ועל-אף התקדמותו האדירה של המדע העוסק ב"תורת הבריאה", ב"סודות היקום" או, לחלופין, ב"תורת האבולוציה" [=תורה שעוסקת בהתפתחותם של בעלי החי על פני האדמה] עדיין נשאר כר נרחב כדי להעמיק למוד וחקור. בכל גילוי וגילוי עומד האדם משתאה, משתומם ומתפעל מעוצמת היצירה והבריאה.

אחד מפרשני המקרא הידועים והפוריים ביותר, שהיה אף משורר, בלשן, אסטרולוג, אסטרונום ומתמטיקאי נודע בימי הביניים הלא הוא רבי אברהם אבן עזרא [=הראב"ע, 1089 – 1164] רואה בשינוי אדיר זה מטרה בפני עצמה וכך הוא כותב בלשונו המליצית והמתבססת על מאמר הזוהר [בראשית א', סימן א']: "הבריאה – להוציא יש מן האין". במילים אחרות: הבריאה עצמה נעשתה בשינוי אדיר ממצב של "אין" למצב של "יש", ממצב של ריק טוטאלי למצב של ממש, למצב של מציאות קיימת.

ונשאלת השאלה: מהו הכן והבסיס שעליו וממנו נברא העולם? מהי האושייה שהייתה אבן היסוד לרצונו ולחשקו של העולם ליצור עולם עבור "המין האנושי", עבור האדם?! ולנו נראה לתרץ ולקבוע ובהסתמך על מספר מקורות בדברי חז"ל, שהבסיס אשר הימנו הושתת, נוצר ונברא העולם, הוא: התורה. אותה תורה אשר "קדמה לבריאת העולם תתקע"ד דורות ואשר "הקב"ה היה משתעשע בה". תורה זו ואין בילתה, שימשה כ"חומר יסוד" של ולבריאת העולם, כמאמרם: "היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם". או: "העולם ומלואו לא נבראו אלא בזכות התורה" [בראשית רבה, סימן א' וסימן ה']. או: "קב"ה ברא עלמא בכ"ב אתוון דאורייתא" [תרגום: "הקב"ה ברא את העולם בכ"ב אותיות התורה". על-פי הזוהר לבראשית סימן ר"ד]. לסיכום: כל השינוי האדיר שנוצר ביקום כולו, נוצר והתהווה על בסיס תורני/רוחני ואשר יניקתו ממהות התורה הקדושה, תורת האל.

אשר על כן ומן האמור לעיל נראה לקבוע בבירור ובצורה חד-משמעית את התובנה הבאה: בבוא או בהתרגש על האדם (בכלל) ועל האדם היהודי (בפרט) שינוי כלשהו בחייו, למשל: בעת אירוע של שמחה, כגון: לידה, חתונה, העתקת מקום מגורים, עבודה חדשה ועוד, או, לא עלינו ועליכם, בעת אירוע של עצב ויגון, כגון: מחלה, מוות ועוד, או אפילו שינוי בגילו ובמספר שנותיו של האדם ובמיוחד כשהוא "מחליף קידומת", יבצע ויעשה זה השינוי, "כשבסיסו של השינוי נובע, מלווה, מיוסד ומבוסס על ברכי ויסודות תורתנו הקדושה" [מדרש גם].

הרשוני לסיים מאמר זה בתקווה ובתפילה מעומקא דליבא ששלושת מרכיבים, יסודות ופרמטרים, שהם: הקב"ה, בריאת העולם [=מעשה בראשית] והתורה יהיו בבחינת "והחוט המשולש לא במהרה יינתק" וקשר נצחי ואלמותי זה יהא נדבך חשוב בחייו של האדם היהודי. או אז, יצא הוא נשכר ביותר כהבטחתם המחכימה של חז"לנו: "התנה הקב"ה עם מעשה בראשית [=בריאת העולם] ואמר: אם ישראל מקבלין את התורה – מוטב. ואם לא, אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו" [עבודה זרה ב':].

בוא וראה כוחה של אחדות
מה בין דורו של נח ודור הפלגה
▪ ▪ ▪

פרשת השבוע, פרשת "נח" המונה קנ"ג פסוקים [וסימנך: "בצלאל"] פותחת בפרק ו' (למעט שמונת פסוקיו הראשונים של הפרק) וחותמת בפרק י"א (למעט שלושים ושניים פסוקיו האחרונים של הפרק) בסיפורים טראגיים, בסיפורי עונש וחורבן על חטאים שנעשו בידי קבוצות אנושיות, הגם שאמנה היו אלה קבוצות שונות בני דור שונה. התנהגותם השלילית והקלוקלת הייתה כאנטיתזה למה שהשם "בצלאל" מסמל, כלומר: בצל האל. הן דורו של נח והן דור הפלגה לא נהגו במעשיהם, בהנהגותיהם ובהתנהגויותיהם כאילו הם בצילו של האל, לא כלפי החברה שאיתם הם חיו ודרו ולמותר לציין שלא כלפי האל.

