|
רשת אופיס דיפו. המחאה החברתית נותנת את אותותיה [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
|
ביום 2.11.11 פורסמה כתבה בכלכליסט על מצבה של חברת אופיס דיפו, אשר אינה מצליחה לסיים את מחצית השנה הראשונה ברווח תפעולי חיובי. בנוסף צוטט מנכ"ל החברה, ניסים ממו, אשר ציין שמכירות החזרה לבית הספר השנה היו נמוכות מהציפיות שלהם.
האם זו נורת אזהרה לאופיס דיפו ו/או אולי למצבן של עוד רשתות? או לשתיהן? - חשוב לנתח נקודה זו, מאחר שדווקא השנה לכאורה היו תנאים טובים יחסית להצלחת הפעילות של החזרה לבית הספר, דווקא בשל אי הסמיכות של מועד החזרה לבית הספר, מעיתוי חגי תשרי, אשר היו במועד מאוחר יותר, כלומר במילים אחרות, כול "חג" קיבל את תשומת הלב הייחודית שלו.
אז מה הסיבות לירידה באופיס?
אחת הסיבות לירידה בביצועים היא המחאה החברתית, אשר גרמה להאטה כללית במכירות, במיוחד במוצרים שאינם מזון. המחירים היקרים של אופיס דיפו ואולי העדר גמישות ותגובה בזמן אמת לאירועים בשוק, ובנוסף קשיים ניהוליים מתמשכים, חילופי כוח אדם מרובים ואובדן ידע מקצועי, לא מצליחים לייצב את הרשת "האמריקנית", אשר נרכשה לא מזמן על-ידי קבוצת המשביר לצרכן.
דווקא מרשת זו, היית מצפה לגידול בפעילות, שכן יותר ויותר אנשים מעתיקים את פעילותם לבית, צורכים יותר שרותי תקשורת ודפוס ובמקביל נכנסים לחיינו יותר ויותר ג'דטים ממוחשבים כמו אייפד, מודומים, ראוטרים ושאר הטבלטים האחרים, דבר המרמז על בעיות ניהול שלא קשורות לרבעון כזה או אחר, ומרמזות על בעיה בניהול המסחרי של החברה, ותגובה אמיתית בזמן אמת למה שקורה בסביבה העסקית של החברה.
האם מצב זה קורה גם ברשתות אחרות?
התשובה היא בהחלט כן. כשיורד הגשם הוא יורד על כולם ואינו מבחין ברשת כזו או אחרת, אלה שנרטבים יותר ונעשים חולים הם הגופים השברירים יותר, ואשר להם אין "שכבת שומן" אשר מגינה אליהם בעת הקור.
האם פיטורי כוח אדם זו הנוסחה?
להבדיל ממה שחושבים רבים, בדרך כלל זו לא התשובה, שכן דווקא הם וניסיונם, מהווה את החוסן של החברה ובמיוחד בעת משבר. יש לחתור לצמצום הוצאות ולהגדלת הכנסות, כאשר פיטורי עובדים, זו האופציה האחרונה, אבל ממש אחרונה.