ודו"ק, המשותף העגום היה שווה בשניהם. אומנם בני דורו של נח חטאו בעיקר נגד בני האדם כעדותה של התורה [בראשית ו', י"א]: "ותמלא הארץ חמס" ועל כך מעיר גדול פרשני התורה, הלא הוא רש"י בשם התלמוד [בבלי, סנהדרין ק"ה]: "ולא נחתם גזר דינם אלא על הגזל", כלומר: על חטא חברתי מובהק, וממילא חטאו גם כנגד האל אשר בראם ויצרם. על כן, נענשו באופן קשה מנשוא. היה זה עונש קולקטיבי, עולמי, ובמילים אחרות: חורבן טוטאלי של העולם, של היקום עד כדי כך שחז"ל תיארו וקבעו בדברי קודשם "שאף שלושה טפחים עומק המחרשה נימוחו וניטשטשו".

לעומתם, בני דור הפלגה חטאו בעיקר נגד האל אשר יצרם ובראם, כמאמר הפסוק [בראשית י"א, ד']: "ויאמרו (איש אל רעהו) – הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמיים..." ומכאן לומדים רבים מן הפרשנים שרצונם היה להילחם באל היושב בשמיים בכך "שיזמו לעשות פשעים ולמרוד בהקב"ה" על-ידי "ביטולו כ"מלך העולם" והעדפת "נמרוד" כמלך אנושי עליהם ואשר כבר במשמעות שמו הפרטי של המלך רמוזה המילה "מרד", וממילא גם כנגד בני האדם שחיו בסביבתם הקרובה. על כן, נענשו בעונשים שונים (על-פי התלמוד והמדרשים) ובמיוחד במה שהגדירה התורה [בראשית י"א, פסוקים ח'–ט']: "ויפץ י-ה-ו-ה אותם משם על פני כל הארץ (ויחדלו לבנות העיר, אותה העיר שנקראת בבל) כי שם בלל י-ה-ו-ה שפת כל הארץ ומשם הפיצם י-ה-ו-ה על פני כל הארץ".

ונשאלת השאלה: מדוע דורו של נח נענש באופן הקשה ביותר, עונש של חורבן טוטאלי וכל מה שנשתייר הימנו היו: נח, אשת נח, שלושת בניו ושלוש כלותיו יחד עם "נציגים" מבעלי החיים (טהורים כמו גם טמאים), ואילו דור הפלגה אומנם נענש בצורות שונות אבל לא נענשו ב"כליה טוטאלית"? – תשובות רבות תורצו במהלך הדורות על שאלה שאלתית וחושבני, שמן המדרש אשר יובא לקמן ניתן לדלות את התובנה הנכונה והנכוחה.

ובכן, דורות של נח אומנם לא חטאו "בגדול" כנגד הקב"ה. אולם, עוונם העיקרי וחטאם היה חברתי. על כך, אין הקב"ה מוכן לסלוח ולמחול שהרי: "לא תוהו בראה, לשבת יצרה". קרי: הקב"ה לא ברא את העולם לתוהו ולכאוס חברתי. הקב"ה ברא את העולם כדי שבני האדם ישבו יחדיו, יישבו את המחלוקת ביניהם וייצרו במשותף עולם הרמוני, פורה ובונה. וכשראה הקב"ה את בני טיפוחיו "מפספסים" את "הנקודה החשובה" ביותר, הענישם בחורבן טוטאלי. ואילו, אצל בני דור הפלגה הגם שמרדו כנגדו, אולם, משום שעשו זאת ביחד, בשותפות, מתוך "דיבוק חברים" ומתוך "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים", אחדות זו הצילתם וגוננם עליהם מעונש של חורבן טוטאלי. זהו כוחה של אחדות ואף על-פי ש"אחדות שלילית מעין זו אינה מומלצת ביותר" [מדרש גם].

מדוע לא זכה תרח לתהילת עולם

פרשת "נח" המונה קנ"ג פסוקים, וסימנך: בצלאל והמסתיימת בדבר לידתו של תרח (אבי אברם, נחור והרן) שלוקח את בני משפחתו ויוצא איתם פיזית [ולא: עימם רוחנית, מחשבתית, ערכית וכו'] כדי "ללכת ארצה כנען" (אבל, מחליט מסיבות שונות להתיישב בחרן ולהישאר שם) פותחת דיון בשאלה מאוד שאלתית: מדוע דווקא בנו אברם [=אברהם] וכלתו שרי [=שרה] הם אשר זוכים להיות ידועים ומכונים בזיכרון הקולקטיבי היהודי והנצחי "מייסדיה ואבותיה של האומה היהודית לדורותיה" שאף נביאנו הידוע היטיב להגדיר זאת [ישעיהו נ"א, ב'] במשפט המפורסם: "הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם" ולא אביהם תרח? מדוע דווקא בנו אברהם וכלתו שרה הם אשר זוכים להיכנס אל "היכל התהילה" ופנתיאון השמות הנצחי של עם ישראל ולא אביהם תרח?!

אין לנו כל ספק, שתרח אכן היה מתאים לשמש בתפקיד הנעלה והרם "כאביה ומייסדה של האומה היהודית לדורותיה" משום ש"נתוני הפתיחה" שלו האישיים והציבוריים היו טובים מרבים אחרים בני דורו והוא "די עמד בכבוד בקריטריוני ההתאמה" [מדרש גם] לתפקיד חשוב זה מאז לידתו ועד היותו "בעל בעמיו": ראשית – "תרח נולד מהול" כפי שמעיד עליו המדרש [שוחר טוב ט', ז'] ו"עובדה זו, כשלעצמה, משייכת אותו באופן הטבעי לקבוצת ויחידת עילית שאפילו מן השמיים קיימת עדות חותכת לגבי היותם מיוחדים שנבחרו ויועדו לתפקידי מפתח, הנהגה והובלת העם היהודי לדורותיו הן בתחומי הגשם והחומר והן בתחומי הרוח והתורה" [מדרש גם]. עיון ברשימת שמות האישים כדלקמן [רשימה חלקית בלבד] שנולדו מהולים מוכיח אמיתות וצדקת טענתו הלזו, כגון: נח, יוסף, משה, שמואל [תלמוד מסכת סוטה י"ב עמוד א', אבות דר' נתן ב', ה' ומדרש שוחר טוב ט', ז'].

שנית – תרח היה בעל סמכות, כריזמה והשפעה רוחנית גבוהה ביותר (והגם שהיה זה "מן הצד השלילי של המטבע", כלומר: מצד העבודה הזרה ועבודת האלילים) ואשר, סביר להניח, סחף אחריו רבים וחכמינו ז"ל ציינו עובדות אלה ובהבלטה במאמריהם השונים, כמו למשל: "תרח היה כומר (מפורסם) לעבודה זרה. תרח היה עובד ומוכר צלמים. תרח היה רואה יפה במזלות (שרבים שיחרו פתחו)" [בראשית רבה ל"ח, י"ג. מדרש הגדול על בראשית י"א, כ"ח ומדרש שוחר טוב קי"ח, י"א].

שלישית – תרח היה בר סמכא, כוחני וקרוב אל המלכות שעמד בראשה נמרוד והעז לבצע את מה שאחרים לא העזו לעשות, בכך שמסר את בנו אברהם לכבשן האש, "למבחן האמונה הראשון בהיסטוריה" [מדרש גם] ועשה זאת ללא היסטריה ופאניקה בעת שמצאו הורס את פסיליו ומשפיע על הרבים לקבל את מרות האלוהים עליהם. אשר על כן, מדוע אברהם ושרה זכו בכל הנ"ל ולא תרח, אביהם הזקן?!

ונראה לנו לתרץ שאף אם בתחילת פרשת השבוע הבאה, פרשת "לך לך" אנו נקרא שאברהם ושרה עזבו את כור מחצבתם כשמטרת ויעד הליכתם היו לכיוון ארץ כנען, והיה זה על-פי הוראתו המפורשת וציוויו של הקב"ה להם, הם לא היו הראשונים שעשו זאת. דווקא תרח הוא שעשה זאת ראשונה. מתוך עיון במדרשי חז"ל אנו למדים שתרח עושה זאת מיד לאחר מות בנו הרן אשר מושלך לכבשן האש במקומו של אברהם. תרח יוזם את כל מהלך עזיבת אור כשדים האלילית והפגאנית כשהוא רואה בעין את "נצחונו" של אברהם כנגד נמרוד ואליליו. תרח תומך ועומד לצידו של בנו אברהם ואף מצהיר על כך בגלוי וללא חשש [מתוך המדרשים]. תרח עושה מעשה ואף "מצביע ברגליו". הוא לוקח את בני משפחתו הקרובים כדי "ללכת ארצה כנען". לטענתנו, הוא עושה זאת אך ורק "משום שהרהורי תשובה צצו ועלו בראשו ובמוחו".

ברם, בערך במחצית הדרך, בהגיעם אל העיר חרן, תרח מבצע תפנית של "360 מעלות", משנה את כיוונו הרוחני והפנימי וחוזר אל השקפת עולמו הקודמת. הוא מתמקם בחרן ומשתלב בחיים הפגאניים והאליליים, כעדותה של התורה: "ויבואו עד חרן, וישבו שם". תרח מתיישב פיזית ורוחנית כאחת, בעיר חרן שמלבד היותה "מרכז מדיני וכלכלי רב עוצמה בתקופה העתיקה" היא גם שימשה, ובעיקר, כ"מרכז דתי חשוב ומפורסם ובה שכן מקדש האל, סין, אל הירח והלבנה של מסופוטמיה" [האנציקלופדיה המקראית, ערך: חרן"].

תרח מת ונקבר בחרן ומעולם לא יצא פיזית ורוחנית כאחת) ממנה. תרח, ככומר חשוב לעבודת האלילים לא השכיל ככומר אחר חשוב לא פחות לעבודת האלילים, הלא הוא יתרו המדייני להתנתק טוטאלית מעברו הפגאני ולהידבק באלוהי ישראל. תרח מעולם לא הצליח להשלים את משימת חייו, שהיא: הליכה בצילו של האל ועניין זה נרמז, לענ"ד, בקביעתם של חז"ל שגימטריית מספר פסוקי פרשת "נח", קנ"ג פסוקים עולה לגימטריית המילה בצלאל, כפי שצויין בפתיחת מאמרנו הלזה. "לתרח 'אזל הדלק' בדרך 'העולה בית אל' ובמו ידיו עצר הוא את שעון תהילת עולם שהיה מולבש בו" [מדרש גם].

המאמר מוקדש ל"אחותנו" היקרה מכל, מגדל עוז ומגדול. בהיחלף "מספר קידומתה", ל-60 שנות אביבה. הלא היא יעל פרחי-הייזלר, שלה כל שבח והלל. שלאורך כל השנים והדרך, היוותה "גבירה" בבית מלך. בקיצור: אישה יוצאת מן הכלל, ישמרנה וינצרנה שוכן רום על.
תאריך:  28/10/2011   |   עודכן:  28/10/2011
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אני בדרך אליך", אמר אמיר בטלפון וכעבור חצי שעה ישבנו על המרפסת והעלינו חוויות מהצבא, מחיי המשפחה, העבודה. את מיקיס פגשתי הבוקר למפגש השבועי בבית הקפה הקבוע. ואז הגיעו התובנות של צעירים בגיל 40 - ההשלמה, הבריאות, המשפחה, השלווה. יום קודם על אם הדרך נקרתה בדרכי אילנית. גם איתה ישבתי לכוס קפה לשיחת חולין שנגעה בנפש. כמה טוב שבפינה שלך שרויה שלווה.
28/10/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
מובילי מחאת הדיור פרסמו (13.10.11) מסמך מפורט הנושא את השם "שיווי כיוון", ובו הם מציגים את חזונם להשגת צדק חברתי. המסמך הוגדר כ"דוח מסכם" והוא הוכן על-ידי "הצוות הכלכלי של המחאה", שכלל את האישים הבאים: יוסי זעירא, לאה אחדות, מאיר אמיר, אריה ארנון, תמר בן יוסף, פתחיה בר-שביט, מתן גילת, אנה זפסוצ'ני, שרון חדד, רועי מימרן, בועז סופר, אביה ספיבק, אריק שרמן.
28/10/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רבותי, אחרי החגים כבר כאן... אז כל מי שתכנן דיאטה/לסיים פרויקט/להגיש עבודה/לגהץ וכולי - זה הזמן להתחיל! וברצינות, הסתיו מטאטא מפה בעדינות את הקיץ, שהיה רחום אף הוא, ופרשת נח והמבול באה בתיאום מושלם עם מזג האוויר ועם תחושת ההיתכנות והחזרה לשגרה.
27/10/2011  |  נעמה טוכפלד  |   מאמרים
רוב של עובדי הקבלן בישראל מועסקים כעובדי ניקיון (ניקיון רחובות), שמירה ואבטחה (בבתי ספר ובמוסדות עירייה), תחזוקה וכולי. צריך להודות על האמת, עובדי הקבלן אינם בחרו את מסלול הקריירה לעצמם, רובם הגיעו לעבודה לאחר מסע חיים מפרך, כל אחד וסיבותיו הוא. האם ייתכן שישללו מהם את הזכויות המגיעות להם?
27/10/2011  |  אלון כהן  |   מאמרים
זכריה כספי צדק בגזר דינו של טל מור, וריבה ניב צדקה בעניין לדור-אולמרט מי מאמין למידע באתר האינטרנט של אגד, ומה יהיה שווה המידע בשילוט האלקטרוני מדוע הארץ צודק מול משפחת שליט, ומיהו פרשן הספורט ששוב פספס בענק
27/10/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il